بازدید 13298

ایران آخرین رتبه بهره‌وری در آسیا را دارد/ تعطیلات ایرانی‌ها یک ماه از خارجی‌ها کمتر است!

تجربه جهانی در خصوص تعطیلات پایان هفته می‌گوید، دو روزه شدن تعطیلات به افزایش نشاط و شادابی و توسعه گردشگری و همچنین بهره‌وری بیشتر در امور اقتصادی و اجتماعی منجر می‌شود؛ اما با وجود اینکه دست اندرکاران و تصمیم سازان کشور از این موضوع اطلاع دارند، ترجیح می‌دهند موضوع را مسکوت بگذارند!
کد خبر: ۹۰۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 04 July 2019

ایران آخرین رتبه بهره‌وری در آسیا را دارد/ تعطیلات ایرانی‌ها یک ماه از خارجی‌ها کمتر است!تجربه جهانی در خصوص تعطیلات پایان هفته می‌گوید، دو روزه شدن تعطیلات به افزایش نشاط و شادابی و توسعه گردشگری و همچنین بهره‌وری بیشتر در امور اقتصادی و اجتماعی منجر می‌شود؛ اما با وجود اینکه دست اندرکاران و تصمیم سازان کشور از این موضوع اطلاع دارند، ترجیح می‌دهند موضوع را مسکوت بگذارند!

به گزارش «تابناک»؛ این در حالی است که دو روز تعطیلی در کشور به صورت نامنظم و گزینشی در حال اجراست و هم اکنون نیز بسیاری از ادارات و نهاد‌ها در پایتخت این دو روز تعطیل اند، ولی در نقاطی از کشور از این تعطیلی ها لحاظ نمی شود و یا ناقص در حال اجرای آن هستند.

با این حال، نمایندگان مجلس طرحی را تدوین کرده اند تا تعطیلی پنجشنبه‌های تهران به شهر‌های دیگر هم سرایت کند؛ به عبارت دیگر، یک گام به تعطیلات دو روزه آخر هفته نزدیک‌تر شوند.

اسماعیل بابایی، نماینده سیاهکل در این باره می گوید: با «یک بام و دو هوا» نمی‌شود کشور را اداره کرد. نمی توان پایتخت کشور را پنجشنبه‌ها تعطیل کرد و سایر استان‌ها مشغول کار باشند. پایتخت یک کشور، تسهیل کننده کار‌ها در سایر استان‌هاست، ولی عملا با تعطیلات ادارات تهران، کار در دیگر مراکز مختل می شود. به همین دلیل، ما پیشنهاد دادیم تا تعطیلات این روز به سایر نقاط کشور نیز تسری یابد.

وی در ادامه افزود: بررسی‌های میدانی در این باره نشان می‌دهد، تنها چند کشور انگشت‌شمار به تعطیلات یک روزه آخر هفته بسنده کرده اند، البته ایرادات وارده به طرح این بوده که تعطیلات مناسبتی در ایران بیش از حد است؛ اما با یک حساب سرانگشتی، می‌توان دریافت که هنوز میانگین تعطیلی‌ها در ایران حدود یک ماه از سایر کشور‌ها کمتر است.

با این حال برخی‌ بر این باورند که زیرساخت‌های لازم در کشور برای این حجم از تعطیلات وجود ندارد و شاید نه تنها باعث ایجاد نشاط در کشور نشود، بلکه باعث برخی آسیب‌ها نیز گردد.

البته برخی از نمایندگان مجلس مخالف جدی این طرح هستند و معایب بسیاری برای آن برمی شمارند. نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ـ که پیشتر در گفت‌وگو با تابناک به دلایل مذهبی با تعطیلی روز شنبه مخالفت کرده بود ـ اکنون با تعطیلی پنجشنبه ها نیز مخالف است.

این نماینده مجلس گفته است: طرح دو روز تعطیلی باعث کاهش خدمات رسانی به مردم می‌شود؛ البته هرچند شاید دو روز تعطیلی باعث شود، فرصت مسافرت به برخی داده شود، ولی باید نگاه ما این باشد که خدمات بهتری به مردم بدهیم.

اما برخی‌ نیز به دلایل اقتصادی مخالف تعطیلات دو روزه هستند و بر این باورند که ممکن است به تولید ناخالص کشور آسیب وارد شود. علی کرد، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره گفته است: هر چقدر روز‌های کاری بیشتر باشد، به نفع مردم و اقتصاد است. ایران یکی از پنج کشور جهان با بیشترین ساعات کاری است. از سوی دیگر، بهره‌وری در آن، یک دوم تا یک سوم بهره‌وری در بین کشور‌های توسعه یافته است؛ به این معنا که بالا بودن ساعت کاری الزاما به بهره‌وری بیشتر منجر نمی‌شود و حتی باعث می‌شود، کاهش زیادی هم داشته باشیم.

طبق اعلام پورخردمند، مدیرعامل انجمن توسعه بهره‌وری ایران، به طور میانگین در بین ۲۰ کشور آسیایی عضو سازمان بهره‌وری آسیا، بهره‌وری نیروی کار در ایران، آخرین رتبه را داشته و عامل اصلی آن را فعالیت‌های بی ارزش که به وفور در ایران وجود دارد، دانسته است.

اما موضوع دیگر که باعث شده تا تعطیلات روز پنجشنبه با مخالفت‌هایی روبه رو شود، این است که تعطیلات روز جمعه و دو روز تعطیلی شنبه و یکشنبه در اروپا باعث شده تا فعالان اقتصادی عملا سه روز از هفته را از دست بدهند و اکنون اگر روز پنجشنبه را نیز به آن اضافه کنیم، عملا با یک نوع خودتحریمی مواجه خواهیم بود که چهار روز از هفت روز هفته را از آن‌ها می‌گیرد. به همین دلیل، این موضوع به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و شاید یکی از دلایلی که هنوز دولتمردان و نمایندگان ترجیح می‌دهند، به موضوع ورود نکنند، همین عامل باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۹
متاسفانه قانون کار در مورد ساعت کارکرد نارسایی دارد ! دولتی ها 176 ساعت را درست میدانند خصولتی ها 191 ساعت و خصوصی ها 220 ساعت ! کدام درست است ؟ وقتش نیست که به این وضعیت سر و سامان بدهیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
اولا که حساب دولتی ها که تنها ده درصد جامعه هستند با خصوصی ها جداست.دولتی ها تا ۹ صبح صبحانه میل میکنند بعدم از ۱۲ تا ۲ بعدظهر ناهار و نماز بقیه ساعت ها هم سرشون تو گوشیاشونه.*** بخش خصوصی هم که بیگاری میکشن حقوق رو با ۳ ماه تاخیر اونم بترکونن ماهی ۳ میلیون بدن که نصف اجاره خونه هم نمیشه
وجود تعطیلات قطعا اثرات روانی خوبی بر روی مردم دارد ولی خودتان هم اذعان کرده اید که تعطیلی 5 شنبه ها (به خصوص با توجه به نوع کارکرد کارمندان و پرسنل سازمانهای عریض و طویل دولتی) به هیچ وجه به صلاح اقتصاد ایران نیست. بهتر است به جای آخر هفته ها تعطیلات در تقویم سالیان تجمیع شوند (مثلا 5 روز تعطیلات سال نو، 2 روز تعطیلات عید فطر و 4 روز تعطیلات زمستانی) تا روحیه از دست رفته مردم بهتر و موثرتر بازیابی شود.
تنها دلیلی که پیگیری نمیکنند بیگاری گرفتنه.
بهره وری پایین هم هیچ ربطی به ساعت کاری نداره. دو روز تعطیل شه ولی کارایی بیشتر بخوان (با نظارت) هر کاری که بقیه کشورها کردن و جواب هم داده اینجام بکنن
مطالب عوام فریبانه توو تابناک هم پرشده....
هیچ کلاف سردرگمی نیست :
1- بجای پنج شنبه روز شنبه تعطیل شود چه اتقاقی می افتد ؟
2- از حجم تعطیلات مناسبتی کاسته شود تا به تولید لطمه نخورد.

-
من که پرسنل شیفت شب بیمارستلن هستم و هفته ای سه شب میرم سرکار و بقیه هفته بیکارم.برام فرقی نمیکنه اصلا همه روزهای هفته رو تعطیل کنید
خوب جمعه و شنبه رو تعطیل کنید.
تعطیلات ای که بود و نبودنشون فرقی بحال مردم نداره رو هم حذف کنید
ببینید زمان کوروش کبیر چقدر تعطیلات داشتیم همون اندازه تعطیل کنیو
اگر دو روز در هفته هم کار کنند بهبودی در بهره وری حاصل نمیشود
واقعیت اینست که مشکل اساسی از همین آقایانی است که در این مطلب از آنها اسم آوردید .
تا زمانی که نمایندۀ مجلس شدن اصولی و بر اساس شایسته سالاری نباشد به دنبال آن وزرا نیز همینگونه و همچنینی زیردستانشان ، افرادی خواهند بد با کفایت کم و ...
واقعا مجلس در راس امور است و در کشور ما راس امور بدجور می لنگد ...
ترافیک ناشی از تعطیلات با هر تعداد روزهای تعطیل کابوس روستاها و محله های مجاور جاده چالوس در این روزهاست

مشکل از تعطیلات نیست از بی مسئولیتی مسئولان دولتی در عدم داشتن برنامه و هدف است
چرا هیچوقت جاده تهران - شمال تکمیل نمیشه ؟
چطوره کلا تعطیل کنید خیال همه راحت بشه !
در اینکه تعطیلات کشورهایی اروپایی حداقل یک ماه بیشتر از ایرانه شکی نیست. جالب اینجاست که بیش از ۹۰ درصد تعطیلاتشون به مناسبتهای مذهبی مسیحیان برمیگرده. من موقعی که اومدم اینجا به خودم گفتم که فقط اسم ما ایرانیا در مورد تعطیلات زیاد بد دررفته وگرنه اینجا که تعطیلات خیلی بیشتره.
حرف مفت که سند و مدرک نمی خواد . من با توجه به اینکه در کشورهای آسیای میانه و عراق مشغول کار بوده ام به جرات میگم که نرخ بهره وری در ایران از خیلی از این کشورها بیشتر است . متاسفانه خیلی از ngo ها خیلی جوگیر هستند یا احیانا این چرندیات را بلغور می کنند که حس مهم بودن را به مخاطب القا گنند
همین الان از هفت روز هفته، هشت روزش تعطیل هستند. ایراد از ژن است و متاسفانه هیچ دارویی واسش نیست
میگی تعطیلات باعث کاهش خدمات میشه!!!! شما حق حیات رو از مردم گرفتین حالا صحبت از خدمات میکنین!!!!!!!!
عجیبه، ما با اروپا داد و ستد آنچنانی نداریم که نگران چهار روز مختل شدن آن باشیم. چه بهانه های عجیبی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
لایک
چون کارها دولتی است و فساد هم توش زیاده
کاش این نمایندگان طرحی که در تمام دنیا اجرا شده و جواب داده را تصویب و اجرا می کردند البته بعد از 10 سال بررسی در تمام کمیسیون ها و مرکز پژوهش مجلس
یعضی چیزها را کاش بر عکس می نوشتیدف مثلا ما در ضد بهره وری رتبه نخست را داریم!!!
مسئولین هه هه ! زهی خیال باطل
خودتان میدونید و مملکتتان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
سیب زمینی تو این مملکت شده ده هزار تومن!!! میشنوی چی میگم!!! خودتون میدونید و مملکتتون!!!
خوب بیشترش کنید چند تا مولودی و روزهای شادی را هم تعطیل کنید تا خانواده ها در شادی کنار هم باشند و باوانند شادی کتتد و کل جامعه هم در آن زمان تعطیلی شاد شوند و برتامه های تلویزیون هم همینطور .

مردم به اندازه کافی غم و مصیبت دارند ، با این کار کمی به بنیان و استحکام خانواده کمک کنید

مرد و زن هر دو سر کارند و وقت کمتری برای در کنار فرزند یودن دارند

باور کنید از کار زیاد چیزی مثل پول بدست نمیاد و همش خزج مریضی و اعصاب میشه

تازه هوا هم پاکتره
ما تعطیلات زیادی داریم باید تقریبا همه را حذف و 2 روز تعطیلی را جایگزین کنیم ولی بدون حذف آن تعطیلات اگر دو روز تعطیلی در هفتع داشته باشیم باید کاملا کشور را تعطیل کنیم بره پی کارش . تابناک جان در مورد ساعت کار اصناف هم لطفا پیگیری کنید اصناف دارن فرسوده میشن از صبح تا شب باید در مغازه ها باشن چه مشتری باشه چه نباشه ولی اگه یه ساعت مشخصی برای صنوف تعیین بشه در اونا از فرسودگی شغلی نجات پیدا میکنن هم اینکه در مصرف انرژی و .. صرفه جویی زیادی میشه و اصناف بیشتر در کنار خانواده خواهند بود و استراحت و شادابی بیشتری خواهند داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
با کجا مقایسه کردی به این نتیجه رسیدی تعطیلات در ایران زیاده؟
چی میگی؟ این مملکت کلا تو تعطیلات به سر میبرد!
همینجوری با ۶ روز کار در هفته ،برخی کارمندان ادارات و سازمانها را هفته ها میشه که نتوان دید . تعطیلی ۲ روز در هفته برای کسانی هست که ۵ روز کاری رو واقعا کار میکنند و مرخصی و ماموریت و استعلاجی و جلسه و فوت شوهر خاله زن دائی و ... ندارن
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
در شهرستانها انواع واقسام کشیک بعدازظهری ، روزهای تعطیلی برای کارکنان تعریف کرده اند وبیگاری در ادارات شهرستان های دور از مرکز بیداد می کند
در ایران بهروری صفر است و برای انجام این مقدار کاری که در ادارات ایران انجام میگیرد هفته ای دو روز هم کافی هست
سلام کشور های پیشرفته دارن به 3 روز تعطیلی در هفته میرسن ما هنوز توی 2 روز موندیم که تعطیل کنیم یا نه...! ؟
فک کنم بهتر باشد که اول واژه تعطیل رو معنا کنیم این همه فعالیت در روزهای عادی واقعا نیازمند تعطیلات بیشتری هست!!!
ساعت کاری باید به جای ۷ تا ۱۴ در استانها به ۸ تا ۱۳ تبدیل شود. در دنیا به نتیجه رسیدن شروع ساعت کاری قبل از ۱۰ صبح چه برای دانش آموز و چه کارگر و کارمند حکم شکنجه دارد.
این لزوما به معنای دیر بیدار شدن نیست ولی به بدن انسان فرصت تطبیق با شرایط بعد ۷ ساعت خواب شبانه را خواهد داد و از اثرات مخرب جسمی و روحی بیداری توام با استرس و اضطراب به موقع رسیدن کم خواهد کرد
از طرفی دیگراین نکته که کل کشور با جهان در حال ارتباط هستند امری اشتباه است و بخشی بصورت داخلی و بخشی با ارتباط بین الملل فعالیت می کنند. بنظر می رسد می شود یک تعطیلی مشترک همگانی در روز شنبه و یک تعطیلی روز پنجشنبه برای ارگان های دولتی و خصوصی داخلی و یک تعطیلی روز شنبه برای ارگانهای مرتبط با خارج از کشور تعریف نمود. به این ترتیب با تقسیم تعطیلات به استفاده بهینه تر از امکانات و زیربنای موجود نیز کمک خواهد شد.

انتقال تعطیلات مربوط به برخی از ایام عزاداری به نقطه مقابل مثل میلاد ایمه می تواند در بهینه تر کردن و حفظ حرمت ایام و مناسبت های مذهبی کمک نماید از جمله تعطیلی میلاد حضرت زهرا و روز مادر به جای شهادت آن حضرت بسیار کاربردی تر و مفهومی تر خواهد بود.

راهکارهای بیشتری در نظر بنده هست که نه در این کامنت میگنجد و نه متاسفانه گوش شنوایی برای آن وجود دارد
دو روز در هفته تعطیل کنید. مناسبتی ها هم محدود بشه به عاشورا و نوروز. والسلام
در کانادا دو روز شنبه و یکشنبه تعطیل است و هر گاه تعطیلی وسط هفته باشد دولت آنرا به دوشنبه منتقل می کند و مردم از سه روز تعطیلی لذت می بیند و به آن stat holiday می گویند. اکثر مردم هم یکماه تابستان مرخصی استحقاقی برای تفریح و مسافرت به اروپا دارند. در ایران مردم ۶ روز هفته کار می کنند و طول ساعات کار بیشتر و تعطیلات مفید کمتر است و بهره وری کمتر است.
بابا.خیلی کار میکنید دنبال دو برابر کردن تعطیلات هم هستی. کسی که میگه تعطیل شدن باعث افزایش نشاط و شادابی میشه خودش نااگاهه.همه کارمند نیستن که تعطیل بشن و حقوق بگیرن.
مگه چند درصد از سازمانهای ایرانی با خارجی ها کار دارند که تعطیلات پنجشنبه به ان لطمه بزند. در برخی کشورها کارکنان دستگاههایی که نیاز است همه روزها فعال باشند تعطیلات ثابت ندارند و دو روز در هفته را به نوبت تعطیل هستند به این شکل که مثلا از 20 کارمند سه چهار نفر روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند برخی دوشنبه و سه شنبه و به همین شکل. در ضمن تعطیلات مناسبتی در ایران هم در مقایسه با خیلی از کشورها کاملا متعارف است زیرا برخی ازانها با روز جمعه و پنجشنبه تداخل می کند. در برخی کشورها تعطیلات مناسبتی به شکل مثلا اولین دوشنبه هفته ای که ان مناسب در ان قرار دارد در نظر گرفته میشود تا با تعطیلات شنبه و یکشنبه تداخل نکند. مشکل ما بهره وری در محیط کاز است و نه تعطیلات .
بله در کشورهای پیشرفته ای مثل آلمان و سوئیس و فرانسه که چندصد سال مردم آنها شبانه روز تلاش کرده اند و حالا دیگر نیازی به این شدت از کار و تلاش نیست حرف شما درست است، نه در کشوری مثل ایران که پادشاهان آنها چندصد سال مشغول سرسره بازی و منقل بازی بوده اند و تازه کمتر از 30 سال است که در مسیر توسعه افتاده است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها