بازدید 5179

اگر چمدانمان در پرواز داخلی یا خارجی گم شد، چه کنیم؟!

کد خبر: ۹۱۲۹۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ 21 July 2019

 اشخاصی که به سفر می روند ممکن است اهداف متفاوتی داشته باشند، مثلا برخی افراد به منظور کار سفر می کنند برخی دیگر برای تفریح و ... . اما تنها خواسته ای که بین همه ی مسافران مشترک است و آنها برای سفر خود می خواهند، سفری بی دردسر است. این خواسته ی مسافران آنقدر قوی است که در همه ی مراحل سفر دغدغه هایی از جمله دغدغه ی انتخاب وسیله ی سفر ، انتخاب هتل و... در آنها به وجود می آید.

به گزارش «تابناک»، ساده ترین راه برای سفر کردن برای عموم مردم از طریق هواپیما است اما برخلاف نظر آنها سفر با هواپیما نیز ممکن است درسر هایی داشته باشد مثل گم شدن چمدانتان در پروازداخلی یا پرواز خارجی.

در صورتی که چمدان خود را بخاطر هر چیزی بعد از پرواز خارجی یا پرواز داخلی، گم کردید 3 کار بایستی انجام دهید ولی قبل از آن بهتر است تا حدودی از حق و حقوق مسافر اطلاعاتی داشته باشید.

با این حال که در عصر امروز بیشتر فرودگاههای پیشرفته شده اند وگم شدن چمدان کمتر اتفاق میوفتد یا اگر این اتفاق بیو فتد کمتر از 24 ساعت به صاحبش تحویل داده می شود  اما هنوز چمدانهایی هستند که هیچ وقت پیدا نشده اند.

در سال 1999 بلاخره پیمان مونترال جایزگیزن قوانین قدیمی ورشو شد. این قانون به این صورت است که به مسافرانی  که چمدانشان گم شده به ازای هر نفر مبلغی بر اساس SDR تعلق می گیرد که به وسیله ی صندوق بین‏‌المللی بر اساس پولهای رایج بین‌‏المللی و نوسانات آن محاسبه می شود و بعد از پرواز خارجی یا پرواز داخلی به آنها بایداطلاع داده شود.

نکته قابل توجه این است که شرکت های هواپیمایی بعد از گذشت 55 روز اگر چمدان پیدا نشد موظفند غرامت آن را پرداخت کنند این غرامت نیز بر اساس مدارکی است که ارزش محتویات چمدان را حساب می کند. بنابر این انتظار نداشته باشید بلافاصله بعد از پرواز خارجی یا پرواز داخلی به سرعت غرامت را پرداخت کنند.

به طور رایج در پرواز خارجی به منظور هر 20 کیلوگرم وزن چمدان ها، به ازای هر کیلوگرم در زیادترین حالت 20 دلار خسارت پرداخت می‌شود. غرامت در پرواز های اروپایی در بیشترین حالت 400 دلار و در آمریکا بستگی به مسافت طی شده دارد که معمولا، 640 دلار است. همچنین بستگی به نوع بلیط خارجی هواپیما اتان دارد.

لازم است بدانید که خسارت چمدان گم شده برای بلیط خارجی یا داخلی هواپیما فرست کلاس یا بیزینس کلاس  بیشتر است و نیز بیمه های سفر در این مورد کمک می کنند. بنابراین خسارت به بلیط خارجی یا داخلی هواپیما و پرواز داخلی و پرواز خارجی نیز بستگی دارد.

حال اقداماتی که باید طی کنید عبارتند از:

۱-  پیش از اینکه از فرودگاه خارج شوید، گم شدن چمدانتان را اطلاع دهید و تشریفات اداری آن را انجام دهید.

بعد از اینکه متوجه شدید چمدانتان گم شده اقدامات زیرا را انجام دهید:

  • ابتدا به سمت دفتر خدمات مشتری بروید و یا یکی از کارکنان شرکت هواپیمایی را مطلع سازید.
  • سپس فرم PIR (گزارش بی‏‌نظمی در خصوص اموال) را پر کنید.
  • در صورتی که به شما گفته شد چمدانتان با پرواز بعدی می رسد فرم شکایت را پر کنید.
  • حواستان باشد که در فرم بایستی اطلاعات لوازم داخل چمدان را بنویسید و همچنین اطلاعات پرواز داخلی یا پرواز خارجی و اطلاعات اقامت و یکسری اطلاعات شخصی مثل کد ملی و ... را نیز باید بنویسید.
  • همراه با این فرم بایستی تیکت یا همان برچسب چمدانتان که پیش از پرواز داخلی یا پرواز خارجی به بلیط خارجی یا داخلی یا پاسپورت چسبانده شده، داشته باشید.(این برچسب برای گرفتن غرامت ضروری است)
  • بعد از 7 روز بایستی فرم خسارت را کتبا تکمیل کنید.

۲-  برای محتویات چمدان خود درخواست غرامت نمایید.

اگر چمدانتان در شهر مقصد گم شود و این مکان شهر خودتان نباشد بهتر است وسایل مورد نیازتان را بخرید و پولش را از شرکت هواپیمایی مربوطه دریافت کنید یا اینکه تقاضای مقداری پول از آنها  داشته باشید.

این شرکت ها اغلب درشهری که در آن زندگی می‌کنید، چندان پاسخگو نیستند، زیرا که تصور می کنند که هرآنچه که امکان دارد به آن احتیاج پیدا کنید، در خانه‌ خود دارید.

۳- برای دریافت چمدان مدارک لازم را همراه خود به فرودگاه ببرید.

در صورتی که  از طرف فرودگاه  تماسی داشتید که پیدا شدن چمدانتان را اطلاع داد، بایستی همه رسیدها و برچسب‌ها و اصل پاسپورت و بلیط خارجی هواپیما خود را همراه داشته باشید. در مطلوب ترین وضعیت ممکن، زمانی که چمدانتان پیدا شود شرکت هواپیمایی چمدان را به هزینه خودش برای شما ارسال خواهد کرد و در بدترین وضعیت ممکن، زمان اینکه شرکت هواپیمایی تایید کند که چمدان شماست حداقل 21 روز است که در این صورت شما می توانید شکایت کنید و بابت این مدت زمان خسارت بگیرید.

منبع: پرواز خارجی

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل