بازدید 7982

هشدار تخت روانچی در باره توقیف نفتکش ایرانی

نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: بهتر است انگلیس هرچه زودتر کشتی توقیف‌شده در «جبل الطارق» را آزاد کند، در غیر اینصورت لندن با تبعاتی مواجه می‌شود.
کد خبر: ۹۱۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ 10 July 2019
نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: بهتر است انگلیس هرچه زودتر کشتی توقیف‌شده در «جبل الطارق» را آزاد کند، در غیر اینصورت لندن با تبعاتی مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، «مجید تخت روانچی» نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی»، به انگلیس هشدار داد که اگر کشتی حامل نفت ایران که در تنگه «جبل الطارق» توقیف شده، آزاد نشود، لندن با تبعاتی روبرو می‌شود.

وی در بخشی از این مصاحبه که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، با رد این ادعا که این کشتی قصد داشته محموله نفتی را به سوریه تحویل دهد، اقدام نیروی دریایی انگلیس در توقیف این نفتکش را «نمونه‌ای روشن از راهزنی و نقض قوانین بین‌المللی» توصیف کرده است.

تخت روانچی افزود: «بهتر است که دولت بریتانیا هرچه سریع‌تر این کشتی را آزاد کند، در غیراینصورت تبعاتی وجود خواهد داشت.»

او البته این ادعا را که ممکن است ایران در پاسخ، نفتکش‌های انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کند، تایید نکرده است.

دولت انگلیس هفته گذشته در اقدامی بر خلاف قوانین بین‌المللی، یک کشتی حامل نفت ایران را که از آب‌های بین‌المللی در حال تردد بود، توقیف کرد. لندن مدعی است که این اقدام را به تبعیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام داده است، این در حالی است که بروکسل پیش از این مدعی بود با تحریم‌های فراسرزمینی مخالف است و کشور‌های غیرعضو اتحادیه اروپا نیازی به تبعیت از این تحریم‌ها ندارند.

رژیم صهیونیستی و آمریکا از این اقدام انگلیس تمجید کرده‌اند.

حرکت به سوی گام سوم

در بخش دیگری از این مصاحبه، تخت روانچی تأکید کرد که گام‌های اخیر ایران برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای منطبق با مفاد همین توافق است. در بند‌هایی از برجام عنوان شده است که اگر آمریکا یا دیگر طرف‌ها، تحریم‌های رفع‌شده ذیل برجام را احیا کنند، ایران می‌تواند اجرای کل یا بخشی از تعهدات خود را متوقف کند.

روانچی درباره احتمال خروج ایران از توافق هسته‌ای گفت: «فعلا ما در این توافق هستیم و دیگران را نیز دعوت می‌کنیم که در این توافق بمانند. ظاهرا، علاوه بر ایالات متحده، اروپایی‌ها نیز وظایفشان را انجام نداده‌اند و تا الان به همه تعهداتی که داده‌اند، پایبند نبوده‌اند.»

او در پاسخ به این سؤال که ایران چه انتظاری از اروپایی‌ها دارد، گفت: «زمانی که رئیس‌جمهور [دونالد]ترامپ تصمیم به خروج از برجام گرفت، سران سه کشور اروپایی سراغ ما آمدند، ما را ترغیب کردند و تأکید کردند که ایران از برجام خارج نشود و وعده دادند که دقیقا آنچه را که باید انجام می‌دادند، یعنی جبران خسارت ناشی از خروج ایالات متحده، انجام دهند.»

وی افزود: «این که می‌بینیم اروپایی‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند، برای ما غیرقابل قبول است.»

تخت روانچی گفت: اگر کشور‌های اروپایی به وعده‌های خود عمل نکنند، ایران وارد «فاز سوم» کاهش تعهد به برجام می‌شود. او البته به صراحت در مورد اینکه آیا ایران به سوی غنی‌سازی با خلوص ۲۰ درصد حرکت می‌کند یا نه، صحبت نکرد.

این دیپلمات ایرانی، گفت: «ما گفته‌ایم که دیگر به سقف ۳.۶۷ درصد پایبند نیستیم. هنوز نگفته‌ایم که در فاز سوم چه اتفاقی می‌افتد، اما اگر به آن نقطه برسیم، قطعا از پیش اعلام خواهیم کرد.»

جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت ماه امسال همزمان در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده کشور‌های اروپایی برای جبران تبعات این تحریم‌ها، دیگر به سقف‌های تعیین‌شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین متعهد نیست. ایران این هفته پس از دو ماه، گام دوم را نیز برداشت و پایبندی به سقف ۳.۶۷ درصدی غنای اورانیوم را تعلیق کرد. تهران هشدار داده است که اگر تا دو ماه دیگر هم وعده‌های اروپا محقق نشود، ایران گام سوم را برمی‌دارد.



«در برابر تهاجم، دست روی دست نمی‌گذاریم»

در بخش دیگری از این مصاحبه، روانچی در پاسخ به این سؤال که آیا ترامپ به دنبال جنگ با ایران است، گفت: «فکر نمی‌کنم که ترامپ به دنبال جنگ با ایران باشد، اما کسانی که نزدیک او هستند، قطعا به دنبال یک درگیری میان ایران و ایالات متحده هستند و هرکاری که انجام می‌دهند، دقیقا همسو با آن چیزی است که آن‌ها [در گذشته]گفته‌اند.»

او در مورد تأکید مقام‌های ایرانی به قدرت نظامی جمهوری اسلامی، گفت: ایران به دنبال تهدید کسی نیست، اما می‌خواهد همه بدانند که اگر مورد تهاجم قرار گیرد، «دست روی دست» نخواهد گذاشت.

تخت روانچی در مورد احتمال مذاکره با دولت آمریکا هم گفت: چنین گفت‌وگویی تا زمانی که تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران رفع نشود، قابل تحقق نخواهد بود.

او در مورد این ارزیابی که اقتصاد ایران بدون نفت به فروپاشی می‌رسد هم گفت: چنین تصوری «فرضی مضحک» است. وی با اشاره به جنگ تحمیلی هشت ساله علیه جمهوری اسلامی ایران، افزود: «ما شرایطی به مراتب بدتر از آنچه امروز هست را مدیریت کرده‌ایم و من اطمینان دارم که ما این را هم می‌توانیم مدیریت کنیم.»

در دو ماه اخیر، دولت آمریکا با اقداماتی از جمله لغو کامل معافیت‌های واردکنندگان نفت از ایران، تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اعزام چند هزار نیروی نظامی، چند بمب افکن و یک ناو هواپیمابر به منطقه خلیج فارس، میزان تنش در منطقه را افزایش داده است.

چندی پیش هم یک پهپاد جاسوسی آمریکایی حریم هوایی ایران را نقض کرد، که این اقدام با واکنش پدافند هوایی جمهوری اسلامی روبرو شد و پرنده متجاوز ساقط شد. پس از این رخداد، ترامپ مدعی شد که قصد داشته ساقط شدن پهپاد را با اقدام نظامی علیه ایران، پاسخ دهد، اما نهایتا از این کار منصرف شده است. آنطور که روزنامه «نیویورک‌تایمز» گزارش داده، نگرانی از تبعات سیاسی و نظامی درگیری نظامی با ایران، عامل اصلی انصراف ترامپ از این تصمیم بوده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان