بازدید 4583

ادامه فروش نفت ایران

کد خبر: ۹۱۰۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱ 10 July 2019

به گفته معاون شرکت ملی نفت ایران، موضوع تحریم از فروش نفت جداست و ما اکنون به فروش نفت ادامه می‌دهیم چراکه به دنبال ازدیاد برداشت از میدان‌های نفتی هستیم و اگر ظرفیتی در این حوزه وجود نداشت، قطعاً این کار را انجام نمی‌دادیم.

به‌گزارش ایسنا، طرح نگهداشت و افزایش توان تولید در میدان‌های نفتی در دست بهره‌برداری کشور مشتمل بر ۳۳ بسته کاری با پیش‎بینی بیش از ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طول سه سال تعریف شده است. این طرح ملی که با هدف بهره‌مندی از توان شرکت‌های ایرانی و اشتغال‌زایی در دستور کار قرار گرفته، مشتمل بر ۳۳ پروژه است که ۲۹ پروژه در بخش خشکی و ۴ پروژه در بخش فراساحل را شامل می‌شود.

این پروژه‌ها با میانگین سرمایه‌گذاری حدود ۲۲۰ میلیون دلار و در محدوده جغرافیایی هفت استان نفت‌خیز کشور (خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان، کرمانشاه، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد) اجرا خواهند شد و پیش‎بینی می‌شود با اجرای آنها ظرفیت تولید نفت خام کشور به‌طور میانگین حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد که اضافه درآمد روزانه ۱۴ میلیون دلار را در پی خواهد داشت.

در این راستا، قرارداد سفارش لوله‌های جداری و مغزی مورد نیاز طرح‌های توسعه میدان‌های رامشیر و منصوری بین شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و شرکت لوله گستر اسفراین به ارزش ۱۴۳ میلیارد تومان امروز امضا شد.

بر این اساس، در حاشیه مراسم امضای قرارداد سفارش لوله‌های جداری و مغزی مورد نیاز طرح‌های توسعه میدان‌های رامشیر و منصوری بین شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و لوله‌گستر اسفراین با تاکید به این مساله که ناملایمات و تحریم موقت خواهد بود، اعلام شد که شرکت‌های ایرانی و متخصصان می‌توانند دست به دست هم، همه زنجیره اقتصادی و تولید را کامل کنند.

رضا دهقان - معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران - از امضای ۱۰ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت تا ۲ ماه آینده خبر داد.

او درباره جزئیات قرارداد سفارش لوله‌های جداری و مغزی مورد نیاز طرح‌های توسعه میدان‌های رامشیر و منصور اظهار کرد که این قرارداد نشان از وفاق و توانایی‌های داخلی در شرایط کنونی کشور دارد و گواه این موضوع است که چرخ صنعت متوقف نیست و ما در هر شرایطی کارمان را پیش می‌بریم.

وی با اشاره به طرح بزرگ نگهداشت و ازدیاد برداشت در ۳۳ میدان که قرار بود در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی اجرایی شود، تصریح کرد: از مرحله‌ای به بعد به این نتیجه رسیدیم که نباید منتظر این قراردادها باشیم و به همین دلیل طرح‌هایی را به شکل موازی با الگوی جدید قراردادهای نفتی آغاز کردیم و حالا که این قراردادها در شرایط تحریم با مشکل روبه‌رو شده، همین قراردادهای موازی برای ما مانده است.

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که این ۳۳ قرارداد به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با هدف اشتغال داخلی، ایجاد زمینه کار برای پیمانکاران و سازندگان داخلی و نگهداشت تولید حدود ۲۸۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است، افزود: در این قراردادها چند بخش جدی برای ساخت داخل گنجانده شده است، از جمله اینکه برای ۸۴ قلم کالای خارجی که امکان ساخت داخل داشتند، ممنوعیت واردات گذاشتیم و ۱۵ قلم کالای پرمصرف در این پروژه‌ها را شناسایی کردیم و به این ترتیب حدود ۴۰ درصد از ۶.۲ میلیارد دلار به تأمین کالا در داخل اختصاص می‌یابد.

دهقان با اعلام اینکه تاکنون ۱۰ قرارداد از این مجموعه امضا شده و ۱۰ قرارداد دیگر تا حدود دو ماه دیگر امضا می‌شود، عنوان کرد: اویک دو میدان مهم از میان این قراردادها را در اختیار دارد و امیدوارم پیشرفت خوبی در آن‌ها داشته باشد و به ۷۰ هزار بشکه افزایش تولید موردنظر دست یابد. همچنین دهقان در عین حال به تعیین تیم رصد کالا در معاونت مهندسی اشاره کرد و گفت: در این کمیته توجه می‌شود که از حداکثر ظرفیت پیمانکاران و سازندگان استفاده شود.
 

تسلیم نمی‌شویم؛ در ساخت الفین‌ها به فناوری جدید رسیده‌ایم

همچنین غلامرضا منوچهری - مدیرعامل اویک - با تاکید بر اینکه در همین شرایط سخت کشور، تسلیم نمی‌شویم، افزود: آنچه در این شرایط باید تقویت شود، قابلیت‌های کشور است و ما توجه به ساخت داخل را در اولویت پروژه‌ها قرار داده‌ایم و از شرکت لوله گستر اسفراین نیز می‌خواهیم با فعالیت شبانه‌روزی محصولی با کیفیت و استاندارد را در زمان تعهد شده تحویل دهند.

وی با بیان اینکه صنعت‌گران و شرکت‌های پیمانکاری ما نشان داده‌اند در شرایط سخت می‌توانند به توسعه دست یابند، گفت: غربی‌ها تصورش را هم نمی‌کردند که ما در شرایط تحریم این فعالیت‌ها را پیش ببریم و تسلیم نشویم، اما هنوز حلقه‌های مفقوده زیادی داریم که متخصصانمان در حال فعالیت هستند و آنچه پایداری جمهوری اسلامی ایران را رقم می‌زند همین قابلیت‌هاست. هم‌اکنون دانش مهندسی و انگیزه بالایی در کشور داریم. به‌عنوان نمونه در ساخت الفین‌ها به فناوری جدید رسیده‌ایم و طرح‌های الفین جدید بدون دانش فنی خارجی انجام می‌شود.

منوچهری تصریح کرد: شرکت اویک هم‌اکنون در پروژه‌های مهمی همچون پروژه ۱.۵ میلیارد یورویی کیان در نقش پیمانکار عمومی حاضر است، در همه پروژه‌هایی که در دست اجرا داریم، موضوع اشتغال‌زایی و تأمین کالا از داخل در اولویت است و در این دو میدان رامشیر و منصوری نیز با وسواس بالا موضوع در اولویت قرار گرفت و حتی چند سری از لوله‌ها برای نخستین بار ساخته می‌شوند که باید با دقت بالا استانداردهای آن‌ها را بررسی کنیم. انتظار داریم دوستان در شرکت لوله گستر اسفراین نیز بدون نقص و در موعد مقرر به تعهد خود عمل کنند، زیرا اجراکننده نهایی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب است، اما ما باید بر همه فرآیندها مسلط باشیم و نظارت کنیم تا هر دو طرف کاری ماندگار تحویل دهند.

طبق اعلام وزارت نفت، او همچنین عنوان کرد: در گذشته محصولات چینی کیفیت نداشتند، اما چند سالی است که کیفیت آنها افزایش یافته است، سخن ما این است که چرا محصولات ایرانی نباید این کیفیت را داشته باشند؟ هم اکنون مهندسان، متخصصان و تجهیزات در این پروژه ایرانی هستند و چرخه این صنعت می‌تواند بازار کار عمده‌ای را در منطقه و کشور ایجاد کند.

ارزش واقعی قراردادها ۱,۰۰۰ میلیارد تومان است

در همین حال، کورورش کیهانی‌زاده - مدیرعامل لوله گستر اسفراین - گفت: تعهد می‌دهم که با اتکا به کارکنانم این وظیفه را در موعد مقرر اجرا کنیم. در ۱۳ سال گذشته در مجموع از ۱۵ درصد ظرفیت این مجتمع استفاده شده است، ما خوشحالیم که با تأکیدهای مقام معظم رهبری و اهتمامی که وزیر نفت و مجموعه وزارت نفت دارند این اعتماد برای ما به وجود آمده است و تلاش می‌کنیم اتفاق‌های خوبی رقم بخورد.

وی افزود: در سبد محصولات این مجموعه به‌زودی لوله‌های جریانی با گرید ۵۲ نیز تولید می‌شود و آمادگی تولید این محصول به‌صورت انبوه وجود دارد. او هم‌چنین با اشاره به برنامه تولید حدود ۹ هزار تنی این قرارداد به ارزش حدود ۱۵۰ میلیارد تومان، گفت: ارزش این قرارداد در واقع حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان است، زیرا ارزش افزوده اقتصادی که برای اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه ایجاد می‌کند بسیار قابل توجه است و اگر همین کالاها از خارج وارد می‌شد به همین اندازه به کشور لطمه می‌زد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان