بازدید 4813

هیرکانی در فهرست میراث جهانی ثبت شد

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.
کد خبر: ۹۰۹۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ 05 July 2019

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از ثبت جنگل های هیرکانی در فهرست میراث جهانی خبر داد.

به گزارش تابناک و به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، حجت الله ایوبی که در اجلاس کمیته میراث جهانی در باکو حضور دارد با اعلام این خبر اظهار داشت: دومين اثر بزرگ طبيعي در چهل و سومین اجلاس كميته ميراث جهاني در باكو با اکثریت آرا در فهرست ميراث جهاني قرار گرفت.

وی با تبریک این مهم به مردم ایران عنوان کرد: جنگل های هیرکانی در بخش هایی از ۵ استان قرار گرفته که به مردم این استان ها بابت ثبت جنگل های هیرکانی در فهرست میراث جهانی تبریک می گویم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تصریح کرد: با ثبت جنگل های هیرکانی، یونسکو براي بيست و چهارمين بار به جهاني بودن ميراث هاي تاريخي و طبيعي ايران اداي احترام كرد.

ایوبی با بیا اینکه از مردم مي خواهم در نگهداري از ميراث جهاني اين سرزمين كوشا باشند گفت: از هنرمندان كشور كه با برگزاري نمايشگاه عكس و فيلم هيركاني براي نخستين بار در فرأيند ثبت ميراث جهاني ايران نقش افرين بودند تشکر و قدردانی دارم.

وی یادآور شد: بازرسان يونسكو با شركت در نمايشگاه عكس هيركاني كه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ بوسيله كميسيون ملي یونسکو در ایران برگزار شد توجه افكار عمومي به اين ميراث بزرگ را تاييد كردند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: هنرمندان فيلم ساز نيز در جشنواره وارش با فيلمهاي كوتاه در اين فرأيند نقش آفريني كردند.

ایوبی اعلام کرد: به زودي كميسيون ملي یونسکو در ایران و سازمان ميراث فرهنگی، جشن ثبت هيركاني را برگزار و از دست اندركاران و از جمله از هنرمندان تقدير خواهند كرد.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو تا ۱۰ جولای (۱۹ تیر ماه) ادامه خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل