بازدید 2880

سازمان‌ اطلاعات کل مصر اولویت‌های سیاست خارجه این کشور را مشخص کرد

دستگاه اطلاعات کل مصر اسنادی را به وزارت خارجه و ادارات رسانه‌ای ارسال کرده که در آنها دستورات و هشدارهایی در خصوص روابط خارجی با هفت کشور از جمله سه کشور درگیر سوریه، یمن و لیبی و دو کشور سودان و الجزایر که با جنبش‌هایی مردمی و تنش‌هایی سیاسی مواجه‌اند و گروه سوم کشورهای قطر و ترکیه که در معرض درگیری‌ها قرار دارند، داده شده‌اند.
کد خبر: ۹۰۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲ 10 June 2019

دستگاه اطلاعات کل مصر اسنادی را به وزارت خارجه و ادارات رسانه‌ای ارسال کرده که در آنها دستورات و هشدارهایی در خصوص روابط خارجی با هفت کشور از جمله سه کشور درگیر سوریه، یمن و لیبی و دو کشور سودان و الجزایر که با جنبش‌هایی مردمی و تنش‌هایی سیاسی مواجه‌اند و گروه سوم کشورهای قطر و ترکیه که در معرض درگیری‌ها قرار دارند، داده شده‌اند.

به گزارش تابناک، روزنامه الاخبار لبنان که به این اسناد دست یافته، نوشت: عباس کامل، مدیر سازمان اطلاعات کل مصر این چارچوب‌ها را با نظارت رئیس جمهوری این کشور تعیین و برای وزارت خارجه مصر ارسال کرده است.

با وجود اینکه در این اسناد با لحنی جدی بایدها و نبایدها در روابط خارجه تعیین شده‌اند اما امکان تغییر و اصلاح آن با توجه به تحولات منطقه و جهان و نیز در راستای برنامه‌های مصر وجود دارد. اگر پرونده فلسطین بدون هیچ استراتژی است، به این دلیل است که سازمان اطلاعات کل مصر این پرونده را به شکل مستقیم دنبال و مدیریت می‌کند و به ارگان دیگری مربوط نیست و آنها تنها می‌توانند بیانیه‌هایی با محتواهای مشابه منتشر کنند.

نه انتقاد از انصارالله و نه امارات

در پرونده یمن، استراتژی سازمان اطلاعات کل مصر بر کمک این کشور به اقدامات کشورها و جهان برای حل سیاسی بحران این کشور و حمایت از توافق‌های انجام شده در مذاکرات سوئد تاکید دارد.

در این پرونده به حفاظت از وحدت شمال و جنوب یمن به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از امنیت ملی کشورهای عربی با تمرکز رسانه‌ای و سیاسی بر موضعگیری مصر و شفافیت آن نسبت به بحران‌های کشورهای عربی به ویژه یمن تاکید شده و این موضعگیری حمایت از ارتش‌های ملی، در پیش گرفتن راه‌حل‌های سیاسی و مبارزه با گروه‌های تروریستی است.

سازمان اطلاعات کل مصر در ادامه به وزارت خارجه این کشور توصیه کرد، نقش این کشور در حمایت از آزادی حمل و نقل دریایی در دریای سرخ و کانال سوئز را تقویت کند.

این سازمان در ادامه ضمن اشاره به نقش قاهره در کاهش مشکلات انسانی در یمن با میزبانی از همه گروه‌های یمنی جهت درمان در بیمارستان‌های مصر و نیز سهولت بخشیدن به روند ورود آنها و نیز ارائه کمک‌های بشردوستانه به جنگ‌زده‌های یمن، حضور مصر در ائتلاف عربی ضد یمن را در راستای عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره بحران یمن دانست.

استراتژی مصر بر آن است که ماموریت‌های حفظ امنیت و مبارزه با گروه‌های تروریستی در یمن همانند القاعده و داعش به نهادهای امنیتی و نظامی دولت سپرده شوند به ویژه که این گروه‌های تروریستی با استفاده از تشدید بحران در یمن، در راستای تقویت نفوذ خود در این کشور تلاش می‌کنند.

همچنین سازمان اطلاعات مصر از وزارت خارجه این کشور خواسته با توجه به اهمیت جغرافیایی و موقعیت استراتژیک یمن که مشرف به تنگه باب المندب و دریای سرخ است، نسبت به پیامدهای هرگونه حضور نیروهای بیگانه در یمن در آینده به بهانه حفظ امنیت هوشیار و محتاط باشد.

همچنین در این پرونده نسبت به پروژه گروه اخوان المسلمین در یمن و نقش تحولات بحران یمن در تحقق هدف گروهای تروریستی یعنی کنترل بر صحنه سیاسی آتی یمن که همسو با موضعگیری امارات نیز هست، هشدار داده شد.

در مقابل این سازمان با وجود اینکه به نقش عملیات‌های ائتلاف عربی در وخامت اوضاع اعتراف کرده بود، از وزارت خارجه این کشور خواست از پرداختن به پیامدهای منفی عملیات‌های این ائتلاف و نیز انتقاد از نقش دولت مستعفی یمن و یا اشاره به ضعف نفوذ آن در استان‌های آزادشده خودداری کرده و به نقش امارات در استان‌های جنوبی یمن و حمایت ابوظبی از گروه‌های مسلح خارج از چارچوب دولت یمن اشاره‌ای نکند و تنها تمرکز خود را بر پرداختن به نقش منفی ایران در یمن معطوف کند.

اما توصیه بسیار مهم‌تر این سازمان به وزارت خارجه مصر خودداری از هرگونه انتقاد مستقیم از نیروهای وابسته به جنبش انصارالله و بزرگ نکردن نقش عربستان و امارات در کنار پرداختن به تمامی تحولات در قالب اخبار بدون اشاره به جزئیات آنها یا موضعگیری‌های داخلی و منطقه‌ای نسبت به بحران یمن بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل