بازدید 13165
عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

در ایران همه تئوری های اقتصادی به سخره گرفته شده

قیمت دلار که تا چند ماه پیش به حدود ۱۸ هزار تومان رسید و نیز سکه که قیمت ۵ میلیون و ۴۰۰هزار تومان را پشت سر گذاشته بود، اما چند روزی است، روند نزولی به خود گرفته، به گونه ای که بانک‌ها امروز قیمت دلار را نسبت به روز گذشته کاهش دادند؛ یعنی خرید دلار در بانک‌ها که روز گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود، امروز به ۱۲ هزار و ۳۸۲ تومان رسیده است.
کد خبر: ۹۱۱۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳ 14 July 2019

ایران تمام تئوری‌های اقتصادی را به سخره گرفته است/ قیمت ارز بر اساس خرید مردم حدود ۵ هزار تومان استقیمت دلار که تا چند ماه پیش به حدود ۱۸ هزار تومان رسید و نیز سکه که قیمت ۵ میلیون و ۴۰۰هزار تومان را پشت سر گذاشته بود، اما چند روزی است، روند نزولی به خود گرفته، به گونه‌ای که بانک‌ها امروز قیمت دلار را نسبت به روز گذشته کاهش دادند؛ یعنی خرید دلار در بانک‌ها که روز گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود، امروز به ۱۲ هزار و ۳۸۲ تومان رسیده است.

به گزارش «تابناک»؛ همچنین شعب ارزی بانک‌ها امروز هر یورو را ۱۳ هزار و ۸۷۷ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز بیش از حدود ۱۵۰ تومان کاهش داشته است. هر پوند انگلیس نیز امروز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۴۲۰ تومان خریداری می‌شود.

روند نزولی نرخ دلار در هفته‌های اخیر و عقب نشینی قیمت از کانال ۱۵ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان، گمانه زنی‌ها درباره میزان کاهش قیمت‌ها و همچنین نرخ واقعی دلار را افزایش داده است. برخی بر این باورند که افت قیمت‌ها موقتی است و به زودی دوباره به دلایل شرایط اقتصادی و سیاسی، نرخ دلار به کانال ۱۵ و ۱۶ هزار تومان حرکت می‌کند؛ اما شماری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند مسیر قیمت‌ها کاهش خواهد بود، البته امکان دارد به دلیل برخی تنش‌ها در سیاست خارجی، افت قیمت‌ها تأخیر داشته باشد.

اما مهم‌ترین عوامل کاهش نرخ ارز در روز‌های اخیر، کاهش تنش‌های سیاست خارجی و مدیریت بازار پولی و بانکی توسط دولت و بانک مرکزی است. با وجود اینکه با خروج آمریکا از برجام، برخی تحریم‌ها دوباره بازگشت و فشار‌های اقتصادی ایجاد شد، با مدیریت مالی دولت و همراهی مردم، شوک ناشی از این تصمیم آمریکا به تدریج تخلیه شد، به گونه ای که آغاز کاهش تعهدات برجامی ایران و تعیین مهلت شصت روزه توسط ایران و وقوع ماجرای حمله به نفتکش‌ها در منطقه و سرنگونی پهباد جاسوس آمریکایی نیز نتوانست باعث ایجاد تلاطم و بی ثباتی در بازار ارز شود.

با این حال، برخی نمایندگان اقتصادی مجلس دلایل دیگری برای کاهش قیمت‌ها عنوان می‌کنند. محمد حسن نژاد در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: ایران تنها کشوری است که به علم اقتصاد پوزخند زده و در واقع تمام تئوری‌های اقتصادی در ایران به سخره گرفته شده است.

این نماینده مجلس گفت: در اقتصاد اصلی به نام رابطه مستقیم عرضه و تقاضا وجود دارد، اما می‌بینیم زمانی که یک خودرو گران می‌شود، مثلا سراتو به ۴۰۰ میلیون می‌رسد همه برای خرید صف می‌کشند، ولی وقتی مدیریت می‌کنیم و قیمت آن به ۳۰۰ میلیون می‌رسد، کسی آن را نمی خرد.

در مورد دلار هم وضعیت به همین شکل است؛ قیمت دلار به ۱۹ هزار تومان رسیده بود، حال آنکه همه در بازار خریدار بودند، اما الان که به ۱۲ هزار تومان رسیده کسی نمی‌خرد. به عبارت دیگر، اقتصاد ما به گونه‌ای نیست که بشود گفت دلیل منطقی برای این کاهش‌ها هست.

وی گفت: قیمت ارز باید زمانی کاهش پیدا کند که یا تورم ایران از تورم آمریکا کمتر و یا صادرات از واردات پیشی گرفته باشد و تراز مالی مثبت شود و یا اینکه از نظر سیاسی گشایشی ایجاد گردد، اما الان دلیل اینکه همه چیز منفی است، اما دلار در حال ارزان شدن است را نمی‌دانم!

این نماینده مجلس در پاسخ به این که برخی اقتصاددان‌ها اعتقاد دارند قیمت واقعی ارز حدود ۵ هزار تومان است، گفت: بحثی در قیمت گذاری وجود دارد که بر اساس قدرت خرید مردم است؛ در این صورت می‌توان گفت که قیمت ارز حدود ۵ هزار تومان است. اما اگر بر اساس تورم و برابری سرمایه گذاری خارجی حساب کنیم، قیمت ارز بالاتر از این حرف‌ها خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۳۴
الان ازمایشگاهیه
دلیل منطقی سود جویی سیستماتیک که توسط دولت پیدا سازی میشود. قیمت دلار وسیله ای شده برای پرداخت بدهی های دولتی و نجات بانک های ضرر ده
یعنی واقعاچیزعجیبی است دلارپائین میایدالبته اندکی وبطبع ارزش پولمان اندکی بالا میرودولی قیمت موادخوراکی واجناس چهارنعل گران میشوندجلل الخالق ازاقتصادی این چنینی واقعا الق ووالانصاف که اقتصاد عجیبی داریم ووای بحالمان اگردلاربه سه هزارتومان یعنی ابتدای دولت محترم برسد آنوقت آنقدرگرانی میشودکه واویلا درخت گردوان به این بزرگی درخت هندوان الله اکبر
دلار ۱۸۰۰۰ تومانی یک کلک بود ،همه می دانند ،ولی دلاری که در مدت کوتا از ۴۰۰۰ به ۱۳۰۰۰ رسیده نشان پیشرفت در اقتصاد و یا کنترل آن نیست.
تئوری های اقتصادی کاملا درست و قابل پیش بینی هستند
مشکل مسئولین غیر متخصص، بی کفایت و نالایق است
قیمت دلار به این دلیل در حال پایین آمدن هست که عده ای از مردم نا آگاه به دلیل نداشتن اطلاعات و سواد اقتصادی در مباحث خرد و کلان در حال فروختن منابع دلاری خود هستن.اینها همان افرادی هستن که دلار رو با قیمت ۱۵ و حتی ۱۸ تومن خریدن و بازار رو به هم ریختن.در صورتی که قیمت واقعی دلار زیر ۵۰۰۰ تومن هم باشد دولت منابعی برای اداره کشور با دلا ۵۰۰۰ تومن ندارد.مگر اینکه شرایط اقتصادی در زمینه صادرات کاملا متحول بشود
این مملکت با مسخرگی مدیریت میشه
ما خودمان تئوری اقتصاد مقاومتی داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
یک درصدش هم اجرا نشده و فقط حرف و حرف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
اقتصاد مقاومتی همون خودکفایی است که از اول انقلاب دارند میگن و فهمیدن عملی نیست کلماتش رو عوض کردند ببینن تاثیری داره یا نه
تنش کاهش یافته ایا؟
انگلیس هم وارد گود شده
بخاطر اینکه آنها که باید حداقلی از اقتصاد را بدانند نمی داند ولی تصمیم گیرند
«نماینده مجلس گفت: در اقتصاد اصلی به نام رابطه مستقیم عرضه و تقاضا وجود دارد، اما می‌بینیم زمانی که یک خودرو گران می‌شود، مثلا سراتو به ۴۰۰ میلیون می‌رسد همه برای خرید صف می‌کشند، ولی وقتی مدیریت می‌کنیم و قیمت آن به ۳۰۰ میلیون می‌رسد، کسی آن را نمی خرد.»
جناب نماینده این توضیحی که در خصوص اصل اقتصادی فرمودید ابتدایی ترین مبحث اموزشی در علم اقتصاد است و اگر همین اصل ساده اقتصاد رو تنظیم میکرد دیگه نیازی به این هم تحقیق و کتاب و اقتصاد دان نبود. اقتصاد مثل سایر حوزه ها سیاست زده است و تا این مشکل حل نشود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد .
به عنوان یک پیشنهاد اگر شما واقعا علاقه مند حل مشکلات اقتصادی هستید طرحی رو‌جهت استقلال بانک‌ مرکزی ارایه کنید که نحوه هیات رییسه و مدیر عامل اون از طریق اساتید ،صاحبنظران، جهت انتخاب به مجلس معرفی بشه و پس از بررسی طرح و برنامه ها در صحن مجلس از طریق رای گیری انتخاب و پاسخگویی اون هم به مجلس باشه
پروپاگاندا
چون امثال شماها در مجلس هستند که....
واقعاً من هم هر طوری حساب میکنم دلیل کاهش قیمت دلار رو نمیفهمم. وقتی که با این تورم افسارگسیخته همه کالاها از جمله سیمان و آهن و لبنیات و شکر و چای و ... داره هر روز میره بالاتر اما قیمت دلار اومده پایین بدون شک یه جای کار ایراد داره یا به قول معروف، کاسه ای زیر نیم کاسه ست!

شاید علتش این باشه که دولت درهای واردات رو بسته و اجازه ورود بسیاری از کالاهای خارجی رو نمیده و تقاضا رو با ضرب و زور پایین نگه داشته. یک علت دیگه میتونه تزریق پرفشار ارز به بازار باشه برای اینکه در دنیا وانمود کنه که تحریم ها اثری نداشته که اگه این موضوع صحت داشته باشه زیاد دوام پیدا نمیکنه (فوقش یک سال)

خلاصه هر چی که هست، قضیه خیلی خیلی مشکوکه!
تئوریهایی اقتصادی به سخره گرفته نشدن! کنار گذاشتن این تئوریها به سود یک عده است! مثلا همین دلار 4200 تومنی سود بسیار کلانی نصیب یک عده کرد.
وقتی بالا می رفت و مردم عادی به خاک سیاه نشستند به سخره گرفته نشده بود حالا که چند دلال محتکر دارند ضرر می کنند تئوری ها به سخره گرفته شدند.
مهم اینه که هیچ کسی وارد خرید ارز نشه و این استراتژی اتفاقا خوبه
وقتی تحریم ها تشدید نشده بود و اوضاع سیاسی و وضعیت خلیج فارس اینقدر خراب نبود دلار شد 19 تومن. حالا که تحریم ها تشدید شده و نفت ایران رو حتی قاچاقچی ها نصف قیمت هم نمیخرن و سه تا نفتکش ایران توقیف شده و اوضاع سیاسی خراب تر از گذشته هست و فشارها شدیدتر شده و خطر جنگ هم روز بروز داره افزایش پیدا میکنه دلار اومده پایین و ارزون شده! جل الخالق!
اگه تحریم ها و نفروختن نفت و رابطه خراب با دنیا باعث کاهش نرخ ارز میشه خوب با همین فرمون برید جلو! چه کاریه که بخوایم برجام رو حفظ کنیم و تحریم ها رو برداریم؟! همین وضعیت رو ادامه بدید بلکه دلار به همون 5 تومن برگرده!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
دلار از 4000 تومان بشه 14000 تومان خوشحال میشی یا از18000 تومان بشه 14000 تومان ؟ خدارووو شکر
منم از تعجب نماینده محترم نسبت به کاهش قیمت ارز متعجب هستم! افزایش انفجاری قیمت دلار دلیل روانی داشت، البته قبول دارم درآمد ارزی کشور کم شده و طبیعتا روی عرضه در بازار تاثیر دارد اما دلار بالای 12 هزار تومان توجیه منطقی نداشته و ندارد. طی چند ماه آینده با بازگشت تدریجی ارز صادرکننده های غیر نفتی، و همینطور یافتن راه های جانشین برای صادرات نفت، میتوان امید به بهبود وضعیت و کاهش بیشتر قیمت ارز داشت.
نمیتوانم با قطعیت نرخ مشخصی را ارائه کنم، اما فکر میکنم حدود 10 هزار تومان برای نرخ ارز منطقی است و اگر پس از انتخابات 2020 در امریکا، این کشور از خر شیطان پایین آمد و به برجام بازگشت، و صادرات نفت ایران مجددا به 2 میلیون بشکه رسید، میتوان شاهد کاهش قیمت دلار به حدود 7 الی 8 هزار تومان بود.
این نماینده دانشمند لا اقل نامش را هم ذکر می کرد!!

پدرجان در سوریه که تقریبا کل کشور نابود شده قیمت ارز اینقدر بالا نرفته که در ایران در اثر بی کفایتی مسئولین و بی در و پیکری فضای مجازی بالا رفت. قیمت واقعی دلار حتی 3 هزار تومان هم نیست. تفسیر رفتار مردم هم سخت نیست.
خریداران دلار و خودروهای بالای 100 ملیون تومان اغلب برای نیاز نمی خرند بلکه برای سود آوری و دلالی می خرند و بنابراین وقتی خریدار هستند که قیمتها رو به رشد باشد نه وقتی که رو به نزول است.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
چشماتو اگه باز میکردی اسم ایشون رو میدیدی
ناشناس
| Denmark |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
پدر جان عینک بزن وقت خواندن تا اسم نماینده رو بتونی ببینی
باز كن نظراتو لعنتي
از این کاهش مصنوعی قیمت دلار ، بیشترین سود را کسانی می برند که در این فاصله دلار ارزان می خرند و سرمایه خود را از کشور خارج می کنند ، حالا خودتان قضاوت کنید ، چه قشری از جامعه این امکان برایشان وجود دارد که خارج از کشور سرمایه ئ خود را ببرند.؟؟؟؟؟ حتمآ قشر مرفه و خیلی از آقا زاده ها . مطمئناا چند وقت بعد دوباره صدای مجلسی درمی آید که به داد برسید که سرمایه از کشور خارج شد .
به سخره گرفتن یعنی به بیگاری گرفتن و معنی مسخره کردن نمیده. بماند که به نظر آقایون مسوول، اقتصاد مال انسان نیست که بخوان باهاش اوضاع مردم رو سرو سامان بدن
واقعا برات متاسفم که تو شدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تو حتی علت رفتار مردم رو درک نمیکنی ؟ فکر میکنی مردم عکس العمل برعکس دارند!
کاهش قیمت ارز کاملاً بر اساس اصول اقتصادی است. اگر برای کالایی تقاضا نباشد قیمت آن کاهش میابد. بعلت وجود تحریم ها کالایی وارد کشور نمیشود. درنتیجه تقاضایی برای ارز وجود ندارد و از طرفی چون تولید با مشکلات دست پنچه نرم میکند قیمت کالاها رو به افزایش است.
.
پودر شوینده امروز رفتم بخرم پودر ۴۰۰۰ تومانی را روش ۱۰۰۰ تومان گذاشته اند یعنی ۲۵ درصد.
البالو گیلاس ۲۰۰۰۰ تومان
گوشت هم نخریدم این ماه
ته کارتم ۶۰۰۰۰ تومانه و ۲۳ ماهه
منتهی تابلو قیمت دلار پایین است و ایکاش پول میداشتم تا فردا از ارزانی ان استفاده کنم.
بانکها با سپرده گذاری هایشان برکت را از اقتصاد ایران بردند.
چون ثبت سفارشی انجام نمیشود.
دلار ۴۲۰۰ را تا مجلس حذف نکند وضع بدتر از اینها هم خواهد شد
اگر دلار و طلا واقعا پایین امده پس چرا خودروهای خارجی پایین نیامده؟؟؟؟؟؟
طرفی که ارز خارجی دارد پایین و بالاشدن واقعی بازار برای او فرقی نمی کند مثلا پول یک سانتافه را داشته باشد به یورو حال قیمت یورو بالا برود یا پایین بیاید قیمت سانتافه هم به همان نسبت پایین‌و بالا
مسئولان برای مقابله با فشارهای تحریم نرخ ارز رو برای بدترین شرایط تحریم و و حتی جنگ ،تنظیم کرده .و به عبارتی بدترین شرایط رو به طور مصنوعی و نه واقعیات اقتصادی پیش فرض قرار داده .و الان هم تو بدترین فشارها به راحتی قیمت ها رو پایین میاره که زهر فشارها رو کم کنن .و در فاصله واقعی شدن قیمت در اثر تحریمها هم با سودی که بدست میاره چاله هاشو نو پر میکنن .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان