بازدید 17072

تحریم یا توقیف اموال ایران توسط انگلیس چقدر جدی است؟

حدود دو هفته‌ای است که تنش‌های سیاسی بین ایران و انگلیس، ابتدا با توقیف نفتکش گریس ۱ متعلق به ایران و سپس توقیف نفتکش استنا ایمپرو، متعلق به انگلیس بالا گرفته است. حالا زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که انگلیس به دنبال تحریم و توقیف اموال و دارایی‌های ایران است تا از این طریق اقدام ایران را تلافی کند. آیا این دو راهکار انگلیس علیه ایران، می‌تواند کارساز باشد؟
کد خبر: ۹۱۳۲۳۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱ 22 July 2019
تابناک اقتصادیحدود دو هفته‌ای است که تنش‌های سیاسی بین ایران و انگلیس، ابتدا با توقیف نفتکش گریس ۱ متعلق به ایران و سپس توقیف نفتکش استنا ایمپرو، متعلق به انگلیس بالا گرفته است. حالا زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که انگلیس به دنبال تحریم و توقیف اموال و دارایی‌های ایران است تا از این طریق اقدام ایران را تلافی کند. آیا این دو راهکار انگلیس علیه ایران، می‌تواند کارساز باشد؟
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ سیزدهم تیرماه بود که خبر توقیف یک نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس در جبل الطارق منتشر شد. این نفتکش که با نام "گریس ۱" شناخته می‌شد، حامل دو میلیون بشکه نفت خام سبک ایران بود. بهانه توقیف این نفتکش توسط نیروی دریایی انگلیس، حمل نفت به سوی سوریه عنوان شد که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپاست. دستگاه قضایی منطقه جبل الطارق توقیف این نفتکش را تا ۲۸ تیرماه سال جاری تمدید و سپس با پایان یافتن این مهلت، اعلام کرد که توقیف نفتکش تا ۳۰ روز دیگر نیز تمدید شده است. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه طی مصاحبه‌ای اعلام کرد، مقصد این سوپرتانکر سوریه نبوده است.

به هر صورت رایزنی‌های ایران برای رفع توقیف این نفتکش راه به جایی نبرد تا اینکه رهبر انقلاب در سخنان ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۸ خود با انتقاد بسیار شدید از دزدی دریایی انگلیسی‌های خبیث گفتند: آن‌ها که خباثتشان برای همه آشکار است، کشتی ما را با راهزنی دریایی ربوده اند، اما سعی می‌کنند به آن شکل قانونی بدهند. البته عناصر مؤمن در جمهوری اسلامی این کار‌ها را بی جواب نمی‌گذارند و در فرصت و جای مناسب پاسخ خواهند داد.

این تهدید رهبر انقلاب تنها سه روز طول کشید تا عملی شود. در ۲۸ تیرماه ۱۳۹۸ خبر توقیف نفتکش انگلیسی با نام "استینا ایمپرو" که قصد عبور از تنگه هرمز را داشت به سرعت رسانه‌های دنیا را درنوردید. مسئولین ایران دلیل توقیف این نفتکش انگلیسی را عدم رعایت اصل عبور بی ضرر عنوان کردند و گفتند: این نفتکش امنیت تردد کشتیرانی در این منطقه را به خطر انداخته بود. پس از توقیف نفتکش انگلیسی، جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا به ایران هشدار داد، اگر نفتکش توقیف شده را آزاد نکند، با عواقب جدی رو‌به‌رو خواهد شد. سپس روزنامه دیلی تلگراف، روز گذشته، ۳۰ تیرماه ۱۳۹۸ مدعی شد که وزرای کابینه لندن در واکنش به توقیف نفتکش استنا ایمپرو، به دنبال طرحی برای اعمال تحریم‌های ضدایرانی هستند. همچنین به ادعای این رسانه، یکی دیگر از اقدامات انگلیس مصادره اموال ایران توسط این کشور اعلام شده است.

تحریم یا توقیف اموال ایران توسط انگلیس چقدر جدی است؟

طبق اخبار منتشر شده در رسانه ها، قرار است امروز ۳۱ تیرماه ۱۳۹۸ سومین نشست اضطراری لندن درباره نفتکش توقیف شده توسط ایران به ریاست ترزا می‌، نخست وزیر مستعفی انگلیس برگزار شود. این نشست اضطراری کمیته لندن، با حضور وزرا و مدیران امنیتی، اطلاعاتی و نظامی برگزار خواهد شد.

حجم تجارت ایران با انگلیس قابلیت تحریم شدن دارد؟

آمار‌های یورو استات (آژانس آمار اتحادیه اروپا) نشان می‌دهد، حجم تجارت ایران و انگلیس در پنج ماهه نخست سال جاری میلادی تنها ۶۹ میلیون یورو بوده که این رقم حتی در مقایسه با ۲.۰۵۷ میلیارد یورو تجارت ایران با اتحادیه اروپا رقم بسیار ناچیزی است. این در حالی است که دو کشور در ۵ ماهه نخست سال گذشته میلادی، حدود ۹۹ میلیون یورو مبادله تجاری داشتند. این نشان می‌دهد که حتی بدون تنش‌های کنونی که بین دو کشور به وجود آمده است، حجم تجارت این دو کشور در مقایسه با سال گذشته، حدود ۳۰ درصد اُفت داشته و تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته است.

از ۶۹ میلیون یورو حجم تجارتی که بین دو کشور در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ بوده است، سهم صادرات انگلیس به ایران ۶۲ میلیون یورو و سهم واردات انگلیس از ایران تنها ۷ میلیون یورو بوده است. این ارقام به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد و ۵۳ درصد اُفت داشته اند.

همچنین نمودار‌های زیر که از داده‌های گمرک ایران استخراج شده اند، میزان صادرات ایران به انگلیس و واردات ایران از انگلیس را نشان می‌دهد.

همان گونه که از نمودار زیر پیداست، ارزش صادرات ایران به انگلیس در سال گذشته ۲۸ میلیون دلار بوده که این رقم در مقایسه با ۴۹ میلیون دلاری که ایران در سال ۱۳۹۶ به انگلیس صادرات داشته است، اُفت ۴۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

تحریم یا توقیف اموال ایران توسط انگلیس چقدر جدی است؟

همچنین ارزش واردات کالا از انگلیس در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۲۰ میلیون دلار بوده که این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۶ اُفت ۷.۵ درصدی داشته است.

تحریم یا توقیف اموال ایران توسط انگلیس چقدر جدی است؟

شایان ذکر است، اقلام عمده‌ای که ایران به انگلیس صادر کرده است، عبارت بوده اند از: ماشین آلات، آهن و فولاد، میوه و خشکبار، پلاستیک و مواد پلاستیکی، صنایع دستی و عتیقه جات و فرش و کف پوش. همچنین اقلام عمده‌ای که ایران از انگلیس وارد کرده است، عبارت بودند از: ذرت دامی، دانه سویا، کنجاله، نیشکر، خاک رس، سایر مکمل‌های دارویی، ماشین آبات و دستگاه‌های تبخیر.

سهم ناچیز مبادلات تجاری دو کشور از یک سو و همچنین تحریم‌های همه جانبه آمریکا علیه کشورمان از سوی دیگر، باعث شده است تا علیرغم ادعای دیلی تلگراف، فیلیپ هاموند وزیر دارایی انگلیس در مصاحبه با بی بی سی بگوید: پیشتر نیز تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران به خصوص در بخش تحریم‌های اقتصادی داشتیم؛ بنابراین، معلوم نیست که چیز‌های اضافی دیگری وجود داشته باشد که بتوانیم انجام دهیم البته تمامی گزینه‌ها را مد نظر خواهیم داشت.

آیا دولت ایران اموالی در انگلیس دارد که مصادره شود؟

همان گونه که عنوان شد، یکی از اقدامات احتمالی انگلیس در مقابل توقیف نفتکش، مصادره اموال ایران توسط دولت انگلیس اعلام شده است. سید علی نقی سیدخاموشی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس طی مصاحبه‌ای در سی ام تیرماه ۱۳۹۸ در واکنش به مصادره اموال ایران در انگلیس گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، ایران در کشور انگلیس اموالی ندارد که دولت این کشور بخواهد آن را مصادره کند.

به هر صورت حتی اگر ایران اموالی در انگلیس داشته باشد و این کشور بخواهد به تلافی توقیف کشتی استینا ایمپرو اقدام به مصادره این اموال کند، ایران نیز می‌تواند دوباره موضوع بازپس گیری باغ قلهک را به جریان بیندازد. داستان باغ قلهک از این قرار است که در سال ۱۲۷۸ ه. ق. سفارت انگلیس برای آنکه در تابستان‌ها محلی برای تفرج داشته باشد این باغ را از ناصرالدین شاه اجاره کرد. سپس این کشور بر خلاف قوانین ثبت در سال ۱۳۱۰، اقدام به اخذ سند مالکیت این باغ به نام خود کرد که به گفته کارشناسان از مصداق بارز کلاهبرداری است. تاکنون چند بار موضوع بازپس گیری این باغ در مجلس مطرح شده، اما هیچ وقت به سرانجام مشخصی نرسیده است. دستگاه قضا می‌تواند در صورت اقدام انگلیس به مصادره اموال ایران، دوباره موضوع بازپس گیری باغ قلهک را پیگیری کند.

نتیجه آن که به دلیل تحریم‌های همه جانبه آمریکا علیه کشورمان، انگلیس دیگر قادر به اعمال تحریم جدیدی نخواهد بود مگر آن که تجارت بین دو کشور را قطع کند که در این صورت با توجه به ناچیز بودن حجم تجارت دو کشور، این تحریم‌ها تاثیر آنچنانی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. تنها گزینه انگلیس مصادره دارایی‌های ایران است که آن هم اولاً به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و انگلیس، ایران دارایی در انگلیس ندارد که بخواهد مصادره شود و ثانیاً در صورت مصادره اموال، ایران می‌تواند دوباره پرونده بازپس گیری باغ قلهک را به جریان بیندازد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
قبلا گفتم الان نیز خواهم گفت. طیاره های بریتانیایی را اجازه ندهید از حریم و آسمان ایران برای عبور استفاده کنند (منظورم طیاره هایی که در فرودگاه ایران فرود می آیند نیست) بلکه طیاره های عبوری، یعنی از هند و هنگ کنگ و مالزی و تایلند و ... به انگلستان میروند و می آیند، بسیاری از حریم هوایی ایران استفاده میکنند، پولی که بابت عبور پرداخت میکنند بسیار رقم ناچیزی است. در صورتی که انگلستان بخواهد تحریم فراسرزمینی اعمال کند، یا اموالی از ایران را مصادره کند، ما نیز در اقدامی غافلگیر کننده کشتی های تجاری این کشور را مصادره کنیم و یا طیاره های عبوری آنرا مجبور به فرود و مصادره کنیم. اگر آنها تحریم میخواهند ما هم علیه آنها باید اقدام کنیم. والسلام نامه تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
فارسی را پاس بدارید.هواپبما بفرمایید جای طیاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
انگلیس باید از عواقب درگیری با ایران بترسه چون ایران دیگه چیزی نداره که از دست بده و این انگلیس و آمریکا هستند که ضرر میکنند خیلی بیشتر از ایران
ناشناس
| Canada |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
من موندم شما چه جوری تفکر می کنید! البته باید خدا رو شکر کرد که در رده های بالای نظام سیاسی ما افرادی با تفکر شما در اقلیت هستن و گرنه معلوم نبود چیزی از اسم ایران رو باقی می گذاشتین یا نه؟ ناشناس عزیز، خداوند انسان ها رو موجوداتی با تفکر خلق کرده. خداوند به انسان عقل داده تا با استفاده از عقل و تفکر خود به عنوان اشرف مخلوقات زندگی کنه. ناشناس عزیز حالا گیرم ما به انگلیسی ها اجازه ندادیم از حریم هوایی ما استفاده کنند!!! خوب بعدش چی؟ فک کردی تمام مردم انگلیس از اروپا تا تهران به خط میشن و جلوی شما سر خم کرده و تعظیم کنان درخواست عفو و بخشش می کنند!!!! یا اینکه کشتی های تجاری اونا رو مصادره کردی!! بعدش چی؟ همین الان که یه نفتکش خالی اونا رو گرفتیم، به همین بهونه خیلی قشنگ داریم انگلیس رو به سمت امریکا می فرستیم و اونا هم از خدا خواسته، خیلی سریع بحث تحریم بیشتر و بعدش هم خروج از برجام و در نهایت هم اماده شدن برای یه جنگ. واقعا متاسفم که عقل و منطقی وجود نداره. من به عنوان یه ایرانی که با خیلی از سیاست های دولت مخالف هستم اما به شخصه وقتی شنیدم که انگلیسی ها اون نفتکش ما رو به بهونه های مسخره گرفتن خیلی ناراحت شدم و زمانی هم که فهمیدم ایران هم یه نفتکش اونا رو گرفته به خداوندی خدا قسم خوشحال شدم اما اگه عاقلانه به موضوع نگاه کنیم، متاسفانه این دست اقدامات فقط و فقط به ما ضربه می زنه.
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
هواپیماهای ایران برای اینکه به قاره امریکا بروند از کدام‌کشور برای ساپورت هوایی استفاده میکنند . ؟ از انگلیس و ایسلند و ایرلند .‌. در این اقیانوس بی کران کشور دیگری برای سوخت گیری یا پشتیبانی هوایی وجود ندارد . اتفاقا در اقتصاد و در جرم سیاسی و در در فرهنگ با همین افکر قرون وسطایی شما ها هست که ملت ایران هزینه میدهد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
"طیاره های عبوری آنرا مجبور به فرود و مصادره کنیم"
اصلا خودت فهمیدی چی گفتی که سر هم میکنی؟؟؟ وادار به فرود و مصادره کنیم؟؟!!! ایران کافیه بکبار اینکارو بکنه، سازمان ابکائو کل هواپیماهای ایران رو زمینگیر میکنه . واسه خودت میبافی
ناشناس
| Austria |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
این اقدامات در نهایت به زیان ایران است
دیگه چی مونده که تحریم کنند؟؟؟؟ترامپ همه رو تحریم کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
دوست عزیز بحث این نیست که دیگه چی مونده باشه یا نه!!! بحث اینه که ما با اقدامات خود جبهه مقابل رو تقویت کنیم. اگه سیاستمدارهای ما سیاست مداری رو از همین انگلیسی ها یاد می گرفتن، باید سعی می کردن به شکل های مختلف بین امریکا و متحدان اون تفرقه بندازن و از اون تفرقه نهایت استفاده رو بکنند نه اینکه با سیاست های اشتباهی که در پیش می گیریم، نه تنها متحدان امریکا رو به اون نزدیکتر کنیم بلکه همون چند کشوری که به ظاهر در کنار ما هستن رو دو دستی به امریکا تقدیم کنیم.
ناشناس
| Austria |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
باید مراقب بود هنوز میتوانند مشکلات زیادی ایجاد کنند
واقعا ایران به نظرتون تو انگلیس دارایی نداره؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
انگلیس باید 1.6میلیاردلار به بانک ملت غرامت بده که احتمالا با مشکل مواجه بشه
واردات نیشکر و دانه سویا از انگلیس!!!! چرا با وجود چندین طرح بررگ نیشکر در ایران و طرح های بزرگ کشاورزی دیگر باید این اقلام را از انگلیس وارد کنیم؟ مگر اینکه برخی از تجار ارز 4200 تومانی گرفته باشند و سود هم در واردات این اقلام باشد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
کدام نیشکر هفت تپه ؟
آنکه توسط دو آقازاده در حراجی خریداری و وام بزرگ گرفتند و همراه ۷ ماه حقوق معوقه کارگران را خوردند و فرار کردند
البته نمایندگان کارگران معترض در زندان هستند !؟
دوشنبه ۳۱ تیر ساعت ۱۷:۱۰
سکه ۴۳۵۰۰۰
دلار ۱۲۳۰۰
قیمت ها هاساعتی درحال افزایش هستند
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
فکر می‌کنم تو از دلالان هستی
زیاده روی بکنن کشتی هاشون از تنگه هرمز باید سخت رد بشن...بهتر پاشون رو از گلیمشون درازتر نکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
این رفتارها عاقبت خوبی ندارد
افدای ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
بعله اینکه هیچ کاری نکنیم بزاریم انگلیس ملعون همنون قصه 200 سال گذشته رو ادامه بده عاقبت خوبی داره؟؟؟!!!
تابناك گرامى خبر نداريد كه اقاها و اقا زادها چقدرپول تو بانكهاى انگليس دارند!!!؟؟؟
دقیقا هر گونه تنش با هر کشوری برای کشور هزینه دارد و خساراتی ببار خواهد آورد
بستگی به میزان داد و ستد و اهمیت و نفوذ آن کشورها در دنیا خواهد داشت
روزی باید به این نوع برخورد ها و تنش آفرینی ها پایان دهیم
من چند سال پیش که تنش بین ایران و انگلیس زیاد شد را یاد دارم که سردار باقری که مسئول ستاد تفحص هست. مسئول باز پس گیری باغ قلهک شد و احتمالا اون موقع هزینه هایی هم شد . بهتر است ایشون رو پیدا کرده و یک گزارشی از اقداماتش در این نزدیک به دهسال بدهد و بر اساس تجربیات ایشون قدمهای بعدی ر و برداریم تا متضرر نشیم !!!!
اون قضیه 400 میلیون پونده چی شدکه مال آقا زاده بود؟
باغ قلهک متری چنده؟
انگلیس قطعا راه آمریکا را خواهد رفت، اینها از تعامل با ایران چیزی گیرشان نمی اید، آن یکبار هم به درخواست اوباما تعامل کردند. ایران را از نظر اقتصادی بیشتر محاصره خواهند کرد. البته نظامی کاری از دستشان بر نمی آید ولی اقتصادی حتما.
ما چرا باید تو این کشورا دارایی داشته باشیم که تا تقی به توقی خورد مصادرش کنن؟؟؟؟
کی عبرت میگیرید
فراموش نکنید سناریو را آنها اجرایی کردند و معمولا آخرش راهم میدانند.رشد ارزش ریال ناگفته های بسیار دارد.
شوخي است !!!
البته اگه دارایی های آقازاده ها رو مصادره کنن یا دیگه اجازه ندن دوستان برای معالجه یا بچه دار شدن به اونجا برن اونموقع احتمالا موضع ایران کاملا عوض می شه.
سفارت خونه انگلیس تو تهران سرزمین ما (باغ قلهک) رو تصرف میکنه و ما چیزی نمیگیم...
یاد آوری میکنم انگلیس در اروپا تنها نیست و دیگر کشورهای بزرگ اروپایی مثل آلمان و فرانسه در این دعوا بی طرف نخواهند بود و طرف ایران رو هم نخواهند گرفت! شروع دعوا از نظر شما توقیف نفتکش بوده اما از نظر اونها و از نظر حقوقی شروع ماجرا از زمانی بود که نفتکش ایرانی سعی در دور زدن تحریمهای اروپا از طریق کارهای غیر قانونی بر آمد!
برخی از مسئولان به انگلیس برای فرزندانشان برای حمایت سیاسی برای سفر برای پناهندگی برای دوتابعیتی برای درمان دردها برای نان شب برای دریافت حقوق برای خیلی چیزای دیگه نیاز دارند همین
زدن پهپاد ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا و توقیف کشتی انگلیسی نمایش اقتدار سپاه و مایه غرورایرانیان بود
خاک برسر امریکا و انگلیس بدبخت ضعیف که حتی اگرایرانی ها ناوهایشان راغرق کنند بازهم خواهندگفت ما خواهان جنگ وتنش باایران نیستیم وهیچ کاری نمیکنند
توقیف کشتی یک امر یکبار مصرف است یعنی آنها با اقداماتی که میکنند جلو تکرار آن را میگیرند فقط به کشورهای غربی بهانه لازم را میدهد که نیروهای نظامی خود را به منطقه گسیل کنند
دست تک تک اون شیر مردان که روی کشتی انگلیسی پریدند و توقیفش کردند را میبوسم . دست و پنجتون درد نکنه پهلوانان ، شیر مردان خدا پشت و پناهتان
بریتانیا اقدام به قطع تعداد زیادی درخت در باغ قلهک کرده است. مطابق با قانون این کار جرم است.
برخی مدیران باید قید انگلیس را بزنند هم برای فرزندانشان و هم برای خودشان و مداوای بیماریهایشان چون دیگر محال است که انگلیس ویزا بدهد...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان