بازدید 11291
تأملی بر بخش مسکوت مانده پرونده نجفی؛

آیا باید از مواجهه و خشم مسئولان سابق ترسید؟!

چه نهادی این سلاح را در اختیار نجفی قرار داده که پیگیر تمدید اعتبار یا ابطال مجوز نگهداری و حمل آن نبوده است؟ آیا قابل قبول است، سلاحی در اختیار یک مسئول قرار گیرد و اعتبار آن در سال ۹۴ منقضی شود، اما تا سال ۹۸ هیچ کس پیگیر تمدید یا ابطال جواز آن نشود و برای پس گرفتن آن هم اقدام نکند؟ سؤالاتی که می‌تواند ادامه بیابد و به اینجا برسد که مگر غیر از این است که این سلاح‌ها امانی در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد و باید در نهایت بازگردانده شود؟
کد خبر: ۹۰۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 10 June 2019
تابناک اجتماعی -
شلیک پنج گلوله در برجی در یکی از محلات گران قیمت تهران و شروع پرونده‌ای که نقش اول آن شهردار و وزیر سابق است؛ این چکیده یکی از مهم‌ترین پرونده‌های جنایی تاریخ کشورمان است که ظاهرا بخشی از آن خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد به فراموشی سپرده شده!

به گزارش «تابناک»؛ از جمله نکات جالب توجه این پرونده، رمزگشایی از آن در همان روز وقوع بود. مشخص شدن پاسخ بسیاری از سؤالات مطرح پیرامون این جنایت شوک آور، با اعتراف مشهور محمدعلی نجفی؛ مشهور از این روی که فیلم آن با آب و تابی ویژه از رسانه ملی پخش شد تا همگان حتی بدانند سلاح مورد استفاده در جنایت از نوع کلتی بوده که ۱۳ گلوله در خشابش جا می‌گرفته است.

اطلاعات ذی قیمتی که در کمتر پرونده جنایی به عموم داده می‌شود؛ آن هم در این زمان کوتاه از تشکیل پرونده و آن هم مصور و همراه با نمایش شمارش گلوله‌های باقی مانده در خشاب. اسلحه‌ای که گفته می‌شد از جمله سلاح‌هایی است که به دلایل امنیتی در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد و کمی بعد اعلام شد که غیرمجاز بوده است.

داستانی که در ادامه رئیس پلیس پایتخت را مجاب کرد، در این خصوص بگوید: «وی با توجه به مسئولیتی که در گذشته داشت، در جایگاه داشتن محافظ نبودند و سلاح حمل می‌کردند، اما باید گفت: از سال ۹۴ تاکنون مجوز سلاح وی باطل شده و سلاح وی غیرقانونی و فاقد مجوز بوده است»؛ اظهار نظری که نشان می‌داد نجفی در این خصوص، بیشتر مرتکب قصورِ «عدم تمدید مجوز» شده است.

آیا می‌بایست از مواجهه و خشم مسئولان سابق ترسید؟!

قصوری شبیه رانندگی با خودرو در حالی که اعتبار گواهینامه فرد راننده منقضی شده است، نه اینکه راننده به کل گواهینامه نداشته باشد. موضوعی که از دید قانون گذار در تعیین مجازات برای دو راننده خاطی (یکی بدون گواهینامه رانندگی و دیگری با گواهینامه، اما با اعتبار زمانی منقضی شده) تفاوت ایجاد می‌کند. تفاوتی که برخی گمان می‌کنند در ماجرای نجفی نیز دیده خواهد شد.

نکته‌ای مهم که هنوز مسئولان در خصوص آن توضیحاتی نداده‌اند و ظاهرا پاسخ به آن به زمان صدور رأی قاضی پرونده موکول شده است؛ پرونده‌ای که در کیفرخواست ضمیمه شده به آن، یکی از اتهامات متهم، «حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز» عنوان شده است. اتهامی که یکی از نتایج رسیدگی به آن، پاسخ به ابهام یاد شده و ابهامات مشابه خواهد بود.

این در حالی است که تأمل در این خصوص به ابهام بزرگتری نیز می‌رسد؛ اینکه چه نهادی این سلاح را در اختیار نجفی قرار داده که پیگیر تمدید اعتبار یا ابطال مجوز نگهداری و حمل آن نبوده است؟ آیا قابل قبول است که سلاحی در اختیار یک مسئول قرار گیرد و اعتبار آن در سال ۹۴ منقضی شود، اما تا سال ۹۸ هیچ کس پیگیر تمدید یا ابطال جواز آن نشود و برای پس گرفتن آن هم اقدام نکند؟

پرسش هایی که می‌تواند ادامه بیابد و به اینجا برسد، مگر غیر از این است که این سلاح‌ها امانی در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد و باید در نهایت به مجموعه مالک آن‌ها بازگردانده شده و در چرخه استفاده مجدد قرار گیرد؟ یا این سوال که جز نجفی، چند مسئول سابق دیگر چنین سلاح‌هایی با جواز‌های منقضی شده دارند؟

ابهاماتی جدی و اساسی که ظاهرا قرار نیست پاسخ بیابند، که اگر این گونه نبود، فرصت کافی برای پاسخ به آن‌ها از زمان شکل گیری پرونده وجود داشته است. فرصت برای مشخص شدن اینکه مسئولیت این قصور متوجه کیست و کدام نهاد تضمین می‌دهد که دیگر هیچ سلاح سازمانی غیر مجازی در اختیار مقامات سابق و اسبق وجود ندارد و ناگاه در پرونده‌های جنایی یا حتی نزاع‌های خیابانی و... عیان نخواهد شد؟ احتمالی که در مواجهه با هر مسئول سابق و اسبقی خودنمایی می‌کند و این ترس را موجب می‌شود که مبادا موجب خشم ایشان شویم چراکه ممکن است مسلح باشد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۷
چرا یک مقاله در مورد پرستوهای عاشق نمی گذارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
بی ربط بود
نکته سنج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
آهان فهمیدیم
پس مقصر اصلی اون نهادیه که اسلحه رو داده و ازش نگرفته!!!
چی فکر می کردیم فکر کردم مقصر نجفی و دار و دسته فریبکار حامی اونن!!!
چقدر من اشتباه میکردم!!
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
این ها پرستو نیستند کرکس هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
نجفی و دارودسته ش پس قبول کردید ماجرا یک سناریو بود
شما که پیگیر سلاح امانی شدی خونه و ویلا و ... امانی هم پیگیری کن خداخیرت بده
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
همه سیاستمداران، قهرمانان، ورزشکاران، هنرمندان و کلا مشاهیر مستقل، آزاده که تعهدات مسلمانی دارند مراقب
تله های از اتحاد شوم داخلی و خارجی باشند
قانون فقط واسه ما عوام شمشیر برنده هست برای امثال اقای نجفی که پولدارن و میتونن سه تا وکیل بگیرن به نرمیه بالشه.ما بدبختا برای یه خونه چهل متری سه فرسخ زیر زمین باید ماهی سه تومن پول بدیم اقایون با حقوق میلیاردی دوتا دوتا زن اداره میکنن تو خونه صد وهفتادو پنج متری تو سعادت اباد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
اگر امثال نجفی حذف شوند شما بدبخت تر میشوید
اقای احمدی نژاد اسلحه ندارد؟
خیلی به خودت فشار آوردی که مثلاً چی را ثابت کنی؟
یه سری به استانهای غربی،شرقی و جنوبی بزنید نصف مردم عادی مسلح هستند اونم با سلاح های جنگی غیر مجاز. حالا شما نگران یک کلت که در دست یک دولتمرد سابق بوده ؟؟؟ نجفی اگه کلت هم نداشت با کارد میوه خوری قتل را انجام میداد.
اینجا ایرانه ، در این کشور از وجود قانون خبری نیست!!!!!!!!!!
وقتی بانکها وام های میلیاردی بدون داشتن وثیقه در اختیار افراد خاص قرار میدهد ،باید باقی ماجرا دستتان بیاید!!!!!!!!!!
همه منابع این کشور پهناور در دست مسئولین و خانوده های انهاست و به احدی هم پاسخگو نیستند!!!!!!!!!
قضاوت نمي كنيم احتمالا تعمدي در كار بوده كه سلا در دست ايشان باشد شايد در دايره خودي است و ما اطلاع نداريم
روشنگری خوبی بود.
ضمن اینکه اسلحه که میتواند وسیله قتل و کشتار باشد گواهینامه نیست که منتظر شوند دارنده گواهینامه برای تمدیدش اقدام کند.
حتما باید استعلام لازم جهت اینکه نجفی باز هم میتواند مسلح باشد یا خیر ،صورت میگرفت و درصورت مثبت بودن یا نبودن نسبت به باز پس گیری و یا تمدید مجوز با نجفی تماس گرفته میشد.
ضمنا دارنده اسلحه مجاز، مالک اسلحه نیست .مالک اسلحه در واقع نیروهای امنیتی و نظامی کشور هستند که همیشه تک تک آنها را با شماره سریال حک شده روی آن مورد باز بینی و نگهداری قرار میدهند تا حتی کسی اسلحه ای را جایگزین اسلحه گم شده نکند ، ولی در این مورد- یا مواردی مشابه اگر وجود داشته باشد -حتما آنها (مسئولین نگهداری و کنترل آماری سلاحها) هم به سهم خود مقصرند.
ضمن اینکه دیگر نمیتوان به اسلحه ای که در دست خبر نگار بود اطمینان کرد.علاوه بر از بین رفتن اثر انگشت و ادله دیگر ،تعداد گلوله نیز میتواند مورد شک باشد.این خبرنگار که تازه کار هم نیست به جای همه کارکرد و پرونده را از نگاه صدا و سیما مختومه کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
ماشین هم میتواند وسیله کشتار باشد سالانه دهها هزار نفر توسط ان کشته میشوند
بهتره از خشم ملت بترسید
به جای پرداختن به ریشه ها و عوامل این حوادث همیشه به فرعیات و.... پرداخته میشود. آلت جرم حتما نباید کلت فلان باشد یک چاقوی آشپزخانه هم کفایت میکند. مهم این است که وضعیت روحی و روانی جامعه به کجا دارد میرود. وقتی برای انسانی خونسرد و مودب و تحصیلکرده و... همچون آقای نجفی چنین اتفاقی میافتد. پس افراد معمولی جامعه که زیر فشارهای سنگین اقتصادی و... هستند چه میکنند. زنگ خطر برای همه به صدا درآمده است. اگر چاره اندیشی نشود خدا میداند چه بر سر ملت خواهد آمد. هر روز در کوچه و بازار شاهد خشونت هستیم
مگر مسؤلین تا حالا شده بعد از عزل یا..... از امکانات مورد استفاده (منزل مسکوني خودرو و... .) چشم پوشی کرده و آنها را تحویل نمایند
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
حال این امکانات را داشته باشند وبه مردم خدمت کنند را میتوان تحمل کرد ولی چپاول به هر قیمتی را مردم تحمل نخواهند کرد
با این پست، یاد مداحان هفت تیر کش افتادم
در سال 61 پیشنهاد تحویل سلاح نمودند قبول نکردم گفتم من هرگز نمی توانم آدمکش باشم مرگ وزندگی انسانها دست خدا است مردن با عزت وپاکی بهتر از قاتل رندگی کردن است
کاپیتالاسیون جدید...
جمع کنید این مسخره بازی ها را
این فیلم ها رو سر مردم در نیارید.این اسلحه کاملا گویا هست که این فرد قطعا با ارگانهای نظامی و اطلاعاتی روابطی داشته و قطعا سلاح هم داری مجوز هست
کلا کشور بلبشوست.قدرت جایی است و مسئولیت جای دیگر.قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی فوق العاده متمرکر است.فرهنگ مسئولیت پذیری وجود ندارد برعکس فرهنگ سهم خواهی و زیاده خواهی و طمع بیداد می کند.
کلا یک سیستمی در مملکت رشته اصلی کار دستش است که بسیار علاقمند است به هر شکلی برای مسئولین رده بالا مشکل پیش بیاید و آبروی آنها بهر دلیلی برود برایش فرق هم نمیکند اصولگرا باشد یا اصلاحطلب! قتل باشد یا رسوایی اخلاقی یا فساد اقتصادی! این گروه بقای خود را در حذف دیگران می بیند به همین دلیل نه به دارنده اسلحه یادآوری میکند برای تعیین تکلیف اسلحه اش نه قبل از اقدام به اختلاس تذکر میدهد که ما در جریانیم، نکن و خوشبینانه اینکه در ابتدای شروع یک رابطه با اینکه مطلع است اقدامی در جهت جلوگیری از رسوایی مسئول مربوطه نمیکند!
مورچه چیه که فشار خونش باشه؟
آیا اگر هم مجوز داشته باشد به راحتی می تواند جان یک نفر را بگیرد به نظرم حکم آن اعدام است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
هنوز هیچی مشخص نیست نجفی دشمن زیاد دارد
فقط سد لفور را بخاطر اعتراض شديد مردم ( خخخخخ ) پيگيري كنيد.
ميليون ها پرونده فساد و كلاهبرداري و ووو تو دادگاه ها داره خاك ميخوره .
رنگ باختيم و ديگر رنگ خدايي نداريم.
جان من خیلی سخت نیست یه چندتا فایل اکسل درست کنید یه جایی به اشتراک بزاریدش بعد این اطلاعات را برزید روش بعد اینها را یه کم فرمول بدید بهش بعد به هم لینکشون بدید همش کلا 80 میلیون ردیف میخواد هر نفر یه ردیف هر روز که میرید پشت میزتون به عنوان مدیر آلارماش براتون با صدا میاد میفهمید مثلا پس آقای صالحی که من هستم مدتیه اطلاعاتش نمیاد خوب حتما اتفاقی براش افتاده والله شوخی نمیکنم به همین دقت میشه 80 میلیون خیلی تعداد کمیه مدیریتش خیلی راحته جون تو
وقتی یک مداح مسلح است و از اسلحه خود هم استفاده میکند شما دنبال چه هستی
احسنت
سلام اگر ما که از جنس مردم هستیم ومسئولین ما قانون را رعایت کنند نه انرا دور بزنند جلو سیلی از مشکلات این کشور عزیز گرفته میشد ما هنوز خیلی وقت داریم که به این مشکلات رسیدگی وراهکاری علمی بیابیم اما چطور وچگونه باید همه به قانون احترام بگذاریم وبه ان تمکین کنیم چه مردم وچه مسئولین یک حرکت ملی میتواند ما راه بطرف مسیر ایده ال سوق دهد انهم حرکت در چهار چوب قانون
خیلی وقتها در روابط بین المللی هدیه هم داده میشود
گواهی نامه را شما می توانید تمدید نکنید و گواهینامه قبلی را نزد خود نگه دارید و در صورتی که رانندگی نکنید هیچ کار خلافی هم انجام نداده اید ظاهرا قضیه اسلحه مسئولین سابق هم در کشور به همین صورت است.
دست بردارید
اغفال و منحرف کردن مردم از مشکلات حاد کشور تا کی ؟!؟
از کجا مشخص است که خشاب از ابتدا پر بود که میان فشنگ های باقیمانده را از ظرفیت خشاب کم میکنند و تعداد تیر شلیک شده را مشخص میکنند
سلاح و مجوز از طرف نهادهای مربوطه در اختیار نجفی قرار گرفت تاریخ مجوز منقضی شد ولی اگر نجفی برای تمدید آن اقدام میکرد مطمئنا با مشکلی برای تمدید مجوز روبرو نمیشد
زرشک
این ها همه با هم فامیلند و به خودی ها لطمه نمی زنند این اسلحه ها برای حفاظت از خود در برابر مردم عادیه
اگر سلاح نداشته باشد چگونه ميتواند آتش به اختيار باشد
ریشه این قتل در خود برتر بینی نجفی قرار دارد نه اینکه اسلحه دارد یا نه البته اسلحه این روحیه را در او تقویت می کند که انگار آدم مهمی است و اینکه قانونی برای پس گرفتن اسلحه وجود نداشته به نجفی القا می کرد که هیچ قانونی او را محدود نمی کند این طبقه جز عده اندکی افرادی فاسد و مردم ستیز هستند یا جسم آدم ها را می کشند یا مثل عارف و وزیر نیرو با کنایه و تحقیر روح و روان آنها را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
کسی که سه بار عضو کابینه و هیئت دولت بشود آدم مهمی نیست
برای من سوال اصلی این است که ایشان اصلا برای چه دلیلی باید سلاح داشته باشند؟
اصلا غیر از افراد اصلی و مهم کشور که آن ها هم محافظ همراه خود دارند برای چه به مدیران و مسولان رده متوسط باید اجازه حمل اسلحه داده شود؟ اگر آن شخص ارزش امنیتی دارد که باید محافظ داشته باشد اگر هم که ندارد پس سلاح برای چه کاری است؟
چرا پرونده های مفاسد شهرداری تهران که به قوه قضاییه ارسال شده است به جریان نمی افتد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هم سؤال ياده وهم جواب ياده است فردامنيتى بوده است بعنى اول امنبتى شده وبعدا مقامهاى بالاى اجرايى را هم شاغل شده لازم نبوده سلاح ايشان گرفته شود وخانم استاد به دام ايشان افتاده است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر