بازدید 3339
۱
صمد کریمی:

درخواست تجار ایرانی از تجار افغان برای مبادلات ریالی

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: فعالان اقتصادی در صورتی که به کارگزار خود در سامانه نیما اعتماد ندارند اول ارز خود را در سامانه رویت کنند و سپس ریال آن را بپردازند.
کد خبر: ۹۰۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰ 02 July 2019

صمد کریمی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد گفت: بالغ بر 35 میلیارد دلار از حجم تجارت کشور ایران با کشورهای منطقه است و در گذشته این حجم تجارت در کنترل و مدیریت بانک مرکزی نبود اما اکنون با وجود سامانه نیما این نظارت‌ها صورت می‌گیرد. 

به گزارش فارس؛ مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه براساس ابلاغیه اخیر بانک مرکزی در مورد نحوه بازگشت ارز صادراتی صادرکنندگان باید حداقل 50 درصد از ارز خود را در سامانه نیما و حداکثر 20 درصد را به صورت اسکناس عرضه کنند، گفت: نمی‌توانیم در شرایط حساس کنونی با توجه به اینکه باید نیازهای کشور را تامین کنیم ضرایب را بهم بریزیم البته صادرکنندگانی بوده‌اند که می‌خواستند ارز بیشتری در نیما عرضه کنند و مجوز آن ارائه شده است. 

* سامانه نیما قدرت رصد منابع ارزی را ایجاد کرد

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شروع به کار نیما تاکنون 18.5 میلیارد دلار تراکنش در سامانه نیما انجام شده است گفت: بنابراین سامانه نیما این قدرت را به بانک مرکزی داده که منابع ارزی کشور را رصد و با توجه به اولویت‌ها و سیاست‌ها بتواند نیازهای کشور را پوشش دهد. 

کریمی اظهار داشت: صادرکنندگان همکاری بسیار خوبی با ما داشته‌اند و امسال SME ها یک میلیارد دلار ارز را در سامانه نیما عرضه کرده‌اند ضمن اینکه ما هم نهایت همکاری را با صادرکنندگان داشته‌ایم و حتی در مواردی روزانه 4 جلسه با آنها برگزار کرده‌ایم. 

وی با اشاره به اتفاق اخیر و تخلف صرافان در سامانه نیما بیان داشت: نباید سامانه‌ای را که بیش از 18 میلیارد دلار در آن تراکنش مالی انجام شده است را با یک اتفاق قضاوت کرد. 

کریمی گفت: ما در سامانه نیما درج کرده‌ایم اگر فعالان اقتصادی به کارگزار خود اعتماد ندارند اول ریال خود را نپردازند بلکه ابتدا ارز خود را در سامانه رویت کنند و سپس ریال آن را پرداخت کنند. 

مدیراداره صادرات بانک مرکزی اظهار داشت: ما به عنوان بانک مرکزی از همه صادرکنندگان تشکر می‌کنیم زیرا بدون حضور صادرکنندگان ما نمی‌توانستیم بازار ارز را کنترل کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه صادرات ریالی معنایی ندارد گفت: اگر 50 درصد ارز صادراتی به سامانه نیما بازنگردد نمی‌توانیم نیاز بازار داخل را تامین کنیم.

* بانک مرکزی موافق بازگشت ریالی ارز حاصل از صادرات نیست

وی بیان داشت: بانک مرکزی به هیچ عنوان موافق بازگشت ریالی ارز حاصل از صادرات نیست. 

* درخواست تجار ایرانی از تجار افغان برای مبادلات ریالی

کریمی با بیان اینکه در این مورد بررسی میدانی انجام داده‌ایم گفت: ما در این مورد هم با کانون صرافان افغانستان و صرافان کشورمان و هم کانون صرافان سلیمانیه صحبت کرده‌ایم و همه آنها اعلام کرده‌اند که هیچ کدام از تجار خارجی ریال تولید نمی‌کنند بلکه صرافان افغانستانی به ما اعلام کرده‌اند که تجار ایرانی از ما می‌خواهند تا به آنها ریال بدهیم. 

وی بیان داشت: بنابراین وقتی عمده تجارت ما با 3 کشور همسایه یعنی عراق، افغانستان و پاکستان است اگر قرار باشد که ارز حاصل از صادرات به صورت ریالی بازگردد دیگر یک سنت هم برای بانک مرکزی نمی‌ماند و با این شرایط نمی‌توان تقاضاهای ارزی را در کشور پوشش داد. 

کریمی اظهار داشت: ایران به صورت رسمی 1.5 میلیارد دلار و به صورت غیر رسمی 3.5 میلیارد دلار تجارت با کشور افغانستان دارد. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
متاسفم برای خودمون كه دست گدايي جلوي عراق و افغانستان دراز مي كنيم . خود كرده را تدبير نيست .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان