بازدید 9985

انگلیس و فرانسه چه هدفی از اعزام نیرو به سوریه دنبال می کنند؟!

سوریه همچنان محل رقابت میان بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است؛ جایی که به رغم اینکه دولت مرکزی سوریه با کمک ایران و روسیه توانست شبکه‌های تروریستی گسترده در این کشور را متلاشی کند، اما همچنان بازیگران معارض دولت سوریه به راه های مختلف در حال مداخله و نقش آفرینی در این بحران هستند. مداخله بازیگران خارجی، تنها به ترکیه و امریکا محدود نمی‌شود و بازیگران اروپایی نیز اخیرا تمایل خود برای حضور در سوریه را اعلام کرده اند.
کد خبر: ۹۱۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳ 10 July 2019

سوریه همچنان محل رقابت میان بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است؛ جایی که به رغم اینکه دولت مرکزی سوریه با کمک ایران و روسیه توانست شبکه‌های تروریستی گسترده در این کشور را متلاشی کند، اما همچنان بازیگران معارض دولت سوریه به راه های مختلف در حال مداخله و نقش آفرینی در این بحران هستند.

به گزارش «تابناک»؛ مداخله بازیگران خارجی تنها به ترکیه و امریکا محدود نمی شود و بازیگران اروپایی نیز اخیرا تمایل خود برای حضور در سوریه را اعلام کرده اند.

در همین رابطه، رسانه آمریکایی «فارن‌پالیسی» مدعی شده دولت‌های انگلیس و فرانسه با اعزام نظامیان خود به سوریه موافقت کرده‌اند.

مجله «فارن‌پالیسی» این خبر را به نقل از منابع آگاه به موضوع گزارش داده و آن را یک «پیروزی مهم» برای تیم امنیت ملی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دانسته است. نیروهای انگلیس و فرانسه قرار است، آنچه «خلأ نیروهای آمریکا در سوریه»، پس از خروج نظامیان آمریکایی از این کشور جنگ‌زده خوانده می‌شود را پر کنند.

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با این رسانه مدعی شده، انگلیس و فرانسه ـ به عنوان تنها شرکای آمریکا که هنوز در سوریه نیروی زمینی دارند- با افزایش جزیی ۱۰ تا ۱۵ درصدی با نظامیان خود در سوریه موافقت کرده‌اند.

مقام آمریکایی همچنین گفته، کشورهای دیگر هم ممکن است تعداد کمی نیرو به سوریه اعزام کنند. او بدون توضیحات بیشتر گفته واشنگتن باید در ازای اعزام نیروهای این کشور، پول پرداخت کند. این مقام آمریکایی در ادامه گفته، واشنگتن از مجاب کردن متحدان خود برای اختصاص منابع بیشتر جهت «مبازه با گروه داعش در سوریه» ناامید شده است.

فارن‌پالیسی نوشته، علاوه بر انگلیس و فرانسه، ایتالیا هم در آستانه تصمیم‌گیری درباره اعزام یا عدم اعزام نیروی بیشتر به سوریه هستند. به علاوه، برخی از کشورهای حوزه بالکان و بالتیک نیز قصد اعزام تعداد محدودی نظامی دارند.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» چند ماه پیش اعلام کرد، قصد دارد نظامیان کشورش را کامل از سوریه خارج کند. «جیمز متیس»، وزیر دفاع وقت آمریکا در واکنش به این اقدام از سمت خود کناره‌گیری کرد. 

انگلیس و فرانسه چه هدفی از اعزام نیرو به سوریه دنبال می کنند!؟

مدتی بعد رسانه‌های آمریکا گزارش دادند، برخی از نزدیکان ترامپ، از جمله «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید توانسته‌اند او را به نگاه داشتن شمار کمی از نظامیان این کشور متقاعد کنند. 

فارن‌پالیسی مدعی شده، با آنکه افزایش جزیی حضور نظامی فرانسه و انگلیس در سوریه برای دولت ترامپ موفقیت به شمار می‌رود، بعید است حضور آنها بتواند جای خالی آمریکا را جبران کند. 

این خبر یک روز بعد از آن اعلام شد که رسانه‌های آلمانی گزارش دادند، دولت این کشور درخواست دولت ترامپ برای ارسال نیروی زمینی به سوریه را رد کرده است. 

پیش از آن، «جیمزجفری»، نماینده ویژه دولت آمریکا در سوریه گفته بود دولت ترامپ طی درخواستی رسمی از آلمان خواسته نظامیان خود را به سوریه اعزام کند. 

در همین رابطه چند نکته اساسی قابل ذکر است؛

نخست: اروپایی ها در اوج بحران سوریه و زمانی که ائتلاف آمریکایی ضد داعش شکل گرفت، تمایل چندانی برای نقش آفرینی نظامی در بحران سوریه نداشتند. به طوری که واشنگتن بارها از سیاست اروپا در قبال بحران سوریه انتقاد و در مقابل اروپایی ها نیز انتقاداتی را نسبت به سیاست های واشنگتن ابراز کردند.

دوم: حال در مورد اینکه هدف اروپا از اعزام نیرو به سوریه در شرایطی که این کشور به ثبات رسیده، چیست چندان مشخص نیست. با این حال، یک فرض اساسی در این رابطه وجود دارد. به نظر می رسد، اروپایی ها با اعزام نیرو به سوریه هدف نظامی دنبال نمی کنند، بلکه بیشتر در پی کسب امتیازات اقتصادی با اهرم نظامی هستند. در واقع، آن ها احتمالا با تقویت حضور نظامی خود، قصد دارند در فرایند بازسازی سوریه و امتیازات اقتصادی حاصل از آن سهیم باشند.

سوم: موازنه سازی در برابر ایران و روسیه در سوریه نیز یکی از اهدافی است که این دو کشور دنبال می کنند. در واقع، در شرایطی که خلأ قدرت ناشی از کاهش نیروهای آمریکایی در سوریه احساس می شود، انگلیس و فرانسه در حال تلاش برای پر کردن این خلأ  از یک سو و موازنه ایران و روسیه از سوی دیگر هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار