بازدید 2933

چین تسلیم هیچ گونه فشار حداکثری نخواهد شد

دور یازدهم مذاکرات تجاری چین و ایالات متحده در روزهای 9 و 10 می با حساسیت و دشواری بسیار برگزار شد. طرفین پیشرفت های چشمگیری در بسیاری از موارد از جمله بهبود وضعیت محافظت از مالکیت فکری، گسترده شدن دسترسی به بازار و بهبود بالانس تجاری بین دو کشور داشته اند، اما با این حال درباره هیچ یک از نگرانی های اصلی چین، توافقی به دست نیامده است.
کد خبر: ۸۹۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۳ 12 May 2019

چین تسلیم هیچ گونه فشار حداکثری نخواهد شددور یازدهم مذاکرات تجاری چین و ایالات متحده در روزهای 9 و 10 می با حساسیت و دشواری بسیار برگزار شد. طرفین پیشرفت های چشمگیری در بسیاری از موارد از جمله بهبود وضعیت محافظت از مالکیت فکری، گسترده شدن دسترسی به بازار و بهبود بالانس تجاری بین دو کشور داشته اند، اما با این حال درباره هیچ یک از نگرانی های اصلی چین، توافقی به دست نیامده است.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از GlobalTimes، بعد از آنکه واشنگتن اعلام کرد که بر روی واردات خود از چین تعرفه گمرکی 25 درصدی اعلام خواهد کرد، چین نیز در پاسخ اعلام کرد که اقدامات متقابل لازم، انجام خواهد شد.

چین همواره در مذاکرات تجاری خود با ایالات متحده رفتاری مسئولیت پذیرانه و فوق العاده صمیمانه داشته است. اما چین هرگز دربرابر فشار حداکثری ایالات متحده تسلیم نخواهد شد و هرگز درباره مسائل مربوط اصول اساسی کشور، مصالحه نخواهد کرد.

بهانه ایالات متحده برای ایجاد درگیری های تجاری، دستیابی به تجارتی عادلانه بوده است. با این حال، واشنگتن فراموش کرده است که تجارت عادلانه باید دو طرفه باشد. بدون یک دست آورد برد-برد هیچ توافق عادلانه ای وجود نخواهد داشت. تصمیم ایالات متحده مبنی بر اعمال فشار حداکثری بر روی چین، تنها منجر به از دست رفتن فرصت های موجود برای حل مشکلات خواهد شد.

تصمیمات پر ریسک کاخ سفید، باعث ایجاد مخالفت هایی در خاک ایالات متحده نیز شده است. در خود ایالات متحده مخالفان گسترده ای وجود دارند که معتقدند اقدامات کنونی دولت ترامپ، منجر به اختلال در بازارهای مالی، آسیب به منافع افراد و ایجاد شوک اقتصادی در کشور خواهد شد. انتقاد از اقدامات بی پروای دولت ترامپ، در جامعه بین المللی نیز مطرح است.

چین در برابر تعرفه های گمرکی ایالات متحده، موضعی قاطع اتخاذ کرده است، اما برای نتایج احتمالی دیگر نیز کاملاً آماده است. رویکرد آرام و منطقی چین توجه جهان را جلب کرده است، که این امر نشان دهنده اعتماد کامل چین به اقتصاد خود است.

با در اختیار داشتن شرکای تجاری در سراسر دنیا، چین به سرعت در حال تبدیل شدن از یک قدرت تجاری بزرگ، به یک کشور قدرتمند در این زمینه است. اختلافات چین و ایالات متحده نمی تواند مانع پیشرفت چین شود.

البته، امید به روابط تجاری خوب بین چین و ایالات متحده از بین نرفته و از بین نیز نخواهد رفت. طرفین توافق کرده اند که در پیروی از خواسته مردم دو کشور، به مذاکرات ادامه دهند.

در طی دو سال گذشته، پیشرفت ها و پس رفت های به وجود آمده در روابط تجاری چین و ایالات متحده، باعث به وجود آمدن انعکاس های جدید در روابط دو طرفه این دو کشور شده است. با نگاه کردن به تصویر کلی روابط چین و آمریکا، به نظر هنوز هم امید وجود دارد.

همکاری تنها انتخاب صحیح است. استقرار روابط دیپلماتیک بین چین و ایالات متحده از حدود40 سال پیش ، نشان داده است که همکاری بین این دو کشور همواره روندی مقاومت ناپذیر بوده است. حفاظت از روابط دو طرفه بین این دو کشور هم به نفع چین است، هم به نفع ایالات متحده و هم به نفع کل دنیا.

روابط اقتصادی و تجاری، پایه و اساس روابط بین ایالات متحده و چین هستند. این یک واقعیت عینی است که از بین نمی رود. مذاکرات تجاری فعلی، در حکم یک مأموریت تاریخی برای شکل دادن نظم جدید روابط بین این دو کشور خواهد بود، توافقی جامع و شامل، برابر، و برد-برد.

برای منفعت مردم و توسعه بلند مدت هر دو کشور، هر دو طرف باید این مسئولیت را پذیرفته و مذاکرات را جدی بگیرند. هر دو کشور باید اختلافات را با رعایت احترام متقابل، برابری و سود متقابل، مدیریت کنند و به دنبال راه حل هایی که مورد قبول هر دو کشور است باشند. علی الخصوص ایالات متحده باید از این روند پیروی کرده و همسو با چین، برای حل مشکلات از طریق مشورت به صورت برابر و دستیابی به یک نتیجه برد-برد برای هر دو کشور، عمل کند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار