بازدید 8827

جای خالی ایران در یک اعتراض جهانی و فراگیر!

به رغم آنکه سیلاب‌های اخیر نشان داد، چقدر کشورمان از تغییرات اقلیمی متأثر شده و میان خشکسالی‌های شدید و سیلاب‌های به دام افتاده، هیچ اثری از حضور ایران در اعتراض جهانی شکل گرفته به این منظور به چشم نمی‌خورد.
کد خبر: ۹۰۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 26 May 2019
تابناک اجتماعی -
به رغم آنکه سیلاب‌های اخیر نشان داد، چقدر کشورمان از تغییرات اقلیمی متأثر شده و میان خشکسالی‌های شدید و سیلاب‌های به دام افتاده، هیچ اثری از حضور ایران در اعتراض جهانی شکل گرفته به این منظور به چشم نمی‌خورد.

به گزارش «تابناک»؛ دو ماه پس از نخستین اعتراض شماری از جوانان کره خاکی به تغییرات فراگیر اقلیمی در جهان در ۱۵ مارس، بار دیگر جوانان معترض در سراسر جهان، روز جمعه گذشته به خیابان‌ها آمدند تا دومین اعتراض جهانی را رقم بزنند که هدف آن درخواست برای اقدام فوری به منظور متوقف کردن روند مخرب تغییرات اقلیمی است.

تظاهراتی فراگیر که پلاکارد هشدار دهنده‌ای با متن «تنها ۱۲ سال برای نجات زمین فرصت باقی است»، نقش پررنگی در آن ایفا می‌کرد؛ هشداری که قصد دارد همگان را از خواب غفلت بیدار کرده و به شکل گیری تدابیری ویژه برای نجات زمین منجر شود. نجات سیاره‌ای که در معرض آسیب‌های فراوانی است و نشانه‌های شوم نابودی آن را در سراسر جهان می‌توان دید.

اتفاقاتی که در کشورمان نیز به اشکال گوناگون بروز و نمود داشته است؛ از جمله در سیلاب‌های اخیر که در پی خشکسالی‌های وسیع از راه رسیده و بخش‌هایی از میهنمان را دچار خسارات وسیعی کرد، در حالی که بخش‌های وسیع دیگری از کشورمان، هنوز با خشکسالی دست به گریبان هستند؛ وضعیتی که به باور اقلیم شناسان، باید ورای کشور‌ها و در اتفاقات مخرب جهانی ریشه یابی اش کرد.

همان رویکردی که موجب شکل گیری اعتراضات فراگیر جهانی شده که نقش آفرینانش جوانان هستند؛ جوانانی که می‌گویند «ما به خیابان می‌آییم تا بزرگتر‌ها از خواب بیدار شوند.» و روز به روز بر شمارشان افزوده می‌شود تا جایی که از بروکسل، پایتخت سیاسی اتحادیه اروپا گرفته تا بسیاری از شهر‌های بزرگ اروپایی، اخباری از تجمع جوانان معترض به تغییرات اقلیمی مخابره شده است.

اعتراضاتی که به گزارش یورونیوز، سازمان‌دهندگان آن خبر از برگزاری ۱۳۵۱ تجمع در بیش از ۱۱۰ کشور جهان در جمعه اخیر می‌دهند و برخی گزارش‌ها حاکی از شکل گیری آن در ۱۳۰ کشور جهان هستند. آمار و ارقامی بزرگ که البته هنوز نامی از ایران در آن به چشم نمی‌خورد؛ جای خالی عجیبی که نشانگر مسائل قابل توجهی است.

تنها کافی است اظهارنظر‌های مسئولان کشورمان در خصوص خشکسالی و ترسالی و سیلاب و مسائل دیگر را مرور کنیم تا دریابیم، چگونه تغییرات اقلیمی اغلب انکار شده و گاه به جای توجه به اصول محیط زیستی و بایدها و نباید‌های اقلیمی، تئوری‌هایی در خصوص ابر دزدی و امثال آن‌ها مطرح شده است؛ رویکرد‌هایی که یا در راستای انکار موضوع اتخاذ شده اند و یا در جهت فرافکنی و انداختن قصور و تقصیر به گردن دیگران.

این در حالی است که اعتراضات جهانی یاد شده نشان از خطری می‌دهد که همه کشورها، حتی کشور‌های پرآب اروپایی را تهدید می‌کند و بسیار جدی است؛ خطری که سیلاب و خشکسالی، دو نشانه و حتی عارضه ناشی از آن هستند و برای جلوگیری از بروزشان باید سلسله اقدامات زیادی را در دستور کار قرار داد، اما ظاهرا ترجیح مسئولان کشورمان چیز دیگری است!

خطری که در کمین جهانیان نشسته و کمترین فایده پذیرش آن، تلاش برای ایفای سهم در دور کردن این خطر خواهد بود. ایفای سهمی که می‌تواند در رعایت اصول زیست محیطی و دعوت کشور‌های همسایه به رعایت آن‌ها باشد یا حتی تلاش برای شکل گیری کمپین‌هایی وسیع برای محکوم کردن کشور‌های بی توجه به این ضروریات (مانند آمریکا که از توافقنامه پاریس خارج شده)، اما حتی به پیوستن جوانان ایرانی به اعتراض جهانی علیه تغییرات اقلیمی نیز منجر نشده است!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۳
وقتی سیل غضب الهی قلمداد و با خاک متبرک کنترل می شود لایه ازون و عوارض گلخانه ای ناشی از سوخت فسیلی محلی از اعراب ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
همه رو گرسنه کردی میخوای عذاب الهی نباشه ؟ وای به اینده مون
یک جوان 25 ساله
| United States of America |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
دیگه نایی نمونده.
فقط میخوام زودتر تموم شه همه چی تابی جون
دیدی ایران نسبت به جمعیتش، چندمین آلوده کننده جهانه؟
دیدی ایرانبه برکت بهینه کردن خودرو، کارخانه و ... نسبت به جمعیتش، چندمین آلوده کننده جهانه؟
ما بیشتر حرف میزنیم تا عمل - و دلیل دوم - بیشتر مردم فکر در آوردن لقمه نان هستن تا بهتر کردن این دنیا
ما سرمان به سیاست وبدبختیهاو دشمنان گرمه و اهل ای سوسول بازیها نیستیم، ازطرفی مجوز میخاد چند نفریجا جمع شوند.
بی خیال!!
خود ما عامل قحطی و خشکسالی هستیم
با سلام و احترام
تابستان سال گذشته که کمبود برق مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد مطالب زیادی در خصوص اجرای بی سر و صدای توافق نامه پاریس توسط دولت و نقش آن در خاموشی ها در نشریات مختلف منتشر شد و حملات زیادی به خانم ابتکار صورت گرفت .
اونجا عوامل خشکسالی را در ناکارآمدی دولت ها در مباحث صنعتی و کشاورزی میبینند اینجا دلیلش را در گناههای پی در پی رقص و آواز مردم میبینند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
شما هم وقت گیر آوردید. لابد رقض و آوار خوب هست؟
اعتراض جهانی کشل گرفته
دلیلش رو باید از کی پرسید؟؟؟؟
در اعتراض جهانی کشل گرفته؟
با این همه اشتباه تایپی که دارین شک کردم نکنه "نعمت" از خودتونه!
اجاره نشینی هستم که نه در راهپیمایی میروم نه در کنار صندوق رای حاضر میشوم - له شدیم رفت
ای بابا ، ما که کارشناس قضیه هستیم بهمون میگن خفه شید و اقلیم کیلویی چند
شما انگار اصلا حالتون خوب نیست .هر تجمعی در ایران حتی برای مسائل ساده تبدیل می شود به سیلی از اتهام برای تجمع کنندگان
ما هیچ وقت با دنیا هماهنگ نیستتیم. باید یک مناسبت پیدا کنیم بعد آن را نام گزاری کنیم.
تو این مملکت جای خیلی چیزای دیگه خالیه که خیلی هم مهمه
تابناک دلت خوشه هاااا
آقا وقتی مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... کار دشمنه، حتماً مشکلات طبیعی مثل خشکسالی، سیل، زلزله، طوفان و ... هم کار دشمنه دیگه!!!
اخه ما سیاره ای هستیم برای خودمون.
هفتمين كشور آلوده كننده هوا در دنيا هستيم. بيشترين سرعت رشد تخريب جنگل به صورتي كه ظرف سالها به نصف تقليل پيدا كرده جنگلهامون . بيشترين نرخ فرسايش خاك در دنيا و بزرگترين مصرف كننده ذخاير آب زير زميني در دنيا. بزرگترين دشمن ما قطعا نا مهرباني ما با طبيعت خواهد بود ولي متاسفانه اولويت در بين سياست هاي كلان كشور مسايل ديگريست و تقريبا گوشي بدهكار اين حرف ها پيدا نميشه...
هفته گذشته یه بیسکوییت ساقه طلایی 2500بود امروز4000تومان ما امید به سال بعد رسیدن هم نداریم
بعد شما قول می دهی اعتراض کنندگان به جرم امنیتی و نفوذی دستگیر نشوند؟
کارشناسهای محیط زیستمون دارند دو ساله که اب خنک میخورند. بعد شما میگی به خاطر محیط زیست تظاهرات کنیم.
وقتی ما از ۴۰ سال پیش فریاد می زدیم، رودخانه کارون و بهمنشیر را لاروبی کنید می گفتند کشور نسبت عراق است نباید سرمایه گذاری شود و از رودخانه ها با سیاست اشتباه جوی های کجا ساختند و صنعت ماهیگیری و پرورش ماهی و کشاورزی ، کار ... و قایق سواری و گرد و خاکی که تمام خوزستان را فرا گرفته و و و ... و حالا با آمدن سیل و بی خانمان کردن مرا بدبخت جنگ زده فیلشان یاد هندوستان کرد و حالا هم از خواب غفلت بیدار نخواهند شد و باز همه فاجعه هارا به دست فراموشی می سپارند و می گویند تقصیر دولت قبلی بود و یا نمی گذارند نا کار کنیم. الله اکبر از این مسئولان بی مسئولیت.
حداقل مساجد در این زمینه مسئول بسیج افراد شوند.
این سوسول بازیها مربوط به کشورهای مرفه است نه ما
اصولا" آنقدر مشکل داریم که نوبت به اینگونه اعتراضات نمی رسد
ابتدا مسئولین مملکت باید تشخیص بدهند که مشکل محیط زیستی وجود دارد
سپس امت همیشه در صحنه به صورت کاملا" خودجوش راهپیمائی خواهند کرد

نتیجه اخلاقی : بعد از این همه تغییرات اقلیمی و آب و هوائی ، مسئولین هنوز به
این نتیجه نرسیده اند که محیط زیست در خطر است یا شاید هم معتقدند که
محیط زیست را قدرت های بزرگ جهان خراب کرده اند پس خودشان هم باید درست
کنند ، بنابراین به ما ربطی ندارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دلیل سیل و بلایای طبیعی بد حجابی و گناهکاری ماهاست....
حجاب رعایت بشه خشکسالی اتفاق نمی افته
مگر ما جزوی از جامعه جهانی هستیم ؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر