بازدید 6053

تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نزدیک است؟!

بحران سوریه بیش از هر زمان دیگری وارد فاز سیاسی خود شده و رفت و آمدهای دیپلماتیک در این کشور و تحولاتی دیگر، حاکی از آن است که فاز سیاسی حل و فصل بحران در این کشور پررنگ شده است. در چند روز گذشته، خبرهای زیادی پیرامون تحولات سیاسی در سوریه منتشر شد. در واقع، در چند روز گذشته وجه سیاسی بحران سوریه بیش از تحولات نظامی و میدانی مورد توجه بوده است.
کد خبر: ۹۱۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ 13 July 2019

بحران سوریه بیش از هر زمان دیگری وارد فاز سیاسی خود شده و رفت و آمدهای دیپلماتیک در این کشور و تحولاتی دیگر، حاکی از آن است که فاز سیاسی حل و فصل بحران در این کشور پررنگ شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در چند روز گذشته خبرهای زیادی پیرامون تحولات سیاسی در سوریه منتشر شد.  در واقع، در چند روز گذشته وجه سیاسی بحران سوریه بیش از تحولات نظامی و میدانی مورد توجه بوده است.

به نظر می رسد بحران سوریه در حال ورود به فاز جدیدی است که احتمالا مهم ترین تحول آن را باید در تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور یافت.

دیدار اسد با نماینده ویژه پوتین

در همین رابطه، ابتدا باید به دیدار فرستاده ویژه پوتین با بشار اسد اشاره کرد. ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد بشار اسد، رئیس جمهور این کشور و الکساندر لاورنتیف، فرستاده روسیه به سوریه درباره تلاش‌ها در زمینه روند سیاسی و تشکیل کمیته قانون اساسی بحث و گفت و گو کردند.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری سوریه، این دیدار بر تلاش‌های پیاپی برای پیشرفت در مسیر سیاسی به ویژه در خصوص تشکیل کمیته بررسی قانون اساسی و سازوکارها و تدابیر فعالیت آن و مراحل مهم طی شده متمرکز بود، به گونه ای که توافقی درباره ادامه فعالیت و هماهنگی گسترده دو طرف(روسیه و سوریه) درباره گام‌های بعدی تا رسیدن به نتایج مدنظر در این چارچوب و اجازه ندادن به کشورهایی که برای طولانی کردن جنگ تروریستی علیه سوریه از طریق مانع تراشی در برابر این روند تلاش می‌کنند، به دست آمد.

تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نزدیک است!؟

سفر نماینده ویژه سازمان ملل به سوریه

گیر پدرسن، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه که برای مذاکرات پیرامون تسریع روند سیاسی و راه اندازی کمیته قانون اساسی در دمشق به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: به زودی در این خصوص توافق خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: مذاکرات مثبت و سازنده بود و معتقدم پیشرفت بسیاری حاصل شد. در آینده نزدیک به توافق برای راه‌گشایی روند سیاسی جامع و گسترده و راه اندازی کمیته قانون اساسی دست خواهیم یافت.

پدرسون ضمن اشاره به بررسی حمله‌های رژیم بشار اسد به ادلب که طی هفته‌های اخیر شدت یافته، ابراز امیدواری کرد ثبات در این شهر بار دیگر برقرار شود.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در پیام تلویحی به بشار اسد بر لزوم پایبندی به توافق سوچی که هفدهم سپتامبر 2018 به امضای ترکیه و روسیه رسید، تأکید کرد.

گفتنی است، فرهان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست مطبوعاتی روزانه اعلام کرد که پدرسون از روسیه عازم دمشق شده و با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه دیدار خواهد کرد.

کاهش نیروهای حزب الله در سوریه

دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای با شبکه المنار به آخرین تحولات منطقه و لبنان پرداخت و گفت: تعداد نیروهای حزب‌الله در سوریه را در سایه کاهش تنش و درگیری در این کشور تا حد زیادی کاهش داده‌ایم.

برخی از ناظران کاهش نیروهای حزب الله در سوریه را در چارچوب تحولات سیاسی این کشور و تلاش برای تشکیل کمیته قانون اساسی ارزیابی می کنند.

اعزام نیروهای فرانسوی و انگلیسی به سوریه

از طرف دیگر، انگلیس و فرانسه اعلام کرده اند که نیروهایی را به سوریه اعزام خواهند کرد؛ مسأله ای که به نظر می رسد صرفا ماهیت نظامی ندارد. در واقع، اروپایی ها با اعزام نیرو به سوریه هدف نظامی دنبال نمی کنند، بلکه بیشتر در پی کسب امتیازات اقتصادی با اهرم نظامی هستند. در واقع، آن ها احتمالا با تقویت حضور نظامی خود، قصد دارند در فرایند بازسازی سوریه و امتیازات اقتصادی حاصل از آن و همچنین کمیته قانون اساسی سوریه سهیم باشند.

در نهایت اینکه بحران سوریه وارد فاز جدیدی شده است که تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور می تواند مهم ترین تحول آن باشد؛ تحولی که قرار است آینده بحران این کشور، اصلاحات آن و آرایش سیاسی و نظامی بازیگران داخلی و خارجی را تعیین کند.

با این حال، باید در نظر داشت که تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه با چالش های جدی روبه روست. از جمله مداخله بازیگران خارجی که تشکیل این کمیته را در راستای منافع و سیاست های خود ارزیابی نمی کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر