بازدید 10846
۸
ادعای یک رسانه آمریکایی؛

احتمال مذاکره ایران و آمریکا درباره لبنان!

همزمان با افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و آمادگی بسیاری از کشور‌های برای میانجیگری میان آنها، بسیاری از رسانه‌های گمانه زنی‌هایی را در مورد احتمال مذاکره میان دو کشور مطرح کرده اند. در همین رابطه، وبگاه آمریکایی «لوبلاگ» از احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا بر سر مناقشه مرزی اسرائیل و لبنان خبر داده است.
کد خبر: ۹۰۴۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱ 08 June 2019

همزمان با افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و آمادگی بسیاری از کشور‌های برای میانجیگری میان آنها، بسیاری از رسانه‌های گمانه زنی‌هایی را در مورد احتمال مذاکره میان دو کشور مطرح کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، وبگاه آمریکایی «لوبلاگ» از احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا بر سر مناقشه مرزی اسرائیل و لبنان خبر داده و نوشته است: در اوایل اردیبهشت ماه در بحبوجه تنش ها میان ایران و آمریکا، «دیوید ساترفیلد» دیپلمات آمریکایی در سفری اعلام نشده برای میانجیگری میان اسرائیل و لبنان بر سر اختلافات مرزی به بیروت سفر کرد. با این حال، تنش میان واشنگتن ـ تهران منجر به عدم موفقیت این دیپلمات آمریکایی شد، چون حزب الله به عنوان یک گروه وابسته به ایران، نفوذ گسترده ای در دولت و پارلمان لبنان دارد.

انتظار می رود، این مذاکرات در هفته های آینده آغاز شود، زیرا ایالات متحده و ایران می توانند برای نخستین بار از زمان روی کارر آمدن دونالد ترامپ، مذاکرات مستقیمی بر سر اختلافات لبنان و اسرائیل آغاز کنند.

در تازه‌ترین خبرها، کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع عالی‌رتبه گزارش داد، تل‌آویو چندین شرط برای مذاکره در این باره گذاشته که عبارتند از؛ مذاکرات تنها با میانجی‌گری آمریکا باشد، تنها درباره مرزهای دریایی صحبت شود و به دیگر مسائل مورد اختلاف مانند مرزهای زمینی در «مزارع شبعا» پرداخته نشود.

این در حالی است که لبنان شرط گذاشته مذاکرات مذکور با نظارت سازمان ملل باشد و شامل ترسیم مرزهای دریایی و زمینی نیز شود.

احتمال مذاکره ایران و آمریکا درباره لبنان!

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه به نقل از «یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گزارش داد؛ لبنان و رژیم صهیونیستی بر هیچ موضوعی جز آغاز مذاکرات متفق نیستند و مابقی مسائل به مذاکرات واگذار شده است.

وزیر انژری رژیم صهیونیستی این موضوع را که تل‌آویو با شروط لبنان در این باره موافقت نموده، تکذیب کرد.

بر اساس این گزارش، کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد، به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد.

لبنان پیشتر پیشنهاد «فردریک هوک» میانجی آمریکایی برای ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی را رد کرده است. هوک گفته بود اسرائیل از ۶۰ درصد منطقه مورد منازعه صرف‌نظر کند و باقیمانده که حدود ۳۱۰ کیلومتر مربع است، بدون سرمایه‌گذاری بماند یا اینکه راه‌اندازی آن به سازمان ملل سپرده و درآمد آن در صندوقی ویژه ریخته شود تا منازعه حل شود.

اما پارلمان لبنان به طرف آمریکایی اعلام کرده که اساس این بحث، ترسیم مرز دریایی است که از نطقه «الناقوره» آغاز می‌شود، چون این نقطه مرزی در بسیاری از امور تعیین‌کننده است. بیروت اعلام کرده، بلوک نفتی شماره نُه در منطقه اقتصادی لبنان قرار دارد و از هیچ بخشی از آن صرف‌نظر نمی‌کند.

لبنان قصد حفاری در دو بلوک چهار و نُه را دارد و احتمالاً کار در بلوک چهار در نیمه‌های دسامبر (آذرماه آینده) آغاز شود. اما بلوک نُه به شدت مورد اختلاف است. این بلوک حداقل ۹۶ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی دارد که درآمد آن دست‌کم ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

در بیستم اردیبهشت گذشته «میشل عون» رئیس جمهور و «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان در دیدارهای جداگانه با «الیزابت ریچارد» سفیر آمریکا بر ضرورت ترسیم مرزهای دریایی و زمینی بین لبنان با فلسطین اشغالی تأکید کردند.

دو هفته پیش نیز خبرگزاری فرانسه مدعی شد، مذاکرات با نظارت سازمان ملل و مشارکت هیأت‌های لبنان و اسرائیل و پیگیری آمریکا انجام خواهد شد و قرار است، جلسات در مقر فرماندهی نیروهای موقت سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) برگزار شود، اما این نیروها هیچ گونه نقشی در روند مذاکرات ندارند.

لوبلاگ مدعی شد، نرم شدن موضع لبنان برای مذاکره با اسرائیل، بی ارتباط با نرم شدن موضع حزب الله در این رابطه نیست. کما اینکه، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، در سخنرانی خود در 31 ماه می اشاره کرد «ما در کنار دولت ایستاده ایم و ما به مقامات پیش بردن این مسأله (اختلاف مرزی) اعتماد داریم و دخالت نمی کنیم».

لذا، به نظر می رسد آمریکایی ها برای آنکه بتوانند مذاکرات میان لبنان و اسرائیل را به سرانجام برسانند، باید به ایران متوسل شوند تا بتوانند موضع حزب الله برای مخالفت با مذاکرات مرزی را خنثی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸
با ترامپ هیچ کس و راجع به هیچ چیز نمی تواند مذاکره کند
ایران مشکل خودش با آمریکا را حل کند.
حالب است اسراییل شرط هم تعیین کرده! شتر درخواب بیند پنبه دانه
مقاله لاب لاگ را خوندم، به جون تابى انگليسى هم خوب بلدم. خيلى داستانهاى ديگه اى رو گفته كه اينجا منتشر نشده.
بيچاره مردم.
خدا کنه
موضوع اسرائيل وهمسايه گانش محدود به مرزهايش با لبنان محدودنيست بلكه درسطح بسار وسيعترى بنام پروژه بورگ قرن واسرائيل بزرگ مطرح است وايران بعنوان پيش مذاكره بابى طرفى خودرا اعلام كند
ایران میتونه از طریق کشوری دیگر نظراتش رو ارایه بدهد نه اینکه با آمریکا مذاکره کنه .
برای ایران مذاکره کردند دیدیم چی شد ترا بخدا به لبنانب ها رحم کنید .
شاید هم شروع یک اتفاق است است که در کنار اسم لبنان گوشه چشمی هم به صحبت و مذاکره مجدد درباره ایران داشته باشند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار