بازدید 19524

عملیات جمع آوری «پل گیشا» اجرایی شد

کد خبر: ۹۰۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ 21 June 2019

معاون فنی ــ عمرانی شهرداری تهران با اعلام برداشتن اولین قطعه از عرشه «پل گیشا»گفت: به‌طور رسمی جمع‌آوری این پل وارد فاز اجرایی شد.

مهندس صفا صبوری دیلمی در حاشیه برداشتن اولین شاه تیرهای عرشه پل گیشا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که پل گیشا در سال ۱۳۶۰ به یک شرکت بلژیکی سفارش داده می‌شود، اظهار کرد: یک سال بعد این پل روی تقاطع چمران و جلال آل احمد نصب می‌شود که احتمالا این پل از سفارش‌های قبل از انقلاب و برای بازی‌های آسیایی بود اما از آن جایی که اسناد و مدارک دقیقی در مورد تاریخچه این پل نداریم نمی‌توانیم در مورد جزئیات آن با صحت کامل صحبت کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای پروژه گیشا سه اتفاق در روی سطح، فضای زیر سطحی و در ارتفاع رخ خواهد داد،گفت: در فضای روی سطح شاهد بهبود ترافیک در بزرگراه چمران خواهیم بود چرا که پایه‌های پل گیشا جمع‌آوری می‌شود و با ایجاد زیرگذر در مسیر شرق به غرب و غرب به شرق شاهد بهبود جریان تردد خواهیم بود.

معاون فنی ــ عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه در این پروژه قرار است زیرگذر حفر شود،اظهارکرد: با احداث این زیرگذر که دارای سه خط عبوری است شاهد بهبود تردد و تسهیل ترافیک در مسیر شرقی ـ غربی و بالعکس خواهیم بود و در ارتفاع نیز قرار است پل قدیمی جمع‌آوری شود و سازه آن پس از ایمن‌سازی با شکلی جدید به عنوان «پل سبز زندگی» برای پیاده روی و ایجاد مکانی برای مکث شهروندان به محل بازگردد.

علت جمع‌آوری پل گیشا

وی در تشریح چرایی جمع‌آوری پل گیشا به مشکلات آن اشاره کرد و در ‌عین ‌حال خاطر نشان کرد: پل گیشا دو خط عبوری داشت و به دلیل محدودیت خطوطی ترافیکی ظرفیت تردد خوبی نداشت که در این مورد شبیه پل ستارخان بود اما توانستیم پل ستارخان را به دلیل شرایطی که داشت تعریض کنیم اما پل گیشا امکان آن را نمی داد که به لحاظ فیزیکی یک لاین به آن اضافه شود.

صبوری دیلمی با بیان این که در ابتدا تصمیم گرفته شد که علاوه بر بهسازی لرزه‌ای، تعداد خط عبوری را از دو لاین به سه لاین افزایش دهیم، گفت: اما امکان اضافه کردن لاین تردد در ارتفاع وجود نداشت.

پایش مداوم ایمنی پل های پایتخت

وی با اشاره به اینکه از نظر ایمنی نیز این پل دارای اشکالات فراوانی بود،اظهارکرد: رصد و پایش ایمنی همه پل‌های پایتخت در دستور کار قرار دارد و جزو برنامه های سالانه معاونت فنی و عمرانی است. در نوروز ۹۷ پل کریمخان را مورد بهسازی قراردادیم و رویه فلزی آن به بتنی تبدیل شد. می‌توانیم بگوییم پل کریمخان از نظر مهندسی به یک پل دیگر تبدیل شد. سال گذشته نیز پنج پل مقاوم‌سازی شد و در سال جاری نیز به غیر از پل گیشا ۱۰ پل دیگر مقاوم‌سازی می‌شود اما در مطالعات مهندسی مشخص شد که از نظر مهندسی بهسازی پل گیشا مردود است.

معاون فنی ــ عمرانی شهرداری تهران با بیان این که از نظر مطالعات ایمنی، فنی ـ مهندسی ، اقتصادی و غیره باقی ماندن این پل به صلاح نبود، گفت: به همین دلیل تصمیم گرفته شد که پل گیشا جمع آوری شود.

اجرای طرح پل «سبز زندگی»

صبوری دیلمی افزود: در سال ۹۶ که پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود ایده‌ای را مطرح کرد که بر اساس آن پل گیشا به یک فضای مکث و فضایی برای عابرین پیاده تبدیل شود که تحت عنوان پل سبز زندگی مطرح شد. بر اساس این طرح پل گیشا بعد از جمع‌آوری از بین نمی‌رود بلکه مقاوم‌سازی و بازسازی و مجددا در محل فعلیش با شکل جدید نصب می‌شود. بر اساس این طرح حدود ۵۵۰۰ متر مربع از عرشه پل بعد از بهسازی مجددا باز خواهد گشت و تبدیل به پل سبز زندگی می‌شود و فضایی برای عبور ایمن عابران و فضای مکث شهری که دارای فضاهای فرهنگی، تفرجگاهی و ... روی این پل در نظر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به این که این یک سازه ۴۰ ساله و به یک نشانه شهر تبدیل شده است،اظهارکرد: پل گیشا قسمتی از تاریخ مهندسی شهر است که مردم با آن خاطره دارند و نباید این خاطره معاصر را از بین ببریم. به همین دلیل بعد از آن که زیرگذر ساخته شد قسمت‌هایی از این پل دوباره در محل فعلی نصب می‌شود.

عدم ظرفیت ترافیک عبوری و نبود ایمنی کافی از دلایل برچیده شده پل گیشا

معاون فنی ــ عمرانی شهرداری تهران با بیان این که عدم ظرفیت ترافیک عبوری و نبود ایمنی کافی از دلایل برچیده شده پل گیشا و ساخت زیرگذر است و گفت‌: ما سعی کرده‌ایم تا جایی که وجود پل گیشا برای کار حفر تونل مشکلی ایجاد نمی‌کند، نسبت به حفظ پل اقدام کنیم اما در حال‌ حاضر پیشرفت زیرگذر به حدی رسیده است که می بایست پل گیشا برداشته شود و مسیرهای جایگزین مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان این که پروژه‌ ساخت زیرگذر و حذف پل گیشا از سال ۹۴ آغاز شد اما در همان زمان متوقف باقی ماند،اظهارکرد: از سال ۹۶ این پروژه‌ مجددا فعال شده و تقریبا به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد رسیده است. حالا مطالعات انجام شده نشاندهنده این است که برای ادامه‌ حفر زیرگذر نیازمند آن هستیم که بار پل گیشا برداشته شود. به همین دلیل از صبح دیروز (پنجشنبه‌) عملیات برداشتن شاه تیرهای عرشه پل گیشا با اولویت برداشتن قطعاتی از پل که روی بزرگراه «چمران» قرار داشت، آغاز شد.

نصب حسگر روی عرشه پل برای رفتارسنجی آن

صبوری دیلمی با اشاره به این که دو پایه پل گیشا روی بزرگراه «چمران» قرار دارد، اظهارکرد: زیرگذر در پشت این دو پایه حفر شده است و باید این پایه‌ها برداشته شود تا اجازه اتصال این دو قسمت زیرگذر در فضای زیر سطحی وجود داشته باشد. به همین دلیل در برداشتن قطعات فلزی پل، با اولویت بخش رویی بزرگراه «چمران» کار را آغاز کردیم تا بتوانیم ظرف مدت ۱۰ روز علاوه بر آزادسازی بزرگراه چمران، آن را به پلیس تحویل دهیم تا بار ترافیکی حداقل از روی بزرگراه چمران برداشته شود و در فضای زیر سطحی نیز بتوانیم نسبت به اتصال دو بخش زیرگذر و حفر سقف زیر گذر در فضای زیرین بزرگراه چمران اقدام کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم با فشرده سازی عملیات برچیدن پل بتوانیم تا پایان سال حفر زیرگذر را به پایان برسانیم،گفت: بعد از آن در پی ایمن‌سازی پل گیشا قسمت‌های از این سازه را به محل باز می‌گردانیم تا پل «سبز زندگی» ایجاد شود.

معاون فنی ــ عمرانی شهرداری تهران با بیان این که حق مردم است که سازه‌ای ایمن با تاب آوری بالا و بدون مشکلات فنی داشته باشند، اظهارکرد: در مطالعات مهندسی «پل گیشا» مشخص شد که بهسازی پل گزینه مطمئنی نیست. به همین دلیل تصمیم به جمع‌آوری آن گرفتیم و از آن جایی که این پل مجددا باید به شهر باز گردد، در یک پروسه ۴۵ روزه تا دو ماهه نسبت به جمع‌آوری آن اقدام می‌کنیم. با توجه به اینکه این اتفاق برای اولین بار رخ می‌دهد، در پروسه جمع‌آوری این پل کار مهندسی ویژه‌ ای انجام خواهیم داد. به گونه‌ای که برای اولین بار حسگرهایی را روی پل نصب کردیم تا رفتار سازه‌ای پل هنگام باز شدن ثبت و سنجیده شود و قطعا این کار تحقیقاتی مورد استفاده همه سازمان‌های تحقیقاتی قرار می‌گیرد و اطلاعات آن در پل‌های بعدی که در شهر تهران ساخته می‌شود، کارگشا خواهد بود.

«پل گیشا» یک پل خاص است
تعریض بزرگراه چمران با پل سبز زندگی

وی در ادامه با اشاره به این که «پل گیشا» یک پل خاص است، گفت‌: از آن جایی که ایمنی مردم و عوامل کارگاهی برای ما حین جمع‌آوری کردن پل بسیار مهم است، به همین دلیل با احتیاط کامل و رعایت ایمنی اقدام به انجام این مهم خواهیم کرد همچنین از آن جایی که این پل مجددا قرار است مورد استفاده قرار گیرد می‌بایست با دقت زیاد پایه و تیرهای آن برداشته شوند. به همین دلیل یک مدت حداکثر دو ماهه برای جمع‌آوری پل در نظر گرفتیم که البته در ترافیک محلی تاثیر منفی ندارد.

صبوری دیلمی با بیان اینکه در اجرای این پروژه‌ هماهنگی کاملی با اعضای شورای اسلامی شهر تهران داریم،اظهارکرد: تا زمانی که لازم نبود، نسبت به باز کردن پل اقدام نکردیم اما در حال‌ حاضر پیشرفت عملیات اجرایی احداث زیرگذر منوط به جمع‌آوری پل است، به گونه‌ای که دو شیب راهی که در شرق و غرب پل قرار گرفته است دقیقا محل ورودی به زیرگذر است و طبیعی است که اگر این قطعات را باز نکنیم، نمی‌توانیم ساخت زیرگذر را با پیشرفت خوبی دنبال کنیم.

وی در ادامه‌ با اشاره به این که با برداشتن «پل گیشا» در تلاش هستیم که نسبت به تعریض بزرگراه «چمرانـ نیز اقدام کنیم، گفت: در حال‌ حاضر در بطن بزرگراه چمران دو پایه پل گیشا قرار دارد که در تلاش هستیم در پروژه‌ «پل سبز زندگی» طراحی‌مان به گونه‌ای باشد که این دو پایه حذف و خود به خود بزرگراه چمران تعریض شود همچنین سعی شده است مسیر شرق به غرب و بالعکس اصلاح ترافیکی شود.

معاون فنی ــ عمرانی شهرداری تهران در پایان با تاکید بر این که «پل گیشا» خاطره معاصر مردم شهر تهران است، گفت‌: تلاش می‌کنیم که زیر گذر «گیشا» تا ۱۰ الی 11 ماه آینده ساخته شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد و بعد از آن نیز «پل سبز زندگی» به محل خود باز گردد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، صبح روز گذشته (پنجشنبه‌) با حضور معاون فنی ــ عمرانی شهرداری تهران و جمعی از مدیران ارشد معاونت فنی و عمرانی اولین قطعه از عرشه «پل گیشا» از روی بزرگراه «چمران» برداشته شد و آن گونه که مسئولان امر اعلام کردند تا ۱۰ روز آینده پل گیشا از روی بزرگراه چمران جمع‌آوری خواهد شد و ترافیک چمران که ناشی از این عملیات عمرانی است، رفع می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل