بازدید 16711
۵
در روزهای گرانی ۹۲ درصدی قیمت برنج

«شهروند» برای مشتریانش سنگ تمام گذاشت؛ فروش برنج پاکستانی به اسم برنج درجه یک ایرانی

قیمت برنج این روز‌ها رو به رشد است و خبر‌های منتشر شده حکایت از آن دارد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی از ۲۰ هزار تومان عبور کرده است. در کنار این افزایش قیمت برنج، برخی خبر‌های پیرامون آن از جمله تقلب در فروش برنج بیشتر باعث ناراحتی مصرف کنندگان می‌شود. در حالی که یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنجی را تحت عنوان برنج هاشمی از قرار هر کیلویی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رساند، بررسی‌ها نشان داد که ۷۰ درصد این برنج پاکستانی و ۳۰ درصد آن ایرانی است.
کد خبر: ۹۰۱۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷ 22 May 2019
تابناک اقتصادیقیمت برنج این روز‌ها رو به رشد است و خبر‌های منتشر شده حکایت از آن دارد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی از ۲۰ هزار تومان عبور کرده است. در کنار این افزایش قیمت برنج، برخی خبر‌های پیرامون آن از جمله تقلب در فروش برنج بیشتر باعث ناراحتی مصرف کنندگان می‌شود. در حالی که یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنجی را تحت عنوان برنج هاشمی از قرار هر کیلویی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رساند، بررسی‌ها نشان داد که ۷۰ درصد این برنج پاکستانی و ۳۰ درصد آن ایرانی است.

به گزارش تابناک اقتصادی، این روز‌ها قیمت برنج رشد چشمگیری داشته است و گویا این بار نوبت برنج است که گوی سبقت گرانی را از سایر کالا‌ها برباید. در حالی که قیمت برنج ایرانی ۶ ماه پیش کیلویی حدود ۱۲ هزار تومان در بازار تهران به فروش می‌رفت، اما این قیمت رفته رفته افزایش یافت و در این روز‌ها به بیش از ۲۳ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت ۹۲ درصدی برنج در شش ماه در حالی است که به گفته محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات برنج با ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان ادامه دارد و پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که میزان تولید برنج در سال جاری بیش از سال گذشته خواهد بود. همچنین وی بیان داشته که ذخایر برنج در کشور دو برابر سال گذشته است.

به هر صورت افزایش قیمت برنج باعث شده است تا این روز‌ها بهارستان نشینان هم در این زمینه اظهار نظر‌هایی را داشته باشند. به عنوان نمونه نورمحمد تربتی نژاد سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس طی مصاحبه‌ای در مورخه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ با تاکید بر اینکه قیمت بیش از ۲۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم برنج ناشی از سوء استفاده دلالان از فضای روانی بازار می‌باشد و این قیمت کاذب است، خاطر نشان کرد: هرکیلوگرم برنج وارداتی از کشور‌های پاکستان و هندوستان باید حدودا با قیمت ۷ هزار تومان به فروش برسد و قیمت ارقام داخلی با توجه به سطح کیفی متفاوت آن‌ها باید بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان تعیین شود.

در کنار خبر‌های گرانی برنج، اما خبر‌های دیگری نیز پیرامون این کالای کشاورزی منتشر شده که نشان می‌دهد برخی‌ها واقعا از شرایط گرانی قیمت برنج در حال سوءاستفاده هستند و در حال ماهی گرفتن از این آب گل آلود می‌باشند. به عنوان نمونه، شب گذشته گزارشی از تلویزیون پخش شد که نشان می‌داد علاوه بر افزایش قیمت برنج، تقلب در این کالا نیز رواج پیدا کرده است.
 
این گزارش نشان می‌داد که یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنجی را تحت عنوان برنج هاشمی از قرار هر کیلویی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رساند. حسین ایزدی رئیس مرکز گشت‌های مشترک تعزیرات تهران در ادامه گفت: کارشناسی‌های انجام شده بر روی این برنج نشان داد که ۷۰ درصد این برنج هاشمی، پاکستانی است و تنها ۳۰ درصد آن ایرانی است. ایزدی ادامه داد: تخلف فروشگاه به عنوان عرضه کالای تقلبی قطعی است.
 
در ادامه این گزارش عبدالله حقیقت نائب رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: این باب شده است که بر روی تمامی برنج ها، هاشمی می‌خورد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰ درصد این برنج‌ها پاکستانی است و تنها ۲۰ درصد آن ایرانی است. وی در ادامه گفت: این فروشگاه‌های بزرگ جهت جلوگیری از این موضوع، باید کارشناس تشخیص برنج داشته باشند.

هر چند که گزارش به وضوح نشان نمی‌داد که این تخلف از سوی کدامیک از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سر زده است، اما امروز مورخه ۱ خرداد ۱۳۹۸ عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران طی مصاحبه‌ای گفت: اگر تخلف گرانفروشی و احتکار برنج در دو شعبه "فروشگاه شهروند" محرز شود برخورد جدی می‌کنیم و نتیجه آن به اطلاع رسانه‌ها و عموم مردم خواهد رسید.
 
«شهروند» برای مشتریاننش سنگ تمام گذاشت؛ فروش برنج پاکستانی به اسم برنج درجه یک ایرانی

اما خبر دیگری که در این مدت گران شدن قیمت برنج، اندکی جای تامل داشت این بود که عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس طی مصاحبه‌ای در مورخه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ با اشاره به واردات ۲۰ هزار تن برنج هندی، گفت: آنقدر این میزان برنج در انبار‌های نگه داشته شد و توزیع نکردند که فاسد شد و نهایتا صورت جلسه کردند، زنگ زدند و به دامداری‌ها دادند؛ آب هم از آب تکان نخورد، ۲۰ هزار تن برنج به جای سفره مردم روانه دامداری‌ها شد.

به هر صورت این خبر تقلب، احتکار و خوراک دام شدن برنج‌های وارداتی در این روز‌ها که مردم با گرانی این قلم کالای خوراکی و اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند خود جای تامل بسیار دارد. بهتر است نهاد‌های نظارتی بیش از پیش مراقب این گونه سواستفاده‌ها باشند و با عاملین آن‌ها برخورد‌های جدی داشته باشند. سر زدن این گونه تخلفات، آن هم از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر هم خود جای بحث بسیار دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
سلام
چرا این فروشگاه را به مردم معرفی نمی کنید ؟ اگر تخلف مدیر آن می باشد خوب بعنوان فرد خاطی معرفی و او را بردارید اگر سیستم فروشگاه کلا آلوده است بازهم باید اقدام اساسی شود تا اعتماد مردم جلب شود معنی اینکار که با مدیر توافق کرده اند تا برنج ها را کیلو یی ده هزار تومان بفروشد یعنی چه ؟ اگر همان سیستم یا فرد حاکم باشد ممکن در موضوع دیگری تخلف کند خلاصه بدین شکل اعتماد مردم جلب که نمی شود بلکه بالعکس اجحاف حق افرا درستکار می شود
قطعا مدیران شهروند از این قضیه مطلع بودن و باید با اونها برخورد بشه.البته عدم صداقت تو فروش‌های مراکز بزرگ مدتی هست کاملا عادی شده.مثلا کالاهای بدون مشتری و یا مشکل دار از نظر تاریخ مصرف و یا قیمت های کاذب رو میارن و به عنوان تخفیف دار به مردم می فروشند.چندی پیش یه ماهیتابه از ...خریدیم که تخفیف 60 درصدی داشت.بعد که آوردیم خونه دیدیم روکش تفلون اون خرابه .در اصل فروشگاه تخفیفی نداده بود و عملا کالای خراب رو با فریب تخفیف نقد کرده بود
تابناک دیگه چه تقلب و فسادی مونده که در این مملکت انجام نشده باشد؟ اسم ایران را به دلیل ارایه انواع تقلب و فساد اقتصادی باید در کتاب گینس هم ثبت کرد.
همه چیز برعکس شده به جای اینکه فروشگاه های بزرگ‌ و برند نظارتشون بیشتر باشه دقیقا برعکسه.. از ... سالاد ماکارونی خریدم مسموم‌ شدم‌ بعد صحبت کردنی با دوستم دقیقا همین اتفاق برای او هم افتاده بود!!! و جالبش اینه که تو فروشگاه به اون بزرگی مدیریتی جایی نیست که بتونی شکایت کنی!!
مشکل اینجاست که مسولان این فروشگاه دست از کلاه برداری برنمیدارن
تلویزیون اعلام کرد که مجبورشون کردن با قیمت هر کیلو 10 تومن بفروشن به جای 26 تومن اما اگه همین الان به فروشگاه اینترنتی شهروند مراجعه کنید میبینید که برنج هاشمی کریمی 10 کیلویی رو دارن کیلویی 18 تومن میفروشن لطفا پیگیری مقطعی نیاشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر