بازدید 5530

هدف ترامپ از اصرار بر مواضع نژادپرستانه چیست؟

رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً با انتشار توئیت‌های توهین‌آمیزی خواستار بازگشت نمایندگان اقلیت کنگره به کشورهای خودشان شده است. حملات ترامپ علیه نمایندگان کنگره، از سوی ناظران آمریکایی و غیرآمریکایی به عنوان نشانه دیگری از سیاست‌های نژادپرستانه دولت فعلی آمریکا تفسیر شده است.
کد خبر: ۹۱۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ 19 July 2019

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در تازه‌ترین مورد از جنجال‌آفرینی‌های خود، اظهاراتی را علیه شماری از نمایندگان دموکرات کنگره مطرح کرده که واکنش‌های منفی زیادی را برانگیخته است. این اظهارات که از سوی اغلب ناظران به عنوان نشانه‌ای از رویکرد نژادپرستانه ترامپ تعبیر شده، اگرچه دموکرات‌ها را در مخالفت با وی متحدتر ساخته، اما بعید است بتواند پایگاه رأی رئیس‌جمهور آمریکا را تضعیف کند.

به گزارش «آزادی»، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً با انتشار توئیت‌های توهین‌آمیزی خواستار بازگشت نمایندگان اقلیت کنگره به کشورهای خودشان شده است. حملات ترامپ علیه نمایندگان کنگره، از سوی ناظران آمریکایی و غیرآمریکایی به عنوان نشانه دیگری از سیاست‌های نژادپرستانه دولت فعلی آمریکا تفسیر شده است.

دونالد ترامپ در توئیت‌های اخیر خود دموکرات‌های مخالف سیاست‌هایش را که اصالت آن‌ها غیرآمریکایی است، به باد توهین گرفت. وی اعضای زن و دموکرات کنگره را مهاجرینی خواند که به‌ادعای او، بدترین و فاسدترین دولت‌های جهان هستند. رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرده است این نمایندگان کنگره حق ندارند بگویند چگونه باید کشور را اداره کنند. وی همچنین از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواست مقدمه بازگشت رایگان این نمایندگان را از جایی که آمده‌اند، فراهم کند.

با این حال، نانسی پلوسی این سخنان نژاد‌پرستانه ترامپ علیه مخالفانش را یادآور نگرش‌های نژاد‌پرستانه معتقد به برتری سفیدپوستان و اقدامات گروه‌های افراطی دانست که رنگین‌پوستان را زنده‌زنده در آتش می‌سوزاندند. تعداد زیادی از نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ازجمله برنی سندرز، کامالا هریس و الیزابت وارن نیز ترامپ را به نژادپرستی متهم و رفتار و سخنان تبعیض‌آمیزش را محکوم کردند.

در پی این تحولات، مجلس نمایندگان آمریکا نیز قطعنامه‌ای را با هدف محکوم کردن توئیت های نژادپرستانه ترامپ تصویب کرد. اعضای دموکرات کنگره همچنین با استناد به همین توئیت‌ها، طرح جدیدی را برای استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا تدوین و ارائه کردند که البته ناکام ماند. این طرح با 332 رأی مخالف در برابر 95 رأی موافق از سوی نمایندگان آمریکایی رد شد.

ترامپ پس از ناکامی مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب این طرح در پیامی در توئیتر نوشت: «مجلس نمایندگان همین الان با قاطعیت آرا به رد قطعنامه استیضاح رای داده است. این طرح احتمالاً مضحک‌ترین و وقت‌گیرترین پروژه‌ای بوده که تاکنون مجبور به انرژی صرف کردن برای آن بودم. استیضاح رئیس‌جمهوری که بزرگترین رونق اقتصادی در تاریخ آمریکا را رقم زده، بهترین ایجاد شغل را داشته و بالاترین کاهش مالیات را اجرایی کرده، ارتش را بازسازی نموده و کارهای بسیار بیشتری انجام داده، پایان یافته است. نباید اجازه داد این اتفاق هیچ وقت برای یک رئیس‌جمهور دیگر آمریکا روی دهد».

واقعیت این است که ترامپ با استناد به همین ادعاها، در چارچوب شعار «اول آمریکا» و به واسطه سخت‌گیری علیه مهاجران و خارجی‌ها، احساسات گروه‌های ملی‌گرای افراطی، نژادپرست و راست‌گرای آمریکایی را به نفع خود تحریک کرده و این موضوع را همچون سرمایه‌ای ارزشمند برای کسب رأی دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در نظر می‌گیرد.

شاهد این مدعا آن است که در جریان سخنرانی چهارشنبه شب ترامپ در جمع حامیان خود، شماری از حاضرین با سر دادن شعارهای نژادپرستانه، از موضع‌گیری‌های وی حمایت کردند. در این سخنرانی، هنگامی که ترامپ علیه ایلهان عمر، یکی از نمایندگان زن رنگین‌پوست کنگره که هنگام کودکی به آمریکا مهاجرت کرده، اظهاراتی نژادپرستانه بیان کرد، شماری از طرفدارانش، فریاد زدند: «او را [به کشورش] برگردان».

ترامپ در ادامه، خطاب به ایلهان عمر گفت وقتش رسیده که به خانه و نزد مادرش برگردد و سپس او را به «ضد یهود» بودن متهم کرد. حامیان او بلافاصله پس از این حملات لفظی، چندین بار شعار دادند: «او را [به کشورش] برگردان». همچنین ترامپ با تمسخر نام الکساندریا اوکاسیو کورتز، یکی دیگر از این چهار نماینده کنگره گفت: «نه نه، وقت آن را ندارم که سه اسم مختلف را بگویم. او را کورتز صدا می‌زنیم... خیلی زمان می‌برد».

به این ترتیب، می‌توان گفت ترامپ آگاهانه و با علم به مخالفت‌های جدی موجود نسبت به رویکرد نژادپرستانه خود، تلاش دارد با قطبی ساختن فضای سیاسی آمریکا، پیروزی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری تضمین کند. در واقع، وی خود به خوبی از این امر آگاه است که دموکرات‌ها و میانه‌روها از همان ابتدا با ریاست‌جمهوری وی مخالف بوده و رویکردهای غیرمنطقی و افراطی وی را به ضرر منافع ملی آمریکا می‌دانند. به این ترتیب و در شرایطی که ترامپ نمی‌تواند روی حمایت دستکم نیمی از جامعه آمریکا حساب کند، تلاش دارد با افراطی ساختن هرچه بیشتر نیمه دیگر، خود را به عنوان بهترین و تنها گزینه مطلوب برای ملی‌گرایان افراطی آمریکا معرفی نماید.

گفتنی است با شروع دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در آمریکا و با عملیاتی شدن شعار «آمریکا را دوباره باعظمت کنیم»، جریانی در آمریکا که قایل به برتری سفیدپوستان در این کشور هستند، موجی از رفتارهای تند علیه مهاجران و یا حتی مردم رنگین‌پوست در این کشور به راه انداخته‌اند. انتظار می‌رود با ادامه رویکرد فعلی ترامپ، این عده نیز بر شدت و گستره فعالیت خود بیافزایند و جامعه آمریکا را در دوران منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری، بیشتر و بیشتر به سمت قطبی شدن و درگیری‌های فرقه‌ای سوق دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل