بازدید 8968
۷
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس تابناک مطرح کرد

سهامداران از نماد‌های درگیرسفته بازی بپرهیزند/ فاصله قیمت بازاری و ذاتی سهم‌های بنیادی/ افزایش مشارکت سهامداران خرد در بورس تهران/ بازار نسبت به اخبار سیاسی واکسینه شده

قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بنیادی هنوز به ارزش ذاتی نرسیده و قیمت بازاری و تابلو آن‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش ذاتی آن‌ها نیز نیست بنابراین سرمایه گذاری در این سهم‌ها در آینده مطلوب است. همچنین کاهش نرخ ارز بر صنایعی که مواد اولیه آن‌ها وابسته به نرخ ارز بوده تاثیر مثبت خواهد داشت
کد خبر: ۹۱۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶ 19 July 2019
تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بنیادی هنوز به ارزش ذاتی نرسیده و قیمت بازاری و تابلو آن‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش ذاتی آن‌ها نیز نیست بنابراین سرمایه گذاری در این سهم‌ها در آینده مطلوب است.

محمدرضا سرافراز یزدی در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک با بیان اینکه فصل مجامع روز‌های آخر خود را می‌گذراند و تکلیف سود تقسیمی اکثر شرکت‌ها تا سی و یکم تیر ماه مشخص می‌شود، اظهار کرد: گزارش عملکرد فصل بهار و ماهانه شرکت‌ها به تدریج در حال انتشاراست و با توجه به کاهش نرخ ارز و عوامل دیگر در ماه‌های گذشته، سرمایه‌گذاران با دقت این تاثیر این موارد را در تولید، فروش و صادرات شرکت‌ها تحلیل و بررسی خواهند کرد.

وی در خصوص شرایط سیاسی و تاثیر آن بر روند بازار گفت: در حقیقت بازار سرمایه نسبت به اخبار سیاسی واکسینه شده و طی این مدت بسیاری از اخبار ناگوار منتشر شده را هضم کرده و به مسیر خود ادامه داده و به نظر می‌رسد فعلا اخبار سیاسی تاثیر خاصی بر بازار نداشته باشد.

سرافراز با بیان اینکه تورم و نرخ ارز کنترل شده، افزود: کاهش نرخ ارز بر صنایعی که مواد اولیه آن‌ها وابسته به نرخ ارز بوده تاثیر مثبت خواهد داشت و چنانچه بتوانند واردات قطعات را داشته باشند، در ادامه شرایط بهتری خواهند داشت.

مدیر عامل کارگزاری آگاه با اشاره به این مطلب که کاهش نرخ ارز بر عملکرد شرکت‌های صادر کننده از این به بعد تأثیرگذار خواهد بود، خاطر نشان کرد: در خصوص شرکت‌های صادراتی و ارز محور مثل فملی، دغدغه بازار درشرایط  فعلی این است که آیا این شرکت‌ها امکان فروش محصولات خود را خواهند داشت و اینکه آیا در صورت فروش می‌توانند ارز خود را به کشور وارد کنند.

وی در خصوص تجدید ارزیابی‌ها و حرکت بازار به سمت سهام این شرکت‌ها نیز گفت: به لحاظ واقعی این موضوع کمکی به عملکرد سودآوری شرکت‌ها نمی‌کند چرا که در این فرآیند تنها دارایی‌های ثبت شده در دفاتر شرکت‌ها بر اساس اعداد تاریخی در دوره‌های زمانی مختلف، به روز می‌شوند و مابه تفاوت آن‌ها در دفاتر شرکت‌ها ثبت می‌شود.

سرافراز تأکید کرد: موضوعی که در شرایط فعلی بازار به آن واکنش نشان می‌دهد و در انتظار آن به سر می‌برد، گزارش عملکرد شرکت هاست و چنانچه  بازار طلا، ارز و مسکن روند نزولی داشته و جریان نقدینگی به آن سمت نرود، بازار سرمایه علی رغم رشد اخیرهمچنان برای سرمایه‌گذاری جذابیت خواهد داشت و می‌توان در ادامه نیز برای باز‌ها رشد را متصور بود.

هشدار به سهامداران در خصوص قیمت‌های حبابی و سفته بازی  در برخی نماد‌ها

وی با بیان اینکه قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بنیادی هنوز به ارزش ذاتی نرسیده و قیمت بازار و تابلو آن‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش ذاتی آن‌ها نیز نیست وسرمایه گذاری در این سهم‌ها در آینده مطلوب است، هشدار داد: شرکت‌هایی کوچکی که بنیاد خوبی ندارند و اخیرا رشد زیادی داشته و در آن‌ها سفته‌بازی مشاهده می‌شود، مستعد کاهش قیمت شدید هستند و سرمایه‌گذاران باید مواظب این گونه سهم‌ها که رشد قیمت غیر طبیعی را تجربه کردند باشند این گونه سهم‌ها می‌توانند در مسیر آینده بازار با کاهش شدیدی مواجه شوند، ولی سهم‌هایی که ارزش ذاتی آن‌ها با قیمت تابلو فاصله دارد فرصت سرمایه‌گذاری خوبی هستند.

سرافراز با بیان اینکه قیمت برخی کامودیتی‌ها روند نزولی دارد و نمی‌توان امیدوار بود که صنایع پیشرو بازار در آینده باشند، در خصوص صنایع مورد اقبال بازار در ماه‌های آینده نیز گفت: صنایعی که تاثیر چندانی از تحریم‌ها نپذیرند و عمده تولید و فروش آن‌ها داخلی است مثل دارو‌ها و مواد غذایی قند و شکر، لبنی‌ها می‌توانند گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری باشند.

وی در خصوص صنعت ساختمانی نیز گفت: عمدتا غیر از موارد خاص با توجه به رشد قابل توجه قیمت ساختمان و املاک، صنعت ساخت و ساز وارد رکود شده و جذابیتی برای سرمایه گذاران ورود نقدینگی ندارد بنابراین برای آن‌ها متصور نیستیم.

سرافراز در خصوص گروه خودرونیز با بیان اینکه میزان تولید و نرخ گذاری در این گروه عامل مهمی است، ادامه داد: با توجه به این که جلوی افزایش نرخ‌ها گرفته شده و اینکه این شرکت‌ها ساختار‌های مالی خوبی نداشته و با هزینه‌های مالی سر سام آور مواجه هستند و بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها زیان‌ده هستند و بزرگترین دغدغه آن‌ها در شرایط فعلی تامین قطعه است، ولی با توجه به افزایش تولید می‌توانند رشدی را در آینده تجربه کنند، ولی صنعتی پیشرو نمی‌توانند باشند.

افزایش مشارکت سهامداران خرد

مشارکت سهامداران خرد یکی از مولفه‌های مهم در تحلیل و بررسی یک روند است، در معاملات هفته گذشته ارزش معاملات خرد ۵۶۴۲۴ میلیارد ریال گزارش شده که نسبت به هفته قبل افزایش داشته است.

درهفته منتهی به ۱۹ تیر ارزش معاملات خرد ۴۶۷۱۴ میلیارد ریال بوده، علی رغم افزایش ارزش معاملات خرد در هفته گذشته، این مشارکت روند نزولی را طی روز‌های معاملاتی پیموده به نحوی که از ۱۸۹۳۷ میلیارد ریال در روز شنبه که عرضه اولیه پتروشیمی نوری انجام شد به ۸۷۵۰ میلیارد ریال در روز یکشنبه، ۸۳۷۲ میلیارد ریال در روز دوشنبه، ۱۰۸۳۵ میلیارد ریال در روز سه شنبه و ۹۵۳۰ میلیارد ریال در روز چهارشنبه رسیده است.

ارزش کل معاملات بورس تهران در هفته‌ای که گذشت با افزایش ۹.۴ درصدی، ۷ هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان گزارش شد، حجم معاملات، اما اندکی کاهش و با افت ۲ درصدی ۱۷ هزار و ۴۵۱ میلیون سهم گزارش شد، دفعات معاملات، اما رشد ۶۷.۸ درصدی را ثبت کرد.

در بازار اول ارزش معاملات با کاهش ۲۸ درصدی، رقم ۲۳۶۷۳ میلیارد ریال، حجم معاملات با کاهش ۴.۸۹ درصدی مواجه شده که در بازار دوم سهام ارزش معاملات با رشد ۷۱ درصدی مواجه شده و رقم ۳۶۵۷۵ میلیارد ریال را به نمایش گذاشته، حجم معاملات نیز با افزایش ۱۲ درصدی ۴۶۳۷ میلیون برگه سهم بوده و دفعات معاملات نیز افزایش ۱۳۹ درصدی را ثبت کرده است.

در بازار بدهی نیز ارزش معاملات با رشد ۴۲ درصدی به رقم ۷۸۸۲ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز رشد ۳۷ درصدی داشته و بیش از ۷.۹ میلیون برگه گزارش شده و دفعات معاملات نیز با افزایش ۷۰ درصدی همراه بوده است.

در صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله ارزش معاملات با کاهش ۴۱ درصدی، ۳۰۲۴ میلیارد ریال گزارش شده، حجم معاملات با کاهش ۴۱ درصدی ۲۹۱ میلیون یونیت و دفعات معاملات نیز با ریزش ۱۸ درصدی همراه بوده و در بازار مشتقه ارزش معاملات با افزایش ۷۲ درصدی، ۹۰ میلیارد ریال و حجم معاملات با کاهش ۱۶ درصدی و دفعات معاملات نیز با افت ۱۳ درصدی مواجه شده است.
سهامداران از نماد‌های درگیرسفته بازی بپرهیزند/ فاصله قیمت بازاری و ذاتی سهم‌های بنیادی/ افزایش مشارکت سهامداران خرد در بورس تهران/ بازار نسبت به اخبار سیاسی واکسینه شده
سهامداران از نماد‌های درگیرسفته بازی بپرهیزند/ فاصله قیمت بازاری و ذاتی سهم‌های بنیادی/ افزایش مشارکت سهامداران خرد در بورس تهران/ بازار نسبت به اخبار سیاسی واکسینه شده
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
بورس حداقل ۱۵۰ هزارواحدحباب داره که دیریازودتخلیه خواهدشد
حباب بورس ورشکسته بزودی تخلیه خواهدشد
روحانی پدر اقتصاد ایران رو با تمرکز محض روی بورس درآورد و بخش اساسی و بنیادین مسکن رو فدای بورس و نابود کرد
دونفتکش انگلیسی توسط ایران توقیف شد باید دید شنبه بازهم دلارسیرنزولی و بورس سیر صعودی خواهدداشت ؟!!!!!
سقوط تاریخی ۲۰۰ هزارواحدی بورس نزدیک است
شنبه ۲۹ تیر ساعت ۱۷
سکه ۴۲۵۰۰۰۰
دلار ۱۲۱۰۰
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر