بازدید 12419

وعده جدید مسئولان برای حل بحران مهریه، پیش از اجرا، مهر «بی اعتبار» خورد!

دستورالعمل جدید قوه قضائیه که در حکم قانون‌گذاری صورت گرفته، خلاف اصل تفکیک قوا، قانون اساسی و قانون مدنی است. دستورالعمل و بخشنامه‌ها باید براساس نص صریح قانون تهیه و تنظیم شود و براساس قوانین، پس از توافق زن و مرد بر میزان مهریه و جاری شدن خطبه عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند آن را مطالبه کند.
کد خبر: ۹۰۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴ 09 June 2019
تابناک اجتماعی -
«دوشیزه/خانم ...، آیا وکیلم شما را با مهریه مشخص به عقد آقای ... درآورم؟»؛ این پرسش شاید یکی از پرتکرارترین و آشناترین پرسش ها برای همه مان باشد که پاسخ مثبت و کلیشه‌ای دارد، اما فرجامش برای برخی بسیار دردناک است.

به گزارش «تابناک»؛ اگر از توضیح بدیهیات در خصوص موفق نبودن برخی ازدواج‌ها صرف نظر کرده و آن دسته از طلاق‌هایی که با توافق طرفین صورت می‌گیرد را هم کنار بگذاریم، موضوع طلاق‌هایی که طرفین هیچ تفاوتی در رقم زدنشان ندارند و مدت‌های مدید رفت و آمد به دادگاه‌های خانواده را برای جاری شدن صیغه آن به جان می‌خرند، از جمله مسائل بحران زایی است که رفع آثار سوء آن همواره مورد نظر کارشناسان و حقوقدانان بوده است.

بحرانی که موجب می‌شود پایان زندگی مشترک برای برخی، افتادن در هزارتوی مشکلات جدید باشد؛ مشکلاتی که دامنه شان تا به زندان افتادن بسیاری از زوج‌ها هم می‌رسد؛ فرجامی که هرچند قانونی است، به باور بسیاری از کارشناسان، اشکالاتی بزرگ هم به آن وارد است که باید رفع و رجوعشان کرد. از جمله این اشکال که برخی مردان در پرداخت مهریه ناتوان هستند و در نتیجه می‌بایست زندانی شوند که اتفاقی هزینه زا و به نوعی بی فایده یا کم فایده برای همسران سابقشان است.

این در حالی است که در یک سال و چند ماه اخیر و در سایه افزایش شدید قیمت طلا و سکه، روز به روز بر شمار مردانی که توان پرداخت مهریه نداشتند افزوده شد تا بحران مهریه روی متفاوتی از خود نشان دهد. آنقدر متفاوت که مسئولان به قید فوریت، بررسی و رفع این مشکل را در دستور کار قرار دهند و ایده و طرح‌هایی برای رفع این مشکل ارائه شده و در مسیر اجرایی شدن قرار گیرد؛ ایده‌هایی که آخرینشان به تازگی در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته است.

دستور کاری که با تغییر رئیس قوه قضائیه و به دستور رئیس جدید در مسیر بررسی و اجرا قرار گرفته و به طور خلاصه، «بررسی مجدد همه پرونده‌های مرتبط با مهریه» را شامل می‌شود تا «هرگاه مشخص شود زوج تمکن مالی ندارد و به همین دلیل در زندان به سر می‌برد، باید این زندانیان آزاد شوند.» با این ملاحظه که قرار است برای جلوگیری از اتفاقات شائبه برانگیز در مسیر اثبات اعسار زوج، این افراد مکلف به ارائه لیست کامل اموال خود و همچنین لیست اموالی که در یک سال گذشته نقل و انتقال کرده اند، هستند.

دستورکاری ویژه که ظاهرا هنوز اجرایی نشده و البته اجرایش هم با اشکالاتی روبه روست. اشکالاتی از جنس نادیده گرفتن حقوق زنان که با حبس زدایی از پرونده‌های مهریه بروز خواهند کرد؛ اشکالاتی که امید هاشمی، عضو شورای فقهی و حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بر این باور است که در نتیجه اجرای تصمیم اخیر قوه قضائیه به وجود خواهند آمد؛ تصمیمی که به گفته هاشمی، برخلاف اصل تفکیک قوا، قانون اساسی و قانون مدنی گرفته شده است!

او در این باره به ایسنا گفته: «دستورالعمل جدید قوه قضائیه که در حکم قانون‌گذاری صورت گرفته، خلاف اصل تفکیک قوا، قانون اساسی و قانون مدنی است. دستورالعمل و بخشنامه‌ها باید براساس نص صریح قانون تهیه و تنظیم شود و نباید ناقض قانون باشند؛ بر اساس قوانین، پس از توافق زن و مرد بر میزان مهریه و جاری شدن خطبه عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند آن را مطالبه کند و نمی‌توان دستورالعملی خارج از قانون صادر کرد و حمایت‌های قانونی از زوجه را تحت الشعاع قرار داد.»

وی در ادامه، بروز مشکلات در پرداخت مهریه در اثر تورم را مشکلی دانست که راه حل آن در قانون دیده شده و افزود: «حل مسأله عدم توانایی مردان در پرداخت مهریه به دلیل افزایش قیمت سکه، با رأی قاضی بر تقسیط، قانونا میسر می‌شود و نیاز به تصویب قانون جدیدی در این حوزه نیست. بر اساس شرع و قانون، مهریه دینی است که بر عهده مرد قرار دارد و اخذ آن در صورت بروز مشکلات زوج مشروط به قوانین اجرایی است که طبق قانون نحوه محکومیت‌های مالی اگر بدهکار از پرداخت بدهی خود امتناع کند و مالی را نداشته باشد، طلبکار می‌تواند جلب بدهکار را تقاضا کند. این قانون لازم الاجراست و در صورت داشتن ایراداتی باید قوه مقننه درصدد رفع آن برآید.»

اظهارنظری که نشان می‌دهد بحران مهریه به این زودی‌ها حل شدنی نیست، ولو مسئولان چند وقت یک بار درباره آن وعده داده یا طرح و ایده‌هایی برای حلش پیشنهاد کنند؛ راهکار‌هایی که باید هم مانع از زندانی شدن مردان شده و هم به استیفای حقوق زنان منجر شوند؛ دو نکته کلیدی و مهمی که ظاهرا جمع ناپذیرند، الا با تدارک قانونی ویژه در مسیر قانون گذاری که بتواند هم روند تعیین مهریه در آینده را تغییر دهد و هم به پرونده‌های موجود مهریه به صدور رأی عادلانه برسد؛ قانونی که ظاهرا هنوز برای تولدش زود است!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸۱
حالا که زنان در همه چیز مساوی مردا ن شده اند و تقریبا ان زنی که بنا به تعریف اسلام باید مرد به او مهریه می داد وجود ندارد سوال این است که چرا مردان باید مهریه بدهند؟ وقتی که زنان این همه دم از ازادی و برابری می زنند و در همه جا حضور دارند چرا مردان باید مهریه بدهند ؟ اگر می گویید زنان جهیزیه می دهند خوب ندهند و مهریه هم نخواهند؟ مهریه برای زنی گذاشته شده که طبق تعریف اسلام بدون اجازه شوهرش حق بیرون رفتن از خانه را ندارد کدام زن امروز این را می پذیرد؟ مهریه را اسلام برای حرمت زن و با یک تعریف از زن گذاشته است حالا که زنان این تعریف را قبول ندارند و اگر می توانستند می گفتند مردان حامله شوند و بچه هم به دنیا بیاورند چرا باید مهریه باشد؟؟؟؟؟؟؟//ن
پاسخ ها
ناهید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
دقیقا به خاطر همون حامله شدن و زایمان مهریه حق زن است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
مرد که به زن نفقه نده حق امر و نهی نداره
البته وظایف دیگه هنوز هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
چه ربطی داره ناهید خانم؟ اومدن بچه یعنی خرج بیشتر رو دست پدر. تازه وظیفه نگهداری از بچه هم به عهده مرد قرار گرفته نه زن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
آقای امید هاشمی پرت نگو . مگه با تقسیط میشه مثلا 500سکه تمام بهار را پرداخت؟ این رسومات از پایه و اساس اشتباه است و حالا که یه فردی شجاعت مقابله با آن را پیدا کرده شما میگید حق زنان؟ چه حقی ؟ مگه زنان چه کار کرده اند که مستحق این همه ثروت هستند؟ حالا یه جوانی بنا بر رسم و رسومات و اجبار یه مهری را تقبل کرده چرا باید اصولا این باشد و چرا باید اجازه چنین خطاهایی را به ملت داد که بعدا برای مردم و دولت و زندان و همه مشکل آفرین بشه و باید یه جایی جلوی این قضیه را گرفت و من کار قوه قضاییه را تائید میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
ببین زن ها از نظر حقوق در قانون با مردها برابر نیستن حق طلاق حق حضانت حق خروج از کشور و.... خیلی چیزای دیگه با مردها است زن ها هم برای رسیدن به این حقوق از فشار مهریه استفاده میکنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
مهریه بر اساس توافق دختر و پسر در زمان عقد صورت می گیره و مرد هم اجباری برای پذیرفتن آون نداره. خب از اول چشمش رو باز کنه
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
شما می توانی زن نگیری تا مهریه هم ندهی ولی حق نداری قوانین بسیار مترقی اسلام را زیر سوال ببری شرمت باد ملحد
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
احسنتتتتت. منم کاملا موافقم. تمام مردان ایران زمینم موافقند. دین و قران و حکم دست چین نیست که فقط مهریشو دست چین کنند و ما بقیشو بگن نه. احسنت به این کلامت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
زمان دیه دادن و تقسیم ارث میگویند سهم زن نصف مرد است چون وظیفه ی شما نیست خرج خودتان را تامین کنید. موقع استخدام زنها در اولویت آخر قرار میگیرند و زمان تعدیل نیرو زودتر اخراج میشوند. حق طلاق هم به مردها اجازه میدهد بدون هیچ دلیلی همسر خود را رها کنند و حتی سرپرستی فرزند را از مادر میگیرند. مهریه در شرایط کنونی تنها دفاع زنان در برابر همه ی نابرابری های امروز است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
اگه مساوی بود مشکلی نداشتیم ولی خواهشا چشاتونو باز کنین ما کجا تو همه چیز مساوی مرداییم ؟؟تو حق دیه یا حق طلاق یا حق چند همسری حق ارث یا حق حضانت بچه؟؟ بحث مساواته چرا از اونا نمی گید؟؟ نسبت به همه این چیزا فقط مهریه برای ماست چرا انقدر بی رحمین؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
مهریه حق زن هست و ربطی به کارکردن یا نکردن در خانه ندارد. زورتون میاد زن نگیرید
ناشناس
| France |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
تازه جنگیدن و خدمت سربازی هم باید برای برابری و تساویِ حقوق بین مردان و زنان اجرا شود...!1
مهرداد
| Canada |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
می گویید مهریه شرع و عرف و قانون است !ایرادی ندارد چند همسری هم شرع و قانون است و عرف هم اگر زنان پایشان را از روی گلویش بردارند حل می شود... کلا قوانین اسلامی وقتی خوب است که به نفع زنان است وقتی حرف از حقوق مرد به میان می اید سر و صدای همین زنان به اصطلاح مسلمان بلند می شود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
تابناک عزیز خیلی مرد دوستی نظر منم نشون می دادی
نمیدونم همه جای دنیا این رسم وجود داره یا نه
ولی رسم خیلی مسخره‌ای هست. یکی میاد یه تعهدی میده که اصلا در توانش نیست مثلا ۲۰۰۰ تا سکه که با همون سکه ۱ میلیون تومن هم در توان آدم‌های معمولی نیست بعد زن طلب کار میشه که باید بدی و حودت گفتی

از مهریه برداشت اشتباهی شده و هدیه که باید نقد باشه تبدیل شده به تعهدی که قابل انجام نیست. معمولا هم اون‌هایی که قصد اذیت کردن نداشته باشن چه حق باهاشون باشه و چه نباشه از خیر مهریه میگذرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
عزیزم عقد کسی که نمی خواد مهریه رو بده باطل هست،یعنی کلا قراردادی که یک نفر نخواد به وظایفش در قرارداد عمل کنه باطل هست، می خوای ازدواج کنی باید مهریه ای بزاری که بتونی بدی
مهدی
| Germany |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
این یک ضعف قانون گذاری است
قانون می بایست برای طلاق قوانین مشخص که به مهریه وابسته نیست ایجاد کند و عادلانه..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
حق طلاق و پاسپورت به زنان داده شود. قردادی که یک طرف آن حق فسخ ندارد،اساسا قرداد مشکل داری است.مهریه هم برداشته شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
می گن نصف اموال مرد باید ازش گرفته بشه تو کجای دنیا حق طلاق با مرده یا این همه حقوق بهش می دن ؟؟ شما هم فقط مهریه رو می بینید.
قوانین ما فقط در حد کتاب و جزوه هستند. قدرت اجرایی ندارند.

حتی وکلا هم از تفسیر و تحلیل قوانین بطور کلی عاجزند

وکلا میگویند ما طبق قانون عمل میکنیم اما همه چیز به نظر قاضی حکم دهنده بستگی دارد !!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟

عدالت ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
حق گفتی
دمت گرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
شما خود به قانون مسلط شو منت بقیه رو نکش....یکی از مواردی باعث میشه نفهمیده و نسنحیده خیلی کارا رو بکنی به خاطر همین تصمیمات لحظه ای هست. وقتی ا موضوعی اطلاع نداری یا اظهار نظر نکن یا راجع بهش مطالعه کن....استاد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
یعنی شما حرف وکیل را که پول گرفته تا فقط از حق موکل خودش (یک طرف پرونده) دفاع کنه را قبول می کنید و میگویید که اون حرفش قانونیه
ولی قاضی که هم قسم خورده و هم نفعی براش نداره حکم به نفع کدام طرف صادر بشه را غیر قانونی میدونین؟؟؟؟؟
قاضی از حکومت پول میگیره تا قضاوت کنه طبق قانون
وکیل از موکل پول میگیره تا مطابق میل موکل صحبت کنه . حتی اگه حرفش غیر قانونی باشه
حق جوانهای امروزی همینه. از بس هوس باز و بی مسئولیت شدند. مهریه حق زن هست. یا بپردازند یا زندان.
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
همیشه کسی که پول می دهد حق هم دارد.
در دنیا مهریه جایی ندارد.
در کشورهای مسلمان هم مهریه مبلغی ناچیز و در زمان عقد پرداخت می شود. فرض بر خواست زن بر تشکیل زندگی مشترک و تمکین است، زنی که قصد زندگی مشترک و تمکین ندارد می تواند رها و بی شوهر بماند.
در غرب هم زن مهریه نمی گیرد و اگر نمی خواهد با شوهر زندگی مشترک داشته باشد رها می ماند
زن هر موقع دلش بخواهد ول می کند می رود خانه باباش کدام قانون حکم جلب برای وی صادر می کند که برگردد خانه شوهرش؟ دادگاه برای مهریه شوهر را به زندان بیاندازد تا شوهر مهریه سنگین بدهد و زن بیوه برود خانه مستقل بخرد و چه کند؟ دعای ندبه در آن خانه برپا کند؟ قبل از انقلاب چه می کردند که این قدر زندگی ها دوام داشت؟ شوهر همان ابتدا مهریه زن را در قالب زمین یا خانه می داد؟ مگر قران نگفته مهریه زن را همان موقع پرداخت کنید و هر چه در توان دارید بپردازید ؟ این چه قانونی است که چیزی را در عقد نامه می نویسند و ساعت ها وقت قاضی و دادگاه باید تلف شود که آن را بگیرد و بدهد؟ آمار طلاق را نمی بینید ؟ این چه مطلبی است که تابناک منتشر می کند؟ کجای قران گفته مرد را به خاطر مهریه و نداشتن مال باید زندان کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
یعنی واقعا زد زنی تابناک زنا نبودن از حقشون دفاع کنن؟
همه چیز شده حق زنان، مردان تو این جامعه گناه کرده‌اند که مرد به دنیا آمده‌اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
خدایا حق ارث و طلاق و دیه و حضانت بچه اینا چین؟؟؟ کاملا برعکس گفتی
همون طوری که دیه گزینه های متعددی داره بیان مهریه را در سال ی که عقد انجام شده به معادل گندم. جو. و... تبدیل کنند تا قابل پرداخت بشه سکه چون متاثر از امور سیاسی است رشد قیمت خارج از عرف داره ولی اقلام فوق نه در ثانی باید ممنوع الورود به قباله ها بشه همانطور که تریاک ممنوعه شد!
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
با فرمایش شما مبنی بر قرار دادن تریاک به جای سکه موافقم مثلا مهریه خانم ۵۰ کیلو تریاک تعین شود که کسی نه بتواند بدهد و نه بتواند بگیرد
وقتی قوانین متناسب زمان اصلاح نشوند همین می شود.
وقتی حقوق یک طرفه ای به مرد می‌دهند و زن از اون حقوق محرومه و مهریه تنها اهرم فشارش باشه همین میشه.
اگر این تقسیم حقوق مناسب زمان بود خروجی باید بهتر از گذشته شود نه اینکه هر روز بدتر از دیروز
این زنها پدر مردها رو درآوردننننن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
تكبير
این آقای امید هاشمی مثل اینکه تو ایران نیستند؟هیچ یک از علما و مراع تقلید زندانی رفتن مرد بخاطر مهریه را قبول ندارند این اواخر آیت الله مکارم شیرازی این بحث را رسانه ای کردند.پس زندان رفتن مرد شرعی نیست.و چون قانون ما بر اساس شرع هستش باید زندان به علت عدم توانایی در پرداخت مهریه برداشته شود.شاید یکی بگه نه قانون ایران بر اساس شرع نیست ولی بنده می گویم هست چون اگر قانون بر اساس شرع نبود پس چیزی به اسم مهریه اصلا نباید در قانون وجود می داشت. مهریه فقط در اسلام وجود داره و یک بحث شرعی است که در ایران به قانون تبدیل شده
خیلی ساده است:
1- هییییچ خانواده ای بدون مهریه ای که برای پرداختش داماد به زحمت اساسی نیفته دختر شوهر نمیده
2- مردها باید ازدواج کنن و طبیعتا از زنهای دسته بالا هم باید زن بگیرن
3- اکثر زنها هم از خیر مهریه نمیگذرن و مهریه رو مثل حق نفس کشیدن میدونن برای خودشون
نتیجه: مردها به خاطر ازدواج باید نابود بشن یا همیشه استرس نابود شدن داشته باشن
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
جناب آقای داداش داماد شما اگر خواهان ازدواج با دختران پاک و نجیب ایرانی هستی باید سکه زیاد پرداخت کنی و اگر عرضه نداری پرداخت کنی بهتره بری از چین ، هند یا عربستان زن بگیری
قوانینی فمینیستی فقط در ظاهر از زنان دفاع می کند و در واقع ریشه ازدواج را زده است. این روزها هیچکس ازدواج نمی کند. بفهمید که قوانینتان هم زنان بی سرپرست کرده هم مردان را آواره.
لزومی ندارد که مهریه سکه و طلا باشد که پیوسته در نوسان است. دو. توان فعلی مرد مورد لحاظ باشد. دارایی های مرد به هنگام ازدواج سنجیده شود. سه. هر چه که عروس و داماد گفتند لازم نیست نوشته شود. دفاتر هر مبلغی را ثبت نکنند.
ازدواج سفید که الان همه گیر شده و بیشتر هم خواهد شد قطعا، ازدواجی است بدون مسئولیت قانونی(در واقع قانون فمینیستی). حضرات باید فردا جوابگوی خیل فرزندان ازدواج سفید باشند که خلاهای قانونی جدی برایشان وجود دارد و کشور را با بحران جدی مواجه می کنند.

بترسید از قوانین فمینیستی
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
چنین ازدواج هایی در فرهنگ مبتذل غرب وجود دارد ولی در ایران اصلا وجود ندارد و شما هم که مایل به این نوع ازدواج هستی بهتره هجرت کنی همون کشورهای مبتذل و بی فرهنگ ایران ما جای شما نیست
db
| France |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
زینال جان ظاهرا فقط از همان بندر ولایت خودتان خبر داری. خوش باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
ازدواج سفيد حرام است و در كشور اسلامي جايي ندارد
با توجه به اینکه مردان حق دارند تا ۴ همسر دائمی و به تعداد نامحدود همسر موقت اختیار کنند و مهریه برای همه این بانوان گرانمایه برقرار و پرداخت نمایند و این امر برای دست کم ۷۰% مردان مشکل است لذا لازم است قوانین مهریه تا اندازه زیادی به نفع مردان اصلاح شود تا ازدواج و تشکیل خانواده در بین جوانان و مردان جامعه رونق بگیرد
قانون در حمایت از حقوق خانواده ضعیف است بنا براین مهریه شده یک ضامن برای زندگی باید قوانین محکمی داشته باشیم که از حقوق خانواده دفاع کند مثل دو سال حبس برای مردی که بدون اجازه همسرش زن دوم می گیرد و قوانینی از این دست بعدش هم خاک تو سر ان مردی که مهریه زنش را نجومی تعیین می کند اقا قبول نکنید مهریه متعارف که توانش را داشته باشید تعیین کنید می رید مهریه بالامی دهید کار بقیه را هم خراب می کند طرف می گه دخترخاله ام مهرش اینقدر مال من هم باید اینقدر باشد حقتان که بیافتید زندان
چرا مثل افاغنه قبل از ازدواج مهر را وصول نمیکنند
اینجوری نه مرد میتونه دروغ بگه
نه زن کیسه میدوزه
چرا باید همیشه چرخ را ما اختراع کنیم
عمری بسوخت تو زن در میان سالی میفهمه مهم مهر نبود ... مهم مرد و خانواده داشتنه... حق زوری حق نیست خود زوره
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
بهتره جنابعالی و فک و فامیلت برید از همون افغانستان زن بستانید
متاسفانه قوانین قضایی ما که سعی کردیم اسلامی باشد نه تنهادرموردمهریه که دراکثرموا رد پاسخگونیست . کافی است گرفتارکلاهبرداری شده وپولت راازدست داده باشی .اگر شکایت کنی پس از نزدیک به یکسال دادن پول وکیل ودویدن میتوانی یک حکم جلب فردکلاهبرداریابقول قانون بدهکاررا بگیری ایشان هم با نوشتن یک اعسارنامه خلاص میشود وبعددادگاه حکم میکند که تو که دویست میلیون تومان پول طرف راخوردی میتوانی ماهانه هفتصدهزار تومان بپردازید تا تمام شود. این یعنی ازسودبانکی که برای همین میزان وام ماهانه باید بدهی کمتر. اصل پول هیچ. خداوکیلی کدام قانون حقوقی دردنیاراسراغ دارید که دراین تورم افسارگسیخته که دویست میلیون تومان یکسال قبل رابه نصف ارزش رسانده است حالا به کلاهبرداربیش از سیصدماه زمان بدهدتامعادل دویست میلیون تومان رابرگرداند .
دو نکته به ذهن می رسد
1-اگر جناب آقای رئیسی چنین وعده ای را نتواند اجرا کند چگونه می خواستند وعده های فانتزی در انتخابات ریاست جمهوری را اجرا کنند؟
2-با توجه به گفته بالا منع قانونی دارد پس نمایندگان در قانون گذاری مشکل دارند. از طرفی دیگر قوه مجریه که صرفا اجرا کنندگان قانون هستند و مجلس نیز ناظر بر آنها.پس اینهمه ضعف که در قوه مجریه وجود دارد نیز به نمایندگان باز می گردد. از طرفی نمایندگان که از مردم بر می خیزند. پس نتیجه می گیریم ظاهرا خود مردم هستند که مشکلات را به وجود می آورند. یعنی از وجود خودشان است و بنابراین گله ای نمیتوان به سایر کرد.
پس مردم هم که خیلی وقت ها نالان هستند باید کمی به خودشان نالان باشند. با این اوصاف...
سلام. به نظرم بعد انقلاب با شعار حمایت از حقوق زنان، حقوق مردان را پایمال کردند.
شروط ضمن عقد نکاح را به خورد مردم دادن و به زور وارد قباله ازدواج کردن. آقا داماد هم بدون اطلاع از همه چیز فقط امضا میزنه ولی از مفادش اطلاع نداره
حتی خیلی از قوانین موجود که از زنان حمایت می کنه با مقررات فقهی و شرعی خیلی در تعارض هست.

اگر خانم ها مهر میخواهند و ان را حق خودشان میدانند، باید بقیه احکام اسلام را هم قبول کنند.
نه اینکه تفکیک کنند و فقط آنهایی که به نفعشون هست را قبول کنند و مسئولیت ها و تکالیف را قبول نکنند.
به نظر من به جای دفاع برابر از حقوق زن و مرد، با فشار خانم ها فقط احکام حافظ حقوق زنان تقویت شد و اون احکامی که حقوق مردان را تضمین می کنه را به بهانه های مختلف مثل انگ تحجر، ضد حقوق بشر و .... تضعیف کردند.
خدا عاقبت فرزندان ما را بخیر کنه
با سلام اینجانب وکیل هستم راهکار حل مشکل مالی زوجین در حقوق ما پذیرش نظام اشتراک. مالی در زمان زوجیت می باشد بعلاوه یک شاخه گل به عنوان مهریه داده شود
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
تو یک واحد هم درس حقوق نخوانده ایی من اگه خدای ناکرده بخواهم نصف اموالم را مهریه بدهم کاملا بیچاره شده ام پس همون ۱۱۴ سکه را پرداخت می کنم
حسن
| United States of America |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
در حال حاضر نحوه تعیین مهریه بی حساب و کتاب است ولی از طرف دیگر مجازات ندادن مهریه از فردای روز عروسی،خیلی سنگین است که این مسئله باید اصلاح شود.
شاید عده ای بگویند خوب توافق میان دو نفر است و نمی شود به این قضیه ورود پیدا کرد. ولی به لحاظ شرایط خاصی که در آن مهریه تعیین میشود و طرفین به مهریه به دیده یک رسم و رسوم نگاه می کنند و میزان نقد شوندگی آن را اصلا در نظر نمی گیرند، باید حتما سیستم دولتی و قضایی برای اصلاح امر ورود نماید.

راه حل آن هم بسیار ساده می باشد و آن عبارت است از اعتبار سنجی زوج.

مثل زمانیکه بانک ها موقع دادن تسهیلات به یک فرد آن را از لحاظ قدرت بازپرداخت و دارایی های موجود شخص بررسی می کنند این کار در تعیین مهریه و قبل از رسمی شدن آن توسط دفتر ثبت باید انجام شود.

بنابراین در تعیین مهریه باید چنین عمل شود:

- حداکثر تا 14 مهریه طرفین می توانند مثل شرایط جاری جامعه بدون هیچگونه استعلامی توافق نمایند.
- در مقادیر بالاتر، چون در حقیقت مهریه حق زن است و در هر زمان باید قابلیت نقد شوندگی داشته باشد، زوج باید قبل از آنکه تعداد بالاتر را قبول نماید، استطاعت مالی خود را در قبال آن نشان دهد. مثلا اگر زوجی 100 سکه طلا را قبول می کند باید از طریق استعلام دارایی های آن فرد، ثابت شود که آن شخص می تواند آن مهریه را بپردازد.
در غیر این صورت و با قبول تعداد سکه بالاتر بدون توجه به استطاعت زوج، در واقع داریم مشکل را ایجاد می کنیم. مهریه ای را قبول می کنیم که اگر فردا زوجه آن را بخواهد یقینا زوج از پرداخت آن عاجز خواهد بود و باید با زوج برخورد قضایی شود.

این مسئله همچنین باعث خواهد شد زوجه ها نیز شناخت بهتری از وضعیت زوج داشته باشند و از توقعات و مشکلات آتی میان آنها در زندگی مشترک جلوگیری بعمل آید.
از نظر شرع تا چهار زن داشتن اوکی هست و حالا قانون گذاشتن که اگر کسی خواست زنه دوم بگیره باید اجازه زن اوا باشع. پس میشه با قانون چیزهای بی منطق رو محدود کرد. حالا یه قانون بزارن مهریه بالای 14 سکه ازدواجش حق ثبت نداره. به علاوه اصلا زمان پیغمبر مگه سکه بهار ازادی بوده؟
آقایون محترم .باید بدونید که هیچ زنی اول زندگی بخاطر مهریه ازدواج نمی کنه .مهریه تنها حق زنه .اونم که خیلی از مردا از دادنش شانه خالی میکنن . یک زن وقتی پا تو دادگاه می زاره که کارد به استخونش رسیده باشه .بخدا زن برده محبته .اگه محبت ببینه و اگر مرد رو تکیه گاه ببینه دریایی از سکه رو بهش بدی از زندگی و شوهر و بچش دل نمیکنه
پاسخ ها
حسن
| United States of America |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
این حرفها زمانی درست بود
اما الان خانمها توقعاتشون رفته بالا و نازک نارنجی شدند
احتیاج به کارد و استخوان نیست
اگر غلام حلقه به گوششون نشوند مردها تهدید به طلاق می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
قربون دهنت عزیزم .وقتی هم کارد به استخون برسه کاردو به استخون مردای نامردم میزنیم.
مهریه آنچه توان مرد است چرا ما خودمان را مسخره می کنیم کی مرد نمی تواند حتی 10تا سکه راهم بدهد بایستی عقلائی باشد
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
یکم : مردی که به قول شما حتی نمی تواند ۱۰ سکه یکجا پرداخت کند خیلی بی جا کرده رفته زن گرفته ما جوانان باید آنقدر بینش و عقل داشته باشیم که تا زمانی که با کار و تلاش صاحب ماشین مناسب ، خانه و باغ مناسب و درامد خوب و سپرده بالای بانکی نشده اسم این اجازه را به خود ندهیم که برویم پیمان زندگی مشترک با یک بانو ببندیم همان کاری که خود من بعد از محقق شدن همه این شرایط انجام دادم
حسن
| United States of America |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
شرط می ندم این زینال بندی یک خانم است نه مرد.
یعنی می فرمایند یا ثروتمند باش و ازدواج کن یا قشر متوسط باش و مجردی کن.
متاسفانه توقعات خانم ها خیلی رفته بالا و فکر می کنند هر کی بخواهد ازدواج کنه باید باغ و ماشین و سپرده بانکی داشته باشه.
خوب مردم رو به بازی گرفته اید.
هر کی تو ایران زندگی میکنه ،به شکل حیرت اوری دچار فساد و بد اخلاقی میشه
موشکل فقط تو زمینه مهریه نیست ،اما همین فمنیست ها زنان رو بدبخت و مردان اواره میکنن
الان اکثر دخترا دندون تیز کردن تا با پول مهریه دو حرکت بزنن ،اگه شوهرش مرد حرف گوش کن و پولداری بود که زندگی میکنن،اما با کوچکترین سختی مهریه بندازن اجرا و یک زندگی رویایی بسازن و بعد از طلاق با دوست پسرشون به ریش شوهر مفلوک بخندن
همون بهتر که زن نگیریم. مجردی برای مردان تو این کشور خیلی خیلی خیلی بهتره. مردان بهوش باشین من خودم زخم خورده ازدواجم. زنم بیچارم کرد طلاقش دادم و راحت شدم هر چند از نظر مالی برام گرون تموم شد. . دیگه عهد کردم ازدواج نکنم و الان 5 ساله باعزت زندگی می کنم.
آقای زینال بندری
روزی که همون بانوی محترم تمام همون اموالتون رو بگیرند ملتفت شرایط میشوید ان شالله
به نظر من باید سیستم غربی ها را پیش بگیریم الان زن و مرد باهم کار میکنند خیلی کارهای خونه را مرد انجام میده و خیلی کارها را زن و بالعکس الان واقعا زن ها مثل قدیم از مردها به هیچ عنوان حرف شنونی و تمکین ندارند اما نمیدونم تا حرف طلاق پیش میاد مسلمان میشند باید مثل غربی ها موقع جدایی همه مال به طور مساوی تقسیم شود و این کار از هر لحاظ خیلی بهتره مثل کاری که من دارم میکنم هم من راضیم هم ایشان
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
البته باید در متن قراداد می نوشتی همه اموالی که بعد از ازدواج و با کار مشترک و برابر به دست آمده نه اموالی که شما هنگام ازدواج داشتی کلاه سرت گذاشتن
سؤال اساسی این است که چرا در زمان فعلی ما زنان جامعه ؛ از همه حقوقی که خدا در قرآن و اسلام بین زن و مرد در خانواده تعیین و مقرر کرده فقط دو مورد نفقه و مهریه را با این سختی چسبیده اند و اجرای آنرا خواستارند و مراجع قضایی نیز با شدت تمام مردان را به صلابه می کشند (در حالیکه در جامعه ما زنان نیز شاغل هستند و درامد خوبی دارند و حتی در موارد قابل توجهی درامد شان از شوهران شان هم بیشتر است) اما همین زنان جامعه ما هیچ یک از حقوق مردان بر زنان را قبول ندارند ( از موضوع بی اجازه شوهر از خانه بیرون نرفتن تا ... و ...) و هر وقت صحبت از حقوق مردان می شود با جوسازی فریاد مظلومیت سر می دهند و برخی هم پا را فراتر گذاشته و خواستار تغییر قوانین اسلام مطابق اقتضاها و مطالبات امروزی می شوند ( در حالیکه برای نفقه و مهریه نیز همین امور قابل طرح است) و حتی پای مجامع بدخواه بین المللی را بنا حق وارد ماجراها می کنند و ...؟؟؟!!!

مثلا اگر زنان طبق اسلام ، مهریه را با این شدت و ... و بدون هیچ اغماضی و بدون لحاظ قدرت و استطاعت مرد، حق خود می دانند پس باید حق تعدد زوجات و چند همسری را برای مردان که اسلام و قرآن نیز اجازه آنرا داده را هم بعنوان یک حق برای مردان بپذیرند و همچنین سایر حقوقی که خدا برای مردان مقرر کرده است ...
درحالی که در عقد نامه های فعلی از همان ابتدا ، حق اختیار همسر دوم را از مرد (شوهر یا به تعبیری از داماد) سلب می کنند و آنرا منوط به اجازه زن و مراجع قانونی و ... می کنند ... که این رویه موجب چه مفاسد و ناهنجاری ها شده که وارد آن نمی شویم

اما و صد اما که طبق فتوای امام راحل حضرت امام خمینی ره و مراجع بزرگوار تقلید ، اگر زن ، مهریه خود را به شوهر ببخشد آن وقت می تواند از شوهر خود به ازای بخشش مهریه ، تعهد شرعی (تعهد قانونی) بگیرد که مرد ، نباید زن دیگری اختیار کند (بصورت تک همسر با همین زن زندگی کند)
ولی درحال حاضر می بینیم که مردان هم باید مهریه را بدهند ( و اگر استطاعت هم نداشتند زندان بروند!!!) و هم حق اسلامی تعدد همسری را طبق عقد نامه های فعلی و بدون بخشش مهریه!! از خود سلب می کنند!!!
البته در موارد دیگری هم بحث قابل ادامه است ولی به همین مقدار بسنده می شود
این طرز اجرای قانون مهریه که الان به خانوما اجازه میده بلافاصله بعد از صیغه عقد طلب مهریه کنند و هیچگونه تمکینی نداشته باشند خلاف نظر اسلام و بالطبع خلاف نظرات مراجع تقلید است زیرا زن اجازه دارد تمکین خاص نکند تا مهریه اش را بگیرد (فقط همین)نه اینکه بره هر جا دلش میخواد زندگی کنه و مهریه اش رو هم اجرا بذاره و در کنارش حق نفقه نیز داشته باشه (وگرنه اجازه طلاق به ایشون داده بشه) که 100 درصد خلاف نظر مراجع هستش.اگه این دو مورد اشکال برطرف بشه خیلی از مسائل حل میشه و لزومی نداره رو مقدار مهریه حساس شد.با وضعیت فعلی هستند خانومایی که به قصد تجارت ازدواج می کنند و با آگاهی از وضع قانون جاری، بدلایلی مشکل بوجود میارن تا بتونن یکشبه ره صدساله بروند.
من بدلیل مشکلات ناشی از ورشکستگی اقتصادی در خانه دچارمشکل شدم ودراین بحبوحه همسرم تقاضای مهریه کرده و طلاق میخواد البته در دادگاه ادعامیکنه که طلاق نمی‌خواد مهریه شومیخواد. من که اگر پول داشتم به این وضع نمی افتادم . حاضرم داشته هام ازاین زندگی که همه اش قرض وبدهی است با ایشان نصف شود بعدهرکدام برویم دنبال زندگی ساختمان مردگی خودمان.
این حرف درسته و تصویب و ابلاغ این قانون ، تضییع حقوق زنان هست. در بدترین حالت ممکن، نباید عطف به ما سبق بشه و باید اجرای این قانون برای عقدهای جاری شده و مهریه های تعیین شده بعد از تصویب قانون باشه.
وقتی قیمت سکه از یک میلیون تومن به پنج میلیون تومن در مدت یکسال رسیده و 500درصد رشد داشته مرد بدبخت و بیچاره از کجا بیاره مهریه بده مگر در این مدت درامدش پنج برابر شده
خطاب به زینال بندری

شما سعی کن کمتر اظهار فضل کن !
مهریه بالاتر از مهریه حضرزت فاطمه (س)حرام هست چنان که در خیلی از روایات به آن تاکید شده است که همان مهریه در حدود 10 سکه میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
نه بابا. نکنه تو خودتو لنگه امام علی میدونی.
ازدواجی که بر پایه مادیات بنا بشه,زشته....عشق باید بین دو زوج برقرار باشه,نه مادیات ...این قوانین برای کسانی که انحصارطلب اند و برای تصرف و تملک و اسارت زن بها پرداخت کنند وضع شده..!.کاملاً زشت و اشتباه ست...فقط عشقِ قلبی بین دو زوج درست و یک عمل الهیه...باید مردم عشق رو بشناسند بعد ازدواج کنند. اگر عشق رو فردی بشناسه به این سمت نمییره...ازدواج مادی عاقبت خوبی نداره....همانطور میبینید.
قانون باید مشخص کند که آیا مرد توان پرداخت مهریه تعیین شده را دارد یا خیر؟ و اگر ندارد اجازه ثبت عندالمطالبه ندهد نمی شود که زن هم مهریه بگیرد و هم در کل چیزهایی که در طول زندگی بدست می آورند شریک باشد.
ببینید قوانین اسلام مثل دانه های زنجیرن که بهم متصل ان . نمیشه چند قانون رو دستچین کنیم و بقیه رو بندازیم کنار. وقتی میگیم نفقه حق زنه الان کسانی رو میشناسم که زنشون شاغله تو اداره یا جای دیگه و مرد بیکار .آیا در این موارد هم نفقه زن بر عهده مرده؟؟ میگن زنان هم حق اشتغال دارن و در این مورد با مردا مساوی اند وقتی تو محیط کار به یه خانم میگی بیا این پرونده هارو ببر به اطاق دیگه . از اون طرف همکار دیگه میاد میگه اینها چون خانومن بهتره شما ببری .. اینجور موقعیتها میشن تافته جدا بافته . این اتفاق واسه من که کارمندم افتاده که نقل کردم و با چند بار تکرار ،به رییس گزارش دادم رییسمون هم گفت : اگه خانوما نمیتونن کار کنن برن بشینن خونه . خداییش حرفش حقه . تو رانندگی و .... میشن مساوی و حق دار و تو موقعیتها دیگه تبدیل میشن به یه موجود طلبکار که بخاطر جنسیتشون از زیر کار درمیرن . خوب نمیتونی نیا سرکار خانم محترم . برو بشین خونه بذار یه پسر دیگه بیاد به درآمد برسه و ازدواج کنه .اینطوری به نفع همه است . چه معنی داره یه خانم بیاد دادگستری کار کنه که با یه تشر ارباب رجوع (متهم _ شاکی _ طلبکار_ زندانی و...) از کوره دربره و بعد بشینه پشت میز گریه کنه . خانمها لطفا به خاطر پسرا و برادرای خودتون هم که شده برگردید آشپزخونه ها .
مسئولین محترم ، چرا بایستی مردها تاوان عدم ثبات اقتصادی وناتوانی دولت در کنترل تورم در این زمینه را هم بدهند؟ بیایید کمی هم به فکر ثبات خانواده ها و حق ولایت پدر بر اعضای خانواده باشید زیرا هرچه حضور واقتدارپدر در خانواده بیشتر باشد زمینه کج رفتاری وناهنجاری کمتر می شود وبرعکس ومشکلات مهریه یکی از موضوعاتی است که زمینه اختلاف وبه حاشیه بردن مردها درمنزل را در پی دارد.
حال اگر فردی حین عقد میزان مهریه را به سکه پذیرفته بر اساس عرف بوده وحتی میزان آنرا به پول حساب کرده و قبول می نماید اکنون بنده یک پیشنهاد دارم که میزان مهریه را به وجه رایج مملکت تبدیل وبرابر تورم متعارف بانک مرکزی حساب وزوج را به پرداخت این مبلغ مکلف نمایند تا اینکه از زوجه حقی ضایع نشود و خلاف قانون وشرع وعرف نیز نمی باشد
اول ازدواج باید چشمامون باز کنیم مهریه در حد توانمون بزنیم، مهریه حق زن هست ، و مرد باید بده
سلام به همه هموطنان عزیز
برادران و خواهران گرامی
بنده معلم هستم سال ۹۰ ازداج کردم اون زمان قیمت سکه کمتر از یک میلیون تومان بود ما هم تحت تاثسگیر اطرافیان و برای نشان دادن مهر و عشق خود به همسر ۱۰۰ سکه به عنوان مهریه زدیم البته جوان بودیم و اندکی جاهل
خب الان با همسرمون اختلاف پیدا کردیم و ایشان مهریه رو به اجرا گذاشته قیمت الان در مرز ۱۳ میلیون هست.
سال ۹۰ شاید هیچکس فکرشو نمی کرد که قیمت سکه تا این حد بالا برود
من از مسئولین و قانون گذاران خواهش می کنم که قانون درستی در مورد مهریه وضع بشود طوری که هم زن به حق و حقوقش برسه و هم مرد بتواند از عهده ی پرداخت آن در بیاد
ارزش مهریه در زمان عقد + تورم سالانه می تواند منصفانه باشد چنانکه ارزش ریالی مهریه ها هم این طور محاسبه می شود مثلا
دو سند ازدواج که همزمان یکی سکه بوده و یکی پول
حالا ارزش پول به شدت پایین اومده
و ارزش سکه به شدت بالا رفته
در هر دو مورد باید ارزش ریالی به نرخ روز + تورم سالنه محاسبه بشود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی