بازدید 16391

واریز یارانه‌ها به صداُمین ایستگاه خود رسید؛ ۴۵۵۰۰ تومان یارانه سال ۱۳۸۹، هم اکنون چقدر ارزش دارد؟

صداُمین مرحله از یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز شد. یارانه‌هایی که پرداخت آن‌ها برای دولت ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و شاید به همین علت است که مسئولین در سال‌های گذشته از شب پرداخت یارانه‌ها به شب مصیبت عظمای دولت و از پرداخت یارانه‌ها به داستان پرغصه جمهوری اسلامی یاد کرده اند. شب پرداخت یارانه‌ها در حالی شب مصیبت عظمای دولت است که ارزش ۴۵۵۰۰ تومانی سال ۸۹ هم اکنون ۱۰ هزار تومان می‌باشد!
کد خبر: ۹۰۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ 17 June 2019

تابناک اقتصادیصداُمین مرحله از یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز شد. یارانه‌هایی که پرداخت آن‌ها برای دولت ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و شاید به همین علت است که مسئولین در سال‌های گذشته از شب پرداخت یارانه‌ها به شب مصیبت عظمای دولت و از پرداخت یارانه‌ها به داستان پرغصه جمهوری اسلامی یاد کرده اند. شب پرداخت یارانه‌ها در حالی شب مصیبت عظمای دولت است که ارزش ۴۵۵۰۰ تومانی سال ۸۹ هم اکنون ۱۰ هزار تومان می‌باشد!

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در شب گذشته یارانه ‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوارها واریز شد؛ یارانه هایی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در دهم خرداد 1394 در جلسه سراسری فرمانداران از آن ها به عنوان داستان‌ پر غصه جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: یارانه ‌ها همچون بندهایی به دست و پای نظام است. همچنین علی طیب نیا وزیر سابق امور اقتصاد و دارایی طی صحبت هایی در 25 مرداد ماه 1394 با اشاره به بار مالی سنگین پرداخت یارانه ها در شرایط سخت تأمین درآمدهای دولت گفت: شب ‌های پرداخت یارانه شب مصیبت عظمای دولت است. حالا همین داستان پر غصه جمهوری اسلامی و مصیبت عظمای دولت به صدمین مرحله واریزی رسیده و حالا ما قصد داریم تا در این مطلب به مرور ماجرای هدفمندی یارانه ها بپردازیم و به این پرسش پاسخ دهیم که ارزش 45500 تومان یارانه پرداختی در سال 1389 هم اکنون چقدر است؟

واریز یارانه‌ها به صداُمین ایستگاه خود رسید؛ ۴۵۵۰۰ تومان یارانه سال ۱۳۸۹، هم اکنون چقدر ارزش دارد؟

چرا دولت نهم طرح هدفمندی یارانه ها را کلید زد؟

در سال 1387 مطابق با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که تقریباً 70 درصد از جمعیت کشور تنها می توانند حدود 30 درصد از یارانه های پرداختی در کالاهای مختلف را مصرف کنند و 30 درصد باقی مانده جمعیت هم 70 درصد از این یارانه ها را مصرف می کنند. با این وضعیت دولت نهم تصمیم گرفت که سر و سامانی به این اوضاع بدهد و به همین منظور در دی ماه سال 1387 محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم لایحه هدفمندی یارانه ها را به مجلس برد. پس از ماه ها چالش بر سر این لایحه، سرانجام یک سال بعد، یعنی در دی ماه 1388 مجلس آن را به تصویب رساند و در اردیبهشت 1389 طرح هدفمندی یارانه ها در سه استان ایلام، گیلان و خراسان شمالی به صورت آزمایشی به اجرا درآمد. درست هفت ماه بعد از اجرای آزمایشی، در آذر ماه 1389 این طرح به صورت جامع در کل کشور اجرا شد.

قرار بود یارانه 16 قلم کالا حذف شود

مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها، باید یارانه 16 قلم کالا شامل بنزین، گازوئیل، گاز مایع، گاز طبیعی، نفت کوره، نفت سفید، برنج، روغن، قند و شکر، شیر، گندم، آب، برق، خدمات پستی، خدمات هوایی و خدمات زمینی طی پنج سال (با آغاز از سال 1389) به تدریج حذف و به قیمت های جهانی عرضه می شد. مقرر شد، 50 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها به صورت نقدی (45500 تومان هر نفر) و غیرنقدی (سبد کالا) به مردم، 20 درصد به دولت و 30 درصد به تولید پرداخت شود.

در سال 1394 مهلت اجرای پنج ساله طرح هدفمندی یارانه ها به پایان می رسید اما هیچ گاه دولت نتوانست این طرح را به پایان برساند، به طوری که شب گذشته صداُمین مرحله از یارانه ‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوارها واریز شد.

دولتی که در حذف و شناسایی قشرهای ثروتمند موفق نبود

در این سال ها بارها سعی شده است تا به نوعی از تعداد افراد در صف یارانه بگیران کاسته شود؛ اما آن گونه که باید این تلاش ها موفق نبوده است و همچنان بخش عظیمی از مردم یارانه دریافت می کنند.

در ابتدا و در بهار 1393 دولت یازدهم از مردم خواست تا داوطلبانه از گرفتن یارانه ها انصراف دهند که در آن زمان از حدود 75.5 میلیون یارانه بگیر حدود 73 میلیون نفر مجدداً خواستار پرداخت یارانه ها شدند و تنها 2.5 میلیون درخواست دولت را اجابت نمودند و داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند.

سپس در سال 1393 مجلس تصویب نمود که میزان پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی در سال 1394 حدود 39 هزار میلیارد تومان باشد و این تصمیم یعنی این که باید در سال 94 حدود 6 میلیون از گردونه دریافت یارانه خارج می شدند. همچنین در بند ح تبصره 20 قانون بودجه سال 94 نیز مجلس دولت را موظف نمود که یارانه خانوارهای پردرآمد را حذف کند. از این روی، ملاک هایی توسط دولت و مجلس برای شناسایی قشرهای پردرآمد در نظر گرفته شد. ملاک هایی که دولت در نظر گرفته بود عبارت بودند از: شاغل بودن، داشتن خودرو، انجام معاملات و دارایی تمامی اعضای خانوار. ملاک های مجلس برای شناسایی قشرهای پردرآمد نیز عبارت بودند از: شرایط اقلیمی، بعد خانوار، محل سکونت و میزان درآمد. این ملاک ها باعث شد تا دولت تنها بتواند یارانه 200 هزار نفر را قطع کند. مسئولین در سال 94 که قرار بود یارانه 6 میلیون نفر را قطع کنند عملا در رسیدن به این هدف ناموفق بودند.

در سال 1395 و باز هم با توجه به کاهش میزان منابع یارانه ها تصمیم گرفته شد که تعداد نفرات بیشتری حذف شوند. افرادی که قرار بود یارانه آن ها حذف شود نیز در قانون بودجه سال 95 مشخص شدند. این افراد عبارت بودند از: کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل سیصد و پنجاه میلیون ریال بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان،  کلیه کارکنان دولت و قوای سه ‌گانه و شهرداری‌ ها و کلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌ بگیران و مستمری ‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌ کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیون ریال بود، کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکت های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانک ها و بیمه ‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیون ریال بود، کلیه ایرانیان مقیم خارج از کشور و کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور بودند و در موارد فوق، ذکر نشده بودند. به هر صورت با این وضعیت نیز دولت تنها توانست یارانه 4 میلیون نفر را قطع کند.

در قانون بودجه سال 1396 نیز منابع پرداخت یارانه به 33.5 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و این یعنی دولت مجبور بود تا در سال 96 یارانه 14 میلیون نفر را قطع کند. ملاک خاصی برای شناسایی اقشار پردرآمد در سال 96 در نظر گرفته نشد و دولت نیز نتوانست حذف یارانه 14 میلیون نفر را عملی کند.

در سال 97 نیز عملاً اتفاق خاصی در زمینه حذف یارانه افراد رخ نداد و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی توئیتی در شبکه اجتماعی توئیتر گفت: همان طور که در زمان بررسی لایحه بودجه 97 در مجلس نیز اعلام کردیم حذف یارانه سه دهک قابلیت اجرایی ندارد و حتی با وجود مضایق اقتصادی نیز پرداخت یارانه ها در سال 97 به همان صورت قبلی ادامه خواهد یافت؛ برای مردم نگرانی ایجاد نکنید!

در بودجه سال ۱۳۹۸ نیز منابع در نظر گرفته شده برای پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی خانوار ۴۱.1 هزار میلیارد تومان می باشد. اختصاص 41.1 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی بدین معناست که در سال ۱۳۹۸ به طور میانگین، هر ماه امکان واریز یارانه نقدی برای ۷۵ میلیون و ۲۷۴ هزار نفر وجود خواهد داشت. شایان ذکر است که دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ پیشنهاد کرده بود که استانداران بنا بر اطلاعات موجود در استان‌ها، حذف سه دهک بالای درآمدی را کلید بزنند که مجلس اعلام کرد که با این پیشنهاد دولت مخالف است و نمی‌تواند موضوع حذف قشرهای پردرآمد را به استانداران بسپارد و دولت باید خود اقدام به حذف سه دهک بالای درآمدی جامعه کند و فرمانداری‌ها و استانداری‌ها مسئولیت رسیدگی به شکایات افرادی که از گردونه دریافت یارانه حذف شده‌اند را بر عهده بگیرند.

از 30 درصد یارانه‌های بخش تولید تنها کمتر از 2 درصد در سال‌های اخیر پرداخت شد!

همان گونه که عنوان شد قرار بود تا از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها 30 درصد به تولید پرداخت شود؛ اما متاسفانه در تمامی این سال ها دولت به بهانه بالا بودن هزینه های پرداخت یارانه های نقدی و غیرنقدی به مردم هرگز سهم تولید از یارانه ها را به صورت کامل پرداخت نکرد. جبار کوچکی نژاد نماینده مجلس و رئیس هیئت تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها طی مصاحبه ای در چهارم خرداد ماه 1398 ضمن اشاره به این موضوع که یکی از چشم‌اندازها و اهداف اجرای طرح ساماندهی پرداخت یارانه‌ها، اختصاص درصدی از درآمدهای حاصل از این طرح به بخش تولید و صنعت کشور بود، گفت: دولت در شش سال گذشته، هیچ سازوکار مشخصی برای محاسبه و پرداخت یارانه‌های تولید نداشته است، به طوری‌که در تمام این مدت، تخصیص مبالغ مورد نظر را کاملاً به فراموشی سپرد. وی ضمن بیان این موضوع که کمتر از 2 درصد از یارانه‌های بخش تولید در سال‌های اخیر پرداخت شده است، افزود: به عقیده بنده هیچ اراده و عزمی در دولت برای پرداخت یارانه‌های تولید وجود ندارد.

شایان ذکر است که عدم پرداخت سهم تولید از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها باعث شد تا صنعت و تولید کشور با چالش های جدی مواجه شوند که همین موضوع اشتغال را نیز با مشکلاتی مواجه کرد.

در این سال ها هر نفر 4.5 میلیون تومان یارانه نقدی دریافت کرده است

واریز یارانه ها، ماهانه برای دولت 3500 میلیارد تومان هزینه دارد و شاید به همین علت است که مسئولین دولتی از شب پرداخت یارانه ها به شب مصیبت دولت و یا از یارانه ها به عنوان داستان پرغصه جمهوری اسلامی یاد کرده اند. با واریز صداُمین یارانه، تاکنون هر نفر توانسته است در این 9 سال 4 میلیون و 550 هزار تومان دریافت کند.

محمد خدابخشی سخنگوی برنامه و بودجه طی مصاحبه ای در 26 خرداد 1398 با اشاره به این موضوع که علاوه بر 78 میلیون نفری که یارانه نقدی دریافت می کنند، هر ماه  تقریبا 100 هزار نفر به جمعیت یارانه بگیر اضافه می شود، گفت: در سه ماهه سال 1398 حدود 11 هزار و 100 میلیارد تومان پرداخت نقدی به جمعیتی بالغ 78 میلیون نفر انجام شده است.

ارزش 45500 تومان یارانه سال 89 هم اکنون چقدر است؟

در این سال ها به دلیل افزایش نرخ تورم عملاً یارانه های پرداختی، قدرت خرید یا ارزش ابتدایی خود را ندارند به طوری که محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی و عضو کنونی کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه ای در مورخه 6 خرداد 1398 با اشاره به کاهش ارزش یارانه نقدی از سال 89 تاکنون، تصریح کرد: ارزش یارانه 45 هزار تومانی سال 89 در حال حاضر 10 هزار تومان است.

جدول زیر نشان می دهد، در دی ماه 1389 (ماهی که طرح هدفمندی آغاز شد) قیمت برخی کالاهای منتخب چقدر بوده است و با 45500 تومان یارانه ماهانه چقدر کالا می توانستیم بخریم. همچنین این جدول، قیمت همین کالاها را در اردیبهشت ماه سال 1398 نشان می دهد و میزان کاهش قدرت خرید یارانه پرداختی ماهانه در طی 8 سال در این جدول زیر ذکر شده است.

همان گونه که از جدول زیر پیداست در دی ماه 1389 هر نفر می توانست با 45500 تومان یارانه پرداختی ماهانه به میزان 41 کیلوگرم ماست پاستوریزه خریداری کند که این رقم با کاهشی 33.5 کیلوگرمی در اردیبهشت ماه 1398 به 7.5 کیلوگرم رسیده است. همچنین نکته جالب تر این است که هر نفر در دی ماه 1389 می توانست با 45500 تومان حدود 2.5 کیلوگرم گوشت گوسفندی خریداری کند که این رقم در اردیبهشت ماه 1398 به 400 گرم کاهش یافته است.

کالا

واحد

قیمت در دی ماه 1389 (تومان)

میزان خرید

قیمت در اردیبهشت ماه 1398 (تومان)

میزان خرید

تغییر در میزان خرید

ماست پاستوریزه

کیلو

1100

41

6063

7.5

33.5-

پنیر پاستوریزه

بسته 450گرمی

1519

30

8990

5

25-

کره پاستوریزه

کیلو

6957

6.5

45500

1

5.5-

شیر

لیتر

1000

45.5

4785

9.5

36-

برنج داخلی درجه یک

کیلو

2975

15

20610

2.2

12.8-

پرتقال

کیلو

1659

27.5

8435

5.5

22-

خیار

کیلو

1090

42

5568

8

34-

گوجه فرنگی

کیلو

1859

24.5

5946

7.6

16.9-

سیب زمینی

کیلو

714

64

5857

7.7

56.3-

پیاز

کیلو

819

55.5

7380

6

49.5-

گوشت گوسفند

کیلو

17300

2.5

99222

0.4

2.1-

گوشت گاو و گوساله

کیلو

11729

3.8

93173

0.48

3.32-

گوشت مرغ

کیلو

2900

16

11890

4

12-

قند

کیلو

1408

32

8886

5

27-

شکر

کیلو

1193

38

7749

6

32-

چای خارجی

بسته 500 گرمی

5289

8.5

34272

1.3

7.2-

جدول بالا به خوبی نشان می دهد، در این سال ها با افزایش قیمت کالاها و ثابت ماندن یارانه پرداختی ماهانه برای هر نفر، ارزش یارانه پرداختی یارانه ها به شدت کاهش یافته است.

همان گونه که ملاحظه می شود، در حالی که میزان یارانه های پرداختی در هر ماه هزینه 3500 میلیارد تومانی برای دولت به همراه دارد اما در حدود 9 سال اجرای این طرح و ثابت ماندن یارانه پرداختی، عملاً مبلغ 45500 تومان ارزش خود را از دست داده است و کارایی برای مردم ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۰
45500 تومان = 3 یورو = آدامس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
جان ؟ ادامس؟
ناشناس
| France |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
ادامس یا ادانس؟
من نون سنگک میخوام با سبزی و پنیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
حالا که 45500 روحانی مطابق 2000 تومن زمان احمدی نژاد هم قدرت خرید نداره
فریدون از اراک
| Germany |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
شش کیلو از همان سیب زمینی هایی که احمدی نژاد دم انتخابات مجانی میداد
مجمد رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
اگر میخواهید ودر توان تان هست برای اقشار کم در امد و مستضعف کاری کنید تا از نابودی انان جلوگیری شود جلوی افزایش قیمت و تورم و بی ثباتی قیمت را بگیرید و به بی ثباتی اقتصادی واجتماعی دامن نزنید اقشار کم درامد برای بقا وزنده ماندن در فشار و تنگنا قرار گرفته اند به فریاد شان برسید ؟؟؟؟
یارانه اسم بهتری دارد
شرمساری مطلق و توهین حداکثری به مردم
اگر یارانه ها کلا قطع میشد و بودجه آن صرف پرداخت مستمری در مبالغ حد اقل یک میلیون تومان به ایتام،بیکاران بی تقصیر و از کار افتادگان میشد یکی از معظلات اجتمایی کشور حل میشد وگرنه ابن نحوه پرداخت بارانه هیچ فایده ای ندترد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
اختلاس ها بیشتر می شد
درزمان اجرای طرح حداکثر قبوض آب وبرق وتلفن وگاز 20هزارتومان بود ودرحال حاضر به بالای 100هزارتومان رسیده ویارانه ها همان 45هزارتوان 7سال پیش است که البته اگر دست دولت بود همین مقدارهم حذف میکردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
قبوض اب . برق و گاز و تلفن چند برابر شدن چرا مردم باید هزینه حقوق ها و مزایای بالای پرسنل این شرکتهای دولتی رو پرداخت کنند
در امد یک کارشناس با همون تحصیلات و سابقه در
یک شرکت خصوصی حداقل یک سوم مشابه اش تو همین شرکتهاست ایا مردم باید هزینه این ریختو پاشا رو بدن
قیمت ها را به سال ۸۷ برگردانید قول شرف میدیم دو برابر یارانه ها را پس میدیم .

جرات میخواد پذیرفتن این پیشنهاد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
عدالت اجتماعی در کشورهای جهان سوم بسیار پایین است ولی باید پیشرفت کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
حقوقت چی ان هم برگردونن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
ناشناس ۱۳:۰۴
اگر حقوق ها مثل حقوق مسئولان و نماینده ها با تورم افزایش داشت حق با تو بود ولی این حقوق ها چنین افزایشی نداشته و در حد همان سالها هستند. حرفت کاملا اشتباهه
اگر برمبنای پیاز حساب کنی میشود 3 کیلو پیلز
علی برکت الله
به نرخ امروز ، یارانه باید یکمیلیون و دویست هزار تومن باشه

دولت با مردم روراست نبود
سال اول که یارانه دادند ۳۰ کیلو برنج بود
الان حدود ۲ کیلو بیشتر نمیشه

یارانه حداقل باید ۱۵ برابر بشه .
یارانه در سال 89 مساوی با 38 دلار بود الان مساوی با 4 دلار یعنی به ریال معادل 4800 تومن سال 89
یارانه تبدیل به 1/9 ارزشش شده
نامردیه
ارزش 45500 تومان یارانه سال 89 هم اکنون چقدر است؟
من و خانواده های اطرافم بیش از 10 الی 15 بار یارانه نگرفتیم
سه سال است که من یارانه ای نگرفتم و از امثال من بسیار است سوال اینجاست که اقای جهانگیری دغدغه شما واقعا برای 3500 میلیارد تومن است با وجود اینکه بیش از 30 الی 45 درص از ملت یارانه نمیگیرند الباقی در کجا خرج میشود
از ابتدای یارانه دغدغه شما 3500 ملیارد تومن بود بعد از 9 سال هنوز برای برای 80 ملیون نفر یارانه واریز میکنید
به همین دلیل است که ملت به شما هیچ گونه اعتمادی ندارند زیرا با ملت شفاف نیستید
الباقی کجا مصرف میشود الله اعلم
کلاه گشادی که بر سر مردم گذاشتند
چرا مردم را گول میزنید؟

این یارانه برای کمک خرج نیس
صرفا برای اعلام ارادت دولت به ملت!

همین
پاسخ ها
مجمد رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
اگر رسانا ها را بررسی کنید یارانه اولیه بنام حامل های انرزژی پرداخت شد فقط بخاطر افزایش قیمت بنزین 30 تومانی و اب و برق و گاز و سوخت مصرفی قبوض ان دوره را بررسی کنید وقرار شد با این افزایش قیمت و درامد حاصل از ان برای توسعه و زیر ساخت
های تولید واقتصاد سرمایه گذاری شود و قرار نبود کالاهای اساسی گران شود و تورم و بی ثباتی و نابسامانی را به دنبال داشته باشد ؟؟؟؟ و ظبق برنامه
قرار بود فقط یکبار افزایش قیمت اعمال شود !!!!چنانچه دولت ثبات و پایداری اقتصادی و اجتماعی ایجاد نماید میتواند ادعای خدمت به مردم را به اثبات رساند رفاه نسبی برای اقشار و اکثریت جامعه وظیفه دولت مردان نظام است ؟؟؟؟
شب پرداخت یارانه‌ها در حالی شب مصیبت عظمای دولت است که ارزش ۴۵۵۰۰ تومانی سال ۸۹ هم اکنون ۱۰ هزار تومان می‌باشد!
دست دولت تدبير درد نكنه من جناح مناح نميشناسم ولي خدا كنه يه روزي برسه كه سفره مسئولين نيز كه با راي ملت و براي ملت نسخه مي پيچن مثل سفره هاي ما خالي بشه . واقعا كه خيلي از صبوري مردم سوء استفاده ميكنن.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
چرا میگید به اندازه 10 هزار تومن؟ الان با 45 هزار تومن میشود 3 دلار خرید. ولی سال 89 با 45 هزار تومن میشد 40 دلار خرید.
نرخ رسمی دستمزد در سال ۸۹ ۳۰۰ هزار تومان و الان ۱۵۰۰۰۰۰ تومان که می شود تقریبا ۵ برابر شده ولی یارانه هم که باید ۵ برابر می شده یعنی تقریبا۱۵۰ هزار تومان به هر نفر
واین اختلاف قیمتی راحت می رود در خزانه دولت محترم !!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
ببخشید ۱۵۰ هزار تومان را اشتباه نوشتم و باید ۲۵۰ هزار تومان می نوشتم
چرا جدول محاسباتتون، ستون "درصد افزایش قیمتها" نداره!؟ مهمترین ملاک برای درک میزان افزایش قیمتها؛ درصد افزایش قیمتهاست!
"آنچنان رونقی ایجاد کنم..."....
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
متشکر
با اینکه نصفش رو حذف کردید همین که نصف دیگه اش رو گذاشتید جای شکرش باقیه
پس دولت فعلی ومجلس چرا به داد مردم نمیرسن همه چی رها کردن حتی قیمت یکسان ونظارت نیس تو بازارهرکی هرجور دلش میخواد جنسشو میفروشه میری به مغازه دار میگی دیروز این قد بود میگه اون دیروز بود چرا چون نظارت نیس ومعلوم نیس کی این وضع درست میشه
پاسخ ها
س ح
| Netherlands |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
خدا ب خیر کنه
شما هنوز از دولت فعلی امید کمک دارید؟

ناراحت نشید ولی با امثال شما ما آینده‌ای نداریم

حتما انتخابات بعدی هم میخواید به جهانگیری یا عارف ...رای بدید
يارانه بنده از سال 1394 تا كنون قطع شده به چه دليل نمي دانم كارمند هستم خانه اي ندارم دختر دانشجو دارم در حاليكه به اطراف خودم نگاه مي كنم طرف چندتا خونه چندتا ماشين داره مالك ميلياردها ثروت هست و داره يارانه مي گيره اين چه منطقي است؟ در آمار رسمي كه در همين سات اعلام شد 78 ميليون نفر دارن يارانه مي گيرند فقط 1.5 ميليون نفر و ما اضافه بوديم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
درخواست رسمی بده وصل می کنند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
زندگی و دارایی مون به باد رفت...شما هنوز دنبال این
....شندر قاز پولی
هدفمندی یارانه ها از بزرگترین اشتباهات بود.

اومدن مثلا قمیت حاملهای انرژی رو آزاد کردن.از اونور پول نقد به مردم دادن.
نتیجش تورم سنگین شد. و این وسط فقط مردم ضرر کردن.

الان اون یارانه پشیزی ارزش ندار و اجناس همه چند برابر شدن.
دولتهای ناکارامد اگر عرضه دارد قیمتها رابه قبل ازطرح برگرداند ملت حاضرند 45هزارتوان به صندوق دولت بریزند
عملا مردم به این یارانه 45500 نیازی نداشته باشند
تبریک به دولت تدبیر و امید
که یکی از شعارهایش به تحقق پیوست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
دولت از افعال معكوس استفاده كرد كار كرد كه ديگر چون يارانه ارزش واقعي خود را از دست داده ديگر مردم به نياز ندارند
چطوری حساب کردی شد 10 هزار تومن؟! سال 91 همه چی 3 برابر شد و از سال 92-96 تورم سالیانه 20 درصد بوده و سال 97 هم که تورم 300 درصدی ینی جمعا ده برابر قبل .پس ارزش واقعی این پول 4000 تومن هست
شکر خدا وضعیت مردم طوری نیست که نشه تحمل کرد .
با تکیه بر صبر ، صرفه جویی و توکل به خدا ، تمام مشکلات قابل تحمله .
پاسخ ها
فرید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
احتمال به یقین تو جز این مردم تیستی
یارانه تو بخش های مختلف انرژی و کالاهای اساسی عملا به همه داده میشه.اما پرداخت نقدی کار جالبی نبود.وقتی همه کارت بانکی دارن.میشد.یارانه انرژی رو فقط برای پرداخت قبوض انرژی می دادن و عملا یارانه سرجاش مصرف می شد.اما الان پرداخت یارانه معادل شده با کمک به اقشار کم درآمد و نوعی توهین به مردم زحمتکش.عملا این کار تو ایران جواب نمیده.چون دولت بعد یه مدت سقف الگوی مصرف میزاره و دوباره دخل و خرج انرژی رو بهم میزنه
کاش جای ما با عراقیها و لبنانیها و سوربها و یمنی ها غوض میشد
چقدر حقیر و بی وجدان هستند ثروتمندان گدا صفتی که یارانه نقدی می گیرند
شما بگو دو زار وظیفه دولت که به مردم برسه تازه خیلی هم کنه باید بشه 5برابر .ملت رو با تورم و گرانی خانه خراب کردین هزینه ای که مردم بابت ناکارامدی دولت میپردازند بسیار بیشتر از این حرفهاست دولتمردان که ککشون هم نمیگزه
اینجوری که تیتر زدیدو تحلیل کردبد دلسوزی نیست هدف قطع یارانه ها است یعنی همین چندرقاز هم ازدهن مردم می خواهید بگیرید
یارانه حداقل بایستی به 500000تومان برسد تا بتوان گرانی را که برای قبوض برق و آب و گاز و تلفن ایجاد کرده اید پرداخت نمائیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
همین 45 تومن نتیجش شد این تورم های وحشتناک. این سیکل معیوب باید قطع بشه نه اینکه بیشتر بشه
نود و نه درصد مردم در سال نود و سه حاضر نشدند از خیر این چهل و پنج تومان پول مفت بگذرند. و دولت هم به دلیل نیود منابع آن رو کاملا با پول بی پشتوانه تامین کرد. از ماست که بر ماست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
برادر اگه به تاریخچه برنامه هدفمندی یارانه ها نکاه کنی اینجوری صحبت نمیکنی که فقط تقصر رو بر گردن مردم بندازی و مثل گدا توصیف شون کنی. قرار بود 50 درصد یارانه ای که به کالاها تعلق میگیره به خود مردم داده بشه تا بصورت مساوی بهره ببرند آیا الان اگه دولت میخواست یارانه اون 16 قلم کالا رو مثل قبل تامین کنه ارزشش همین 45500 واسه هر نفر بود؟؟؟؟؟؟؟ یا یه کلاه گشاد سرمون رفت؟؟؟
حق مردم گدایی نیست مردم شغل رفاه کار مسکن آموزش رایگان امنیت میخواهند که فعلا قریب به اتفاق ندارند وحقشان هست .
تنها طرح مورد رضایت مستضعفین و نارضایی قشر مرفه .... ایا این دولت دولت مستعضفین هستش که اینچنین گریان هستش ... با وجود بی اشکال نبودن احمدی نژاد خدا پدرشو بیامرزه ....
یارانه هدفمند نیست قرار نیست همه یارانه بگیرند این کمک مخصوص قشر ضعیف و ناتوان است و میزان آن باید در حدی باشد که جامعه ی هدف بتواند با ان گلیم خود را از اب بکشد متاسفانه بدلیل نبود اراده ی جدی برای غربالگری و جمع آوری اطلاعات فقیر و غنی این کمک هزینه برای همه پرداخت میشود که کاملا غلط بوده و ظلم به محرومین است دولتها در این صد ماه نتوانسته اند اغنیا و فقرا را تشخیص دهند و این جای بسی تأسف و تامل است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
خیر .یارانه حق همه است مگر قرار نبود پول نفت را سر
...سفره هایمان بیاورند..
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
احمد پور این ترفندی اونایی هست که میخان یارانه رو کلا قطع کنن و با این کار میخان این کارو شروع کنند
2
--
موتور افتصاد کشور راه افتاده. سرعتش پایینه سرعشت بالا هم میره.
ملت عزیز در کارخانه ها سهام دار میشوند.
علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
سهام با سود و بازده بالا مال بعضی خودی ها و دولتی هاست واز ما بهترانه سهام ورشکسته و دارای بدهی مال کارگر و کارمند ومعلم و........ مالک سهام بی نام ونشان عدالت اند ؟؟؟؟؟بانکها با سرمایه اولیه و سپرده مردم و حمایت چند برابری سرمایه نظام پولی واقتصادی را با سیاست سرمایه داری تعیین شده اقتصادی و داشتن لیزینگ ها و کارتر های زیر مجموعه اقتصادی و بورسی تعیین کننده نظام و نرخ تورم و گرانی در اقتصاد بیمار بوده وهستند!!!!! وقتی بیماری را تشخیص نداده ؟؟؟ چگونه میتوان انرا درمان
!!!!!!کرد
تعداد کودکان کار در ایران پانصد هزار نفر است که با بیست درصد یارانه پرداختی میتوان به هرکدام ماهی یک میلیون و چهارصد هزار تومان حقوق داد تا بتوانند با آرامش تحصیل کنند و به جای هزینه های ناهنجاری های آینده تبدیل به فرصت هایی برای مملکت بشن - در کل اگه این پول بین قشر مستضعف هزینه میشد جامعه خیلی بیشتر سود میبرد ولی متاسفانه مردم اعتماد ندارند که این پول خرج اختلاس نشه
ساکت! آقای نوبخت یادش میفته و هی تهدید ه قطع میگیره ها !
این پول حق مردم نیست! باید سال هب سال به موازات گران کردن برق، آب، گاز، بنزین، و کلا هزینه زندگی کردن در ایران این مبلغ اضافه میشد تا حق مردم کاملا پرداخت بشه.
اما مرتب قیمت ها رو بردن بالا ولی در مقابل ریالی به یارانه مردم اضافه نکردن!

حالا دم از قطع کردنش میزنن!
بجای این کارها و این حساب کتابها دولت رو مجبور به پرداخت حق مردم کنید که در این سالها به ناحق ازشون دریغ شده.
دولت سالانه 900هزار میلیارد تومان یارانه به کمتر از یک درصد جمعیت ایران میدهد و کسی هم از آن اطلاع درستی ندارد ولی پرداخت 45500تومان یارانه ماهانه به بیش از 99درصد جمعیت ایران هر روز و هر شب و هر ساعت تو بوق و کرنا می کنند که بفریاد برسید که مصیبت عظمی ایجاد شده است!!!!
...
پاسخ ها
قائم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
چی میگی؟ بودجه مملکت همش میشه یک سوم عددی که فرمودی
قیمت های جدول 500 درصد به بالا افزایش ویارانه با 0 درصد افزایش و خداوکیلی بهم نخندیم تنها به یارانه بخندیم که یارانه نیست ؟؟؟؟
بازم هی بگید قیمت نفت به فوب خلیج فارس ؟؟؟؟ آقای وزیر فقط یکبار حقوق نجومی وزات خونه خودت را نگاه کن بعدش بگو یارانه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا سازمان ،هدف مندی یارانه ها ؟ یارانهٔ‌افرادی که در سال ۹۵ کمتر از ۱/۵ میلیون تومان درآمد داشتند ،و بازنشسته ،و سالمند هستند و قادر به انحام کاری نیستند را قطع نموده اند ،؟، و چرا اکنون که سامانهٔ جامع دارند ،و درآمد همهٔ افراد برای آنان شفاف است ، یارانه؟ افرادی که زیر سع میلیون تومان درآمد دارند ،و ناتوان از انحام کاری هستند ،و با سالمندی که هزاران گرفتاری دارند ،را ، برقرار نمیکنند ؟،،واقعا این سوال بسیار مهمی است برای من ،و امثال من ؟ که میبینیم افرادی با داشتن امکانات ،و درآمد بالای ۳/۵ ، الا ۴/۵ میلیون ، یارانه میگیرند ،و ، افرادی مانند من بازنشسته با ۶۹ سال سن ،و ناتوان از انحام کار ، یارانه اش را حدود سه سال است قطع نموده اند ،و هیچکسی هم پاسخگو نیست ؟،،،،
مسولین محترم تابناک لطفا ، کمک نمایید ، برای برقراری یارانهٔ افراد سالمند بازنشسته ای که حقوقی کمتر از سه میلیون درآمد دارند ، خواهشا زبان گویای این مظلومین در این برهه از زمان باشید ؟ که گرانی بیداد میکند ،و مسولین بیخیال معیشت مردم ، گرفتار سختی تامین هزینه های روزمرهٔ‌زندگی شده اند ، اجر الکنم الله...
این بازی پوپولیستی یارانه را تمامش کنید ...
در حق جامعه و خیلی از مردم واقعا ظلم شده.......
گدا پروری می کنید بجای تفکرات و تصمیمات عاقلانه و کارشناسانه!!!!!!!!!!!!!
پرداخت یارانه نه تولیدی نه مصرفی ونه اشتغال قوزبالاقوزدولت وملت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر