بازدید 3442
اقتصاد در گذر زمان

از افزایش سرمایه بانک ملی تا صدور مجوز برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲ 05 July 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

14 تیر 1314، سرمایه بانک ملی ایران از بیست میلیون ریال به سیصد میلیون ریال افزایش یافت.

14 تیر 1333، بین سه شرکت ژاپنی و شرکت ملی نفت قرارداد منعقد شد. به موجب این قرارداد شرکت‌ های مزبور تا حدود 2 میلیون دلار ماشین ‌های نساجی و کشتی‌ های یدک کش به ایران خواهند داد و در ازای آن نفت دریافت می‌ کنند.

14 تیر 1335، مسوولان تصمیم گرفتند برای پی ‌ریزی یک شالوده صحیح و به‌ وجود آوردن یک تشکیلات مجهز اداره ثبت اسناد کشور به مدت یک هفته تعطیل شود. همچنین در این روز جراید خبر دادند که شماری از لکوموتیوهای برقی به تهران وارد شدند. خبر دیگر این روز موضوع اعتصاب عمومی گدایان تهران بود. در این تیترها آمده بود: «گدا بگیری» امروز در تهران شروع شد و در پی آن ده ‌ها گدا دست به اعتصاب عمومی زدند و از کار دست کشیدند!

14 تیر 1340، دولت وزارت گمرکات را منحل کرد. در نتیجه انحلال این وزارتخانه اداره کل گمرکات و بنادر وکشتیرانی به وزارت بازرگانی و ادارات غله و نان، قندوشکر و چای و دخانیات و شیلات به وزارت دارایی ملحق شد. همچنین در این روز کانون بانک ‌ها برای هماهنگی در امور بانکداری تاسیس شد.

14 تیر 1342، آيت الله ميلاني در پاسخ به استفساريه جمعي از بازاريان و اصناف تهران راجع به شخصيت امام خميني (ره) نوشت: آيت الله حاج آقا روح الله خميني از مفاخر عالم اسلام و يكي از مراجع بزرگ تقليد هستند. پاسخ مشابهي نيز از سوي آيت الله مرعشي نجفي انتشار يافت.

14 تیر 1345، لايحه تأسيس شركت هواپيمايي ملي ايران (هما) به تصويب نهايي رسيد.

14 تیر 1346، ایران 60 هزار تن گندم به عراق فروخت.

14 تیر 1348، رومانی صد میلیون دلار اعتبار به دولت ایران داد.

14 تیر 1359، به دستور جيمي كارتر رئيس جمهور وقت امريكا، دارايي‌‌هاي ايران در بانك‌ هاي اين كشور مسدود شد.

14 تیر 1389، صاحب یک خواروبارفروشی پس از دریافت ۵ میلیارد تومان وام‌، وقتی از پرداخت نکردن اقساط بدهی ۸ میلیارد تومانی (با احتساب سود) به بانک خودداری کرده بود‌، دستگیر شد.

14 تیر 1390، محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی از تلاش برای شناسایی ایرانیان خارج از کشور که یارانه نقدی می‌گیرند و حذف یارانه آنها خبر داد. 

14 تیر 1392، "جک لو" وزیر خزانه‌ داری آمریکا ابراز امیدواری کرد که تحریم‌ های اقتصادی منجر به توقف جنبه به زعم او نظامی برنامه هسته‌ای ایران شود؛ چرا که گزینه ‌های دیگر مطلوب نیستند و اوضاع را بدتر می ‌کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه جک لو که در کنفرانسی در کلرادو سخنرانی می ‌کرد مدعی شد: بهترین گزینه برای ایران و بهترین گزینه برای جهان این است که تحریم‌ های اقتصادی موثر واقع شود، چرا که جایگزین‌های دیگر هم برای جهان خطرناک است هم برای ایران.

14 تیر 1393، پس از حدود یک سال و نیم انتظار مردم و خودروسازان، بالاخره پرونده قیمت خودرو با افزایشی میانگین ۵/۵ درصدی، بسته شد تا ختم این «پرونده» با گرانی همراه باشد .

14 تیر 1395، حسن روحانی پس از دریافت گزارش کمیته ویژه رسیدگی به پرداخت‌های غیرمتعارف، در نامه‌ای ۹ بندی نتایج کار این کمیته را با مردم در میان گذاشت. رئیس‌جمهوری در این نامه با توضیح برخی مسایل و ریشه‌های حقوق‌های نامتعارف، دستورهایی درخصوص ساماندهی این مساله صادر کرد. رئیس جمهوری دستور داد تا لایحه نظام حقوقی پرداخت‌ها با رفع خلاءهای قانونی با فوریت تهیه ‌شود و دستگاه‌ها موظف به انتشار حداقل و حداکثر حقوق مدیران کشوری و لشکری شوند.

14 تیر 1396، سرانجام مجلسی‌ها مجوز برداشت یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی را صادر کردند؛ مجوزی که بر اساس آن دولت می‌تواند یک و نیم میلیارد دلار را با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از صندوق توسعه ملی برداشت کند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی