بازدید 2648
اقتصاد در گذر زمان

از دعوت دفتر کنفرانس پارلمانی بین المللی تجارت از ایران تا توافق ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای رونق اشتغال

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 06 July 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

15 تیر 1315، دعوت دفتر كنفرانس پارلماني بين ‌المللي تجارت از ايران، براي شركت در كنفرانس مزبور، موضوع سندی است که در این روز تنظیم شده و توسط سازمان اسناد ملی منتشر شده است. در اين سند، وزير امور خارجه، با اشاره به دعوت پادشاه روماني از ايران براي شركت در كنفرانس پارلماني بين ‌المللي تجارت و ارجاع آن به رياست مجلس شوراي ملي، تاريخچه مختصري از اين كنفرانس ذكر كرده است. زمان و مركز اين كنفرانس تجارتي، در سال 1913 در بروكسل بوده و اولين جلسه عمومي آن، در 1914 م. برگزار شده است. تشريك مساعي كميسيون هاي تجارتي پارلمان‌ ها براي متحدالشكل كردن قوانين مربوط به تجارت و مشورت در امور تجارت، از اهداف اين كنفرانس شمرده شده است.

15 تیر 1322، هيأت وزيران با درخواست ارتش آمريكا مبني بر تخفيف بهاي تلگرافهاي سربازان آمريكايي موافقت كرد. پيش از اين، وزير پست و تلگراف و تلفن در 14 فروردين 1322 ضمن نامه اي به ارتش آمريكا اين درخواست را مخالف عرف بين المللي قلمداد كرده بود.

15 تیر 1325، برحسب دستور رییس دولت احمدعلی سپهر (مورخ ‌الدوله) وزیر بازرگانی و پیشه و هنر از کار برکنار و طبق ماده پنج حکومت نظامی بازداشت و به کاشان تبعید شد.

15 تیر 1327، قرارداد الحاق ایران به سازمان یونسكو در پاریس توسط مجلس شورای ملی تصویب شد. سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسكو، پس از پایان جنگ جهانی دوم در پاریس با حضور نمایندگان 43 كشور تاسیس شد. یونسكو علاوه بر توجه به امور علمی، تربیتی و فرهنگی كشورهای عضو، به مرمت خسارات فرهنگی ناشی از جنگ و نیز كوشش در راستای گسترش صلح و رفع سوءتفاهمات بین‏ المللی می ‏پردازد.

15 تیر 1328، حسين علاء، سفيركبير ايران در واشنگتن با جرج مك گي، معاون وزارت خارجة آمريكا ديدار و دربارة برنامه هفت ساله عمراني ايران و كمك هاي آمريكا در اين زمينه با وي گفت وگو كرد.

15 تیر 1333، احمد حسین عدل وزیر کشاورزی لایحه عمران روستاها و تعاون روستاییان را تقدیم مجلس کرد.

15 تیر 1335، عباسقلی گلشائیان وزیر دادگستری لایحه اختیارات خود را در مورد تصفیه دادگستری در 18 ماده تسلیم مجلس سنا نمود در این لایحه وزیر دادگستری تقاضای اختیاراتی برای خود نموده است ازجمله اخراج و تصفیه قضات فاسد، انحلال بعضی شعب محاکم، بازگرداندن زمین ‌های غصب شده، جلب لیسانسیه‌ های حقوق از سایر وزارتخانه‌ ها، ابطال پروانه وکالت بعضی از وکلای دادگستری و بالاخره انحلال دیوان کشور.

15 تیر 1337، محمدرضا پهلوي در محل سفارت ايران در واشنگتن با شماري از سرمايه داران و صاحبان صنايع و نمايندگان بانك هاي آمريكا ملاقات و درباره سرمايه گذاري در ايران با آنها سخن گفت.

15 تیر 1342، تيمسار اسماعيل رياحي وزير كشاورزي ايران و همسرش به دعوت موشه دايان براي يك ديدار ۹ روزه از اسراييل وارد تل آويو شدند .

15 تیر 1344، قرارداد جدید بازرگانی بین ایران و ژاپن امضا و مبادله شد. به موجب این قرارداد، حجم ارسال کالای طرفین به سه برابر افزایش یافت.

15 تیر 1350، محمدرضا پهلوي گفت دو حزب سياسي فعال در كشور يعني مليون و مردم جز اراده و خواسته من هدف ديگري را دنبال نمي كنند.

15 تیر 1356، دولت آمريكا از كنگره اين كشور خواست تا با فروش هفت فروند هواپيماي تجسسي مجهز به سيستم راداري موسوم به آواكس به ايران موافقت كند. تعدادي از سناتورهاي آمريكايي با فروش اين نوع هواپيماها به ايران مخالفند چون اين امر مستلزم اعزام صدها متخصص آمريكايي جديد به ايران است.

15 تیر 1357، روزنامه هرالد تريبيون در گزارشي از روند معاملات تجاري در ايران و نقش دربار در اين معاملات نوشت «منبع اصلي فساد در ايران، دربار سلطنتي است.»

15 تیر 1389، مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف را پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۱۰ بند به روسای قوای سه‌گانه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

15 تیر 1393، هیات د‌ولت با اختصاص یک‌ هزار میلیارد‌ ریال به شهرد‌اری ‌ها برای جلوگیری از افزایش نرخ خد‌مات حمل ‌‌و ‌نقل عمومی شهری موافقت کرد‌.

15 تیر 1396، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توافق ۲۰ هزار میلیارد تومانی با بانک مرکزی برای تخصیص اعتبار در جهت اشتغال خبر داد و گفت: البته معتقدیم توزیع مستقیم پول مشکلی را حل نمی‌کند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی