بازدید 4141
۲

دلالی نمایندگی‌‌‌های خودروسازان در بازار

دلالی در بازار خودرو تا جایی تقویت شده که شاهد خرید و فروش خودرو با نرخ‌های لحظه‌ای در برخی نمایندگی‌های خودروسازان هستم. در مقابل مردم به راحتی قادر به خرید خودرو از کارخانه نیستند.
کد خبر: ۸۹۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳ 15 May 2019

به گزارش فارس، در شرایطی که این روزها بازار خودرو با هرج و مرج همراه است، برخی از نمایندگی‌‌های شرکت‌های خودروساز به این وضعیت دامن زده و به محلی برای دلالی خرید و فروش خودروهای صفر تبدیل شده است. این قضیه آنچنان تقویت شده که نمایندگی‌ها برای فروش روزانه خودرو منتظر می‌مانند تا ساعت ۱۱ صبح قیمت روز خودروها مشخص شود، مانند همان اتفاقی که در مورد دلار و سکه می‌افتد.

این موضوع در کنار عرضه کم خودروسازان باعث شده تا قیمت خودرو در بازار روندی صعودی داشته باشد. این در حالی است که خودروسازان مرتب اعلام می‌کنند که سهمیه خاصی برای نمایندگی‌ها وجود ندارد و آنها نیز مانند سایر مردم می‌توانند با رعایت شرایط تعیین شده از جمله قید محدودیت کد ملی برای ثبت نام نسبت به خرید اقدام کنند.

به این ترتیب برخی نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز در حالی به محلی برای دلالی خودرو تبدیل شده‌اند که مردم در خرید خودرو از کارخانه با مشکلات زیادی روبرو هستند و به سختی موفق به ثبت نام می‌شوند.

در کنار این مسئله طی هفته‌های اخیر شاهد اعلام نرخ‌های نجومی خودرو در سایت‌های فروش اینترنتی خودرو بودیم. هرچند نرخ‌های نجومی برای مدتی از روی سایت‌های فروش اینترنتی حذف شد اما بازگشت دوباره قیمت‌ها به این سایت‌ها نشان می‌دهد که همچنان فعالیت دلالان در این بخش ادامه خواهد داشت. در این بخش نیز شاهد ثبت آگهی‌هایی هستیم که در آن فروش انواع محصولات ایران خودرو یا سایپا اعلام شده است.

در تماس بعد از ساعت ۱۱ با یکی از نمایندگی‌های ایران خودرو، مدیر فروش این نمایندگی‌ با بیان اینکه قیمت خودروها لحظه‌ای عوض می‌شود، به خبرنگار فارس گفت: خودروی مورد نظرتان را یکی، دو روزه تحویل می‌دهیم ولی پلاک خودرو بعد از دو هفته تعویض می‌شود و دو هفته بعد هم سند به نام خریدار صادر می شود.در تماس با چند نمایندگی ایران خودرو، وقتی درخواست خرید خودرو تحویل روز کردیم، اعلام کردند که ساعت ۱۱ با آنها تماس بگیریم تا قیمت روز خودروها مشخص شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه صدور سند و پلاک به نام خریدار را تضمین می‌کنیم، ادامه داد:‌ تضمین‌نامه کتبی نداریم ولی به صورت شفاهی این موضوع را تضمین می‌کنیم. همه نمایندگی‌ها همین کار را انجام می‌دهند.

مدیر فروش این نمایندگی ایران خودرو قیمت پژو ۴۰۵ مدل GLX تحویل روز را ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را ۱۳۰ میلیون تومان اعلام کرد.

مدیر فروش یکی دیگر از نمایندگی‌ها ایران خودرو نیز با بیان اینکه قیمت‌ها لحظه‌ای مشخص می‌شود، به فارس گفت: خودروها به نام سرمایه‌گذار نمایندگی است، سرمایه گذار ۲۰۰ دستگاه ماشین از کارخانه تحویل گرفته و حالا آنها را به فروش گذاشته است.

وی ادامه داد: خودرو همین امروز به شما تحویل داده می‌شود ولی یک هفته بعد به شما وکالت تعویض پلاک می‌دهیم.

این فروشنده محصولات ایران خودرو، قیمت پژو ۴۰۵ را ۸۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را ۱۳۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را ۱۰۷ میلیون تومان اعلام کرد.

مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های سایپا در این مورد به فارس می‌گوید: خودروها به اسم سرمایه‌گذار نمایندگی است که در روز خرید تحویل مشتری داده می‌شود و بعد از ۲ یا ۳ روز هم وکالت تعویض پلاک برای خریدار صادر می‌شود.این وضعیت در نمایندگی‌های فروش محصولات سایپا نیز برقرار است. 

وی قیمت پراید ۱۳۱ سفید را ۵۳ میلیون تومان و تیبا صندوق‌دار را ۶۰ میلیون تومان اعلام کرد.

یکی دیگر از نمایندگی‌های سایپا نیز با بیان اینکه خودروها به نام کارکنان نمایندگی است، قیمت پراید ۱۳۱ تحویل روز را ۵۳ میلیون تومان اعلام کرد.

وی ادامه داد: حواله تیبا هم با قیمت ۵۶ میلیون تومان موجود است.

به این ترتیب مشاهده می‌کنیم که نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز به محلی برای دلالی خودرو و تقویت قیمت بازار تبدیل شده‌اند. رفع این معضل نیازمند نظارت دستگاه‌های مسئول به ویژه سازمان حمایت است تا از این طریق جلوی رشد افسارگسیخته قیمت خودرو گرفته شود و خودروهای تولیدی نیز نصیب افرادی شود که به خودرو نیاز واقعی دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
با عرض سلام و وقت بخیر
و تشکر بابت گزارش خوبتون من الان دقیقاً همین مشکل رو دارم حواله خریدم ولی نمایندگی میگه قیمت بروز هستش و در سایت شیپور یکی از افراد نمایندگی روزانه قیمت رو بالا می‌برند و نمایندگی هم طبق قیمت اون به عنوان ۵درصد زیر قیمت بازار قیمت رو افزایش میده واقعاً متاسفم برای خودم که پولی که به سختی به دست آوردم رو دادم دست اینها ...
206 ، 107 میلیون تومن ؟ یعنی من باید 4 سال کار بکنم ، هیچی خرج نکنم ، حقوقم به اندازه تورم هر سال زیاد بشه و قیمت ماشین جهش نکنه ، تا بتونم یک ماشین با تکنولوژی 20 سال پیش بخرم . اونم نه اورجینال بلکه با قطعات چینی و ایرانی و بی کیفیت!

واقعا سر کار رفتن توجیه افتصادی نداره!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار