بازدید 3161

مهلت یک ماهه ایالات متحده به چین همزمان با به بن بست خوردن مذاکرات تجاری

دولت دونالد ترامپ به چین اعلام کرده است که آن ها یک ماه فرصت دارند تا به یک توافق تجاری دست یابند، در غیر این صورت تمامی محصولات چینی صادره به آمریکا مشمول تعرفه گمرکی خواهد شد. این اتفاقات در حالی است که هر دو طرف امید داشتند تا علیرغم بی نتیجه بودن مذاکرات فعلی، از ابراز عمومی شکست این مذاکرات دوری کنند.
کد خبر: ۸۹۸۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۶ 12 May 2019

دولت دونالد ترامپ به چین اعلام کرده است که آن ها یک ماه فرصت دارند تا به یک توافق تجاری دست یابند، در غیر این صورت تمامی محصولات چینی صادره به آمریکا مشمول تعرفه گمرکی خواهد شد. این اتفاقات در حالی است که هر دو طرف امید داشتند تا علیرغم بی نتیجه بودن مذاکرات فعلی، از ابراز عمومی شکست این مذاکرات دوری کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از بلومبرگ، این تهدید در مذاکرات واشنگتن روز جمعه و ساعاتی بعد از آنکه رئیس جمهور ایالات متحده با اعمال تحریم ها روی 200 میلیارد دلار از محصولات چینی، فشارها را افزایش داد، بیان شده است. این مذاکرات تحت بررسی دقیق بازارها قرار دارد، به طوریکه بازار بورس ایالات متحده بعد از آنکه مذاکره کنندگان اعلام کردند جلسات نسبتاً خوبی داشته اند، با رشد مواجه شد.

در سلسله توییت هایی که برای بازار خوشایند بود، ترامپ اعلام کرد که مذاکرات «بی پرده و سازنده» بوده است. ترامپ گفت: «رابطه بین من و رئیس جمهور چین کماکان بسیار قدرتمند است، و مذاکرات در آینده ادامه خواهد داشت».  طبق اظهارات یکی از منابع آشنا با موضوع، ادامه مذاکرات امکان پذیر است، اما در حال حاضر برنامه فوری برای دور بعدی مذاکرات وجود ندارد.

طبق اظهارات افراد مطلع از جریان مذاکرات، پیشتر، مقامات آمریکایی در ملاقات با معاون نخست وزیر چین، جایگاه ایالات متحده را اعلام کرده اند، چین 3 الی 4 هفته زمان دارد تا به یک توافق دست یابد، یا اینکه کلیه صادرات آنها به ایالات متحده مشمول تعرفه گمرکی 25 درصدی خواهد شد. این تهدید در پاسخ به عدم ارائه هرگونه امتیاز درخور، توسط چین در طی دو روز مذاکره در واشنگتن ابراز شده است.

رابرت لایتهایزر، نماینده تجاری ایالات متحده در بیانیه ای در انتهای روز جمعه اعلام کرد که دولت ایالات متحده برنامه دقیق وضع تعرفه گمرکی جدید روی حدوداً 300 میلیارد دلار از محصولات چین را در روز دوشنبه اعلام خواهد کرد.

معاون نخست وزیر چین در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که طرفین توافق کرده اند علیرغم مقاومت و حواس پرتی های موقت به وجود آمده، به گفت و گو ادامه دهند و در آینده ملاقاتی در پکن نیز داشته باشند. او ضمن رد این خبر که مذاکرات شکست خورده است، اعلام کرد: «طبیعی است در مذاکرات مشکلات مقطعی به وجود بیاید، این امری است اجتناب ناپذیر».

برابری و کرامت

لیو هی در سخنانش اعلام کرد: برای مصلحت مردم چین، مصلحت مردم ایالات متحده و مصلحت مردم دنیا، با این موضوع منطقی برخورد خواهیم کرد. اما نه دولت، و نه مردم چین ترسی ندارند. چین خواستار یک توافق نامه همکاری با برابری و کرامت برای هر دو طرف است».

شین هوا در گزارشی که در روز شنبه منتشر شد، اختلافات اصلی بین دو کشور را اینگونه مطرح کرد: اول اینکه آیا تمام تعرفه های گمرکی وضع شده در اثر این توافق باید حذف شوند یا خیر. مورد دوم میزان واردات چین از ایالات متحده در راستای برابرسازی بالانس تجاری بین این دو کشور است. مورد سوم درباره متن توافقنامه است، به عقیده تحلیلگران چینی متن این توافقنامه یک طرفه بوده و به وجهه حاکمیت چین لطمه وارد می کند.

عجله ای در کار نیست

ترامپ در توییتی دیگر اعلام کرد که قصد دارد از درآمد حاصل از تعرفه های گمرکی جدید، محصولات کشاورزی کشاورزانی که صادرات محصولاتشان به چین متوقف شده است را خریده و به عنوان کمک به کشورهای فقیر ارسال کند.

حس شوخ طبعی ترامپ آن چه را که افراد مطلع از گفت و گوها «فضای تیره و تار در اطراف مذاکرات» توصیف کرده اند را تا حدودی پنهان کرده است.

سال انتخابات

تعرفه های گمرکی جدید، احتمالاً در کوتاه مدت تأثیر زیادی بر خرده فروشی ها و سایر شرکتهای آمریکایی وابسته به چین خواهد داشت، اما وضع تعرفه بر کل محصولات چینی وضعیت اقتصادی و سیاسی این کشور را بسیار پیچیده خواهد کرد.

چنین اقدامی باعث افزایش قیمت بسیاری از کالاها از جمله تلفن همراه، لپ تاپ و ... خواهد شد و با توجه به اقدامات متقابل احتمالی از سوی چین حتی ممکن است اقتصاد ایالات متحده را در سال منتهی به انتخابات دچار بحران کند. به دلیل وجود همین ریسک هاست که تحلیلگران معتقدند طرفین در نهایت به یک توافق دست خواهند یافت.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر