بازدید 4861
۱

چند راهکار برای مدیریت خشم میان زوجین

کد خبر: ۹۰۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵ 15 June 2019

یک روانشناس گفت: با توجه به تاثیرات مخرب رفتار‌های پرخاشگرانه در خانواده و به خصوص رابطه زوجین قبل از این که جر و بحثی را باهمسرتان شروع کنید، با خود فکر کنید آیا موضوع واقعا ارزشش را دارد که شما را عصبانی کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رقیه نوری پور لیاولی روانشناس و مشاور در خصوص آثار مخرب پرخاشگری در خانواده و روابط زوجین اظهار کرد: با توجه به تاثیرات مخرب رفتار‌های پرخاشگرانه در خانواده و به خصوص رابطه زوجین باید به نکات مهمی توجه کنیم.

نوری پور بیان کرد: قبل از این که جر و بحثی را باهمسرتان شروع کنید، با خود فکر کنید آیا موضوع واقعا ارزشش را دارد که شما را عصبانی کند؟ یا می‌توانید به سادگی از آن بگذرید؟ و یا طور دیگری رفتار کنید همچنین تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید و دقت کنید اگر صدایتان بلندتر شده، به تندی و یا با پرخاشگری صحبت می‌کنید کمی مکث کنید تا آرام شوید.

این روانشناس گفت: در هنگام خشم ابتدا نشانه‌های آغازین و هشدار دهنده خشم بروز می‌کند، با شناخت این نشانه‌ها و کنترل آن‌ها می‌توان از شدت یافتن خشم جلوگیری کرد تغییرات بدنی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغییر تنفس، مشت شدن دست‌ها و به هم فشردن دندان‌ها از نشانه‌های فیزیولوژیک خشم است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات زوجین هنگام اختلاف و بروز مشکل به جای بیان ناراحتی و خشم خود، آن احساس را به نمایش می‌گذارند مثلا اخم می‌کنند، حرف نمی‌زنند، داد و فریاد می‌کنند و... نکته مهم این است که اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید همسرتان متوجه نمی‌شود که شما چه احساسی دارید.

نوری پور با بیان اینکه به جای خشم و پرخاشگری، با استفاده از کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید افزود: به عنوان مثال بیان کنید "زمانی که به قولت عمل نمی‌کنی، ناراحت می‌شوم". با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را به وجود آورده است، فراهم می‌کنید.

این روانشناس بیان کرد: زمانی که فکر می‌کنید در صورت ادامه بحث دیگر نمی‌توانید خشم خود را کنترل کنید ادامه صحبت تان را به زمان دیگری موکول کنید، با این کار به خود و همسرتان فرصت می‌دهید تا از عصبانیت و خشم فاصله بگیرید و رفتار مناسب تری داشته باشید.

وی ادامه داد: برای این منظور می‌توانید بگویید:" الان شرایط روحی مناسبی نداریم، ممکن است حرف‌هایی بزنیم که هر دو بعدا پشیمان شویم اجازه بده در شرایط بهتری با یکدیگر صحبت کنیم" و یا این که:"من الان عصبانیم، بعد درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

نوری پور گفت: روش‌هایی مانند تنفس عمیق، شست و شوی دست و صورت، نوشیدن آب و پیاده روی در کاهش خشم و عصبانیت موثر است و ریلکسیشن (آرام سازی) نیز یکی از روش‌های موثر برای کاهش خشم و اضطراب است و ریلکسیشن به معنای آرام کردن عضلات منقبض بدن است.

این روانشناس اضافه کرد: وقتی فرد خشمگین می‌شود، بدن حالت انقباض پیدا می‌کند، اما وقتی بدن در حالت ریلکس قرار می‌گیرد، دیگر تنش و انقباضی در بدن وجود ندارد و ذهن فرد نیز آرام می‌شود و برای یادگیری دقیق آرام سازی می‌توانید از کتاب‌ها و سی دی‌های آموزشی استفاده کنید.

وی گفت: گاهی زوجین به این دلیل دچار خشم و عصبانیت می‌شوند که به دنبال حل مسئله نیستند برای خروج از بن بست عصبانیت، به حل مشکلاتی که موجب خشم و عصبانیت می‌شود، بیندیشید و مشکل را به طور دقیق تعریف کنید، سپس راه حل‌هایی برای آن انتخاب کنید، آن گاه نکات مثبت و منفی هر راه حل را بررسی کنید و در پایان بهترین راه حل را انتخاب کنید.

نوری پور خاطرنشان کرد: گذشت به معنای فراموش کردن مسئله نیست، بلکه گذشت به معنای رها کردن خود از خشم است. گذشت نشانه کنترل شما بر احساساتتان است نه نشانه ضعف همچنین اگر متوجه شدید رفتار شما باعث ناراحتی و عصبانیت همسرتان شده است عذرخواهی کنید، این امر برای ترمیم رابطه و کاهش آثار زیانبار پرخاشگری ضروری است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
متاسفانه رفتارهای مردم خیلی عصبی شده.کافی یه ماشین جلو عابر پیاده دیر ترمز کنه و یا دست شما اشتباهی به کسی بخوره.طرف هرچی از دهنش بیرون بیاد میگه.سر هر موضوعی به راحتی داد و فریاد.به نظرم توقع مردم خیلی بالا رفته و از یک طرف بلاتکلیفی تو برنامه هاشون می‌تونه عامل این نوع رفتارها باشه.بهتره نهادهای فرهنگی با بودجه مناسبی که دارن روی ارام کردن جو‌عمومی جامعه زودتر ریشه یابی و کار کنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان