بازدید 3497
اقتصاد در گذر زمان

از انحلال اتاق‌های تجارت تا تبدیل شدن ایران به مقصد دوم سرمایه گذاران در منطقه

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 25 May 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۴ خرداد ۱۳۰۹، اتاق‌های تجارت در سراسر کشور منحل شد تا بعد‌ها با برنامه‌ها و اصول صحیح تری شکل بگیرد.
 
۴ خرداد ۱۳۲۶، سفیر کبیر آمریکا در یک فقره چک به مبلغ چهارده میلیون و دویست و سی و یک هزار ریال بدهی دولت آمریکا به راه‌آهن ایران را پرداخت کرد.
 
۴ خرداد ۱۳۳۴، بانک صادرات و واردات آمریکا ۵۳ میلیون دلار وام به ایران داد. همچنین در این روز، دوازده نفر از نمایندگان ۸ کمپانی نفتی عضو کنسرسیوم بین المللی نفت، وارد تهران شدند.
 
۴ خرداد ۱۳۳۹، فرمان اجرای قانون اصلاحات ارضی از سوی شاه صادر شد.
 
۴ خرداد ۱۳۴۹، واردات انواع لاستیک به ایران آزاد شد.
 
۴ خرداد ۱۳۶۰، جراید از بلاتکلیفی ۱۹ هزار دستگاه ویدئوی وارد شده به ایران در گمرکات خبر دادند و نوشتند: هنوز هیچ تصمیمی در مورد روشن شدن وضع آن‌ها گرفته نشده است.
 
در خبر دیگری دکتر «اشترنسیوک» سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران در گفت: وگویی اعلام کرد: ما امیدواریم جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه وارداتی «شریک پیشرفت» شرکت کند.
 
همچنین در این روز جراید کشور به نقل از عبدالله ابتهاج شیرازی، مدیرعامل وقت بانک مسکن (در دولت بنی‌صدر) اعلام کردند که میزان پرداخت وام مسکن در شهر‌های کوچک تا میزان ۸۰ هزار تومان است (در حالی که سال قبل – یعنی ۵۹ – در شهرستان‌ها ۱۰۰ هزار تومان و در تهران ۵۰۰ هزار تومان بود).
 
۴ خرداد ۱۳۷۶، لایحه استانی شدن قزوین در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. پیش از این، قزوین جزو استان تهران بود.
 
۴ خرداد ۱۳۸۹، نمایندگان مجلس در جلسه علنی خود لایحه‌ای را به تصویب رساندند که براساس آن راه برای حضور آسان‌تر خارجی‌ها در فعالیت‌های بانکی در ایران باز شد.
 
۴ خرداد ۱۳۹۰، دولت آمریکا هفت شرکت خارجی از جمله شرکت نفت دولتی ونزوئلا را به خاطر تجارت با ایران تحریم کرد و تحریم‌های جداگانه‌ای را علیه ۱۵ شخص و شرکت به دلیل آن‌چه تجارت غیرقانونی در فناوری موشکی و تسلیحات کشتار جمعی خواند، اعمال کرد.
 
۴ خرداد ۱۳۹۱، محمد قاسم پناهی معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات بر ارزش افزوده سکه‌های پیش‌فروش شده بانک مرکزی بر اساس سال تحویل دریافت می‌شود.
 
۴ خرداد ۱۳۹۳، اعمال قانون برای مقابله با تخریب زودهنگام ساختمان‌های مسکونی در تهران - پدیده‌ای که از نظر کارشناسان به نابودسازی ثروت ملی تعبیر می‌شود - در دستور کار شهرداری قرار گرفت. با پیشنهاد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری‌تهران، بررسی طرح «ممنوعیت صدور مجوز تخریب‌ونوسازی برای آپارتمان‌های زیر ۲۵سال» آغاز شد.
 
۴ خرداد ۱۳۹۴، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضائیه با اعلام خبر قطعی شدن محکومیت ۱۰ نفر از متهمان پرونده فساد بزرگ سه هزار میلیاردی افزود: «در محکومیت‌های صادر شده غلامحسین نوایی، نایب‌رئیس گروه توسعه فولاد ایران و عباسعلی احمدی هر یک به اتهام معاونت در جرم به دو سال حبس محکوم شدند. همچنین جعفر دارابی، مسوول واحد خرید این شرکت و یارمحمد محمدی، مدیرعامل شرکت اسپادانا نیز هر یک به دو سال حبس محکوم شدند.»
 
۴ خرداد ۱۳۹۶، ورود بیش از ۱۲ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی به کشورمان در سال ۲۰۱۶ باعث شد نام ایران در فهرست برترین‌های جذب سرمایه خارجی منطقه خاورمیانه قرار گیرد. ایران به لحاظ ارزش سرمایه‌های خارجی جذب‌شده با جذب ۱۲.۲ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی، توانست پس از مصر در رتبه دوم جذب سرمایه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گیرد.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل