بازدید 7735
۲

تیغ زدن شهروندان تهرانی توسط تاکسیرانی +جدول

کد خبر: ۸۹۷۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴ 07 May 2019
اگرچه مطابق مصوبه شورای شهر تهران و اعلام تاکسیرانی کرایه تاکسی باید نسبت به سال قبل متوسط ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، اما خود تاکسیرانی این رقم را تا ۳۴ درصد افزایش داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شورای شهر تهران در اواخر سال ۹۷ مصوب کرد تا میزان کرایه تاکسی‌های درون شهری در سال ۹۸ به میزان نرخ تورمی که از سوی مرکز آمار اعلام می‌شود، حداکثر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد، که در نهایت این مصوبه با ارسال به هیئت دولت تعدیل شد و دولت مصوب کرد که متوسط افزایش کرایه در همه خطوط تاکسیرانی حداکثر ۲۰ درصد باشد.

با آغاز افزایش قیمت‌ها در سال ۹۸ گزارش‌های مردمی به باشگاه خبرنگاران جوان هم آغاز شد. این گزارش‌ها حاکی از این بود که کلیه خطوط تاکسیرانی قیمت‌های خود را بیش از ۲۰ درصد و حتی بیش از ۳۰ درصد افزایش داده اند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به منظور بررسی موضوع با مراجعه به ترمینال تاکسیرانی میدان ونک، میزان افزایش قیمت فعلی تعدادی از خطوط تاکسیرانی این ترمینال را با قیمت قبل از عید مقایسه کرد که در نهایت بررسی‌ها نشان داد، همه این خطوط افزایشی بیش از ۲۰ درصد و حتی بیش از ۳۰ درصد داشته اند و هیچ کدام از خطوط با افزایش ۲۰ درصدی یا کمتر از آن فعالیت نمی‌کنند.

از آن جایی که این مصوبه منتظر تائید فرمانداری تهران بود، از ابتدای سال ۹۸ اجرایی نشد و تاکسیرانی هم اعلام کرد که هرگونه افزایش قیمت تا اعلام رسمی و نصب برچسب ممنوع است.

بسیاری از رانندگان در آن زمان به صورت سرخود اقدام به افزایش کرایه کردند و بعد از آن هم به کرایه‌های مصوب پابند نبودند و ترجیح دادند که بر مدار بی قانونی حرکت کنند؛ اما آنچه بیش از این جای تعجب دارد، قانون شکنی مدیران ارشد تاکسیرانی در میزان افزایش کرایه‌ها است.

اگرچه طبق قانون کلیه خطوط مجاز بودند تنها تا ۲۰ درصد نرخ کرایه‌های خود را افزایش دهند، اما در تابلو‌های جدید تاکسیرانی که در ترمینال‌های تاکسیرانی به منظور اعلام نرخ‌های سال ۹۸ نصب شده، شاهد تفاوت ۳۰ درصدی نرخ‌های جدید نسبت به سال ۹۷ هستیم.

یکی از ترمینال‌های پر مسافر تاکسیرانی میدان ونک است که نگاهی به نرخ‌های نوشته شده در تابلو‌های نصب شده توسط تاکسیرانی در این محل و یک حساب سرانگشتی ثابت می‌کند که کرایه‌های این خط بیش از سقف قانونی ۲۰ درصد افزایش یافته است.

مثلا نرخ کرایه ونک – کرج در سال ۹۷ معادل ۷۲۰۰ تومان بوده است که با افزایش ۲۰ درصدی باید ۸۶۴۰ تومان بشود، اما در تابلویی که تاکسیرانی در این محل نصب کرده، مسافران باید ۹۵۰۰ تومان بپردازند، که این مبلغ حاکی از افزایش بیش از ۳۱ درصدی است.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص علت افزایش غیر قانونی کرایه‌های تاکسی در تهران گفت: ما افزایش ۳۰ درصدی نداریم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا بر خلاف مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها بیش از ۲۰ درصد اعمال شده است، افزود: این ۲۰ درصد به طور متوسط است، زیرا در مسیر‌های کوتاه میزان افزایش کمتر از ۲۰ درصد بوده و در مسیر‌های بلند هم تا حد اندکی بیشتر بوده است.

وی با اشاره به توافق دولت و شهرداری گفت: بر این اساس متوسط افزایش کرایه ۲۰ درصد است و الان هم طبق همین مصوبه در حال اجرا شدن است، اگرچه در مسیر‌های کوتاه تعرفه‌ها کمتر و در مسیر‌های بلند بیشتر است.

علیخانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهروندان از کجا باید بدانند که در کدام مسیر باید کمتر از ۲۰ درصد و در کدام مسیر بیشتر از ۲۰ درصد پرداخت کنند، بیان کرد: در حال حاضر ما افزایش ۳۰ درصدی نداریم، چون این عدد، رقمی بود که شورا در ابتدا تصویب کرده بود و نهایی هم نشد و در حال حاضر نرخ متوسط ۲۰ درصد است و ما بیش از ۲۰ درصد هم افزایش نداریم و اگر شهروندان با مواردی بر خلاف این مواجه می‌شوند می‌توانند به ما اطلاع دهند تا رسیدگی کنیم.

جدول زیر نتیجه بررسی‌های میدانی خبرنگار ما در خصوص میزان افزایش قیمت تاکسی‌ها در سال جدید و اختلاف قیمت آن‌ها با سال قبل و مصوبه افزایش ۲۰ درصدی است:
 
تیغ زدن شهروندان تهرانی توسط تاکسیرانی +جدول

جالب اینجاست که هیچکدام از این خطوط افزایش ۲۰ درصدی و یا کمتر از آن را اعمال نمی‌کنند و مشخص نیست که وقتی علیخانی می‌گوید، این ۲۰ درصد متوسط است و در برخی خطوط چند درصدی افزایش دارد و در برخی خطوط هم زیر ۲۰ درصد است، این زیر ۲۰ درصدی‌ها در کجای تهران به مردم سرویس دهی می‌کنند.

در این خصوص تلاش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان جهت تماس با مسئولان تاکسیرانی طی چند روز گذشته ناکام ماند و قنادان مدیرعامل تاکسیرانی نیز تمایلی به پاسخگویی نداشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
هيچ كس پاسخگو نيست.
من ديروز 1000 بار با تمام شماره هاي تاكسيراني و شهرداري تماس گرفتم. حتي يك بار هم جواب ندادن
چيزي به اسم قانون ديگه در اين كشور معنا نداره. خلاص
چهارراه مجیدیه به میدان امام هم 30% افزایش داشته 3500 شده 4500
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان