بازدید 124893

نقشه طرح منطقه کاهش آلودگی هوای تهران

کد خبر: ۹۰۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹ 24 June 2019

طرح ترافیک از شهریور ۱۳۵۸ تاکنون در بیش از بیست مرحله به اجرا درآمده است. از سال ۵۸ تاکنون هرسال به اجرای این طرح تبصره‌هایی اضافه‌شده است که نه‌تن‌ها کارساز نبوده بلکه مشکلاتی به همراه داشته است. با آغاز سال ۹۸ مسئولین شهری تهران به این نتیجه رسیدند که اجرای طرح زوج و فرد نه‌تن‌ها نقشی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک نداشته است بلکه مردم را به‌سوی خرید ماشینی با پلاک جدید ترغیب کرده است؛ بنابراین برای رفع این نقض تصمیم گرفتند در سال ۹۸ طرح زوج و فرد را به طرح کنترل آلودگی هوا تغییر دهند، اما این طرح با سؤالاتی همراه است که ما به آن‌ها پاسخ می‌دهیم:

نقشه طرح منطقه الودگی هوای تهران

طرح زوج و فرد جدید چگونه است؟
اگر در حال حاضر دوربین‌های زوج و فرد، پلاک‌های موافق و مخالف را رصدمی کنند از اول تیرماه ۹۸ نحوه رصد دوربین‌ها این‌گونه خواهد شد که افرادی که در سامانه تهران من به نشانی My.tehran.ir ثبت‌نام کنند، می‌توانند ۲۰ روز در هر فصل برای پلاک‌های تهران و ۱۵ روز در هر فصل برای پلاک‌های غیر تهران تردد رایگان داشته باشند و ربطی به زوج یا فرد بودن پلاک خودرو نخواهد داشت؛ یعنی در طول سال در روز‌های غیر تعطیل ساکنان تهران می‌توانند ۸۰ روز در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشند؛ بنابراین دوربین‌های طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد) پلاکی را که در این سامانه ثبت‌نام کرده باشد، جریمه نخواهد کرد، اما دقت کنید که این ۲۰ روز قابل ذخیره به ماه بعد نخواهد بود.

نکته: درصورتی‌که شهروندان در سامانه تهران من ثبت‌نام نکنند و در محدوده کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشند جریمه خواهند شد.

آیا در این طرح تردد در روز‌های پنجشنبه برای همه خودرو‌ها مجاز است یا در صورت تردد از سهمیه هر خودرو کاسته می‌شود؟
از اول تیرماه طرح کنترل آلودگی هوا مانند طرح زوج و فرد سابق در روز‌های پنجشنبه از ساعت ۶ تا ۱۳ اجرا می‌شود و در صورت تردد در این ساعات، از سهمیه هر خودرو کاسته شده و یا مشمول پرداخت عوارض می‌شود، اما طرح ترافیک در روز‌های پنجشنبه اجرا نمی‌شود.

اگر کسی بیش از ۲۰ روز در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشد جریمه به چه صورتی خواهد بود؟
عوارض تردد در این محدوده در روز‌های فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک (بین ۷ تا ۱۹ هزار تومان) تعیین‌شده است. طبعاً شمارش تعداد روز‌های مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) مشروط به آن است که ثبت‌نام در سامانه انجام‌شده باشد و ازاین‌رو ضروری است همه دارندگان خودرو یک‌بار در سامانه ثبت‌نام کرده و مشخصات خودروی خود را وارد کرده باشند. حال اگر شهروندی باوجود ثبت‌نام در سامانه تهران من، بیش از تعداد مجاز (۲۰ روز در هر فصل برای پلاک تهران و ۱۵ روز برای پلاک‌های غیر تهران) در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشد می‌تواند نرخ عوارض تردد را با مراجعه به سایت http://neweforms.tehran.ir/calculate_expense محاسبه کنید. طرح ترافیک جدید چه محاسن و معایبی نسبت به طرح ترافیک قبلی دارد؟
از معایب طرح کنترل آلودگی هوا این است که هر خودرو می‌تواند بر اساس نیاز خود، تا ۲۰ روز در هر فصل دراین محدوده رایگان تردد کند و برای بیشتر از آن نیز باید عوارض بپردازد. همچنین در زمان اجرای طرح زوج و فرد هر خودروی پلاک زوج ۳۹ روز و هر خودروی پلاک فرد ۲۶ روز در هر فصل امکان تردد رایگان در محدوده مذکور را داشت که اکنون این میزان به ۲۰ روز کاهش یافته است.

مزیت طرح جدید این است که شما هر روز که نیاز داشته باشید می‌توانید وارد محدوده ترافیکی جدید شوید و نیازی نیست هر روز شماره ماشین خود را با تقویم هفتگی چک کنید. از طرفی تبعیض بین خودرو‌های زوج و فرد نیز حذف می‌شود. اما در هر حال سهمیه ماشین‌ها برای ورود به طرح ترافیکی جدید کاهش یافته است.

در این طرح برای شهروندان محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته‌شده است چنانچه:

-بهای طرح ترافیک برای ساکنان محدوده ۵۰ درصد کمتر از بقیه تعیین‌شده است.

-نرخ عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا در سال ۹۸ برحسب تردد در ساعات اوج یا غیر اوج و داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر محاسبه خواهد شد.

-برای خودرو‌هایی که دارای معاینه فنی برتر هستند٬ ۲۵ درصد تخفیف در خرید عوارض ورود به طرح محدوده کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته‌شده است.

-برای خودرو‌های ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا تهران٬ ۵۰ درصد تخفیف از پرداخت عوارض در نظر گرفته‌شده است و به ازای هر واحد مسکونی٬ فقط به یک پلاک خودرو تعلق می‌گیرد؛ یعنی اگر شما ۳ خودرو داشته باشید٬ فقط به ۱ خودرو٬ ۵۰ درصد تخفیف در خرید عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا تعلق خواهد گرفت.

آیا شهروندان محدوده طرح، تنها با ثبت‌نام در سامانه «تهران من»، از امتیازات و تخفیف‌های عوارض بهره‌مند خواهند شد؟
خیر. همه ساکنان محدوده طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد) باید علاوه بر ثبت‌نام در سامانه تهران من، در همین سایت از منوی سمت راست وارد قسمت «خدمات طرح ترافیک: شرایط خاص شهروندان» شوند و در صفحه «ساکنان محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا» اطلاعات محل سکونت خود را وارد کنند.

اطلاعات موردنیاز شامل شماره بلوک، شماره ملک، شماره آپارتمان و نوع ملک (مالک یا استیجاری) است. همچنین متقاضیان باید تصویر سند مالکیت یا اجاره‌نامه و نیز تصویر قبض عوارض نوسازی و عمران شهری را در همین صفحه بارگذاری کنند. عوارض سالیانه خودرو و بدهی طرح ترافیک این متقاضیان نیز باید تسویه شده باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۵
اگر این نقشه برای مردم ایران است چرا به زبان انگلیسی است ؟!!!
این کار فقط ترافیک خیلی سنگین رو برای امام علی و همت و چمران به بار اورده و مسیر را برای کسایی که پول عوارض روزانه دارند رو باز کرده ، شهرداری فقط می خواد پول بگیره و درامد زایی کنه و گرنه هیچی براش مهم نیست.
مترو و اتوبوس هم که نداریم بگیم می ریم از حمل نقل عمومی استفاده می کنیم
با سلام، کاش برای کسب درآمد مردم را نامحرم حساب نکنند و این اسم فریبنده (طرح کاهش آلودگی هوا ) را روی این طرح نگذازند کل ترافیک ورودی به زوج و فرد به اطراف طرح (حکیم ، چمران و ...) منتقل شده و باعث افزایش آلودگی هواشده ، کدام کارشناسی این طرح را قبول داره مشخص نیست ساکنین طرح مگه زندانی هستند
مردم مي دونن همه جنگولك بازي هاي اين طرح بخاطر اينه كه شهرداري هم به طريقي بتونه از خوان نعمت ترافيك و آلودگي هوا كه البت بي حساب و كتاب هم هست يه پولي به جيب بزنه و سوراخ سنبه هاي ضعف مديريتي و كسري بودجه وحشتناكش رو درز بگيره . نشونش هم سكوت مجلس ، قوه قضاييه ، شوراي شهر و... همه نهادهاي نظارتي هستش چون مي دونن با وضع فعلي و بودجه دولتي نمي تونن اين چاه ويل رو پر كنن .
تابناك عزيز شما هم لطفن به جهت همدردي و كمك به برادران بي بضاعت محترم شهرداري تهران اين پيام رو چاپ نكن .
اگه میخواهید مردم بفهمند که جقدر محدوده الودگی هوا برای شهردا ری مهم است لطفا میزان تراکم ساخت ساختمان سازی تا چند طبقه داخل محدوده را هم اعلام کنید.لطفا به شعور مردم احترام بگذارید و صراحتا بگوید اخذ پول از مردم نه طرح کاهش آلودگی.
طرح ماشین ممنوع خوب است.
این طرح با بهانه آلودگی هوا ظلم آشکار به مردم است و متاسفانه در این مواقع هیچ مسئول و نماینده ای از مجلس و شورای شهر از حق مردم دفاع نمی کنند و مردم در مقابل طرح های درآمدی شهرداری تنها رها شده اند. آیا پرداخت پول به شهرداری آلودگی خودرو را کاهش می دهد آیا خودروها فقط داخل این مناطق آلودگی ایجاد می کنند
این طرح باید در بالادست تهران اجرا شود نه مرکز زیرا آلودگی از شمال تهران وارد می شود
با سلام
به نظر شما کسی که در طرح ترافیک زندگی میکند چه گناهی کرده؟چرا در تمام این سالها قانون بنحوی اصلاح نشده که ساکنین این محدوده مانند سایر محدوده ها رفتار شود.
چرا ساکنین طرح ترافیک مانند ساکنین سایر نقاط شهر نمی توانند هر زمانی که بخواهند از هر تعداد خودرویی که دارند استفاده کنند؟چرا ساکنین سایر نقاط در هر زمان دلخواه میتوانند از خودرو خود استفاده کنند و فقط مشکلشان 20 روز طرح ترافیک است اما ساکنین محدوده حق استفاده آزادانه از خودروهای خود را ندارند.
شهرداری با چه مجوزی شروع به اخذ جریمه عوارض طرح ترافیک نموده و چرا زمانی که اطلاع رسانی شد بسیاری از مردم متوجه شدند جریمه های سنگین دارند؟آیا این معنی ای به غیر از چاپیدن مردم می دهد؟منصفانه این بود که حداقل تاریخی اعلام و اطلاع رسانی میشد و بعد از آن جریمه ها منظور میشد.
آیا اجرای تمام این طرحها تا کنون واقعا رویکرد کاهش آلودگی داشته یا درآمدزایی برای شهرداری و راهنمایی رانندگی؟
اشاره نمودید در طرح قبلی مردم دنبال خرید خودروهای بیشتر بودند.امام بنظر می رسد در طرح جدید بیشتر به این ماجرا دامن زده شود و اتفاقا یکی از اهداف هم همین است.
چرا در کشوری که تا این حد درگیر آلودگی هوا است براحتی مجوز فروش ماشین داده می شود؟چطور برخی کشورهای محدودیت فروش ماشین در ازای خروج ماشینهای قدیمی تر برای جلوگیری از آلودگی دارند ولی در کشور ما آزادانه ماشینها فروخته می شوند اما کسی که پول داده حتی نمیتواند از ماشین خود استفاده کند.
این طرح هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت فقط هزینه ای اضافی بر مردم تحمیل میکنه و درامدی بی حساب و کتاب عاید شهرداری.
سلام
ضمن تشکر از اینکه بالاخره یک بازبینی بر روی طرحی ناکارآمد زوج و فرد انجام شده است، جای تشکر و قدردانی دارد! اما به نظر می رسد که این طرح دارای زوایای پنهانی است که باید مورد بررسی قرار گیرد و توسط مردم امکان اظهار نظر و پاسخ برای این ایده مطرح گردد.
این طرح نه تنها باعث کاهش الودگی هوا نمی شود بلکه به شدت باعث افزایش آلودگی هوای تهران می شود.
مدیریت غلط. مدیریت بد. نا آگاهی مسئولین.
از اول تیر که این طرح اجرایی شده همه برای اینکه سهمیه اشون رو حفظ کنن تا جای ممکن وارد محدوده طرح نمیشن و این مساله موجب تراکم شدید در لبه طرح شده. ترافیک اتوبان همت نسبت به قبل دو برابر شده چون دیگه ماشینای خیلی کمتری وارد اتوبان حکیم میشن.
سلام
پنج شنبه ها طرح کاهش (زوج و فرد)تا ساعت ۱۳ هست و طرح ترافیک نیست؟!!!!!!!!
این یعنی آی مردم یه چسب بزنید دم پلاک وارد طرح ترافیک که شدید چسبو بکنید؟
یعنی ترغیب به دزدی؟
کاملا مشخص هست این طرح و طرح های مشابه فقط و فقط هدفی جز کسب درآمد بیشتر برای خودشون از جیب مردم نداشته
واقعا اون طرح زوج و فرد اولیه که پنج شبه ها هم نیمه وقت اجرا میشد بهتر نبود؟؟
باید یک مقطعی و کوچکتر داخل این نقشه بنام منطقه سبز باشد که خیابانها بسته و فقط اجازه دوچرخه سواری و پیاده روی و مترو در آنها باشد و کف خیابان سنگفرش و درختکاری شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل