بازدید 7824

طرف اروپایی فعلا مکانیزم ماشه را فعال نمی‌کنند

کد خبر: ۹۰۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲ 02 July 2019
یک خبرگزاری انگلیسی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام، فعلا سازوکار موسوم به مکانیزم ماشه را فعال نمی‌کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، منابع دیپلماتیک امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند که انگلیس، آلمان و فرانسه علی‌رغم عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده، فعلا سازوکار اختلاف برجام (موسوم به مکانیزم ماشه) را فعال نمی‌کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو دیپلمات اروپایی، کشور‌های باقی‌مانده در برجام فعلا قصد ندارند مکانیزم ماشه را که بندی از توافق هسته‌ای بوده و منجر به اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌شود، فعال کنند.

این منابع دیپلماتیک در پاسخ به سوال رویترز درباره احتمال فعال‌سازی سازوکار اختلاف برجام پس از عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد، گفتند: «نه هنوز. ما می‌خواهیم تا بحران را کاهش دهیم».

یک منبع آگاه دوشنبه (۱ جولای/۱۰ تیرماه) در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بعد از اندازه‌گیری ذخایر، این خبر را تأیید کردند.

ایران در بند هفت توافق هسته‌ای برجام متعهد شده بود طی مدت ۱۵ سال، ذخائر اورانیوم خود را در حد ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» با غنای ۳.۶۷ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران ساعاتی بعدتر این خبر را تأیید کرد و افزود: «این موضوع را قبلا اعلام کرده بودیم و لذا بر اساس آنچه که اعلام کرده‌ایم خیلی شفاف گفته‌ایم که چه کار می‌کنیم و براساس آن نیز عمل می‌کنیم و این را از حقوق خود در چارچوب برجام می‌دانیم.»

عبور ایران از سقف‌های مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصد نزدیک به دو ماه بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر