بازدید 20208

پرداخت خسارت ۱.۶ میلیارد دلاری انگلیس به بانک ملت، نتیجه تلاش مدیرعاملی بود که دیگر نیست!

۲۸ خرداد ۹۸، سفیر ایران در انگلیس، از پرداخت خسارت ۱.۶ میلیارد دلاری دولت این کشور به بانک ملت به جهت تصمیم غلط دولت انگلیس در اعمال تحریم علیه این بانک ایرانی خبر داد. در این میان، کمتر رسانه‌ای به پیشینه تلاش‌های یک مدیر بانکی برای احقاق حق در دادگاه‌های اتحادیه اروپا و کشور انگلیس پرداخت. دیواندری، مدیرعاملی که با طرح شکایت در زمان مدیریت خود، پایه تحریم‌های خصمانه علیه شبکه بانکی کشور را تضعیف کرد.
کد خبر: ۹۰۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ 22 June 2019
تابناک اقتصادیده سال پیش، دولت انگلستان، بانک ملت را به ظن دست داشتن در نقل و انتقال‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای ایران تحریم کرد؛ اقدامی که در آن زمان همسو با اتهام زنی‌های بی پایه ایالات متحده و اتحادیه اروپا مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی در پوشش برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای و یکی از اقدامات آمریکا و کشور‌های اروپایی برای فشار به ایران، تحریم مالی و بانکی این کشور بود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در این میان، بانک ملت یکی از بانک‌های ایرانی بود که در دایره این تهدیدات و فشار‌های خصمانه قرار گرفت، به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۹ خزانه داری انگلستان به نهاد‌های مالی این کشور دستوری داد، مبنی بر اینکه تبادلات مالی خود را با بانک ملت قطع کنند. با این تصمیم عملا بانک ملت از سیستم مالی انگلیس حذف شد.

پس از این اقدام، دولت انگلیس با شکایت بانک ملت به دادگاه عمومی اتحادیه اروپا مواجه شد؛ شکایتی که موجب گشت دادگاه اتحادیه اروپا درخواست مدارک و شواهد از دولت انگلیس و مقامات این اتحادیه داشته باشد؛ اما در نهایت قضات این دادگاه، اعلام کردند که مدارک و شواهد قانع کننده‌ای که نشان دهد این بانک ایرانی در ارائه تسهیلات مالی برای فعالیت اتمی ایران دست داشته باشد، ارائه نشد.

در نهایت در روز‌های پایانی بهار ۱۳۹۲ (ژوئن ۲۰۱۳) در پی تصمیم دادگاه اتحادیه اروپا، دادگاه عالی انگلیس نیز تحریم بانک ملت را بی پایه و بدون دلیل خواند و به لغو تحریم این بانک رأی داد.

پیروزی بانک ملت در دادگاه و پیرو آن توافق روی خسارت پرداختی در حالی رقم خورد که این پیگیری حقوقی به هیچ عنوان به برجام یا مطلب بین المللی دیگری ارتباط نداشت، زیرا این کار در یک فرایند حرفه‌ای و تخصصی حقوقی انجام گرفت و رأی نهایی دیوان عالی انگلستان در حقانیت بانک ملت قبل از تشکیل دولت روحانی و طبیعتا حتی قبل از انعقاد نطفه برجام صادر شده بود.

اما مهم‌تر از این تصمیم، واکنش بانک ملت پس از رأی به لغو تحریم بانک ملت بود. به گونه‌ای که دکتر علی دیواندری مدیرعامل وقت بانک ملت که پیشتر، پیگیری این پرونده را در دادگاه اتحادیه اروپا در دستور کار داشت و در نهایت باعث محکوم شدن دولت انگلیس شده بود، طرح شکایت و درخواست غرامت از دولت انگلستان را مطرح کرد؛ موضوعی که در آن مقطع باعث نگرانی آمریکایی‌ها شد، زیرا آن‌ها معتقد بودند طرح دعوای بانک‌های ایرانی از جمله بانک ملت در دادگاه‌های اروپایی، باعث تضعیف تحریم‌های مالی علیه ایران خواهد شد.

بنابراین در پاییز ۱۳۹۲، دیواندری لایحه‌ای با مضمون درخواست غرامت ۴.۵ میلیارد دلاری را تنظیم کرد و دستور پیگیری حقوقی داد.

در حالی که پیش بینی‌ها از به نتیجه رسیدن درخواست غرامت در زمان کوتاه حکایت داشت، تغییرات در بدنه مدیریتی بانک ملت و جدایی دکتر دیواندری از سکان مدیرعاملی این بانک، روند پیگیری حقوقی این درخواست را به تعویق انداخت. این در حالی بود که پیگیری‌های حقوقی دو سه ساله مدیرعامل وقت این بانک موجب شده بود، بانک ملت از لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شود.

به گفته دیواندری، بر اساس این رأی، دادگاه درخواست بانک ملت مبنی بر ابطال تصمیمات اتحادیه اروپا در خصوص تحریم بانک را پذیرفت و قطع‌نامه‌های صادره و ضمائم آن را در خصوص بانک ابطال کرد.

تغییرات پی درپی مدیران عامل بانک ملت بعد از دکتر دیواندری و کوتاهی‌های صورت گرفته و احیانا عافیت طلبی‌های متفاوت باعث شد، آن طور که شایسته بود، روی حسابرسی و تقویم خسارت تمرکز نشود که در نهایت کار رسیدگی حقوقی به این پرونده طولانی و دچار فرسایش شد و پس از سال ها، روزنامه فاینشنال تایمز در ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸ (۱۸ ژوئن ۲۰۱۹) از توافق دولت انگلیس و بانک ملت بر سر دعوای حقوقی ده سال اخیر خبر داد و ادعا کرد در نهایت نماینده بانک ملت اعلام کرده این بانک و دولت انگلیس بر سر تمام دعاوی مطرح شده و هزینه‌های قضایی به تفاهم یک میلیارد و ششصد میلیارد دلاری رسیده‌اند.

بر اساس این گزارش، جای تأمل بسیار دارد که تقلیل مبلغ ۴.۵ میلیارد دلاری ادعای خسارت در زمان مدیریت دیواندری در نهایت به تفاهم ۱.۶ میلیارد دلاری رسیده است؛ آن هم به گونه‌ای که به ادعای روزنامه فاینشنال تایمز شرایط و جزئیات این تفاهم محرمانه مانده و بانک ملت برای پیشگیری از روند طولانی شکایت در دیوان عالی انگلستان به این تفاهم رسیده است.

چه بسا اگر دکتر دیواندری از این بانک نرفته بود، اولا مبلغ بیشتری گرفته می‌شد و ثانیا اخذ خسارت در زمان سریع تری به نتیجه می‌رسید. لازم به ذکر است تمامی هزینه‌های بانک ملت بابت این پرونده حقوقی در سال ١٣٩٢ به بانک ملت برگردانده شده و این مبلغ صرفا خسارت است.

رقم توافق شده نه بدهی انگلیس بوده که با کار حقوقی به ایران برگردد، نه وجوه بلوکه شده که بخواهد به ایران بازگردد، بلکه درخواست غرامت. حالا بر اساس محاسبه با نرخ دلار بازار امروز مبلغ ٢٠ هزار میلیارد تومان است که تقریبا دو برابر ارزش فعلی کل بانک ملت در بازار بورس است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
بله هنوز هستند از جنس دکتر دیواندری که گوشه نشین خانه شده اند یا فراری از مملکت و یا درمحل کار تحقیر و منزوی
در پی ان اقدام بانک ملت وام دادن های خود را لغو کرد و ما که عمی روی اون حساب کرده بودیم ضرر کردیم آیا الان بانک ملت حاضر است از محل غرامت دریافتی به ما غرامت پرداخت و ضرر ما را جبران نماید؟ یا مرگ برای همسایه خوبه!
ظاهرا هر کس برای کشور کار کنه امکان ادامه کار ازش سلب میشه.
ضمن تشکر از زحمات آقای دیواندری که نمی دانم جزو حقوق بگیران نجومی بوده یا نه. انجام وظیفه یک مسئول هیچ امتیاز خاصی را ایجاد نمی کند.
قواره مدیریت را در کشور بالا ببرید تا با تغییر هر دولتی رده های اجرایی تغییر نکنند.
یکی از مشکلات نظام اداری کشور ما متاسفانه همین مسائل است ، مدیری تعویض می شود هیچ کس نمی پرسد مدیر قبلی کی بود کجا رفت چرا رفت ، با او قهر می کنند و هیچ گونه از تجربه او استفاده نمی کنند و آنچه که او قبلاً انجام داده و در حال نتیجه گیری است یا نیاز به پیگیری دارد با رفتن او و آمدن تیم جدید به فراموشی ارادی سپرده می شود و این تحت هیچ شرایطی به مصلحت نظام اداری کشور و سازمان های اینچنینی نیست ، چرا مدیران مصلحت اندیشی سازمانی ندارند ، چرا به فکر مصلحت مالی ، اداری ، سیاسی ، اقتصادی ، حیثیتی سازمان خود نیستند ، مدیران قبلی که رفتند و جای خود را به شما دادند مسلمان بودند و اگر بیش از شما نباشد کمتر از شما کار نکردند ، کم خون دل نخوردند و کم از زندگی و آبروی خود سرمایه نگذاشتند ، چرا مانند ارواح و بلکه غیر مسلمان با آنها برخورد می کنید و چرا از مشورت آنان استفاده نمی کنید . دیری نمی گذرد تجربه آنان به دنیای دیگر منتقل می شود و شما قطعاً از این تجربه و ذهنیات آنان محروم می گردید . من به عنوان مدیری که با سابقه ارزشمند خود ناگهان رفتم از این وضعیت گله مندم و شما هم که مرا نمی شناسید را توصیه می کنم از این تجربه ها حداقل در مشاوره استفاده کنید و از این ناگهان برداشتن مدیران پرهیز کنید . نظام اداری ما به تجربیات مذکور نیازمند است و هر روز که می گذرد زیان این بی تجربگی و فوریت در برداشتن مدیران ( البته کارامدهای آنان ) بیشتر می شود .
بانک ملت در زمان ایشان به سرآمد تمامی بانکها در عرصه بانکداری نوین تبدیل شد، اما متاسفانه در ایران موفقیت یک فرد را تاب نمی آورند. بعد از ایشان بانک ملت تبدیل به بانکی معمولی شد و دیگر از آن نوآوری ها برای جذب رضایت مشتری خبری نیست
خدا را شکر که همه می دونن بانک ملت خصوصیه و نمیشه تغییرات ان را به این یا ان دولت منتصب کرد الحمدالله که کارش به نتیجه رسید
لابد چون خوب کارمیکرده ازبانک ملت اخراجش کرده اند.
پس آدمای قوی هم در زمان احمدی نژاد بوده و الان نیستن...
چِ خوب بود...
دکتر دیواندری متشکریم بمولا
آقای دکتر علی دیواندری از هر پستی که خارج بشن، به شدت جای خالی شون احساس میشه.کاش اشخاصی با سواد و تعهدو وجدان کاری مشابه ایشون بیشتر باشن.
دمش گرمم
این انگلیسی ها هنوز در این مملکت نفوذ دارن
چرا باید این مدیر شایسته کنار گذاشته شود
هر دولتی میاد همه مدیران دولت قبل را جارو میکند
ارزش فعلی بانک ملت در بورس ۲۴ هزار میلیارد تومن هست
درود بر ايشان
این چیزها را باید یاد وزرای بدهد که چه جوری غرامت می گیرند
با وجود اینهمه بستر های مناسب بین المللی چرا ما اینقدر فشل منفعل و بی عرضه هستیم؟!
پس دل چه کسی قرار است برای این کشور بسوزد
انها هم که کار میکنند برکنار میشوند
کاش حداقل سرنخ یکی ازاین هزاران باند بازی گرفته میشد تا به سرنخ برسد
آیا نباید از چنین مدیرانی تجلیل شود و مسئولیت های بیشتری به ایشان واگذار شود. چرا نباید بخاطر منافع ملی به این مدیران فرصت حرکت بیشتر داد. البته این افراد طبیعتا موقعیت خاوری ها و ... را بخطر خواهند انداخت !
نه جناب دلیلش تلاش مدیر بانک ملت نیست دلیلش کمک دولت فخیمه است که به بهانه بانک ملت و در این شرایط تحریم و نبود ارز حواسش به دوستان هست!!!! چند سال پیش هم به یک بهانه دیگر کمک ۷۰۰ میلیون پوندی کرد!!!! اوباما هم که ۱.۸ میلیارد دلار جیرینگی با هواپیما فرستاد تهران !!!!!راستی چرا هیچکسی از میهمانان افطاری سفارت انگلیس در تهران حرفی نمی زند؟؟؟؟!!!!!
مدیر لایق وشایسته که تو افسانه ها برامون میگفتن وجود خارجی هم داره....
اصولا هر مدیری کاربلد باشد سیستم دفعش میکند.
تمام مدیران در همه بخشها باید این پختگی را در مسایل کاری خود داشته باشند مدیرانی آگاه مسلط نه افرادی پخمه وساده لوح
واقعا به این نخبه پروری و مدیریت وطنی!
چه بسا مدیر جدیدی اصلا نتونه متن توافق با مقامات انگستان رو بخونه!!
زنده باد دکتر دیواندری. مدیرعامل محبوب ما
نه این بخشی از سود ۳ بیلیونی است که سال ها بلوکه شده است
دقیقا مثل انتخاب آدمهاییبی کفایت برای مناصب مهم
همچون انتهاب یک جوان برای شبکه۳که کارهاش باعث بدبینی ....
متاسفانه پستهاي مديريتي در ايران بر اساس كارايي نيست وگرنه اگر مديري پيگيري مناسب داره و بنفع زير مجموعه و كشور كار ميكنه چرا بايد عوض بشه
۱- اینکه دوجا اشاره کردین قبل از برجام و قبل از سال ۹۲ نشون میده نگرانین دریافت خسارت به حساب دولت روحانی نیاد و در اخر هم کاهش مبلغ رو به طرز ناشیانه ای مشکوک جلوه دادین.۲_ پیروزی ایران در دعاوی حقوقی در دادگاههای اروپا و گاهی در آمریکا نشون میده سیستم قضایی بلاد کفر مستقل از دولت هاشون که همیشه دشمن ایران بودن عمل میکنه یعنی به زبان ساده قضات عادلی دارن. پس همه چیز بلاد کفر بد نیست .
چه تعداد ديواندريها در اين مملكت وجود داشته و دارند ولي در حاشيه هستند ،تا برگزيدگان جناحي و آقا زاده ها جايگاه و سمت داشته باشند
من سال ۹۰، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، درس مدیریت استراتژیک پیشرفته شاگرد دکتر دیواندری بودم، ایشون یکی از با سوادترین و متواضع ترین اساتیدی بودند که تا به حال دیده بودم. از نکات جالب این که ماهانه می دیدم که پیرمرد آبدارچی دانشگاه ماهانه مقداری پول خورد به دکتر می ده، یه بار از بنده خدا پرسیدم قضیه چیه، گفتش که شنیدم دکتر توی بانک کار می کنه، قبض هام رو بهش می دم پرداخت کنه.
در دوره احمدی نژاد تنها یک مدیر کاردان، متخصص ولایق منصوب شد و آن آقای دکتر دیواندری مدیرعامل بانک ملت بود.
حالا که نیست خب نگهش میداشتید.
اگر اجازه می دادند رای صادر می شد آن رای دستاویزی برای جلوگیری از اقدامات بعدی دولت انگلستان می شد در واقع این توافق خدمت به میهن نبود هر چه میخواهید اسمش را بگذارید
الحق مدیران دولت محمود سالم تر و پیگیرتر بودند
نتیجه کار تخصصی - حقوقی آمریکا در برابر اشغالگری سفارتش در تهران ، به نفع آمریکا تمام شد. عینا ، نتیجه کار تخصصی - حقوقی بانک ملت در برابر تحریم سیاسی این بانک در انگلیس نیز به نفع این بانک تموم شد . پس میشه نتیجه گرفت که همه امور بایستی از طریق تخصصی خودش حل بشه و نه از طریق تهییج توده ها و یا برخوردهای سیاسی کینه آلود . ضمنا نتیجه رای بانک ملت به ما نشون داد که مراجع حقوقی بین المللی در برابر همه پرونده ها و ادعاها صرفا نظر حقوقی دارند و نه سیاسی و از پیش تعیین شده.
وقتیکه، انگلستان این مبلغ را پرداخت کرد ،آنگاه تیتر بزنید ؟ انگلستان ،به بهانهٔ تحریم ، سهم فروش نفت دریای شمال را نمیدهد ؟،،و آنرا بلوکه نموده ؟،،
مدیری باسواد، با اخلاق، پاکدست و دلسوز

خیلی از کارهایی که دکتر دیواندری در بانک ملت کرد می تواند سرمشق بقیه بانک ها باشد.
مرکز تحقیقات بانک ملت از آثار ماندگار ایشان است.
از خدای بزرگ سلامتی و موفقیت ایشان را مسئلت می کنم.
ع م
حالا این آقای دیواندری کجا هستند؟
درود بر آقای دکتر علی ديوانداری که توانست حق بانک ملت را از انگليس ها بگيرد. البته اگر ايشان تعويض نشده بود آنگاه بانک ملت احتمالاً می توانست 3 برابر بيشتر غرامت دريافت کند يعنی حدود 60 هزار ميليارد تومان. که در اين صورت شايد به يکی از پولدارترين بانک های خصوصی کشور تبديل می شد.
از ماست که برماست
اگر انسان سالمی هم بوده خدا پدر و مادرش را بیامرزد و سلام و تشکر ملت ایران را به ایشان برسانید
تفاوت مدیریت عزت مندانه، علمی و سالم متکی بر منافع ملی
با هارت و پورت های دیپلماتهای متوهم
انشااله همیشه سلامت وموفق ومسئول در کنارخانواده باشند
در شرایط فعلی ایران اگر چند نفر مسئول همچون آقای دکتر دیواندری در پست های مدیریتی باشند ایران گلستان میشود ام افسوسسسسسسسسس ودریغ از یکنفر باوجدان وکاربلد
بدور از جنجال، ژستهای مسخره و زیرسوال بردن مسئولان سابق

آفرین به این منش عزت مندانه
باورم نمیشه
با تمام وجود احساس غرور میکنم

این دستاورد کمتر از ساقط کردن پهپادها نیست، حتی میتونه مهمتر هم باشه

اینه راه درست برخورد با تحریم های ظالمانه

بدون شومن بازی، قهقه های مستانه و تحقیر تجربیات و تذکرات پیشنیان

وقتی فرزندان و نوادگان مدیران ارشد، آینده شون رو در همین آب و خاک بخوان بگذرونن، قطعا مدیران هم انگیزه بهتری برای مبارزه در راه استقلال و عظمت کشور خواهند داشت (بیشتر توضیح نمیدم تا سانسور نشه ولی عاقلان دانند)
درود به شرف دکتر دیواندری
نباید باشد چون رفته درخواست خسارت از ملکه که رییس ریاست محترم جمهوری ماست درخواست خسارت کرده از دست سازمان جاسوسی mi6هم که اقای روحانی جز جاسوسان عالیرتبه ان میباشد در رفته باید مراقب خودش باشد سر به نیست نشه
کم کم خیلی هایی که دیگر نیستند و اخراج شدند و گفتند بروند عملکردشان معلوم می شود
اری ایران ماچنین فرشته هایی هم داردمدیران عامل زیادی دیدم امااقای دیواندری چیز دیگری است بازنشسته بانک ملت
گرفتن خسارت از غربی ها به هر شکل ممکن خوب است ولی تاثیر این همه پول و ثروت بر زندگی مردم ناچیزه و بود و نبودش فرقی نداره از این پول ها زیاد دادیم و گرفتیم و ما مردم خیری ازش ندیدم!
چرا این مدیر را قهرمان معرفی نکردید ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار