بازدید 5419

ایجاد سراهای نوآوری در مناطق مرزی

کد خبر: ۹۰۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ 22 May 2019

یک مقام مسئول در دانشگاه آزاد از ایجاد سراهای نوآوری در مناطق مرزی خبر داد و گفت: موضوعات پایان نامه‌ها را براساس نیاز صاحبان صنایع به دانشجویان اعلام می‌کنیم.

به گزارش مهر، بابک نگاهداری یکی از رویکردهای جدید دانشگاه آزاد را در دوره جدید، رسالت اجتماعی و نقش آفرینی‌ها در عرصه صنعت و جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: بر این مبنا، در سفرهای استانی در پی بازدید از واحدهای مختلف دانشگاه آزاد، جلسات مشترکی را نیز با صاحبان صنایع آن شهر و یا منطقه برگزار و نیازها و مطالبات آنها را از دانشگاه احصاء می‌کنیم. خوشبختانه تاکنون توافقاتی درباره تعریف پایان نامه‌ها و تحقیقات دانشگاه در راستای نیازهای صنایعِ آن شهر یا منطقه، صورت گرفته است. به طور مثال؛ در زمینه صنعت کاشی و سرامیک در میبد یزد، کفش چرم در تبریز و فرش در کاشان، توافقاتی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه بر همین اساس، موضوعات پایان نامه‌ها را براساس نیارهایِ صاحبان صنایع، به دانشجویان اعلام می‌کنیم، افزود: در خصوص برگزاری دوره‌های کارآموزی رشته‌های مختلف در صنایع آن شهر نیز توافقاتی صورت می‌گیرد.

نگاهداری، ایجاد تحول در تعریف رشته‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های جدید دانشگاه آزاد برشمرد و گفت: بنا داریم با تحول در تعریف رشته‌های دانشگاهی، به سمت رفع نیازهای اقتصادی و اجتماعی شهرهای مختلف کشور پیش رفته و دانشجویانی تربیت کنیم که پاسخگوی نیازهای منطقه و شهرِ واحدِ دانشگاه باشند. این رویکرد به صورت جدی دنبال می‌شود. در واقع نظام موضوعات پایان نامه دانشگاه آزاد، تحت عنوانِ "پایش"، نظامی مبتنی بر همین رویکرد است.

سرپرست سابق معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اضافه کرد: همچنین دانشگاه آزاد در تلاش برای ایجاد تعاملِ وسیع با صنایع در سطح ملی است؛ به طوری که مقرر شده تفاهم نامه‌های کاملاً عملیاتی منعقد و یکی از واحدهای دانشگاه نیز به عنوان مسئول راهبری توافقات صورت گرفته انتخاب شود. در همین زمینه با صنایع ذوب آهن اصفهان تفاهم نامه‌ای به امضا رسیده است که هم آنها موضوعات مورد نیاز و مشکلاتی که فراروی صنایع ذوب آهن وجود دارد به ما اعلام کنند و هم دانشگاه، تحقیقات و پایان نامه‌ها را به آن سمت سوق دهد. بر این باور هستیم که دانشجویان ما باید در قالب دوره‌های کارآموزی و سایر اشکال و قالب‌ها، دوره‌هایی را در میدانِ عملیاتیِ صنایع پشت سر بگذارند.

وی به سایر تفاهم نامه‌های منعقد شده میان دانشگاه آزاد اسلامی و صنایع سطح ملی اشاره کرد و ادامه داد: تفاهمنامه ای با وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سازمان شیلات به امضا رسیده که در واقع بر اساس آن، طرح تحول کشاورزی را دنبال می‌کنیم. دانشگاه آزاد با توجه به برخورداری از سرمایه‌های انسان، دانشکده‌های متعدد و ظرفیت بسیار بالا در حوزهء کشاورزی، می‌تواند نقش آفرینی خوبی داشته باشند. از این رو بنا داریم در این بخش و در راستای تولیدات مواد غذایی مورد نیاز و نیز بالا بردن ضریب امنیت غذایی کشور، قدم‌های مؤثری بر داریم.

نگاهداری در ادامه به امضای تفاهم نامه با سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: خوشبین هستیم که بر اساس این تفاهم نامه بتوانیم از زمین‌های وقفی، توان علمی و تخصصی و ظرفیت‌های گلخانه‌ای و دانش فنی موجود در دانشگاه استفاده و نهایتاً تحول در امنیت غذایی کشور را ایجاد کنیم.

سرپرست سابق معاونت تحقیقات فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در راستای توسعه و ارتقای فناوری‌های حوزه تولید خودرو، تفاهم نامه‌ای نیز با مرکز تحقیقات یک شرکت خودروسازی به امضا رسانده ایم که بر مبنای آن، هم از یک سو شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد در این عرصه فعال شوند و هم از طرفِ دیگر، امکان شناسایی و حل و فصلِ مشکلات و مسائل علمی و فنی موردِ نیاز ایران خودرو، فراهم شود.

نگاهداری گفت: دانشگاه آزاد، واحدهایی را تحت عنوان «سراهای نوآوری» دارد که مجموعه پتانسیل‌های فناورانه و نوآورانه دانشگاه اعم از مراکز رشد، پردیس‌های پارک علم و فناوری و شتاب دهنده‌ها و … در آن تجمیع شده اند.

وی با اشاره به برنامه این دانشگاه برای ارتباط نزدیک سراهای نوآوری با اتاق‌های بازرگانی استان‌ها، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اتاق‌ها، سرمایه گذاری‌های لازم را در راستای نیازهای واقعیِ اصناف، تجار و صنعتگرانِ منطقه دارند، در نظر داریم طوری برنامه ریزی کنیم که در این مدل، سراهای نوآوری در راستای نیازهای اتاق بازرگانی عمل کرده و محصول و فناوری تولید کنند.

رئیس ششبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد به انعقاد تفاهم نامه با ستاد اجرایی فرمان امام اشاره کرد و افزود: هدف از این همکاری، ایجاد مراکز اشتغال دانش بنیان در قالب سراهای نوآوری در مناطق مرزی و محروم کشور با بهره مندی از سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان امام است.

وی با بیان اینکه معتقدیم دانشگاه آزاد، دانشگاهی از مردم است و باید در خدمت همین مردم و جامعه باشد، گفت: محوریت همه تلاش‌های خودمان را رفع مشکلات مردم و جامعه قرار داده ایم، در همین راستا؛ هدایتِ مجموعه آموزش، پژوهش و فناوری دانشگاه به سمت پاسخگویی به مسائل مردم، تغییر اساسی مدیریت کنونی در پارادایم و رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی