بازدید 8567
«یک بام و دو هوا»ی عجیبی که کف خیابان آمد؛

موسیقی مشکلی ندارد اما ساز باید شطرنجی شود!

بی‌شک نمی‌توان فعلی را مباح تلقی کرد و ابزار یا تصویر ابزارش را نامشروع و حرام تلقی کرد. از این منظر انتظار می‌رود این برخورد دوگانه و دور از منطق با موسیقی را نقطه پایانی باشد و اگر مشروعیت موسیقی در چارچوب‌های مرسوم پذیرفته شده، قاعدتاً ابزارهای نواختن آن نیز به عنوان ابزارهای مشروع پذیرفته شود و در حالی که دعوت به حضور در یک برنامه موسیقایی می‌شود، ابزار مورد استفاده در آن رویداد شطرنجی نشود!
کد خبر: ۹۱۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸ 13 July 2019

موسیقی مشکلی ندارد اما ساز باید شطرنجی شود!پس از آنکه بنر تبلیغاتی یکی از برنامه‌های جشنواره تابستان کرمان متعلق به کنسرت گروه لیان حاشیه ساز شد، این بنرها توسط عوامل اجرایی برای اصلاح جمع آوری شد؛ بنرهایی که دعوت به یک رویداد موسیقایی بود اما در آن ساز محو شده بود و اکنون با تأکید شهرداری کرمان بر اینکه چنین ممیزی درخواست آنها نبوده، ماجرا پیچیده‌تر شد.

به گزارش «تابناک»؛ تصویری از یک بنر متعلق به کنسرت گروه لیان در کرمان منتشر شد که در آن ساز نی‌انبان شطرنجی شده بود و البته نی در دست نوازنده شطرنجی نشده بود! این تصویر اینقدر عجیب بود که این گمانه مطرح شد، شاید تصویر با استفاده از نرم‌افزار دستکاری شده و بنر واقعی چنین نیست و به همین دلیل، بسیاری از رسانه‌ها ترجیح دادند تا مشخص شدن صحت و سقم ماجرا، از انتشار تصویر و خبر مرتبط پرهیز کنند و صبوری به خرج دهند اما ساعاتی بعد مشخص شد، تصویر منتشر شده اصالت دارد.موسیقی مشکلی ندارد اما ساز باید شطرنجی شود!

البته شهرداری کرمان زیر بار این اقدام نرفت و انگشت اتهام به سمت دیگر مجموعه‌های تصمیم‌گیر برای برگزاری کنسرت در کرمان گرفت، چون نهادهای متعددی در این زمینه تصمیم‌گیر هستند؛ هرچند کنسرت‌ها یا برگزار می‌شود و یا برگزار نمی‌شود اما اینکه در تولید چنین اتفاقی رخ دهد، چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد.

سیدرضا میرحسینی سرپرست ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کرمان، با تأکید بر اینکه بنر مخدوش مرتبط با اطلاع رسانی گروه لیان توسط شرکت مجری برنامه طراحی و نصب شده و ارتباطی به حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان ندارد، گفت: «معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری بلافاصله پس از کسب اطلاع از اکران مخدوش یکی از بنرهای اطلاع رسانی کنسرت لیان که توسط مجری برنامه نصب شده، مراتب را به شرکت مجری اعلام کرد و بنر یاد شده حذف و اصلاح شد.»

مسئول روابط عمومی شهرداری تأکید کرد: «واضح است که شهرداری کرمان به عنوان میزبانی که از بین گروه های متعدد موسیقایی، گروه لیان را به کرمان دعوت کرده، در اطلاع رسانی های خود تصویر ساز مجاز و فاخر نی انبان را مخدوش نکرده و به صورت مطلق چنین اعتقادی ندارد.»

میرحسینی عنوان کرد: «موسیقی سنتی ریشه در تاریخ و فرهنگ پرافتخار این مرز و بوم دارد و شهرداری کرمان ترویج این گونه فاخر از موسیقی را همواره از اهداف خود در حوزه فرهنگی و اجتماعی به شمار آورده و عمیقاً به اهالی موسیقی سنتی احترام می گذارد. شاهد حاضر این مدعا نیز گشایش جشنواره تابستانی شهرداری کرمان با اجرای موسیقی سنتی و به صورت مشخص با اجرای ارزشمند گروه لیان است.»

این تعابیر البته قاعدتاً چنین متبادر نمی‌سازد که شهرداری کرمان با این اقدام مخالف بوده و یا گروه موسیقی لیان محض شوخی چنین کرده‌اند، بلکه صرفاً نشان می‌دهد به دستور شهرداری این شهر رخ نداده است. به نظر می‌رسد رویکرد دوگانه‌ای که از سال‌های پیشین در تلویزیون کشورمان حاکم بود، اکنون به سطح معابر برخی شهرها آمده است. بی‌شک نمی‌توان فعلی را مباح و ابزار یا تصویر ابزارش را نامشروع و حرام تلقی کرد.

از این منظر انتظار می‌رود این برخورد دوگانه و دور از منطق با موسیقی را نقطه پایانی باشد و اگر مشروعیت موسیقی در چارچوب‌های مرسوم پذیرفته شده، قاعدتاً ابزارهای نواختن آن نیز به عنوان ابزارهای مشروع پذیرفته شود و در حالی که دعوت به حضور در یک برنامه موسیقایی می‌شود، ابزار مورد استفاده در آن رویداد شطرنجی نشود! این رویکرد قطعاً با بازنگری جدی در صداوسیما در فضای عمومی نیز بازنگری می‌شود و تا پیش از آن، دور از انتظار نیست چنین اتفاقاتی تکرار شود و اسباب حیرت را رقم زند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۰
خوشحالی چی! اونم بتید شطرنجی بشه؟
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ
ای کسانی که ایمان آورده اید در حکم کردن از خدا و رسول او پیشی نگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
دقیقا
مثل حجاب اجباری که نه در قران هست و نه پیامبر تاکید خاصی بر اون داشته
مثل موسیقی
مثل بسیاری از ورزشها که زنها را از انجام و دیدنش محروم می کنند
خود شطرنجم یه زمانی حرام بود!
هیچ ترفندی شاید این همه تبلیغ برای این گروه در بر نداشت . ممیزی اگر در کار بود که میگفت عکس را عوض کنن نه اینکه ساز رو شطرنجی کنن .
احتمالا الان کلی سر تصمیم گیری همچین مسائلی نیرو و انرژی و هزینه قراره بذارن!!!
مخالفت با نمایش ساز درخواندن موسیقی های مجاز درتلویزیون . نشان می دهد مشکل عمیق تراز نظریک سازمان یانهاددریک شهرکشوراست. بلکه مشکل سراسری است .
یا کشور ما اسلامی است و باید اسلام رعایت شود و یا اینکه موارد غیر اسلامی هم که بسیار است انجام می شود . بنظر می رسد دولت و نظام و مجلس و همه و همه باید یکبار یک تصمیم اساسی برای این منظور بگیرند و تکلیف مردم را روشن کنند .
نمی شود که بگوییم اسلامی هستیم و قانون داریم و هیچ کدام رعایت نشود .
اگر تعمدی بوده نشانه اعتراض بوده که خیلی جالب بوده. اگر هم مجبورش کردن ..
موسیقی می تواند از بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری کند. موسیقی نباید از مدارس حذف میشد! صدا و سیما نیز با رویکرد مناسب به موسیقی میتواند جذب مخاطب داشته باشد. نمایش چند ساز موسیقی در تلویزیون نمیتواند منجر به هیچ فساد و انحرافی شود!!!
تاسف تاسف تاسف تاسف تاسف تاسف تاسف تاسف تاسف تاسف تاسف تاسف !!!!1
در اینکه همه نوع موسیقی در اسلام حرام است شکی نیست، حتی نوع غم انگیز آن. خرید و فروش همه نوع ساز موسیقایی هم در اسلام حرام است حتی نی. نگهداری و ساخت ساز ها هم حرام است وشکستن آنها ثواب دارد. اما انتشار و نمایش تصویر ساز منع شرعی ندارد.
این حکم مراجع است
شما هم تجدید نظر جدی در افکارت بکن چون انها دارند از دستور شرع پیروی می کنند و اگر نمی دانستی برو بپرس جناب رسانه
برنامه عصر جدید خواننده رو به عنوان هنر و استعداد میشناسه ولی نوازنده جایی تو این برنامه نداره.
وای خدا ما کجای این قرن هستیم؟ابه بزرگیت قسم ما رو تو این قرن قرار بده
"حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرام محمد حرام الی یوم القیامه"
وقتی جالبتر میشه که وسایل استعمال مواد مخدر از هر نوع به راحتی در تلویزیون به نمایش در میاد!
مواد مخدر حرام! موسیقی حلال!
,از صدا وسیما باید شروع کنند که ساز رو نشون نمیده فقط کله نوازنده رو نشون میده که به راست وچپ میچرخه !!
ما چند هفته پیش رفتیم کنسرت گروه رستاک در برج میلاد
تعدادی از موزیک های فولکلور اقوام اجرا شد
بسیار زیبا
بسیار زیبا
چقدر در میان اقوام مختلف ایرانی موسیقی ریشه دار و زیباست
روح آدم پرواز می کنه با شنیدن نوای اقوام کرد و لر و بلوچ و گیلک و خراسانی و بوشهری و...
چرا موسیقی را از مردم ما گرفتین ؟؟ مثلا نواختن نی بوشهری یا دف و سه تار برای یک نوای خراسانی چه ایرادی داره ؟؟
چه احساس وحدت و یکرنگی محکمی بین مردم ایران ایجاد می کنه این موسیقی !
وقتی کل سالن با شنیدن و اجرای یک شعر زیبای کردی یا بوشهری یا بندری به وجد میاد همه به این فکر می کنند که این همه زیبایی مال ایران ماست
من اصلا و مطلقا مخالفین موسیقی را درک نمی کنم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار