بازدید 4150

حذف ظرفیت رشته های بدون متقاضی

کد خبر: ۹۰۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ 22 June 2019

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد: از مهر ۹۸ در رشته‌هایی که اشباع شده و متقاضی ندارند اعلام ظرفیت نخواهیم کرد.

به گزارش مهر، محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز در نشست خبری که در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، با بزرگداشت روز بسیج اساتید گزارشی از برنامه‌های این دانشگاه ارائه داد.

آموزش‌های مهارتی مهجور مانده است

وی ادامه داد: یکی از راه‌های حل مشکل بیکاری، آموزش مهارتی است، متأسفانه در کشور ما تا اندازه‌ای این آموزش‌ها مهجور مانده، در صورتی که در برنامه ششم توسعه بر گسترش آموزش‌های مهارتی تاکید شده است ولی بنا به دلایل متعددی از جمله دلایل فرهنگی و سیاست گذاری دولت از گذشته تا به امروز، ارائه این آموزش‌ها کمرنگ بوده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: بر اساس برنامه ششم توسعه، سهم آموزش‌های مهارتی از کل نظام آموزشی کشور به ۳۰ درصد می‌رسد یعنی تا پایان برنامه ششم توسعه باید تعداد دانشجویان مهارتی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو برسد، این در حالی است که تعداد این دانشجویان کمتر از نیمی از این مقدار است. در حال حاضر دانشجویان مهارتی کشور کمتر از ۶۰۰ هزار نفر هستند.

آمادگی دانشگاه جامع علمی کاربردی برای پذیرش یک میلیون و ۲۰۰ دانشجوی مهارتی

وی افزود: در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا ظرفیت پذیرش این تعداد دانشجو ایجاد شده است؟ که باید گفت دانشگاه جامع علمی کاربردیاین ظرفیت را ایجاد کرده و توانایی دارد که به تنهایی حکم برنامه ششم توسعه را در خصوص آموزش‌های مهارتی اجرا کرده و تمام این یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو را در این دانشگاه جذب کند. از سال ۹۷ این ظرفیت در دانشگاه جامع علمی کاربردی ایجاد شده است.

وی گفت: مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که گرایش به آموزش‌های مهارتی بنا به دلایل مختلفی از جمله حاکمیت نظام مدرک سالاری و پرداخت تمام هزینه توسط دانشجو، کم شده است، در یک دوره کاردانی یک دانشجو تا پایان دوره ۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

درخواست از سازمان برنامه بودجه برای تأمین بخشی از هزینه آموزش‌های مهارتی

امید تاکید کرد: از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده ایم بخشی از هزینه‌های آموزش مهارتی توسط دولت تأمین شود و امیدواریم در بودجه سال ۹۹ حداقل بخشی از هزینه‌های دانشجویان علمی کاربردی توسط دولت تأمین شود.

وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر گرایش جوانان ما به سمت کارهای نظری بیشتر شده است. ما در دانشگاه جامع می‌توانیم تمام نیاز کشور بر اساس برنامه ششم را به همراه دانشگاه فنی و حرفه‌ای که ظرفیت بالایی دارد تأمین کنیم حتی ما می‌توانیم به جای ۳۰ درصد، ۵۰ درصد دانشجویان کشور را در دوره‌های مورد نیاز جذب کنیم.

وی افزود: امیدواریم با فعالیت دولت و مجلس، گرایش به سمت آموزش‌های مهارتی بیشتر شود. حتی در بخش رونق تولید نیز به آموزش‌های مهارتی نیاز داریم.

وی اظهارداشت: با چیزی حدود ۸۰۰ رشته تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی و بیش از ۸۰۰ دوره کوتاه مدت و تک پودمان می‌توانیم نیاز بخش‌های صنوف و جامعه را پوشش دهیم.

طرح آموزش مهارتی به سربازان

امید گفت: دو سال گذشته ارائه آموزش‌های مهارتی به سربازان را پیشنهاد داده و آمادگی خود را اعلام کردیم، قراردادها را امضا کردیم ولی هنوز به دلیل عدم تأمین منابع در ستاد کل، به نتیجه نرسیده است.

ایجاد ۱۲۹ مرکز نوآوری در دانشگاه جامع

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: توسعه کیفی در دستور کار دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار دارد. در تعدادی از مراکز این دانشگاه، مراکز نوآوری ایجاد شده و اکنون ۱۲۹ مرکز نوآوری در مراکز این دانشگاه ایجاد شده که بیش از ۱۰۰ مرکز آن در طول سال ۹۷ ایجاد و این مراکز فعال بوده و استارت آپ های متعددی در آنجا در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: در پایان نیم سال ۹۷ و ۹۸ برای برخی از دروس به صورت پایلوت آزمون متمرکز برگزار شد که ما این موضوع را در نیم سال دوم در ۶ استان به صورت سراسری اجرا کردیم که بسیار موفقیت آمیز بود و قرار است این شیوه را در سال ۹۸-۹۹ به صورت سراسری در کل کشور و همه مراکز علمی کاربردی برگزار کنیم.

برگزاری آزمون متمرکز برای ۱۵ درصد دروس کاردانی و کار شناسی جامع علمی کاربردی

امید یادآورشد: حداقل ۱۵ درصد دروس دوره‌های کاردانی و کارشناسی این دانشگاه بر اساس آزمون متمرکز خواهد بود، سرفصل‌ها را مبنا قرا ر داده واز مدرسین خواسته ایم منابع درسی آماده کنند و تا پایان شهریورماه تمام منابع مورد نیاز آزمون متمرکز آماده می‌شود و دانشجویان می‌توانند به این کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.

وی گفت: ساماندهی و ارزیابی مدرسین این دانشگاه از حدود یک سال پیش آغاز شده و در اغلب استان‌ها این کار انجام شده و تا پایان شهریورماه نتایج آن نهایی می‌شود. از اول مهر ۹۸ تنها مدرسینی با دانشگاه جامع همکاری خواهند داشت که مسیر جذب را طی کرده باشند.

امید ادامه داد: ۵۰ هزار مدرس با دانشگاه علمی کاربردی همکاری می‌کنند. از سال ۹۵ ورود به عرصه آموزش‌های مهارتی به صورت جذب بوده و در دو دوره نیازهای جدید به مدرسین پیش بینی و اعلام شده است.

شرط دانشگاه جامع برای ارائه مجوزهای جدید به دستگاه‌ها

رئیس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: این دانشگاه مراکزی داشت که محیط کار نداشتند. بنابراین در راستای ارتقا کیفیت مقرر شد تنها به مراکزی مجوز جدید ارائه کنند که دارای محیط کار باشند. تمام دستگاه‌های خواستار ایجاد مرکز علمی کاربردی باید دارای محیط کار باشند و مراکزی که بنا به دلایلی محیط کار نداشتند، تا مهر ماه ۹۸ فرصت دارند با عقد قرارداد با دستگاه‌هایی که محیط کار دارند، شرایطی را فراهم کنند که دانشجویان دوره‌های کارورزی و آموزش‌های علمی را در محیط واقعی کار ببینند.

وی افزود: در حال حاضر ۶۰۰ مرکز علمی کاربردی داریم که کمتر از نیمی از آنها محیط کار نداشته و موظف هستند تا مهر ماه محیط کار فراهم کنند.

وی با بیان این مطلب که با اجرای این طرح از اول مهرماه سال تحصیلی ۹۸-۹۹ این دانشگاه قدم‌های نهایی را برای ارتقای کیفیت برداشته است، گفت: در یک نظرسنجی تنها ۲۰ درصد دانش آموختگان علمی کاربردی در حال اشتغال در رشته‌های خود بودند که در نظرسنجی اخیر این آمار بالای ۳۵ درصد را نشان می‌دهد و ما امیدواریم که ۱۰۰ درصد دانش آموختگان این دانشگاه در رشته‌های خود شاغل شوند.

اجرای مرحله دوم سطح بندی مراکز علمی و کاربردی

وی درباره سطح بندی مراکز علمی کاربردی گفت: سال گذشته ۵۵۰ مرکز ارزیابی شدند، ۷۰ مرکز مهلت یکساله دریافت کردند تا ارتقا یابند. سطح دوم ارزیابی این مراکز در حال انجام است و در صورتی که در این دوره مراکزی که دارای سطح چهار بودند نتوانند خود را ارتقا دهند، نمی‌توانند برای سال تحصیلی جدید دانشجو پذیرش کنند.

امید افزود: اما مراکزی که در سطح یک قرار بگیرند امتیازات ویژه ای را کسب خواهند کرد.

عدم اعلام ظرفیت برای رشته‌های بدون متقاضی از مهر ۹۸

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در پاسخ به سوال مهر درباره به روز رسانی رشته‌های این دانشگاه بر اساس نیاز بازار کار کشور گفت: ما ۱۰۰ رشته علمی کاربردی داریم که کمتر از ۱۰۰ متقاضی دارد و یا رشته‌هایی هستند که اشباع شده و بازار کار ندارند از مهر ۹۸ رشته‌هایی که اشباع شده و متقاضی ندارند اعلام ظرفیت نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: تمام ۸۰۰ دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ما در حال بازنگری است و تا بهمن ۹۸ تمام رشته‌های ما بر اساس بازار کار به روز رسانی شده و بر اساس رشته‌های جدید دانشجو پذیرش خواهیم کرد.

برگزاری دوره بین الملل و همکاری با یک دانشگاه آلمانی

وی درباره بخش بین الملل دانشگاه علمی کاربردی نیز گفت: قرار بود بخش بین الملل ما سال ۹۷ کار خود را آغاز کند اما با توجه به شرایط کشور این کار انجام نشد اکنون با کمک یک دانشگاه جدید این کار در حال انجام شدن است و برای نمونه یک مرکز علمی کاربردی ما در کیش با کمک یک دانشگاه آلمانی دوره بین المللی را برگزار خواهد کرد، دو تا سه رشته مهندسی حرفه‌ای و چند رشته گردشگری در دستور کار ما قرار دارد در حال حاضر نیز در حوزه بین الملل بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دانشجو در مراکز ما در حال تحصیل هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر