بازدید 11083
پیمانه اقتصادی؛

تورم نقطه به نقطه اردیبهشت به ۵۲.۱ درصد رسید/ هشدار ژاپن درباره تعرفه خودرو/ یک شرکت چینی دیگر در آستانه ورود به لیست سیاه آمریکا/ ارزیابی کیفی خودرو‌های سواری تولیدی در فروردین

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ۸۰۰ هزار تن شکر در راه است/ قیمت‌ها کاهش می‌یابد، بورس سبزپوش راهی تعطیلات شد، کاهش بهای طلای سیاه در واکنش به وعده سعودی‌ها، طلا در بازار جهانی تحت تأثیر رشد ارزش دلار، ۶۰ درصد ارز پتروشیمی‌ها برگشت، دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ، سامانه رجیستری گوشی مسافری بسته است و قیمت دلار و سکه را در بر دارد.
کد خبر: ۹۰۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 23 May 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ۸۰۰ هزار تن شکر در راه است/ قیمت‌ها کاهش می‌یابد، بورس سبزپوش راهی تعطیلات شد، کاهش بهای طلای سیاه در واکنش به وعده سعودی‌ها، طلا در بازار جهانی تحت تأثیر رشد ارزش دلار، ۶۰ درصد ارز پتروشیمی‌ها برگشت، دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ، سامانه رجیستری گوشی مسافری بسته است و قیمت دلار و سکه را در بر دارد.

 

تورم نقطه به نقطه اردیبهشت به ۵۲.۱ درصد رسید

مرکز آمار: در اردیبهشت ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٣,٥ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٥ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٢,١ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥٢,١ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٥١,٤ درصد) ٠.٧ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٨ به ٣٤.٢ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٣٠.٦ درصد) ٣.٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠,٧ درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٢.٧ درصد افزایش نشان می ­دهد. درصد تغییرات شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٨٢.٦ و ٣٩.٩ درصد است.

۸۰۰ هزار تن شکر در راه است/ قیمت‌ها کاهش می‌یابد

درباره جدیدترین وضعیت قیمت‌ها و ذخایر شکر بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر گفت: نه تنها هیچ کمبودی در زمینه شکر نداریم، بلکه بخش خصوصی اسفند ماه سال گذشته ۸۰۰ هزار تن شکر ثبت سفارش کرده بود که واردات آن آغاز شده است. وی ادامه داد: اولین محموله این شکرها دیروز به کشور وارد شد و از این به بعد نیز به صورت هفتگی دو تا سه کشتی حاوی حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن شکر به کشور وارد می‌شود. دانایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه واردات و توزیع شکر به زودی اثر مثبتی روی آرامش و کاهش قیمت‌ها در بازار خواهد گذاشت، افزود: از سوی دیگر برداشت چغندرقند پاییزه و تولید شکر از این محل نیز آغاز شده است اما نگرانی که در این زمینه داریم این است که اکثر کامیون‌ها به سمت گمرک امام خمینی هجوم برده‌اند و تقریباً در استان خوزستان ماشینی برای حمل چغندرقند و تبدیل آن به شکر نداریم، بنابراین از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و دولت می‌خواهیم هر چه سریع‌تر نسبت به حل این مشکل اقدام کنند تا محصول روی دست کشاورزان نماند.

بورس سبزپوش راهی تعطیلات شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش ۷۷ واحدی معادل ۰.۰۴ درصد به رقم ۲۱۵ هزار و ۱۶۸ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۲ واحدی معادل ۰.۰۴ درصد به رقم ۶۱ هزار و ۶۶۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۵۹۶ واحدی معادل ۱.۲۵ درصد، عدد ۴۸ هزار و ۱۳۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۴۱۲ واحدی معادل ۱.۲۵ درصد به رقم ۳۳ هزار و ۳۳۳ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۹۹ واحد کاهش معادل ۰.۰۸ درصد را رقم زد و به سطح ۲۴۲ هزار و ۶۲۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۳۱۹ واحد کاهش معادل ۰.۲۰ درصد به رقم ۱۶۱ هزار و ۱۴۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۹۱۲ واحد افزایش معادل ۰.۴۶ درصد همراه بود و عدد ۴۱۶ هزار و ۶۴ واحد را به نمایش گذاشت.  

شاخص بورس

سهام آسیایی درجا زد/ نگرانی سرمایه‌گذاران از سیاست‌های خصمانه ترامپ

روز چهارشنبه، در حالی که آسودگی خاطر از مجوز موقت آمریکا برای هوآوی نتوانست نگرانی‌ها از تشدید تنش‌های تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان را کاهش دهد، سهام آسیایی نتوانستند حرکت مثبتی انجام دهند. بازارهای چین که چند روز گذشته را با نوسانات شدید همراه بودند، دیروز تا ساعت ۱۱:۰۰ به وقت تهران، با برخورد محتاطانه سرمایه‌گذاران افت کردند و کامپوزیت شانگهای ۰.۷۳ درصد پایین آمد. هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۰۸ درصد رشد کرد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا ـ اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، در معاملات امروز، پس از اینکه بارها وارد محدوده مثبت و منفی شد، ۰.۱ درصد رشد کرد. نیکی ژاپن ۰.۰۵ درصد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۲۹ درصد رشد کردند. ای‌اس‌اکس استرالیا هم ۰.۱۵ درصد بالاتر بسته شد. ماساهیرو ایچیکاوا، استراتژیست ارشد شرکت سرمایه‌گذاری سومیتومو میتسویی، می‌گوید: هنوز برخی سرمایه‌گذاران امیدوارند چین و آمریکا در اجلاس پیش‌روی جی ۲۰ بتوانند به توافق دست پیدا کنند. او ادامه داد: اما به نظر می‌رسد تنش‌های تجاری کنونی تداوم داشته باشد و تأثیر منفی احتمالی آن بر سایر اقتصادها، به نگرانی جدی‌ای تبدیل شده است. رهبران جی ۲۰ قرار است برای اجلاس جدید این گروه، در اواخر ماه ژوئن در ژاپن گرد هم جمع شوند. وزارت تجارت آمریکا طی مجوزی موقت، به هواوی چین اجازه داد تا ۱۹ آگوست قطعات آمریکایی خریداری کند. همچنین اپراتورهای آمریکایی هم باید در این فرصت شرکت دیگری را جایگزین هوآوی کنند. این مجوز تأثیر موقت مثبتی بر بازارها داشت اما با انتشار اخباری از احتمال قرار دادن یک شرکت دیگر چینی در لیست سیاه آمریکا، این تأثیر مثبت از بین رفت. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با ین ژاپن، با اندکی افت به ۱۱۰.۴۶۰ رسید. یورو توانست از کمترین نرخ ۲.۵ هفته‌ای خود اندکی بالاتر بیاید و در ۱.۱۱۵۶ دلار معامله شود.

افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت دلار در صرافی‌های بانکی

روز گذشته، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که نشان دهنده میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در "سامانه نظارت ارز (سنا) " توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است، امروز هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۸۵۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۳۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این رقم نسبت به روز گذشته، ۲۰۰ تومان افزایش را نشان می‌دهد. همچنین هر اسکناس یورو، به نرخ ۱۵۷۵۰ تومان در صرافی‌های مجاز و بانکی خریداری و با افزایش ۲۰۰ تومانی نسبت به روز سه شنتبه، به قیمت ۱۵۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.  

کاهش بهای طلای سیاه در واکنش به وعده سعودی‌ها

قیمت نفت روز چهارشنبه پس از انتشار آماری که رشد ذخایر نفت آمریکا را نشان داد و همچنین تحت تاثیر وعده عربستان سعودی برای متعادل نگه داشتن بازارها، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۸ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۷۱.۸۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه ۲۱ سنت افزایش قیمت پیدا کرده بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۸ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۶۲.۵۵ دلار در هر بشکه رسید. مؤسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته ۲.۴ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۴۸۰.۲ میلیون بشکه رسیده است در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۵۹۹ هزار بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. آمار رسمی تولید و ذخایر بعدازظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود. از سوی دیگر عربستان سعودی اعلام کرد به حفظ ثبات و تعادل بازار متعهد مانده است. عربستان سعودی به همراه روسیه از سردمداران توافق کاهش عرضه میان کشورهای اوپک و غیراوپک هستند که دور جدید آن با هدف کاهش مازاد ذخایر جهانی از ژانویه آغاز شد.

نفت پاک روسیه طی یک هفته به مجارستان و اسکواکی می‌رسد

وزارت انرژی روسیه دیروز گفت نفت خام پاک روسیه از طریق خط لوله دروژبا به مقصد مرزهای مجارستان و اسکواکی در حال انتقال است و انتظار می‌رود که طی یک هفته به ایستگاه‌های اندازه‌گیری برسد. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد مسکو با لهستان در مورد ازسرگیری انتقال نفت به ایستگاه آدموا زاستا در حال مذاکره است. به گزارش فارس، از بیستم ماه آوریل، آلودگی نفتی روسیه را مجبور کرد تا جریان نفت از خط لوله دروژبا، مجرای کلیدی برای تامین نفت اروپای شرقی و آلمان را متوقف کند. از آن زمان تاکنون حدود پنج میلیون تن نفت روسیه به مقصد اروپا از طریق این خطوط لوله متوقف مانده است. اما رویترز روز دوشنبه درباره ازسرگیری جریان نفت ترانزیتی روسیه به اروپا خبر داده بود. 

هشدار ژاپن درباره تعرفه خودرو

سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد اعمال محدودیت بر واردات خودرو توسط واشنگتن می تواند ناخوشایند بر اقتصاد جهانی و حتی خود آمریکا تأثیر منفی بگذارد. یوشی هید سوگا دبیر کل کابینه دولت ژاپن در مصاحبه با خبرنگاران گفت که هرگونه اقدام تجاری باید مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی انجام شود. اظهارات روز سه شنبه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه واردات خودرو و برخی قطعات خودرو می توان امنیت ملی آمریکا را به تهدید مواجه سازد، باعث نا امیدی برخی خودرو سازان ژاپنی شد. به نوشته رویترز، در همین حال ترامپ اتخاذ تصمیم در مورد اعمال تعرفه بر خودروهای خارجی را به شش ماه بعد موکول کرده است، اقدامی که به ژاپن و اروپا ضربه سختی وارد می کند؛ در واقع ترامپ خواهان کسب امتیاز در مذاکرات تجاری از این کشورها با استفاده از تهدید تعرفه ای و اعمال زور است. تجار و خودرو سازان آمریکایی از کاهش توانایی صادرات محصولاتشان در سطوح بین المللی به دلیل اعمال چنین تعرفه هایی از سوی آمریکا خبر دادند. بسیاری از این خودروسازان می گویند با روی کار آمدن ترامپ از سال 2017 و با اعمال فشار بر صنعت به منظور افزایش شغل، سیاری از سرمایه گذاری ها در این کشور با شکست مواجه شده است.

قیمت طلا در بازار جهانی تحت تأثیر رشد ارزش دلار

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تأثیر رشد ارزش دلار و نشانه‌های کاهش تنشهای تجاری میان آمریکا و چین کاهش پیدا کرد و نزدیک به پایین‌ترین حد خود در دو هفته گذشته ماند. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز چهارشنبه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱۲۷۳.۷۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۲۶۸.۹۷ دلار سقوط کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییری نداشت و در ۱۲۷۳.۳۰ دلار ایستاد. پس از اینکه آمریکا از محدودیت‌های تجاری روی شرکت مخابراتی چینی هواوی کاست، دلار تحت تأثیر بازده بالاتر اوراق قرضه آمریکا نزدیک به بالاترین حد خود در چهار هفته گذشته قرار گرفت. جفری هالی، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: دلار قوی‌تر و تمدید مهلت واشنگتن به هوای برای سه ماه دیگر، چاقو را روی گلوی طلا گذاشت.

حباب سکه به ۵۱۰ هزار تومان رسید

دیروز در پایان معاملات بازار تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با رشد قیمت نسبت به روز قبل، به نرخ ۴ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که روز‌های گذشته، این سکه به ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان نیز رسیده بود. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید و هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان می‌باشد. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی، یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی یک میلیون و ۱۵ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۸۹۱ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد. حباب سکه نیز با کاهش نسبت به روز سه شنبه، به رقم ۵۱۰ هزار تومان رسید.  

بازار اوراق مسکن؛ حبس بازه‌ای «تسه 9610»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی معاملات آخرین روز کاری هفته بیش از ۸/ ۰ درصد رشد کرد و به قیمت ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان به فروش رفت. عموم سایر سررسیدهای وام مسکن (به غیر از ۳ مورد) نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آنها در کانال ۵۰ هزار تومانی پیشروی کرد. از انتهای هفته قبل که «تسه۹۶۱۰» سرانجام توانست به بالای مرز روانی صعود کند، به مدت یک هفته بهای این سررسید وام در کانال ۵۰ هزار تومانی قرار گرفته است. پیش از امروز در جلسه معاملاتی دوشنبه و سه‌شنبه نیز این سررسید وام در آستانه کانال قیمتی بالاتر قرار گرفت؛ اما با توجه به رکود فراگیر بازار مسکن به نظر می‌رسد «تسه‌ها» ظرفیت رشد چندانی نداشته باشند. کاهش تعداد معاملات و انقباض سهم خانه‌های دارای وام رکود بازار «تسه‌ها» را تشدید کرده است.

۶۰ درصد ارز پتروشیمی‌ها برگشت

بانک مرکزی، جزییات بسته سياستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال 1398 را اعلام کرد و بر اساس آن ۶۰ درصد ارز صادرات پتروشیمی و ۵۰ درصد ارز سایر محصولات صادراتی به کشور برگشته است.

دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ

عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۶۰۰ تا ۷ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان است. وی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۲۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و افزود: عرضه مرغ با نرخ‌های کنونی بیانگر زیان یک هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ است. حجت قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به حجم تولید و ازدیاد عرضه نسبت به تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ در چند روز آینده نوسان چندانی نداشته باشد. وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه خرید مرغ با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی پشتیبانی امور دام راهکار کنترل بازار نیست، بیان کرد: پشتیبانی امور دام در جهت حمایت از مرغداران باید براساس هزینه‌های واقعی و تمام شده اقدام به خرید مرغ از مرغداران کند چرا که خرید مرغ شیرینگ پک شده با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از مرغداران در مقایسه با نرخ مصوب وزارت جهاد کشاورزی حدود ۳ هزار تومان فاصله دارد که استمرار این روند به قیمت نابودی تولید تمام می‌شود. وی ازدیاد عرضه در برابر تقاضا را دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: طبق روال همه ساله جوجه ریزی بیشتری برای ماه مبارک رمضان نسبت به ایام عادی سال صورت گرفته است، اما امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کشش چندانی در بازار وجود ندارد که در نهایت کاهش تقاضا نسبت به عرضه، افت قیمت مرغ و زیان مرغداران در بازار را به همراه داشته است.

یک شرکت چینی دیگر در آستانه ورود به لیست سیاه آمریکا

دولت آمریکا به دنبال آن است که تحریم‌هایی نظیر آن‌چه برای شرکت هوآوی وضع کرده است را برای شرکت چینی نظارت ویدئویی هیکویژن هم اعمال کند. به این ترتیب نگرانی‌ها از تشدید بیش از پیش آتش جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان، عمیق‌تر شد. نیویورک تایمز گزارش داد که دولت ترامپ در نظر دارد محدودیت‌هایی را برای هیکویژن، در خرید تکنولوژی آمریکا، ایجاد کند. همچنین شرکت‌های آمریکایی هم برای تأمین قطعات این شرکت، نیازمند مجوز از دولت خواهند بود. سهام شرکت تولیدکننده تجهیزات نظارت ویدئویی هیکویژن دیجیتال تکنولوژی، که در بنچ‌مارک شن‌زن لیست شده است، امروز در ابتدای معاملات ۱۰ درصد سقوط کرد. یکی از مدیران هیکویژن که به علت حساسیت موضوع نخواست نامی از او برده شود، گفت: اگر آمریکا این قطعات را به ما نفروشد، ما می‌توانیم از تأمین‌کننده‌های دیگر آنها را تهیه کنیم؛ تراشه‌هایی که هیکویژن استفاده می‌کند کاملاً تجاری هستند و در واقع بیشتر تأمین‌کنندگان قطعات ما، چینی هستند.

سامانه رجیستری گوشی‌ مسافری بسته است؟

در حالی که طبق تأکید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قرار بود رجیستری گوشی مسافری به شکل فعلی از اول خردادماه لغو شود، یک روز قبل از موعد، عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران از امکان ثبت و رجیستری گوشی تلفن همراه مسافری تا اطلاع ثانوی و طبق روال گذشته با هماهنگی وزارت کشور خبر داد. قرار بود از اول خردادماه سامانه گمرک و ناجا کامل و کارا به یکدیگر متصل شوند که در نتیجه فقط مسافران واقعی قادر به ثبت گوشی باشند و در واقع سامانه روی گوشی‌های غیرمسافر بسته شود. تصمیم‌گیری درباره بسته یا باز بودن این سامانه در بازار تلفن‌همراه کشور بسیار سرنوشت‌ساز است. دیروز اول خرداد‌ماه خبرنگار فارس فعالیت این سامانه را بررسی کرد. این سامانه برای شماره پاسپورتی که در سفر نبوده است پیغام خطا نمایش داد و پس از احراز اصالت پاسپورت، در عمل امکان ثبت گوشی غیرمسافری فراهم نشد. متن پیغام به این شرح است: «براساس اطلاعات دریافتی از پلیس گذرنامه ناجا، مسافرتی در سه ماه گذشته برای شما ثبت نشده است.»

ارزیابی کیفی خودرو‌های سواری تولیدی در فروردین

براساس ارزیابی صورت گرفته از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در فروردین ماه امسال، خودروهای سواری تولیدی در سطح قیمتی یک؛ نیو مزدا ۳ وسوزوزکی گرند ویتارا هر دو چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را به خود اختصاص داده‌اند.

در خودروهای سواری در سطح قیمتی دو؛ پژو ۲۰۰۸ پنج ستاره کیفی را کسب کرده و پس از آن کیا سراتو، هایما S۷ اتوماتیک چهار ستاره، جک S۵، جک S۳ و تیگو ۵ سه ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. در همین سطح قیمتی NEW MVM X۳۳s، دو ستاره از پنج ستاره کیفی را دریافت کرده است. در گروه قیمتی سه خودروهای سواری؛ خودروی B۳۰ چهار ستاره و آریزو ۵ و mvm x۲۲ سه ستاره کیفی را به خود اختصاص داده‌اند.

خودروهای سواری تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک، تندر ۹۰ پلاس، پارس تندر، پژو ۲۰۷ دنده‌ای و اتوماتیک چهار ستاره و دنا، دنا پلاس، تندر ۹۰، رانا، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و بدون صندوق، دانگ فنگ H۳۰، کوییک و NEW MVM ۳۱۵ توانسته‌اند در این ارزیابی سه ستاره از پنج ستاره کیفی را در سطح قیمتی چهارم کسب کنند. در این گروه همچنین سورن، پژو پارس، سمند تبریز، پژو ۴۰۵، ساینا، تیبا و تیبا ۲ دو ستاره کیفی را به خود اختصاص داده‌اند.

در خودروهای سواری در سطح قیمتی پنجم؛ همه محصولات سایپا اعم از X۱۳۱۳، X۱۳۲، X۱۱۱ و X۱۱۱ پارس خودرو همگی تنها دو ستاره از پنج ستاره کیفی را دریافت کرده‌اند. در مدل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره دریافت می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۴
تصور کنید یک روز المان یا ژاپن نتوانند ماشین صادر کنند و یا کره جنوبی نتواند محصولات سامسونگ و ال جی خود را صادر کند یا خود امریکا نتواند محصولات هواپیمایی یا کامپیوتر و محصولات کشاروزی خود را صادر کند. تصور می کنید از اقتصاد و معیشت مردم کره یا ژاپن یا خود امریکا چه چیزی باقی می ماند؟ حالا اگر این را تصور کردید متوجه می شوید امریکا چه به راحتی بزرگترین منبع دارمد ملی ایران را به تیغ تحریم داده. انوقت برخی انتظار دارند که تورم کم باشد یا قیمت دلار کم شود و یا اقتصاد کشور بدون فروش نفت به راحتی اداره شود؟! می بینید که مسئولان اروپا و هم چین و هم ژاپن و هم روسیه و.. حتی برای افزایش چند درصد تعرفه به محصولات خود یا نفت صادراتی خود از سوی امریکا دارند چه اندازه فعالیت می کنند. چون می دانند چه بلایی سر اقتصاد انها می اورد ... افسوس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
شما خودت تولید داشته باش وقدرتمند باش بعد خودت هر کی رو میخوای تحریم کن
ناشناس
| Germany |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
مسئولان اروپا خودشون رو مسئول دنیای مردم میدونند نه آخرتشون
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
عزیز غیب گفتی؟ ما هیچ صنعتی نداریم و نداشتیم جز نفت! اگر تار و پود اقتصادمون رو به تار و پود اقتصاد جهانی میبافتیم الان به راحتی هزینه تحریم ها رو بدوش نمیکشیدیم و بقیه هم متضرر میشدن. ولی نفت تحریم شد کشور مقصد به راحتی نفت مارو با نفت کشور دیگه جابه جا میکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
هیچ صنعتی تو این کشور نیست خام فروشی میکردن در مقابلش کالا وارد میکردن همین اینو هیچ کجای دنیا بهش نمیگن اقتصاد
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
برادر خدا وکیلی یک نگاه بیانداز به کسانی که در این
چهل ساله در دولت و مجلس در دولت ها و مجالس بوده اند شما از این جماعت انتظار معجزه اقتصادی و مدیریتی دارید؟که برای شما اقتصاد غیر نفتی درست کنند؟ا
morteza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
اقا یه سوال ذهن منو درگیر کرده.هی مینالن که امریکا تعرفه ی فلان و فلان افزایش داده هو اقتصاد جهانی رو با مخاطره مواجه کرده هو این صحبتا..چرا در مورد این تعرفه ی گوش بری واردات خودرو و مابقی جنس ها به ایران صحبت نمیشه که باید بابت یه کره ای فوق اقتصادی میلیارد تومن بابتش پول بدی.....؟؟؟؟
وقتی اخبار اخیر اقتصادی از سوی مسئولان را می شنویم که مثلا می گویند چند هزار تن برنج یا شکر یا گوشت در راه است و در کشتی است و یا در بندر است و اینگونه می خواهند بگویند دارند خیلی کار مفید انجام می دهند و ان را جز دستاوردهای خود برای یک کشور بسیار ثروتمند 85 میلیونی نام می برند یاد کتاب 1984 جرج اوول می افتیم که همش بلندگوهای تبلیغی در همه شهرها و حتی جنگلها از تولید چند هزار بند کفش یا چند هزار دستمال یا چند هزار سیب و... به عنوان دستاورد عظیم یاد می کردند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
لنت پراید خریدم صدهزار تومن پارسال همین لنت 18 تومن بود
تورم برای مسوولین 52 درصذ است و برای مردم و بیکاران 500 درصد است .نگاه کنید چه چیزی دو برابر نشده است ؟ حالا به 4 برابر بماند ......
رییس جمهور در دیدار فعالان اقتصادی فرموده اند قیمت دلار زیر ۸ هزار تومان است!!!!!!
ان وقت تکلیف ارز نیمایی چه میشود که خود بانک مرکزی عددی غیر از عدد رییس جمهور میدهد؟
مشاوران ایشان چه کسانی هستند؟؟؟؟؟
دکتر نیلی پارسال بر سر قیمت ارز از دولت رفت چون ایشان ان زمان میگفت دلار ۴۲۰۰ هیچ مبنای علمی در شرایط اقتصادی ان زمان ندارد که وضع بازار ارز گفته او را ثابت کرد و الان مگر کسی جلوی دولت را گرفته خوب به هر که میخواهد دلار نرخ مورد نظر رییس جمهور بدهند منتهی ارز نیمایی و سامانه ثنا و ... ؟؟؟؟؟
آقای روحانی درخواست اختیارات بیشتری را دارند.
من در بخش های امنیتی، فرهنگی و غیره هیچ نظری را در مورد کم یا زیاد شدن اختیارات را ندارم.
اما در بخش اقتصادی آقای روحانی چه کار مفیدی را می خواست انجام بدهد که الان با کم بودن اختیارات انجام نداده است؟!
کدام برنامه کاهش تورم یا رونق تولید وافزایش ساخت مسکن و.. را داشته است که الان به خاطر کمبود اختیارات بر زمین مانده است؟!
تنها یک مورد قیمت بنزین بوده که نتوانست به خاطر مخالفت مجلس اعتدالی افزایش دهد.
تورم 51% برای مردم بیشتر شبیه یک مزاح است تا واقعیت.
وقتی مسئولین مردم را ... فرض میکند انتظار دارید دشمن خارجی چه حسابی روی مردم ما باز کند ؟
اقتصاد مملکت در بحران خاصی است که بواسطه نا کارامدی ساختار سیاسی ومدیریت هیچ اصلاحات کلانی هم ممکن نیست.الان باید اعلام وضع اضطراری کرد .باید بخش عمده ای از نقدینگی کشور مثلا 65 درصد آن را که در قالب سپرده های بانکی در اختیار قشر بسیار محدودی از مردم یعنتی کمتر از 3 درصد سپرده گزاران است امحاء شود،سود بانکی تا 2 درصد کاهش یابد و افزایش دستمزد سالیانه کارکنان به حداکثر 2 درصد محدود شود تا بتوان جریان رشد نقدینگی را کنترل کرد و به کمتر از 5 درصد در سال رساند.پس از آن بواسطه نابود شدن 65 درصد نقدینگی موجود کشور قیمت دلار تا 5000 تومان کاهش خواهد یافت و تورم به نزدیکی صفر خواهد رسید و شرایط برای توسعه اقتصاد کشور مهیا خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
من بدبخت که یازده سال جون کندم یه دویست میلیون پول پسنداز کردم و مثل دسته آقاین نرفتم دلار و سکه بخرم چه گناهی کردم که پولم تو این سیستم اقتصادی نابود بشه بره هوا!!!! منم باید میرفتم مثل امثال شما پولمو دلار وسکه میکردم لعنت به من که بفکر خودم و خانوادم نبودم
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
عزیزم اولا منظور من نابودی بر اساس رقم بود یعنی سپرده های بالای ۲میلیارد بیشتر و سپرده های کوچک خیلی کم یا اصلا هیچ بعد از ان هم توجه کن هدف این کار اصلاح ساختار است نه انتقام گیری از ثروتمندان وقتی سپرده ها امحا، شوند نرخ ارز هم کاهش می یابد پس پولداران سرمایه از دست داده هم ضرر نمی کنندچون ارزش سرمایه خود را به ارز می سنجند و نه ریال
پنجشنبه ۲ خرداد ساعت ۱۱:۴۵
دلار ۱۴۵۰۰
یورو ۱۶۲۰۰
سکه ۴۸۸۰۰۰۰
ترامپ دیگر تحریم نفت را از ایران بر نمی دارد فکر دیگری برای تامین ارز و کاهش تورم کنید. ترامپ قطعا تا 6 سال دیگر هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
ترامپ دور بعد اگه رای بیاره صد در صد به ایران حمله نظامی میکنه
بله تورم 52مرکز آمار که درست نیست ولی به هر حال به دولت بگید
مردم می دانند تورم چنده . دولت است که قرار بوده که اعزایش حقوق بر حسب تورم افزایش پیدا کنه.
آیا کارگر بدبخت می توانه با این تورم .گوشت .لبنیات . تخم مرغ . سیب زمینی . قند .چای . شکر . کرایه خونه . لباس خود و بچه . کرایه ایاب وذهاب و هزاران بدبختی دیگه اگه بیماری یا مرگ میر پیش بیاد . حتی شهرداری قبول نخواهد کرد. پس تو این مملکت چه باید کرد.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
داداس با همون افزایش حقوق آبکی یه ماه بعدش ارز از ۱۲ تومن شد ۱۵ تومن همینجور الکی بنده خدا پول چاپ میکنن میدن بهت حقوقت دو برابر بشه اجناس شیش برابر میشن
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
ناشناس جان هر وقت عوام مردم ما فهمیدند با افزایش حقوق کاغذی به جایی نمی رسند و با آن مخالفت کردند یعنی اول اصلاح امور هستیم و فرهنگ مردم در حال رشد است
آیا روسیه می تواند بخشی از سهمیه نفت ایران در اپک از جانب ایران به اروپا صادر کند و منابع ارزی آنرا عودت دهد؟
البته تورمی که مردم باگوشت وپوست واستخوانشان حس میکنندبسیاربیشتر از ۵۲ درصداست اینجاست که بایدگفت صدرحمت به عملکرد احمدی نژادباتوذم ۴۰ درصدی اش !!!
فقط یکسال و‌بعدش هم سالهای دیگه صبر کنید ‌مقاومت کنید تا ترامپ از کاخ سفید بره . بعدش حل می شه همه چی . ممکنه البته نفر بعد هم‌که بیاد همین راه ترامپ رو‌ادامه بده که بازهم مردم ایران مقاومت کنند تا چهار سال بعدش !!
دولت باید هرچه زودتر ارز رو تک نرخی کنه و بجاش یارانه نقدی دهکهای کم درآمد رو بیشتر کنه. اگر ارز چند نرخی نبود الان قیمت ارز کمتر بود. چون الان بخش زیادی از رانت ارز نصیب یک عده خاص میشه. همینطور صادرات مشکلتر شده چون صادرکنندگان مجبورن ارز رو با قیمت ارزانتر در سامانه نیما عرضه کنند.
دولت اعتدال همين نرخ تورم 52 درصد (كه قطعا رقم واقعي آن بيش از اين هاست)خاطره تورم دولت هاشمي و احمدي نژاد را به به محاق برد.
اگرترامپ تا شش سال دیگر باشد و ما نتوانیم نفت صادرکنیم یعنی منبع درامد قطع حداقل از همین الان واردات کالاهای غیرضرور را بی خیال شوید تا دیرنشده و میوه ها ومواد غذایی که درداخل تولید میشد را کمترصادرکنید که مردم کمتر درتنگنا قرار بگیرند
تورم بالای 50درصد اعلام میشود آنوقت شیخ حسن روحانی در مقابل دوربین صدا وسیما اعلام میکند که میزان افزایش 20درصدی کارمندان وبازنشستگان بیش ازتورم بوده واقعا روحانی بااینگونه اظهارات مشمیز کننده وکذب روی همه تاریخ راسفید کرد
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
یعنی بااین بااینهمه گرانی وسختی هنوزروزخوشمان است وای بفرداحالارئیس بانک مرکزی بابگیروببندنرخ ارزرابک پنجم واقعی نشان دهد، آیامیتواندبابگیروببندمایحتاج ضروری مردمرا،به یک دوم واقعی نشان دهد؟
وای بحال قشر کارمند و کارگر خوش بحال دولت
باهمین روندپیش بریم زمانی خواهدرسید که یک کیلوگوشت ۵۰۰ هزارتومان ویک کیلوبرنج ۱۰۰ هزارتومان ویک دستگاه پراید ۳۰۰ میلیون خواهدشد قیمت مسکن راکه دیگر نمیشودتصورکرد!!!
مبنای رتبه بندی در کیفیت خودروی داخلی کاملا اشتباه و به درد خودتون میخوره . شوما اگه راست میگین کیفیت یک خودروی متوسط نه یک خودروی سطح بالا رو مبنا قرار بدین بعد بشینین
ستاره بدین به خودروهاتون تا ببینید که هیچ کدوم از خودروهاتون ارزش یک ستاره رو هم نداره.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار