بازدید 16842
۹

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

کد خبر: ۹۱۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸ 11 July 2019

یکی از اجزای مالیات بر درآمد، مالیات بر عایدی سرمایه است که امروزه در بسیاری از کشورها اعمال می‌شود، این مالیات بر بازدهی حاصل از سرمایه‌گذاری در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وضع می‌شود.

به گزارش ایبِنا، یکی از اجزای مالیات بر درآمد، مالیات بر عایدی سرمایه است که امروزه در بسیاری از کشورها اعمال می‌شود. این مالیات بر بازدهی حاصل از سرمایه‌گذاری در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وضع می‌شود. از معرفی مالیات بر عایدی سرمایه در جهان بیش از یک قرن می‌گذرد، اما سرعت گسترش این مالیات در ۵۰ سال اخیر، آن را بعد از مالیات بر ارزش افزوده، در جایگاه دوم قرار داده است.

عایدی سرمایه اختلاف بین قیمت خرید دارایی به اضافه برخی هزینه‌ها در طول دوره نگهداری دارایی و قیمت فروش آن دارایی است. مالیات بر عایدی سرمایه نیز به عنوان درصدی از عایدی سالیانه سرمایه تعریف می‌شود. عایدی یا منفعت سرمایه مبتنی بر این فرض است که درآمد مورد انتظاری که در زمان فروش دارایی حاصل می‌شود، بیش از درآمد پیش‌بینی‌شده در زمان خرید برای آن دارایی است.

معمولا آن دسته از دارایی‌ها که از آنها صرفا برای انجام فعالیت شغلی در فرآیند کسب‌ و کارهای مشمول مالیات استفاده می‌شود، در پایه این نوع مالیات لحاظ نمی‌شوند. وضع مالیات برعایدی سرمایه به خصوص در عرصه بازار دارایی‌هایی مانند خودرو، سکه، طلا، مسکن (زمین و ساختمان) و ارز می‌تواند راهکار مناسبی برای مواجه با تلاطمات و کاهش سوداگری و دلالی در این بازارها باشد.

مهم‌ترین دلایل و اهداف اخذ مالیات بر عایدی سرمایه عبارتند از:
•  ایجاد عدالت مالیاتی در امتداد تحقق عدالت اجتماعی
•  یکپارچگی، انسجام و کارایی نظام مالیاتی
•  کنترل سوداگری و سفته‌بازی در بخش‌های سرمایه‌پذیر از جمله مسکن، سکه و غیره
•  جلوگیری از فرار مالیاتی درآمدهای سایر منابع مشمول مالیات
•  کمک به توزیع صحیح درآمد بین اشخاص جامعه

آثار اقتصادی ناشی از وضع مالیات بر عایدی سرمایه بر حوزه‌های مختلفی از جمله رشد اقتصادی، توزیع درآمد، تصمیمات سرمایه‌گذاری، ترکیب دارایی خانوارها، تخصیص دوباره سرمایه و اثر قفل شدن دارایی‌ها (نگهداری دارایی‌های موجود و به تعویق انداختن فروش یا واگذاری دارایی‌ها) قابل تامل است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
عجب! عیدی سرمایه؟ این دیگر چه صیغه ای است.اینکه به خاطر شرایط اقتصادی جامعه ما هر چند سال شاهد جهش قیمت ها هستیم این عایدی سرمایه است!!! این کجایش عایدی سرمایه است. یعنی واقعاً شعورتان به این چیزها نمی رسد که هر چیزی که می توانید از قبل آن سود دریافت کنید می روید و با کشورهای غربی مقایسه می کنید. چرا حقوق کارگران را با کشورهای غربی مقایسه نمی کنید. فرض کنید فردی 5سال پیش یک خانه 50 متری با متری 4 میلیون به مبلغ 200 میلیون خریداری کرده و آکنون آن خانه متری 12 میلیون یعنی 600 میلیون شده است. کجای این مابه التفاوت عایدی است. این که شما نمی تواند جامعه را کنترل کنید مقصر مردم بیچاره هستند. همین فرد اگر بخواهد 10 متر به خانه اش اضافه کند در شرایط قبلی به حدود 40 میلیون نیاز داست و اکنون به 120 میلیون نیاز دارد اِیا این مابه التفاوت را می پردازید؟؟؟؟
سطح زندگی در حد جیبوتی قوانین در حد آمریکاو ..
مسئول عزیز بیا ی لطفی به مردم بکن ،
حقوقی که مردم تو سال های قبل می گرفتند مثل دهه 70 و 80 رو بده
حقوق ها رو برگردوندن به همان دوره
قیمت کالا ها رو هم برگردون به همان دوره
جان مادرت حقوق کارمندها رو افزایش ندید اصلا ، در کنارش جلوی افزایش قیمت ها رو هم بگیرید
با همون مالیات اون سالها کشور راحتتر می چرخه،
مسئول جان ، با حقوق سال 84 باور کن پس انداز داشتم ، الان نمیشه
با طراحی مناسب و سختگیرانه و اجرای درست ساز و کار مالیات بر عوایدی سرمایه (سکه، طلا، مسکن، زمین و ارز) و با توجه فراهم بودن فعالیتهای بیشمار اقتصادی در کشور نظیر نفت و محصولات پتروشیمی، صنعت فولاد و مس، انواع تنوع کم نظیر محصولات کشاورزی، آبزی پروری و ... و سوق دادن سرمایه ها باعث جهش در تولید و بالا رفتن تولید ناخالص داخلی و کاهش بیکاری و از همه مهمتر کاهش تورم و در نتیجه رشد اقتصادی که نهایت منجر به آسودگی و ارتقای شاخص اجتماعی منجر میشود، و این دور از دسترس نیست، چرا مسئولان خوابند؟؟؟
مشکل سقوط ارزش پول ملی است ،هیچ جا دنیا از تورم مالیات نمگیرند ،مردم فقط میخواهند جلوی سقوط دارایی خو را بگیرند،تولید با ورود محصولات چینی ورشکسته است،اینقدر قیاس مع الفارق با کشورهای اروپایی نکنید وآدرس اشتباه به مردم ندهید.
دولت خودش باعث و بانی گرون شدنه .بعد میخاد از مردم مالیات بر عایدی هم بگیره.عجب
چرا همش برای توجیه کارها به کشورهای تراز اول دنیا استناد میکنید ولی برای مهار تورم و بهبود کسب و کار و قدرت مردم نه
مطمئن باشید با تصویب این کار راه های دور زدن را از همین الان به مردم هدیه داده اید
ما باید مالیات بدیم بچه های اینا خارج از کشور حال کنند. طرف دلار رو گرون میکنه مالیات رو از مردم میخواد...
به نظرم دوستانی که ناراحت این قانون هستن یا اصلا نمیدونن که قدرت خرید ندارن و هیچ کدوم این مسائل مربوط بهشون نمیشه یا اینکه انقدر پول دارن که خرید های زیاد میکنن برای سوداگری که حالا به فکر پایین اومدن سودشون هستن .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان