بازدید 3520
اقتصاد در گذر زمان

از «قرارداد خرید ده هزار تن شکر بین ایران و کوبا» تا «عقب نشینی ارزی ترامپ»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی امین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 21 July 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی امین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۳۰ تیر ۱۲۹۳، مراسم تاجگذاری احمدشاه، آخرین پادشاه سلسله قاجار، در تهران برگزار شد. هزینه این جشن که یکصد هزار لیره بوده است که از طریق استقراض از بانک شاهی تأمین شد.
 
۳۰ تیر ۱۳۰۳، دولت آمریکا به مناسبت قتل ماژور ایمبری کنسول آمریکا، اولین قرارداد نفت خود با ایران را که مراحل نهایی توافق خود را طی می‌کرد ملغی اعلام کرد. در نتیجه ایران باز هم به صورت تولیدکننده انحصاری نفت برای انگلیس باقی ماند.
 
۳۰ تیر ۱۳۱۵، شرکت سهامی آبیاری ایران به منظور عمران و آبادی اراضی کشاورزی تاسیس شد.
 
۳۰ تیر ۱۳۲۸، قانون استخدام مستشاران سوئدی برای شهربانی به تصویب رسید.
 
۳۰ تیر ۱۳۳۳، قرارداد خرید ده هزار تن شکر بین ایران و کوبا امضا شد.
 
۳۰ تیر ۱۳۳۷، مطبوعات به نقل از مسوولان مربوطه نوشتند: اطلاع حاصل شد ساختمان جدید فرودگاه بین المللی مهرآباد روز سه‌شنبه چهاردهم مرداد ۱۳۳۷ (سالگرد جشن مشروطیت) طی مراسمی افتتاح خواهد شد.
 
۳۰ تیر ۱۳۴۴، قانون احداث اتوبان تهران- کرج به تصویب نهایی رسید.
 
۳۰ تیر ۱۳۵۰، اولین قرارداد بندری ایران و شوروی امضا شد.
 
۳۰ تیر ۱۳۵۲، حقوق گمرکی روغن نباتی خام بخشیده شد.
 
۳۰ تیر ۱۳۵۳، حسین همدانیان سرمایه دار و کارخانه دار معروف در اصفهان توسط بازپرس اعزامی دیوان کیفر بازداشت شد.
 
۳۰ تیر ۱۳۷۱، نلسون ماندلا رهبر کنگره خلق آفریقا و سمبل مبارزه سیاهان آفریقای جنوبی علیه نژادپرستی به دعوت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.
 
۳۰ تیر ۱۳۹۵، مجلسی‌ها به «عادل آذر» برای حضور در جایگاه ریاست دیوان محاسبات رای دادند و او را برای مدت چهار سال به این سمت برگزیدند.
 
۳۰ تیر ۱۳۹۶، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از معرفی رئیس و اعضای این مجمع در دوره جدید در مرداد ماه ۹۶ خبر داد و گفت: احکام اعضای جدید که صادر شود مردم در جریان قرار می‌گیرند.
 
۳۰ تیر ۱۳۹۷، دونالد ترامپ ۶ ماه پیش در اجلاس «داووس» اقتصاد آمریکا را نیازمند دلار قدرتمند توصیف کرد. پس از اعلام چراغ سبز ترامپ به رشد دلار در آن مقطع، شاخص ارزی آمریکا در مدار صعودی حرکت کرد؛ اما سرانجام این روند متوقف شد و شواهد از عقب‌نشینی ترامپ برای داشتن دلار قوی حکایت دارد. نیاز به افزایش قدرت مانور در جبهه جنگ تجاری و مقابله با سلاح ارزی پکن که با تضعیف یوآن در برابر دلار فعال شد، دلیل ترامپ برای این عقب‌نشینی عنوان شد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی