بازدید 18222

توضیح نماینده درباره اظهاراتش علیه کریمی قدوسی

کد خبر: ۹۱۳۱۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰ 22 July 2019

نماینده اصلاح‌طلب مردم تایباد در مجلس گفت: وقتی می‌گویم کریمی‌قدوسی تابعیت افغانستانی دارد، قصدم توهین به مردم افغانستان نیست، مردم افغانستان مردمی شریف و با‌ایمان هستند و من 4 سال در این کشور مسوولیت داشته‌ام و زندگی کرده‌ام اما سوال من این است که فردی که تابعیتش اکتسابی است و ذاتی نیست، می‌تواند نماینده مجلس شود یا خیر.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه اعتماد، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تایباد در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در صحن علنی مجلس، در جریان تذکری انتقادات تندی را متوجه جواد کریمی‌قدوسی، نماینده اصولگرای مشهد که در صحن حضور نداشت کرد و از رفتار او در حوزه انتخابیه‌اش به‌شدت گلایه کرد. این نماینده مجلس که ریاست فراکسیون اهل سنت پارلمان را نیز برعهده دارد، در جریان گفت‌وگوی خود با «اعتماد» به تشریح چرایی انتقاداتش از کریمی قدوسی پرداخته است.

آقای جهان‌آبادی!‌ شما در صحن علنی مجلس انتقاداتی را متوجه آقای کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد کردید، ماجرا از چه قرار بود؟

متاسفانه سال‌هاست که در این مملکت آقای کریمی قدوسی یاد گرفته که به همه بتازد. از رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه و مسوولان مملکتی گرفته تا نمایندگان مجلس. من وکیل‌مدافع همه مردم نیستم، من نماینده مجلس هستم با حیطه وظایفی مشخص. آقای کریمی‌قدوسی کارش به جایی رسیده که در حوزه انتخابیه بنده در کنگره شهید دهقان عنوان می‌کند که نماینده شما چون نطقی در مجلس داشته و گفته که هزینه سیاست خارجی ایران بالاست و این موضوع باعث مشکلات معیشتی برای مردم شده، ممکن است در صورت ادامه این روند وضعیت ایران هم، همچون شوروی شود چرا که آنها نیز با همین مشکلات مواجه بودند و در نهایت فروپاشیدند، انقلابی نیست. آقای قدوسی گفته که نماینده شما که پا روی گردن مردم گذاشته و به مجلس رفته و چنین اظهاراتی می‌کند، باید رد صلاحیت شود بنابراین شما توماری بنویسید به شورای نگهبان تا او را رد صلاحیت کنند. سوال من این است که چه کسی به آقای کریمی ‌قدوسی در این مملکت اجازه داده که به همه بتازد؟ چرا ایشان باید حق داشته باشد چنین اقداماتی انجام دهد و ترازوی انقلاب را به دست گرفته و ایمان مردم را وزن کند، توهین کند و دیگران را غیرانقلابی بخواند؟ ما مردمی هستیم مرزنشین و مسلمان. قبل از اینکه آقای کریمی‌قدوسی انقلابی باشد و شاقول انقلاب را به دست بگیرد و میزان انقلابی‌گری مردم را وزن کند، پدران و مادران ما اهل ایمان و نماز و حلال و حرام بوده‌اند. آقای کریمی ‌قدوسی باشد یا نباشد ما معتقد به اسلام و مدافع ایران هستیم. ما رهبری و قانون اساسی را قبول داریم. بنده در یک انتخابات کاندیدا و با رای مردم به یک فرد همفکر خودشان، وارد مجلس شدم. ما همفکر کریمی‌قدوسی نیستیم، ما اصلاح‌طلبیم. آیا اصلاح‌طلب بودن و همفکر کریمی‌قدوسی نبودن جرم است؟ ایشان آزاد است که در این مملکت به همه بتازد. همان‌طور که ایشان وارد حوزه انتخابیه بنده می‌شود و چنین می‌گوید، من هم فقط سوال کردم که ایشان توضیح دهند که سابقه تابعیت ایرانی‌اش از چه زمانی است. اعضای خانواده‌اش، عموهایش و برادر در حال حاضر کجا زندگی می‌کنند. اجداد او متولد کجا هستند. چه زمانی شناسنامه گرفتند و به تابعیت ایران درآمدند؟

در قانون برای افرادی که تابعیت ایران را کسب کرده‌اند، امکان نمایندگی مجلس پیش‌بینی شده است؟!

سوال ما هم همین است. آیا در قانون مدنی جمهوری اسلامی و در قوانین سیاسی و قانون اساسی اجازه نمایندگی مجلس برای کسی که خودش یا پدرش تابعیت اکتسابی ایران را دارد، پیش‌بینی شده است؟ ایشان سردار سپاه هستند، من سوال می‌کنم آقای کریمی‌قدوسی در چند عملیات حاضر بوده‌اند؟ چند روز سابقه جبهه دارند و چرا به خودشان حق می‌دهند به همه مسوولان نظام بتازند.

رهبر انقلاب به صراحت گفتند که وزیر امور خارجه متدین و امین است ولی ایشان به وزیر امور خارجه، به رییس‌جمهوری توهین می‌کنند. تمام نهادهای کشور هرجایی که ایشان اظهارنظری کرده، تکذیب کرده‌اند. کمیسیون امنیت ملی اظهارات او را تکذیب کرده است، ریاست‌جمهوری تکذیب کرده، فقط مانده است که رهبر انقلاب اظهارات کریمی‌قدوسی را تکذیب کند. چرا نباید کسی در این کشور از ایشان سوال کند که شما چه حقی دارید که مردم را علیه نظام و رهبری بدبین و دیگران را غیرانقلابی خطاب می‌کنید؟ مگر ملاک انقلابی بودن کریمی قدوسی است؟ مگر ملاک ایمان کریمی قدوسی است که ایشان تشخیص می‌دهند چه کسی تایید یا رد صلاحیت شود؟ مگر ایشان دبیر شورای نگهبان یا رییس قوه قضاییه یا مسوول سازمان‌های اطلاعاتی کشور است که خطاب به مردم و نمایندگان مردم این اظهارات را به زبان می‌آورد؟

من نماینده مجلس هستم و کریمی‌قدوسی نیز نماینده مجلس است، مگر ایشان جایگاهش از من بالاتر است یا از من نماینده‌تر است؟ ایشان یا اجدادش چه دفاعی از ایران کرده که ما نکرده‌ایم؟ ما اصلاح‌طلبیم. ما همفکر آقای کریمی‌قدوسی نبوده‌ایم و هرگز هم نخواهیم شد ولی آیا این جرم است که ایشان به خودش حق می‌دهد که در حضور معتمدان و مسوولان و مردم چنین حرف‌هایی بزند و آنان را متهم به عدم درک و شناخت کند که چرا فرد غیرانقلابی را راهی مجلس کرده‌اید؟ مگر ملاک انقلابی بودن آقای کریمی‌قدوسی است؟

من سوالی را در صحن درباره وضعیت تابعیت کریمی‌قدوسی و خانواده‌اش و بستگانش مطرح کرده‌ام. همچنین خواسته‌ام که ایشان درباره سابقه حضورش در جبهه و عملیات‌هایی که شرکت کرده هم توضیحاتی را ارایه کند و مردم هم قضاوت کنند.

با این تفاسیر و باتوجه به اظهاراتی که شما به زبان آوردید، به نظر شما چرا آقای کریمی‌قدوسی و بسیاری از همفکرانش، به اصطلاح حاشیه امن دارند؟ بارها مدعیات او تکذیب شده اما هرگز حتی زمزمه ردصلاحیتش نیز مطرح نبوده است.

این موضوع را مسوولان قضایی و امنیتی کشور باید پاسخ دهند. وقتی فردی به این حد به مسوولان عالیرتبه مملکت می‌تازد و به هرکسی که دلسوز این مملکت است و رهبری و قانون اساسی را قبول دارد و آنان را متهم به ضدانقلاب می‌کند، چرا با او برخوردی صورت نمی‌گیرد. اگر با او برخوردی شده و ما بی‌خبریم، بگویند که چه برخوردی با او صورت گرفته است. چه زمانی محکوم شده است. من معتقدم که رفتار کریمی‌قدوسی به مملکت آسیب می‌زند و تنش قومی و مذهبی در کشور ایجاد می‌کند. این اقدامات یا از سر جهالت است یا از سر برنامه‌ریزی. آیا دستگاه با شرافت وزارت اطلاعات توانایی شناسایی جاسوسان را در این کشور ندارد که کریمی‌قدوسی این افراد را شناسایی می‌کند؟ چرا آقای کریمی‌قدوسی به وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه و نمایندگان مجلس توهین می‌کند؟ مگر ما برده کریمی‌قدوسی هستیم؟ آقای کریمی‌قدوسی نگاه کند به چه افرادی توهین کرده است؟ سازمان‌های امنیتی به نظر من باید وضعیت آقای کریمی‌قدوسی، هم موضوع تابعیت او و هم حضورش در جبهه و هم رفتارهایش را بررسی کنند. یک نفر بلند شود و بگوید کریمی‌قدوسی نماینده شورای نگهبان و رهبری است یا خیر؟ رهبر معظم انقلاب آیا نیاز دارد که کریمی‌قدوسی از او نمایندگی کند؟ همه این مملکت سرباز رهبری هستند چه نیازی دارد که کریمی‌قدوسی مملکت را به خودی و غیر‌خودی تقسیم کند؟ چرا کریمی‌قدوسی به خودش حق می‌دهد به دیگران توهین کند؟

حاضرم اگر کریمی‌قدوسی بخواهد در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان جلسه بگذاریم و موضوع را بررسی کنیم و ببینیم که رفتارهای ایشان خلاف شأن نمایندگی است یا اظهاراتی که کرده‌ام. البته این را هم بگویم که وقتی می‌گویم کریمی‌قدوسی تابعیت افغانستانی دارد، قصدم توهین به مردم افغانستان نیست، مردم افغانستان مردمی شریف و با‌ایمان هستند و من 4 سال در این کشور مسوولیت داشته‌ام و زندگی کرده‌ام اما سوال من این است که فردی که تابعیتش اکتسابی است و ذاتی نیست، می‌تواند نماینده مجلس شود یا خیر. اگر ایشان ایرانی‌الاصل هستند سابقه تابعیت خود و خانواده‌اش را اعلام کند. صحبت‌های من فقط خطاب به کریمی‌قدوسی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل