بازدید 9588
۹
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

خودتحریمی ما از تحریم بیگانه مؤثرتر است!

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه چند نرخی بودن کالا و خدمات نیز رانت ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در جریان این موضوع، ارز ترجیحی به یک کالای ارزان قیمت تبدیل می‌شود که در بازار به دو تا سه برابر به فروش می‌رسد و به دنبال آن، این تفاوت قیمت، رانت می‌آفریند و به فساد دامن می‌زند.
کد خبر: ۹۰۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴ 29 June 2019

چندنرخی بودن کالا و خدمات، رانت ایجاد می‌کندسال گذشته با افزایش نرخ ارز، قیمت دیگر اجناس در بازار‌ها به شدت افزایش پیدا کرد، ولی در آن زمان دولت به جای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، سیاست تخصیص ارز ترجیحی را به یکسری از کالا‌ها داد تا تجار با بهره گیری از ارز ۴۲۰۰ تومانی، برخی از کالا‌ها را وارد کشور کنند.

به گزارش «تابناک»؛ قرار بود با اعمال این سیاست، از افزایش بی رویه قیمت‌ها در بازار جلوگیری شود، ولی نه تنها این کار باعث افزایش قیمت نشد، بلکه عده‌ای توانستند از فرصت به دست آمده بیشترین بهره را برده و به رغم دریافت ارز دولتی، کالا‌های وارداتی را به قیمت آزاد در بازار به فروش برساندند و یا ارز دریافتی از دولت را به صورت آزاد به ریال تبدیل کنند؛ بنابراین، سیاست اقتصادی دولت که برای کنترل قیمت‌ها صورت گرفته بود، زمینه رشد فساد و رانت ارزی بزرگی را در کشور فراهم کرد که جز افزایش فشار بر مردم سود دیگری نداشت.

در این میان، برخی نمایندگان مجلس بر این باورند بودند که دولت این فرصت را برای برخی نزدیکان خود فراهم کرده تا بتوانند با استفاده از این فرصت، سهم بیشتری از سفره انقلاب برای خود بردارند؛ اما عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که اجرای این سیاست از اساس اشتباه بوده است.

به اعتقاد این افراد، اعمال این سیاست و چند نرخی کردن هر چیزی در بازار ـ خواه یا ناخواه ـ باعث ایجاد رانت در بین افراد می‌شود و زمانی که این سیاست اعمال شود، عده‌ای از آن سوءاستفاده خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه چند نرخی بودن کالا و خدمات نیز رانت ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در جریان این موضوع، ارز ترجیحی به یک کالای ارزان قیمت تبدیل می‌شود که در بازار به دو تا سه برابر به فروش می‌رسد و به دنبال آن، این تفاوت قیمت رانت می‌آفریند و به فساد دامن می‌زند.

حسن حسینی شاهرودی، در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در تحلیل خود، از افزایش قیمت کالا‌های اساسی و مورد نیاز مردم در بازار گفت: چند نرخی بودن قیمت ارز، تأثیر بسیاری بر افزایش قیمت کالا‌ها داشته است.

وی با بیان اینکه چند نرخی بودن کالا و خدمات نیز رانت ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در جریان این موضوع، ارز ترجیحی به یک کالای ارزان قیمت تبدیل می‌شود که در بازار به دو تا سه برابر به فروش می‌رسد. بنده معتقدم این تفاوت قیمت رانت می‌آفریند و به فساد دامن می‌زند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رانت موجود باعث کاهش درآمد‌ها و عطش سودجویان خواهد شد بیان داشت: متأسفانه در عین حالی که ارز سهم کمی در اقتصاد ما دارد، تأثیرات منفی در اقتصاد گذاشته است.

حسینی با بیان اینکه ضوابط نادرستی در حوزه تولید و صادرات ایجاد شده است، گفت: باید واردات تکنولوژی در اولویت نخست ما باشد، اما در عین حال می‌بینیم که برای کالا‌های غیرضروری به راحتی ثبت سفارش می‌شود، حال آنکه هنوز برای واردات تکنولوژی مشکل داریم.

این نماینده مجلس تأکید کرد: باید گفت فراتر از تحریمی که کشور‌های بیگانه برای ما در نظر گرفتند، ما خود را تحریم کرده ایم. طبیعتا تا زمانی که نخواهیم تولید کشور رونق داشته باشد و واردات کالا‌های غیرضرور بر کالاهایی چون تکنولوژی ترجیح داده شود، باید منتظر گرانی قیمت کالا‌های مورد نیاز مردم باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۹
خسته نباشید دلاور مردان
فرآیند بسیار زمان گیر تایید درخواست های خود حتی درخواست رایانه ای که نیازمند بارها تماس و پیگیری از مسئولین است را نیز به خود تحریمی اضافه نمائید.
هنوز نتوانسته ایم از تکنولوژی روز بدرستی بهره مند شویم. باید نامه نگاری و انتظار همچنان ادامه داشته باشد.
انتقاد و ایراد گیری از عملکرد دولت یا هر دستگاهی مشکل گشا نیست در پس هر انتقادی باید یک راهکار و پیشنهاد ارائه شود مگر مجلس در عمل کرد خود فارغ از خطا و اشتباه است . اصلا همین انتقادات از دولت حاکی از این است که مجلس در بعد نظارتی موفقیت چندانی نداشته است مگر دولت می تواند بدون اجازه ی مجلس قدمی خلاف قانون بردارد . هم دولت و هم مجلس باید در مسائل اقتصادی و اجتماعی و غیره از توانمندی های کارشناسان متعهد و کاربلد استفاده کنند تا به راهکارهای علمی و عاری ازخطا برسند . در مورد نرخ‌های مختلف ارز انتقاد زیاد است ولی اغلب بدون پیشنهاد هستند .
واقعا موشکافانه بود...از سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس برای سخنان روشنگرانه و این که سخن گفتن ممنون.
مردم ایران از همین خود تحریم‌ها ناراحت هستند چه خود تحریمی های اقتصادی،چه سیاسی ، چه دینی و ایدولوژی! در همه زمینه ها به نحوی مسؤلین ، مردم را تحریم کرده اند. دشمن ، دشمن است و تحریم و جنگ از خصوصیات دشمنی است ولی مسئولین که به ظاهر دوست هستند ، اونها چرا مردم ایران را تحت فشار میگذارند ? این همه کشور اسلامی پیشرفته در دنیا هست. یک نمونه اش مالزی! با دنیا دوسته و کسی صداشون نمیشنوه مدام هم در حال پیشرفته. حالا مالزی را با ایران مقایسه کنید و قضاوت کنید ما مسلمان واقعی هستیم یا اونها?! مردم اسلام و حکومت اسلامی را دوست دارند ولی نه به قیمت اینکه بیهوده زندگی عادی دنیویشان را تباه کند
با سلام، هرچیز که گندد نمکش میزنند،وای به روزی که بگندد نمک، مردم عادی شکایت چند نرخی ارز وبلایای مستقیم ان بر ارزش کالا را دارند ،که بلکه کمیسیون اقتصادی مجلس راه کاری را به انجام رساند، دریغا که خود کمیسیون اقتصادی مجلس بدتر از مردم ، چرا؟ دلیل دراین است که منافع عده ای خاص بر منافع عموم ملت وکشور غالب است، بازی با نرخ ارز راه کار بسیار مناسب دولت به جهت هم پوشانی است، حال چرا مجلس فرار رو به جلو دارد؟چون ان نماینده به توسط ان اقا زاده ارتزاق شده وتوانسته به مجلس راه پیداکند، پس میتوان نتیجه گرفت که در یک دور باطل نمی توان هیچ گونه نتیجه ای گرفت!!!
هربلايي خواسين سردلاراوردين
نتيجه شده بي ارزشي پول ملي ،كوچك شدن شايدهم نابود شدن سفره مردم ،فقر وفلاكت وبيكاري اما متاسفانه واسه شما مسوولين بيعاري بوده
مرگ یکبار و شیون هم یکبار .ارز یاید تک نرخی شود .البته اگه مسئولان درستکاری داشته باشیم که قصد سودجویی از ارز چند نرخی را نداشته باشند.
بادرایت مجلس محترم و دولت محترم و قوای دیگر اکثر مردم اشغال جمع کن شدند شما شبها کمی به اشغالهای درب خانه هایتان نگاهی بیندازید ببینید این پلاستسک زباله چند مرتبه داخلش را میگردند تا پلاستیکی یا چیز دیگری پیدا کنند حال کسی جرات نمیکند به گرانفروش یا خلاف کار اعتراض کند چون کافی است که گرانفروش کمی سر کیسه را شل کند هرج و مرج بیداد میکند فقیرترین و بدبخت ترین انسانهای روی کره زمین ملت ایران هستند البته 80درصد انها ولی تاریخ ثبت میکند همه این وقایع را در کشور المان بهترین خودرو مانند بنز تولید میشود وبعد کمی نقد (چند درصد قیمت کل خودرو ) بقیه اش قسطی به شرکت سازنده پرداخت میشود ولی در ایران اول چند برابر لگنی که تولید کردند میگیرند بعد از چند روز ان خودرذو یا محصول بسیار بی کیفیت را تحویل خریدار میدهند در کجای دنیا اینچنین هست که شما بروز ملت ایران میدهید اگر شما این خودروهایی که تولید میکنید به قیمت 10درصد قیمتی که به ایرانیان میفروشید اگر کشورهای همسایه خریدند شما بهترینید حتی یک دستگاه هم نمیخرند با این قیمتهایی که خودتان مشخص میکنید و با این کیفیتی هم میسازید هیچ دولتی هم زورش به خودروسازان ایرانی نرسیده در طول 40سال و....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر