بازدید 8949
پیمانه اقتصادی؛

قدرت خرید مسکن از محل تسهیلات به شدت کاهش یافت/ موج افزایش قیمت طلا ناکام ماند/ در هفته‌ای که گذشت؛ دلار ۱۲۵۰ تومان کاهش یافت

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سکه امامی ۴ میلیون و ۴۵ هزار تومان قیمت خورد، آمریکا حساس شد، بیت کوین سقوط کرد!، سهام آسیایی افت کرد، نماینده مجلس: تعیین سقف اجاره‌بها بهترین راه کار برای مدیریت بازار مسکن، گرانترین کشور‌های اروپایی برای زندگی، روسیه به فروش اوراق قرضه آمریکا ادامه داد و خیز اندونزی برای برقی‌سازی ناوگان خودرو‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 19 July 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سکه امامی ۴ میلیون و ۴۵ هزار تومان قیمت خورد، آمریکا حساس شد، بیت کوین سقوط کرد!، سهام آسیایی افت کرد، نماینده مجلس: تعیین سقف اجاره‌بها بهترین راه کار برای مدیریت بازار مسکن، گرانترین کشور‌های اروپایی برای زندگی، روسیه به فروش اوراق قرضه آمریکا ادامه داد و خیز اندونزی برای برقی‌سازی ناوگان خودرو‌ها را در بر دارد.

سکه امامی ۴ میلیون و ۴۵ هزار تومان قیمت خورد

در پایان معاملات روز پنجشنبه، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با رشد ۱۲۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به رقم ۴ میلیون تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به رقم ۴ میلیون و ۴۵ هزار تومان رسید که نسبت به بعدازظهر روز چهارشنبه، حدود ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است. هر نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی، با افزایش ۱۰ هزار تومانی، ۹۶۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۳۹۵ هزار و ۴۰۰ تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آبشده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به رقم یک میلیون و ۷۱۲ هزار تومان رسید. حباب سکه با توجه به افزایش نسبی تقاضا برای خرید، به رقم ۱۵۰ هزار تومان رسید. 

موج افزایش قیمت طلا ناکام ماند

قیمت طلا پس از این که به بالاترین حد در دو هفته اخیر صعود کرد، در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی با اقدام سرمایه گذاران برای سودگیری از رشد قیمت این فلز ارزشمند، پایین آمد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۴۲۲ دلار و ۶۸ سنت رسید در حالی که پیش از آن تا رکورد ۱۴۲۸ دلار و ۴۰ سنت پیش رفته بود. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه تحت تأثیر افت ارزش دلار آمریکا، ۱.۵ درصد افزایش پیدا کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۴۲۳ دلار و ۷۰ سنت ایستاد. بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار آمریکا در معاملات روز پنجشنبه در برابر سبدی از ارزهای بزرگ ۰.۲ درصد کاهش یافت، در حالی که روز گذشته تحت تأثیر آمار مطلوب خرده فروشی آمریکا، به بالاترین حد در بیش از یک هفته اخیر صعود کرده بود.

آمریکا حساس شد، بیت کوین سقوط کرد!

فرانس پرس: کمیته بانکی مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه با دعوت از دیوید مارکوس، قائم مقام اجرایی فیس‌بوک، او را در مورد برنامه آتی این شرکت برای انتشار ارز رمزنگاری شده به نام «لیبرا» از اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی، مورد پرسش و پاسخ قرار دادند.

اعضای مجلس سنای آمریکا که در این جلسه حضور داشتند، با توجه به برنامه ارائه شده از سوی فیس‌بوک و نیز با استناد به رسوایی‌های پی در پی این شرکت به دلیل درز اطلاعات مشترکان آن، ورود فیس‌بوک به عرصه مبادلات بانکی را پرریسک ارزیابیو  همچنین اعضای کمیته بانکی سنای آمریکا تأکید کردند که توسعه بازار ارزهای دیجیتال نیازمند تصویب قوانین نظارتی مستحکمی استدر مقابل، مارکوس که پیش‌تر مدیر عامل شرکت مبادلات بین بانکی «پِی‌پَل» بود، به اعضای این کمیته اطمینان داد که عرضه لیبرا تا پیش از جلب اعتماد قانون‌گذاران ایالات متحده به تعویق خواهد افتادپیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز مخالفت خود را با توسعه بازار ارزهای رمزنگاری شده اعلام کرده بودبدین ترتیب نرخ هر بیت کوین که هفته گذشته تا نزدیکی ۱۳ هزار دلار صعود کرده و به بالاترین حد در سال ۲۰۱۹ میلادی رسیده بود، در جریان مبادلات روز چهارشنبه تا ۹ هزار و ۴۰۰ دلار پایین آمدبالاترین نرخ بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ میلادی و در آستانه ۲۰ هزار دلار ثبت شده است.

در هفته‌ای که گذشت؛ دلار ۱۲۵۰ تومان کاهش یافت

در پایان معاملات دیروز، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 11400 تومان خریداری شد و در مقابل با رشد 100 تومانی نسبت به روز چهارشنبه، به نرخ 11500 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر یورو به نرخ 13300 تومان خریداری و به قیمت 13400 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این نرخ نسبت به روز چهارشنبه، 100 تومان افزایش داشته است. هرچند در مجموع نرخ دلار و یورو نسبت به پنجشنبه قبل یعنی بیستم تیرماه، با کاهش 1250 تومانی همراه شدند و دلار از نرخ 12750 تومان به نرخ 11500 تومان رسید.

سهام آسیایی افت کرد

روز پنج‌شنبه، به دنبال افت سهام وال‌استریت پس از انتشار نشانه‌های اولیه‌ای از اینکه جنگ تجاری آمریکا و چین، به درآمدهای شرکت‌ها آسیب زده است، تقاضا برای اوراق قرضه آمریکایی به عنوان سرمایه امن بالا رفت و سهام آسیایی افت کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۲ درصد افت کرد، در حالی که شاخص نیکی ژاپن، به دنبال انتشار داده‌هایی که نشان می‌داد صادرات این کشور در ماه ژوئن هم افت کرده است، با سقوط سنگین ۱.۹۷ درصدی روبرو شد. در بازار چین، شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۶۱ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۵۹ درصد پایین آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۳۶ درصد پایین آمد و کاسپی کره‌جنوبی، به دنبال کاهش غیرمنتظره نرخ بهره توسط بانک مرکزی، ۰.۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. در وال‌استریت به دنبال اعلام نتایج عملکرد شرکت‌های مرتبط با تجارت، هر سه شاخص مهم سهام افت کردند. در ابتدای این هفته رییس‌جمهور ترامپ با تهدید وضع تعرفه جدید بر ۳۲۵ میلیارد دلار از واردات باقی‌مانده چین، تنش‌های تجاری بین دو کشور را بالا برد. این در حالی است که بازارها به شدت در مورد بازگشت مذاکرات تجاری مضطرب هستند. وال‌استریت ژورنال گزارش داد که پیشرفت در مذاکرات تجاری چین و آمریکا به علت مسأله محدودیت‌های ایجاد شده برای شرکت هوآوی، متوقف شده است. نگرانی‌ها در مورد جنگ تجاری چین و آمریکا و تقاضا برای اوراق قرضه آمریکا، به عنوان سرمایه امن را بالا برد و سود این اوراق سقوط کرد. سود اوراق ده ساله و سی ساله آمریکا به ترتیب به ۲.۰۶ درصد و ۲.۰۵۷ درصد، کاهش یافت.

قدرت خرید مسکن از محل تسهیلات به شدت کاهش یافت

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی با عنوان «چالش‌ها و راهکارهای رونق تولید در سال ۱۳۹۸ در بخش مسکن» اعلام کرد: وضعیت اقتصادی کشور در یک سال گذشته سبب شده است که مسکن نیز همانند بسیاری از بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشور دچار مشکل شود. تحریم‌ها، کاهش فروش نفت، کاهش ارزش پول ملّی و سایر مشکلات اقتصادی در یک سال گذشته سبب تشدید مشکل تولید و عرضه مسکن در کشور شده است. بر اساس این گزارش با افزایش قیمت مسکن فاصله بیشتری بین استطاعت خانوار و قیمت مسکن ایجاد شده به نحوی که سهم وام‌های مسکن در توانمندسازی مالی خانوار به‌خصوص در کلان‌شهرها به‌شدت کاهش یافته است. بر اساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، فعالیت‌های بدون محدودیت سوداگران مسکن وضعیت پرتلاطم اقتصاد مسکن را وخیم‌تر کرده که این مسأله به دنبال نوسان‌های شدید ارز و سکه و ایجاد تناظر با این بازارهای موازی در یک سال گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است. در این گزارش آمده است: با شناخت این آسیب‌ها در حوزه مسکن از جمله مهم‌ترین راهکارهایی که می‌تواند مفید باشد می توان به مواردی همچون افزایش سقف وام و اولویت پرداخت به خانه اولی‌ها در راستای کاهش شکاف استطاعت و قیمت و تأمین سهم بیشتری در توانمندسازی اقشار متوسط برای خانه‌دار شدن و همچنین وضع مالیات بر عایدی و معاملات مکرر مسکن جهت محدودسازی دلالی و سوداگری و کمک به متقاضیان واقعی اشاره کرد.

نماینده مجلس: تعیین سقف اجاره‌بها بهترین راه کار برای مدیریت بازار مسکن

سیداحسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از مخالفت اعضای هیأت دولت با تشکیل کمیته تعیین سقف اجاره‌بها، گفت: امروز کشور با معضل بزرگی مانند گرانی مسکن مواجه بوده و عملا مردم به ویژه مستأجران در شرایط کنونی قادر به تأمین مسکن نیستند. شرایط امروز بازار خرید و فروش و اجاره مسکن بحرانی است و دولت باید این وضعیت را مدیریت کند، اما متأسفانه اقدام قابل قبولی در این رابطه صورت نگرفت. وی ادامه داد: بهترین راه کار برای مدیریت بازار اجاره بها در شرایط کنونی، تعیین سقف اجاره‌بها بود تا مالکان نتوانند قیمت اجاره را به میزان دلخواه بالا ببرند. علوی گفت: ما امروز در شرایط تحریمی و جنگی قرار داریم و اقتصاد مسکن ما دچار تلاطم شده، بنابراین در این شرایط نیاز به سیاست های دستوری و تحکمی برای مدیریت بازار داریم، در غیر این صورت اگر به دنبال سیاست گذاری های بلند مدت باشیم، بازار امروز از دست می رود. در یک سال اخیر مستأجران زیر گرانی قیمت مسکن له و نابود شده اند و دولت تازه به دنبال سیاست گذاری برای ساماندهی بازار است. دولت باید بپذیرد که امروز قیمت ها در بازار مسکن توسط دلالان و سوداگران تعیین می شود، بنابراین دولت در این عرصه خود باید پا به میدان گذاشته و قیمت ها را تعیین کند. امروز شاهد موج مهاجرت معکوس مردم از کلانشهرها به ویژه پایتخت به سمت حاشیه شهرها هستیم، از این رو قطعا حاشیه نشینی تبعاتی دارد که حل آن ها اعتبارات بسیار و زمان طولانی می طلبد. /خانه ملت

گرانترین کشورهای اروپایی برای زندگی

مرکز آمار اروپا، در بررسی صورت گرفته از هزینه های زندگی در ۳۷ کشور اروپایی تا پایان سال ۲۰۱۸، هزینه های زندگی در کشورهای شمالی و غربی اروپایی به طرز محسوسی بیشتر از هزینه های زندگی در کشورهای شرقی و جنوبی بوده است.

در این رده بندی، ایسلند گران ترین کشور اروپایی شناخته شده است، به گونه ای که هزینه های زندگی در آن ۵۶ درصد بیشتر از متوسط کشورهای اروپایی بوده و پس از ایسلند، سوئیس با هزینه های ۵۲ درصدی بالاتر از میانگین، نروژ با ۴۸ درصد، دانمارک با ۳۸ درصد و ایرلند با ۲۷ درصد به ترتیب در رده های دوم تا پنجم قرار گرفته اند. برکی کارلسون، رئیس انجمن مصرف کننده در ایسلند گفت: این نکته را نباید فراموش کرد که ایسلند دارای یکی از بالاترین سطوح دستمزد در بین کشورهای اروپای نیز هست و دولت و بانک مرکزی تلاش ویژه ای دارند که با کنترل رشد قیمت ها، قدرت خرید شهروندان این کشور را تا حد ممکن حفظ و حتی افزایش دهند. پیشتر موسسه "نست پیک" در رده بندی گران ترین شهرهای اروپایی برای زندگی، لندن را گران ترین شهر اروپایی و پنجمین شهر گران جهان از نظر هزینه های زندگی معرفی کرده بود و پس از آن، اسلو نروژ، زوریخ سوئیس و آمستردام هلند به عنوان دومین تا چهارمین شهرهای گران قیمت اروپایی معرفی شده بودند.

خیز اندونزی برای برقی‌سازی ناوگان خودروها

تویوتاموتورز که یکی از خودروسازان برتر در جهان به شمار می‌رود و سهم قابل‌توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده، به تازگی اعلام کرده است که ظرف مدت چهار سال قصد دارد دو میلیارد دلار در زمینه توسعه و تولید خودروهای برقی در اندونزی به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای منطقه شرق آسیا با اختصاص سهم چشمگیری از بازارهای فروش خودرو در این منطقه، سرمایه‌گذاری کند. مقامات اندونزی نیز پیش‌تر اعلام کرده بودند، بنا دارند این کشور را به مقصدی جذاب برای خودروسازان بین‌المللی تبدیل کنند و به این ترتیب بازار فروش خودروهای برقی را در این کشور توسعه دهند، به‌ گونه‌ای که مشتریان برای انتخاب و خریداری این وسایل نقلیه با گزینه‌های متعددی روبه‌رو باشند. اندونزی همچنین در تلاش است تا نظر سایر خودروسازان برتر فعال در جهان را به سمت خود جلب کند تا سهم بازار خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط‌زیست را در این کشور افزایش دهد.

روسیه به فروش اوراق قرضه آمریکا ادامه داد
 
روسیه که زمانی یکی از سرمایه‌گذاران اصلی در اوراق قرضه آمریکا بود و بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار از این اوراق را در اختیار داشت، طبق داده‌های جدید خزانه‌داری آمریکا، در ماه می، به کاهش دارایی خود از این اوراق ادامه داده و میزان آن را به حدود ۱۲ میلیارد دلار رسانده است. میزان ذخایر روسیه از اوراق خزانه‌داری آمریکا در یک ماه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافته و به ۱۲.۰۲۴ میلیون دلار رسیده است، که ۵.۲۵ میلیارد دلار از آن اوراق بلندمدت هستند. مسکو در سال گذشته شتاب بیشتری به روند کنار گذاشتن اوراق قرضه آمریکا داد. روسیه در سال گذشته دارایی خود از اوراق قرضه آمریکا را از ۹۶.۹ میلیارد دلار به ۱۳.۲ میلیارد دلار کاهش داد. بیشترین کاهش این ذخایر در ماه آوریل و می انجام شد و این کشور حدود ۸۱ میلیارد دلار، ذخایر اوراق قرضه آمریکای خود را کاهش داد. این در حالی است که سال ۲۰۱۰ میزان ذخایر روسیه از اوراق قرضه آمریکا به ۱۷۰ میلیارد دلار رسیده بود. جنگ تجاری آمریکا با چین هم باعث شده است این کشور، که بزرگترین دارنده اوراق قرضه آمریکا در جهان است، آرام آرام ذخایر خود را کاهش دهد. میزان ذخایر کنونی چین از اوراق قرضه آمریکا به ۱.۱۱ تریلیون دلار رسیده است، درحالی که در ماه آوریل ۱.۱۱۳ تریلیون دلار بود که این میزان بیش از ۱۰ میلیارد دلار کمتر از سطح این ذخایر در ماه مارس است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
حال که قیمت دلار کاهش یافته پس چرا اتحادیه مرغداران قیمت مرغ را افزایش داده است ومردم فقیر را به چالش انداخته است کجای این کار عدالت است
توصیه من به انهایی که دلاروسکه خریدنداینه که نگران نباشیدوفریب نخوریداینها همه بازی روانی وموقت هستندکافیه فقط به نمودارروند دلاردر۴۰ سال گذشته نگاه کنید ازاین کاهش های موقت ودستوری توش زیادهست ولی روندکلی صعودی باشیب بالاست
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
عزیزم آنهابی که قبل گرانی دلار و سکه خریده اند خودشان نخبه اقتصادی هستند و خودشان این مطلب را می دانند
فریب شانتاژهارانخورید اگرمبخواهید ازنرخ واقعی دلارمطلع شویدکافیست به نحوه محاسبه قیمت اجناس وکالا مثل خودرو ورایانه نگاه کنید
ازدیروز دلاربه کانال ۱۲۰۰۰ برگشت قیمت های اعلام شده همگی غیرواقعی هستند
من موندم برم دنبال اهداف انقلاب و مقاومت!اقتصائی یا برم دنبال خونه بگردم دور و ور تهران برای اینکه تو خیابون نمونم!؟
یکی کمک کنه من از اهداف والایم دور نشوم آی مسلم.نا اونایی که ادعای مسلمونی میکنید صاحبخونه ها رو توجیه انقلابی بکنین.
تولید و عرضه مسکن؟
توزیع مسکن مشکل دارد و نه تولید؟
شما برای این تحقیقات!! که انجام میدهید، پول هم میگیرید؟
قیمت ساخت در لاکچری ترین حالت شده ۴ تومن، قیمت ملک شده متری ۴۰ تومن
این چه تحقیقی است؟ این چه منطقی، چه حسابی چه کتابی است؟
امان از کارشناس نما ها....
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
عزیز شما برو وسط بیابان مسکن لاکچری ۴ میلیونی بساز مثل اینکه نمی فهمی ۹۰ درصد ارزش مسکن تابع موقعیت و مکان ان است و کسانی که انحصار مالکیت مناطق خوب را دارند آن را مفت به کسی واگزار نمی کنند
بله دریک هفته ۱۲۵۰ تومان اوردینش پایین ولی با کوچکترین برخورد نظامی میان ایران وامریکا ( که احتمالش روزبروز بیشترمیشه) دلار درچشم برهم زدنی( کمتر از ده دقیقه) از۳۰ هزارتومان عبورخواهدکرد
پاسخ ها
حامد از تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
از جنگ هیچ کس نفعی نمی برد خدا نکنه جنگ بشه؟
باتحریمهای جدیدامریکا وزدن پهپادایرانی شنبه دلارمیکشه بالا مگراینکه بادستکاری مثل همیشه پایین تربیارندش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
شما مثل اینکه خیلی ناراحتی اومده پایین
کار درستی می کنه . به نظر من ایران هم باید کلیه دارایی خود را از آمریکا و انگلیس خارج می کرد.
بنظرم اول یه سقفی برای قیمت کالاهای اساسی بذاربد، اجاره خونه رونمیخوادزحمت بکشید
تابناک واسه چی شانتاژهای این دلال رو هر روز در مورد نرخ سکه و ارز بازنشر می کنی ؟ نکنه نظر خودته ؟؟ یعنی چی هر روز میگی نرخ دلار و سکه غیر واقعیه دلالها نگران نباشید ؟؟؟ یعنی چی ؟؟؟ طرف کی هستی توووو؟؟؟
قدرت اجاره هم نداریم،شماازقدرت خریدمسکن حرف میزنید؟
دلال های گرامی الکی دلتونو خوش نکنید دلار ازین که هست گرون تر شه
از تابناک و بقیه خبرگزاری ها خواهش میکنم اخبار مربوط به دلار را کمتر منتشر کنند تا تمرکز ازین تجارت کثیف(دلالی) برداشته شود
قيمت دلار ١٢٥٠ تومان بود با بي تدبيري بيش از ه دوازده برابرش كردن ( احمدي نژاد و روحاني) حالا با خوشحالي ميگن ١٢٥٠ تومان ارزون شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر