بازدید 2610
اقتصاد در گذر زمان

از "قرارداد ایران با فرانسه برای ترویج کشاورزی جدید" تا ارسال فهرست کامل ارزبگیران دولتی به وزارت اقتصاد"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۵۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 02 August 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یازدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

11 مرداد 1344، ایران برای ترویج کشاورزی جدید با فرانسه قرارداد امضا کرد.

11 مرداد 1345، شرکت هواپیمایی ملی ایران اولین خط هوایی بین تهران – پاریس را دایر کرد.

11 مرداد 1349، قرارداد فروش گاز به شوروی امضا شد.

11 مرداد 1365، امام خميني (ره) در پيام مهمي به حجاج بيت الله الحرام، خريد كالاها و اجناس آمريكايي را مخالف با آرمان هاي اسلامي، ترويج باطل و كمك به جنايتكاران جنگي اعلام كردند.

11 مرداد 1371، معاون سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي ايران هشدار داد تهران در صورت عدم تكميل نيروگاه بوشهر، خريد كالاهاي آلماني را تحريم خواهد كرد.

11 مرداد 1389، خبرگزاری رسمی دولت خبر داد که محمود احمدی نژاد رییس‌جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد آماده است در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل، رو در رو با باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا گفت‌و‌گو کند.

11 مرداد 1391، سه روز پس از آنکه رییس‌جمهور در نشست افطاری خود با نمایندگان مجلس خواستار تمرکز مدیریت کشور در دولت شد و گفت «امور اجرایی را نمی‌توان از مصادر مختلف و از بیش از یک جایگاه اداره کرد»، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس طرح تاسیس شورای‌عالی اقتصاد با حضور مقاماتی از سه قوه را مطرح کرد. براساس این پیشنهاد که در قالب طرحی ۹ ماده‌ای برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی ارائه شد، تصمیمات مهم اقتصادی کشور در سطحی فراقوه‌ای اتخاذ خواهد شد. بر اساس پیشنهاد ارسلان فتحی پور، این شورای‌عالی در نخستین گام برای «ساماندهی تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه و همچنین افزایش توان تولید و ترخیص کالا از گمرکات» وارد عمل خواهد شد.

11 مرداد 1394، مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب ‌ها و پارک ‌های ملی دفتر زیستگاه ‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه ۹۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است، گفت: گرچه در سال‌ های اخیر با خشکسالی ‌های بسیاری مواجهیم، اما دخالت ‌های انسانی علت اصلی خشک شدن تالاب‌ های کشور است.

11 مرداد 1396، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مصوبه کنگره این کشور را برای وضع تحریم ‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی تایید کرد.

11 مرداد 1397، به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بنا به دستور رئیس‌جمهوری، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به مسعود کرباسیان، وزیر اموراقتصادی و دارایی فهرست کامل واردکنندگانی را که از ۲۲ فروردین تا کنون ارز به نرخ رسمی دریافت کرده‌اند، برای بهره‌برداری و اقدام لازم از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر