بازدید 20013
۹

حریق گسترده در میدان حسن آباد/ آتش به بافت تاریخی میدان سرایت کرد + فیلم

این در حالی است که آتش به بافت تاریخی میدان حسن آباد سرایت کرده است؛ رویدادی که سخنگوی آتش نشانی نیز تاییدش می‌کند و تأکید دارد همکارانش در تلاش برای اطفای حریق هستند. افزون بر این، گزارش‌های رسیده حکایت از سرایت حریق به بانک و صرافی و مغازه‌های حاشیه این میدان تاریخی دارد.
کد خبر: ۹۱۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷ 17 July 2019
تابناک اجتماعی -
دقایقی پیش حریق به جان یکی از متفاوت ترین میدان های پایتخت افتاد؛ حریقی رو به گسترش که به بافت تاریخی سرایت کرده است.
 
به گزارش «تابناک»، سید جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی شهر تهران در این باره گفت: ساعت ۲۱:۱۸ امشب حادثه آتش سوزی در ضلع غربی میدان حسن آباد به سازمان آتش نشانی اعلام شد که بلافاصله هفت ایستگاه‌های آتش نشانی به همراه به محل اعزام شدند.

وی گفت: محل حادثه یک انبار یا چند انبار کالای کنار هم به وسعت ۱۰۰۰ متر مربع با سقف شیروانی در میدان حسن آباد دچار حریق شده و کاملا شعله ور است. آتش نشان‌ها با نردبان‌های بلند از چندین سمت در حال خاموش کردن آتش هستند.

این در حالی است که آتش به بافت تاریخی میدان حسن آباد سرایت کرده است؛ رویدادی که سخنگوی آتش نشانی نیز تأییدش می کند و تأکید دارد همکارانش در تلاش برای اطفای حریق هستند.

گزارش های رسیده حکایت از سرایت آتش به بانک صادرات شعبه میدان حسن آباد و تعدادی صرافی و فروشگاه پیرامون این میدان تاریخی دارد.
 
 
کمک شورای شهر به مرمت میدان حسن‌آباد
۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۰:۴۹

احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در حاشیه حضورش در اطفای حریق میدان حسن‌آباد با بیان این که میدان حسن‌آباد یکی از قدیمی‌ترین میادین شهر است که به میدان هشت گنبد شهرت دارد، در تشریح آتش‌سوزی گفت: ظاهراً آتش‌سوزی از یک دفتر اسناد رسمی آغاز شده و به دلیل آن که سقف گنبدهای میدان شیروانی است و از چوب دو لایه استفاده شده، حریق کاغذ و چوب باعث افزایش و سرعت گرفتن سرایت آتش به همه طبقات شده است.

وی با بیان این که خوشبختانه دقیقا در میدان حسن‌آباد ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد و بلافاصله آتش‌نشانان به اطفای حریق می‌پردازند، گفت: میدان حسن‌آباد یکی از میادینی است که به طور کامل سبک معماری آن از قدیم تاکنون باقی مانده و باید هر چه سریع‌تر پروسه مرمت و بهسازی این میدان آغاز شود. می‌بایست شکل تاریخی این میدان حفظ شود و در شورای شهر پیگیر مرمت این میدان خواهیم بود.

بررسی حریق میدان حسن‌آباد در شورای شهر تهران
۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۰:۲۷

حجت نظری در حاشیه حضور در محل آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد با بیان این که میدان حسن‌آباد یکی از میادین بسیار فاخر تهران به دلیل معماری و طراحی بود گفت: آتش با همت آتش‌نشانان اطفا شد و خطر جدی این ضلع میدان را تهدید نمی‌کند اما عمده نگرانی‌های ما حجم و میزان آب به کار رفته برای اطفای حریق است که ممکن است موجب ریزش ساختمان شود. هرچند به گفته فرمانده میدان، خطر ریزش مهار شده اما به نظر می‌رسد که آسیب زیادی به این بخش میدان تاریخی وارد شده و مستلزم صرف هزینه‌های زیاد برای مرمت این اثر تاریخی است.

وی با بیان این که از نظر ایمنی و مدیریت بحران ابعاد این حریق را در کمیسیون خدمات شهری بررسی می‌کنیم، گفت: البته این میدان به لحاظ تاریخی و میراثی نیز دارای ارزش بسیار است که قطعاً منتظر برآورد هزینه برای مرمت آن خواهیم بود تا در قالب یک طرح پیرامون مرمت و بازسازی بنای میدان، این موضوع را در کمیسیون اجتماعی شورا بررسی کنیم.

بخشی از بافت تاریخی حسن‌آباد سوخت
۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۳

ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از آتش‌سوزی گسترده در یک مجموعه انبار در ضلع غربی میدان حسن‌آباد خبر داد که بخشی از بافت تاریخی این میدان را هم درگیر آتش‌سوزی کرده است. آتش از طریق سقف‌های شیروانی به قسمت بافت تاریخی که در ضلع شمال غربی میدان هم بود سرایت کرده و بخش‌هایی از بافت تاریخی خصوصاً نرده‌های پنجره‌ها را شعله ور کرده بود.

مهار آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد
۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۲۳:۲۸

به گفته ملکی تا کنون ۷ ایستگاه آتش‌نشانی همراه با چند دستگاه بالابر و نردبان و تانکرهای آب در محل حضور دارند محل یک انبار یا دو سه انبار در مجاورت هم به وسعت بیش از هزار متر مربع بود که به طور کامل شعله ور بود و آتش به سقف‌های این انبار سرایت کرده بود. اکنون شعله زنی به طور کامل انجام شده و از شعله‌های سرکش خبری نیست و مقداری لکه گیری مانده که نیروها مشغول عملیات هستند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تا این لحظه مصدومیت و تلفات جانی نداریم و نیروها به داخل نفوذ کردند و مشغول ایمن سازی محل هستند.

اعزام سه آمبولانس به محل حادثه
۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۲۲:۲۲

پیمان صابریان رئیس سازمان اورژانس تهران در گفت‌وگو با فارس، از وقوع آتش‌سوزی در انبار ابزار و یراق در میدان حسن آباد تهران خبر داد.

وی افزود: 3 دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است. تاکنون گزارشی در خصوص مصدومیت افراد در این حادثه گزارش نشده است.

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۲۲:۲۰
تعداد بازدید : 2892
درباره میدان تاریخی حسن آباد تهران
۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۲۲:۰۳

میدان حسن‌آباد که در گذشته های نه چندان دور «میدان ملک‌المتکلمین» یا «میدان هشت گنبد» و در مقطعی «میدان پهلوی» نامیده می شده، میدانی است در بافت تاریخی شهر تهران که در تقاطع خیابان امام خمینی (سپه) با خیابان حافظ و خیابان وحدت اسلامی (خیابان شاهپور) واقع شده‌است. این میدان پس از انقلاب اسلامی برای مقطعی «میدان ۳۱ شهریور» نام گرفت و سپس بار دیگر به نام حسن آباد بازگشت.

میدان حسن‌آباد از میدان‌های تاریخی و بخشی از بافت تاریخی و سنتی تهران قاجاری است. این میدان و ساختمان‌های گنبدی پیرامونش در سال ۱۳۰۹ ساخته شد و به بهره‌برداری رسید. این میدان با چهار ساختمان و هشت گنبدی به گونه منحنی‌شکل و قرینه ساخته شده است. ساختمان‌ها گرداگرد چهارگوشه میدان را دربر گرفته‌اند.

همه خیابان‌هایی که به میدان حسن‌آباد منتهی می‌شوند سنگفرش شده‌اند. همچنین زیرگذری شمالی- جنوبی برای گذر خودروها و پیوند خیابان‌های حافظ و وحدت‌اسلامی در زیر میدان ساخته شده است. پیرامون میدان را فروشگاه‌های ابزار و یراق‌آلات و قفل‌فروشی دربرگرفته و در سویه جنوبی میدان بورس سیسمونی فروش‌ها و در بخش شمالی مرکز فروش مبلمان اداری و لوازم چوبی است.

این مجموعه در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حریق گسترده در میدان حسن آباد/ آتش به بافت تایخی میدان سرایت کرده است + فیلم

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
بازار تبریز،سینا بهمن،جنگلها،کشتزارو...و....وحالا میدان حسن آباد!!!
چه خبر است؟؟!!!!
کلا هر هفته یک خبر فوری داریم! یا نفتکشمون سرقت میشه، یا میدانمون آتش میگیره، یا پهباد میزنیم! هفته آینده ببینیم خبر فوری چیه!!
چرا همه بازارهاآتیش میگیرند؟
بافت تاریخی کیلو چند، چند وقت دیگه جاش چند تا پاساژ ساخته میشه، اونقدر برید پیدا کنید آتش گرفتن این بافت به سود کی بوده...
یا خدااا
اطرم است چند سال پيش گوشه جنوب شرقي ميدان هم آتش گرفت و بجاي ترميم آن شعبه بانك ملي آنجا ساخته شد! آقايان مسئول محترم! با وجود اين تورم و اوضاع بد اقتصادي زمان امروز كه اميدي به آينده و حال وجود ندارد حداقل خواهشمنديم گذشته را حفظ كنيد.
چقدر دوستداران میراث فرهنگی گفتن نباید اماکن تاریخی تبدیل به انبار یا رستوران بشه.
این اماکن تاریخی که به امان خدارهامیشه وهیچ مراقبت ونظارتی نمیشه...شایدم عمدابه دست آتش میوفته...
اتیش می زنن بعد هم خراب و جاش پاساژ بزرگ و کلی ثروت باد اورده , عمدی در کار نیست البته ها خدا براشون می سازه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل