بازدید 9378

دولت همچنان از خط قرمزهایش عبور می‌کند!

دولت‌های نهم و دهم به دلیل افزایش نقدینگی و پایه پولی (چاپ پول پرقدرت و تورم زا) همواره مورد انتقاد رئیس جمهور روحانی بوده اند. آمار‌های منتشره توسط بانک مرکزی نشان می‌دهند که رشد پایه پولی در دوره دولت تدبیر و امید (سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷) ۱۲۴ درصد بوده است. دولت تدبیر و امید علیرغم همه انتقاداتی که از دولت‌های نهم و دهم داشته، خود نیز باعث رشد نقدینگی و رشد پایه پولی شده است.
کد خبر: ۹۱۰۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷ 11 July 2019
تابناک اقتصادیدولت‌های نهم و دهم به دلیل افزایش نقدینگی و پایه پولی (چاپ پول پرقدرت و تورم زا) همواره مورد انتقاد رئیس جمهور روحانی بوده اند. آمار‌های منتشره توسط بانک مرکزی نشان می‌دهند که رشد پایه پولی در دوره دولت تدبیر و امید (سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷) ۱۲۴ درصد بوده است. دولت تدبیر و امید علیرغم همه انتقاداتی که از دولت‌های نهم و دهم داشته، خود نیز باعث رشد نقدینگی و رشد پایه پولی شده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ رئیس جمهور روحانی از زمانی که سکان هدایت قوه مجریه کشور را در اختیار گرفت، انتقاداتی را به دولت‌های نهم و دهم به دلیل رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی داشت؛ برای نمونه در چهاردهم بهمن ماه ۱۳۹۴ رئیس جمهور روحانی طی سخنانی در مجمع عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: اگر از روز اول هر وزیری خواسته است به سمت پایه پولی تعرض کند، من در دولت ایستاده ام و گاهی اوقات تلخی نیز کرده ام و نگذاشته ام از پایه پولی برای اهدافی که مدنظر داشته اند استفاده شود.
 

همچنین رئیس دولت تدبیر و امید در همین زمینه و در ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۳ و در جریان پنجاه و چهارمین مجمع سالانه بانک مرکزی گفت، خط اعتباری ۴۵ هزار میلیارد تومانی که بانک مرکزی از محل چاپ پول پر قدرت (افزایش پایه پولی) برای اجرای طرح مسکن مهر در اختیار بانک مسکن قرار داد، تورم ۴۰ تا ۴۵ درصدی در اقتصاد پدید آورده است.

همچنین به تازگی و در سوم تیر ماه ۱۳۹۸ حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه در مراسم امضای تفاهم نامه تأمین سه هزار میلیارد تومان منابع مالی برای بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از سیل گفت: هر چند سال گذشته سال سخت مالی برای دولت بود، ریالی از بانک‌ها استقراض نکردیم تا هم فشاری به نظام بانکی وارد نشود و هم اینکه پایه پولی افزایش پیدا نکند.

با انتقادات صورت گرفته از سوی رئیس جمهور روحانی نسبت به رشد پایه پولی و افزایش میزان نقدینگی در دولت‌های نهم و دهم و اظهارات اخیر معاون سازمان برنامه و بودجه، این گونه برداشت می‌شد که دولت تدبیر و امید و مسئولین آن افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی را خط قرمز خود دانسته و جهت جلوگیری از افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی اقداماتی را صورت داده اند، اما آمار‌ها نشان می‌دهند که دولت تدبیر و امید نیز راه دولت‌های قبلی را در این زمینه ادامه داده است.

 

نمودار زیر میزان نقدینگی و پایه پولی را در دوره حیات دولت تدبیر و امید نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌شود پایه پولی (پول پرقدرت و تورم زا) و نقدینگی، همواره بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ روند رو به رشدی داشته اند.
 
در حالی که در سال ۱۳۹۲، میزان پایه پولی ۱۱۸۴.۹ هزار میلیارد ریال بوده، این رقم در سال ۱۳۹۷ با رشدی ۱۲۴ درصدی به ۲۶۵۶.۹ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. تنها بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ رشد میزان پایه پولی ۲۴.۲ درصد بوده است که این آمار صحبت‌های اخیر معاون سازمان برنامه و بودجه مبنی بر عدم افزایش پایه پولی در سال ۱۳۹۷ را رد می‌کند.

همچنین میزان نقدینگی نیز در سال ۱۳۹۲، ۶۳۹۵.۵ هزار میلیارد ریال بوده است که این میزان در سال ۱۳۹۷ و با رشدی  ۱۹۴ درصدی به ۱۸۸۲۸.۹ هزار میلیارد ریال رسیده است. بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ نیز رشد نقدینگی ۲۳.۱ درصد بوده است.


همان گونه که ملاحظه شد علیرغم همه انتقادات و اظهارات صورت گرفته در مورد پایه پولی و رشد آن، پایه پولی یا همان پول پرقدرت تنها در یک سال اخیر حدود ۲۴.۲ درصد رشد داشته است که این موضوع موجبات رشد نقدینگی را فراهم کرده و می‌تواند یکی از عوامل اصلی رشد نرخ تورم بوده باشد.
 
جعفر مهدی زاده مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی طی مصاحبه‌ای در ۱۸ تیر ۱۳۹۸ در مورد دلیل افزایش پایه پولی در سال ۱۳۹۷ گفت: خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی واجد سهم فزاینده در رشد پایه پولی بوده که بیانگر بهبود نسبی وضعیت ذخایر ارزی بانک مرکزی و همچنین بهبود کیفیت ترازنامه بانک مرکزی است.
 
وی افزود: دیگر عامل فزاینده پایه پولی در پایان سال ۱۳۹۷ افزایش خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی بوده است. افزایش متغیر مذکور اغلب به دلیل انتقال بخشی از بدهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی (موضوع بند "و" تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷)، انتقال بدهی برخی از شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی (موضوع ماده ۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴) و افزایش اوراق و اسناد بهادار دولتی بابت پشتوانه و تعهدات بین‌المللی دولت بوده که در عمل فاقد آثار پولی است.
 
مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی عنوان کرد: هرچند بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز دارای سهم فزاینده در رشد پایه پولی بوده است، باید توجه داشت که طی ماه‌های آبان تا اسفندسال ۱۳۹۷، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی روندی نزولی داشته است؛ به طوری که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۱۶۰۵.۴ هزار میلیارد ریال در پایان مهرماه سال ۱۳۹۷ به ۱۳۸۱.۷ هزار میلیارد ریال در پایان اسفند‌ماه این سال رسیده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
در این چند سال فهمیدم که علم اقتصاد در ایران محلی از اعراب ندارد و مباحث اقتصادی فقط و فقط در حد حرف باقی می مونه. این کاره نیستیم. بدون تعارف!
تابی ریشه یابی کن، چرا یک ملت مسلمان که کشوری پر از منابع طبیعی هست و نیروی جوان زیاد داره باید کارش به اینجا برسه؟؟! از بی حجابی ها که این اتفاق نیوفتاده؟؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
یک درصد جمعیت دنیا را داریم
و ۹ درصد ثروت دنیا را
و از نظر میزان ثروت و درآمد شانزدهم دنیا هستیم
ولی از نظر سطح زندگی ، در بین ۲۰۵ کشور مقام ۱۶۳ را داریم !!؟؟
البته از تمام دنیا ایراد و انتقاد و اشکال میگیریم
که روش زندگی و کشور داری شان اشتباه است !!؟؟
و میزان فساد و فقر و تبعیض را که نگویم !؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
البته مقایسه دولت احمدی نژاد که ۸۰۰ میلیارد دلار از بابت گران شدن قیمت نفت درآمد داشت
با این دولت که اکثرا در تحریم جهانی است و انواع کار
شکنی های جناحی را تحمل کرده
زیاد منصفانه نمی باشد
ولی با این سیستم انتخاباتی که داریم اصلا نباید از هیچ دولتی و مجلسی انتظار معجزه داشته باشیم
دولت ها با اتخاذ این سیاست نادرست پولی ضمن بی ارزش کزدن پول ملی با تزریق پول وکاغذ پاره بدون پشتوانه جهت تامین مالی عمله واکره ومزدوران اویزان به بیت المال در داخل بدون افزایش تولید به دامن زدن مصرف در داخل پرداخته که نتیجه ان تا کنون جز افزایش تورم وافت ارزش ریال وافزایش پایه پولی وبدبختی و،رفتاری وبحران اقتصادی وبیچارگی طبقات محروم وکم دامد وبیکاران وبازنشسته ها نبوده است
تحلیل گر اینارو بنویس تا دولت بیفته به جون پول مردم
از مستکبرین پولدار که چیزیی کم نمیشه فقط دولت از حیب مردم بدبخت میزنه تا امارها جور شه
خوشبختی ما دیدن او خط و جدول های شما نیست.
خوشبختی حس کردنیه
همه چی رو نمیشه با عدد و کتاب نشون داد
جمع کنید این بادسواد بازی های الکی رو و امارهای دانشگاهیی رو لطفن
اگر دولت بتواند اضافه برداشت های بانک ها را از بانک مرکزی به صفر برساند و سود سپرده ها را به ده درصد کاهش دهد شاید بتوان اقتصاد را به حالت نرمال برگرداند
متاسفانه دولت روحانی باوعده های پوچ سال 92 که تاکنون حتی یک موردش هم تحقق نیافته وبا تورم بی سابقه درطول تاریخ ایران فشار اقتصادی بسیار سنگینی براقشارآسیب پذیر چون کارمندان وبازنشستگان وکارگران وارد مینماید مقامات چون خودشان درآمدهای کلان دارند ومانند من بازنشسته با دوفرزند فارغ التحصیل دانشگاهی بی کار طرف نیستند تا ببینند جوانانشان ازفشار روحی و ناامیدی ازآینده دچار افسردگی میشوند مدام مدعی رشد اقتصادی ووضعیت اقتصادی مساعد هستند غافل ازآنکه صبر اکثریت ملت زیرفشاراقتصادی بسررسیده وکاربه استخوانشان
اینقدر در توهم هستید که فکر می کنید رشد نقدینگی چیز بدی است
هر وقت از اقتصاد کشورهای دیگر همیدی که ان ها هم رشد نقدینگی دارند منتهی رشدش در تولید می رود ولی برعکس انها در کشور ما نصفش هم به تولید نمی رود بلکه در بانکها می خوابد و یهویی می رود در بازار ارز و سکه و ماشین و خانه و غیره می رود تا اینطور بحران مثل سال گذشته درست می کند و مردم نا اگاه ما هم فکر می کنند که امریکا مسبب این افزایش قیمتها است ولی در اصل به خاطر خود اقتصاد ایران است و فقط کمتر ار ۲۰ درصدش هم مقصر امریکا باشد
اصلا می دانید که رشد اقتصادی با افزایش نقدینگی و تورم ایجاد می شود؟
تا زمانی که از کارهای کاذب مالیات گرفته نشود این رشد اقتصادی به چشم نمی اید
دولت پنهان این کار را می کند واصلا دولت اصلی ما اینقدر خوب هستند که نگو!!!!!!!!!!!!!!!!
اونقدری از این بانکها میترسم از امریکا و اسراییل نمیترسم. کاری که بانکها دارن سر مملکت درمیارن خیلی بدتره.
دولت نهم و دهم هم خیلی از دولت هول دوم سوم ....... هشتم انتقاد میکرد .. اصولآ ما فقط انتقاد بلدیم
6 سال فقط شعار و توهین به دولت قبل
واقعا خجالت آور است
بخدا این دولت خیلی بدتر از دولت دهم هست اگر یکی مثل قالیباف بود الان وضع کشوری خلیی بهتر بود رئیسی در صد روز به اندازه ده سال قبلی ها کار کرده ولی خب مردم معلوم نیست دنبال چی هستند
ادامه داره این کار چون چشم اندازی برای ثبات سیاسی وجود نداره، آخرش ونزویلا میشیم
اللان دقیقه ای یک میلیارد تومن و روزی بین ۱.۵ تا ۲ تریلیون تومن افزایش نقدینگی و چاپ پول است که با کسری وحشتناک بودجه تشدید هم می شود. سونامی تورمی ان نیمه دوم سال خودش را نشان خواهد داد
خط قرمز دیگر اقای روحانی شفافیت و صداقت در اعلام امار اقتصادی بود. حالا ایشان تقریبا دستور توقف انتشار کلیه امار اصلی مملکت را داده و بزودی دستور توقف همین امار نقدینگی را هم خواهد داد. می بینید چه اندازه مدیریت و دادن سکه ها و نشان های خدمت در ایران اسان است
دقیقا وقتی مجبور شدند قرض هایی را که در دولت احمدی نژاد بالا امد پرداخت کنند نقدینگی بالا رفت
اختیار دارید. این چه حرفیه. ما با شدت تمام از اقای روحانی و نوبخت راضی هسیم. اصلا هم دشواری نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۱
مردم ایران یادتان هست؟
ضربه ای که دولت روحانی به اقتصاد واعتقاد واعتماد ملت وارد نمود درطول تاریخ هیچ دولتی نزده بود هیچگاه بازنشستگان وکارمندان بخاطر مایحتاج زندگی اینقدرشرمند ه خانواد ه هایشان نشده بودند درهیچ دوره ای میزان بی کاری اینقدربالانبود
نوش جانشون قدرت داره از خط قرمزا میگذره اینجا ایرانه
یک جوری نوشته دولت هر کسی ندونه فکر می کنه در کشور ما واقعا سه قوه مستقل وجود داره .
افزایش حداکثر ۲ درصدی دستمزدها،کاهش سود بانکی به ۲ درصد و قطع حمایت دولت از شرکت های ورشکسته دولتی از طریق دخالت کردن در قیمت فروش خدمات انها و اصلاح ساختار انها از طریق خصوصی سازی چاره کار است که تورم را تا ۲ درصد کاهش می دهد جز این چاره دیگری نیست
مقاله جالبی بود که آقای روحانی این همه دم از تدبیر میزد ولی فقطدروغ میگفت والان فهمیده که چه قدر گند زده ومملکت را نابود کرده با آن کلید میخواست قفل ها را باز کند ولی کلیدش گم کرده ومعلوم نیست دست فریدون افتاده یا علی مطهریکه از خون پدرش هم نگذشت به هرحال همه گنا ها به گردن دولت بهار انداختند اما کار خدا را نگاه کن که چه طور روحانی ودارودسته را روسیا ه کرده وتورم صد درصدی رواج دادهاند ولهم نمی کند واستعفا هم نمی دهد وسرنوشتش مثل عمرالبشیر خواهد بود درود بردولت بهار که خیلی کارکرد ولی روحانی همه چیز را نابود کرد
دردولت روحانی ارزش پول ملی ایران به پایین ترین حد ممکن رسید میزان فلاکت و فقر به بالاترین سطح ممکن رسید میزان تورم در طول تاریخ ایران بی سابقه بود و میزان بی کاری دربالاترین سطح در طول تاریخ بوده ودر دوره روحانی وعده های سرخرمنی که به ملت داده شد درطول تاریخ بی سابقه بوده
اگر در دولتهای نهم ‌و دهم ،۴۰ هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر اسکناس بی پشتوانه چاپ شد ،و باعث تورم ۴۰٪ شد ، در دولت تدبیر ،و امید ، ۳۵ هزار میلیارد تومان اسکناس بی پشتوانه چاب شده برای ، پرداخت اختلاسهایی که مردم نقشی در آن نداشتند ،و برای خفه کردن قشر سالمند، بازنشسته ،و کارگر هم دلار را چهار برابر نمود ، تا تورم ۳۰۰٪ ایجاد گردد ‌و مردم را خوار ،و خفیف نماید ؟ صدها هزار میلیارد تومان در این مدت ، بصورت ارز ،و طلا ،و سکه ،از چرخهٔ اقتصادی ایران خارج گردیده است ؟ گویی تخلف ،و فساد در حکومت ایران دیگر امری طبیعی میباشد ؟،،،اگر چه از آغاز اینگونه بوده ؟،،،،
مردم و کشور در دستان دولتهای ناتوان و ناکارآمد و مدعی !؟ هر روز دچار مشکل و گرفتاری های جدید می گردد
و هر روز بد تر از دیروز !!؟؟؟
این باند پول ها مرا یاد پول های افغانستان می اندازد هر چند امروز پل افغانی از پول ما خیلی با ر زشتر است . آدم زورش میاد آنها را بشمارد
خطوط قرمز دیگه معنا ندارند

آب از سر گذشته.

تیر خلاص را به دولت بزنید
کارنامه این دولت پر از وعده های تحقق نیافته و پر از نابسامانی های اقتصادی است .دولتی با دست آوردی تقریبا"هیچ وبجا گذاشتن تورم های بسیار بالا
تنها راه کاهش تورم اینه که ارزش پول به اندازه طلا باشه.البته نمیشه ولی اگر میشد مثل صدها یا هزاران سال پیش پول طلا یا نقره دست مردم داده بشه یا مثلا کارتی دستت باشه که به جای تومن و ریال فلان گرم طلا توش باشه دیگه تورم معنی پیدا نمیکنه
اواخراسفندپارسال بااعتمادبه حرفهای این حضرات یک واحداداری رافروختم متری ۱۵ میلیون کلش شد یک میلیارد (زمانی که سانتافه ۵۰۰ میلیون بود) حالا بعدازفقط ۵ ماه قیمت همان واحدشده متری بیست میلیون وبالاتر من واحدموبه قیمت یک سانتافه فروختم که الان شده یک میلیارد اقایان اگربلدنیستیدچطوری قیمت هاراکنترل کنیدحداقل باتوصیه های غیرواقعی وغیرمارشناسیتان مردم را گمراه نکنید
ما 85میلیون جمعیت داریم،حدود 5میلیون کارمند داریم،دولت ما ،دولت این 5میلیون نفرهست چرا؟
-یکی همین تصمیمی که دولت دررابطه با مسکن گرفت،پس بقیه80میلیون جمعیت کجای این طرح قراردارند؟
-شما تشریف ببرید سواحل دریا تمام شرکتها ووزارتخانه های دولتی جلوی ساحل روتقسیم کردن وگرفتن ،همینطوردرمشهد،کیش وهمه شهرها مهمانسرادارن.اینها برای پنج میلیون کارمنده پس بقیه ملت چی؟چراقوه قضائیه بعنوان مدعی عموم ورود نمیکنه؟هزینه های نگهداری اینها همه ازجیب 80میلیون نفردیگه پرداخت میشه .درآمددولت مال همه مردم ایرانه.
-حالا مدیران دولتی بمونه که مهمانسراهای ویژه دارن با کلی سرویس،والله خیلی ازاینا اگه مدیربودن که وضع مملکت این نبود،مدیردردنیا یک برنده ،مدیر اونی هست که با تصمیماتش قیمت سهام شرکتش روبالا میبره،وپاداش کارش رومیگیره ولی درمملکت ما به هرصورت پاداش میگیرن از جیب بقیه مردم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان