بازدید 7327
۴

تخلیه کامل سیلاب از آق قلا و گمیشان/ دبی خروجی سدهای خوزستان هنوز بالاست

با رها شدن شهر‌های آق قلا و گمیشان از سیلاب، حالا تنها خوزستان است که مناطق وسیعی از آن با این بحران دست به گریبان است و برای ورود به فاز پاکسازی و نوسازی باید منتظر تخلیه کامل آب باشد. تغییر شرایطی که خوزستانی‌ها برای رقم خوردن آن چشم انتظار فروکش کردن سطح آب هستند که تا حدودی رقم خورده، اما از آنجایی که هنوز تخلیه سد‌ها در دستور کار قرار دارد، زمانش نرسیده است.
کد خبر: ۸۹۶۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱ 06 May 2019
تابناک اجتماعی -با رها شدن شهر‌های آق قلا و گمیشان از سیلاب، حالا تنها خوزستان است که مناطق وسیعی از آن با این بحران دست به گریبان است و برای ورود به فاز پاکسازی و نوسازی باید منتظر تخلیه کامل آب باشد.

به گزارش «تابناک»، این در حالی است که در استان گلستان نیز هنوز مزارع بسیار و برخی روستا‌ها از زیر آب خارج نشده اند و تنها تغییر مهمی که رقم خورده، تخلیه آب از شهرهاست که مانع آغاز بازسازی و جبران خسارات وارد آمده بر اثر سیلاب می‌شد. تغییر وضعیت از سیلاب به پساسیلاب که باید با رعایت ملاحظات فراوان و جدیدی همراه باشد.

تغییر شرایطی که خوزستانی‌ها برای رقم خوردن آن چشم انتظار فروکش کردن سطح آب هستند که تا حدودی رقم خورده، اما از آنجایی که سطح آب پشت سد‌ها بسیار بالاست، هنوز تخلیه سد‌ها در دستور کار قرار دارد و دبی خروجی آن‌ها به میزانی است که مانع از فرونشست سریع‌تر آب می‌شود. با این ملاحظه که دبی خروجی به نسبت قبل کاهش یافته و همین موجب کاهش سطح آب شده است.

وضعیتی که در جنوب استان خوزستان و در حوضه رود کارون کمی متفاوت است، چون سطح آب بسیار بالاست و هنوز تکاپو برای مقابله با سیلاب و هدایت آن به سمت دریا پایان نیافته است. تلاشی وسیع با همان هدف‌گذاری مهم در مقابله با سیلاب از روز نخست در این استان که ممانعت از ورود آب به شهر‌ها بود و محقق هم شد.

 

احداث بیش از ۶۶ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق سیل زده
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۷:۳۷

بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص فعالیت‌های این سازمان جهت بازسازی مناطق سیل زده و ارائه تسهیلات به کشاورزان این مناطق اظهار کرد: پس از وقوع سیل در کشور و انجام عملیات‌ها جهت امدادرسانی به هموطنان سیل زده که توسط سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول در کشورانجام شد، بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر فرماندهی یکپارچه مسئولان جهت ارائه خدمات به سیل زدگان؛ با دستور رئیس جمهور، قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده به ریاست وزیر کشور تشکیل شد.

وی افزود: ما در بخش مسکن نیز ۱۱ هزار و ۸۴۶ واحد شهری و ۵۶ هزار و ۴۹۶ واحد روستایی در حال احداث هستیم و یک صد هزار و ۱۶۲ واحد تعمیری شهری هم در حال مرمت هستند. عملیات‌های پاکسازی با بسیج مناطق و روستا‌ها توسط بنیاد مسکن، شهرداری تهران، نیرو‌های جهادی، سپاه پاسداران، و ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است؛ همچنین بحث آوار برداری در استان‌های گلستان و مازندران و دیگر مناطق سیل زده آغاز شده است.

سعیدی با بیان اینکه تیم‌های ارزیاب در بخش کشاورزی خسارات وارده ناشی از وقوع سیل را برآورد کرده اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارائه تسهیلات بانکی به کشاورزان اراضی دیمی و آبی، دامداران، زنبورداران، افراد آبزی پرور گرم آبی و سرد آبی، مرغ داران و سایر افراد در بحث کشاورزی در حال انجام است و ایستگاه‌های پمپاژ‌ها نیز در حال بازسازی هستند.

ارسال دومین محموله حمایتی به سیل زدگان
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۶:۳۱

مهدی یوسفی با اشاره به ارسال دومین محموله حمایتی به استان‌های سیل زده توسط این مجموعه اظهار کرد: کمک به مردم سیل زده جزو مهمترین اقداماتی محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد، لذا هیات امنا دومین محموله حمایتی خود را نیز جهت خدمت رسانی و درمان هرچه بهتر بیماران این مناطق ارسال کرده است. دومین محموله ارسالی به مناطق سیل زده کشورمان شامل دستگا‌های الکتروکاردیوگراف، سونیکید، فتوتراپی، تشک مواج، تخت عمل جراحی فول الکتریک و الکتروشوک به همراه تجهیزات کامل آن است.

یوسفی خاطرنشان کرد: پیش از این نیز، هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران تعداد ۵۰ دستگاه دیالیز و تعدادی سرنگ، آنژیوکت و نیدل دندانپزشکی را ارسال کرده است.

دمای برخی نقاط خوزستان به 40 درجه رسید
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۵:۱۹

محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان درباره آخرین پیش‌بینی‌های هواشناسی خوزستان، اظهار کرد: در بررسی نقشه‌های پیش‌یابی تا اوایل وقت چهارشنبه جو پایدار و روند افزایش دما و در بعضی ساعات وزش باد پیش‌بینی می‌شود. از روز چهارشنبه تا آخر هفته جاری با عبور امواج ناپایدار و بالا رفتن ضرایب ناپایداری به‌تدریج افزایش ابر و در برخی نقاط رگبار پراکنده مورد انتظار است.

وی گفت: امیدیه با 40 و ایذه با 14.5 درجه سانتیگراد به‌ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین شهرهای استان بوده‌اند و دمای هوای اهواز بین 22 تا 38 درجه سانتیگراد متغیر بوده است.

آغاز ساخت مسکن برای مددجویان سیل زده
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۴:۲۳

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه ریزی سازمان بهزیستی در ارتباط با فرایند نوسازی و بازسازی منازل تخریب شده مددجویان در مناطق سیل زده، اظهار کرد: در این زمینه تمهیداتی در نظر گرفته شده است که بزودی اجرایی می‌شود. با توجه به توافق صورت گرفته با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، قرار است نوسازی و بازسازی و احداث خانه‌های مددجویان در مناطق سیل زده در الویت قرار گیرد. اسامی مددجویانی که منزلشان در سیل تخریب شده در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است و قرار است پس از بازدید فرایند ساحت منازل مددجویان آغاز شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با تسهیلات در نظر گرفته شده برای ساخت و نوسازی منزل مددجویان گفت: این تسهیلات به صورت وام قرض الحسنه و بلاعوض خواهد بود ضمن اینکه رقم تسهیلات در مناطق شهری و روستایی متفاوت خواهد بود. پیش بینی می‌شود طی هفته‌های آتی ساخت مسکن برای مددجویان در مناطق سیل زده آغاز شود.

مسدود شدن جاده امیدیه به اهواز
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۳:۰۳

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان درباره آتش‌سوزی خط انتقال نفت امیدیه - اهواز اظهار داشت: امروز براثر یک حادثه خط انتقال نفت امیدیه به اهواز دچار آتش‌سوزی شد.  امروز در حین تعمیر خط لوله انتقال نفت امیدیه - اهواز بر اثر برخورد یک دستگاه لودر با خط 42 اینچ نفت سبب ایجاد آتش‌سوزی شد. ستاد مدیریت بحران در محل آتش‌سوزی تشکیل و اعضای مدیریت بحران شهرستان در محل حاضر شدند و تمام نیروها در حال کنترل آتش‌سوزی هستند و خط انتقال مذکور مسدود است.

این رویداد در حالی رخ می دهد که چرایی تعمیر خط لوله اعلام نشده اما با توجه به شرایط سیلابی استان در یک ماه و نیم اخیر، دور از انتظار نیست سیلاب موجب این امر شده باشد.

روزانه نیم تن در مزارع نیشکر غرقاب عملکرد کاهش می‌یابد
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۲:۱۹

نبی‌پور گفت: این مزارع به‌ازاء هر روزی که غرقاب هستند نیم تن کاهش عملکرد پیدا می‌کنند. نیشکر تا 2 ماه می‌تواند در شرایط غرقاب زنده بماند ولی عملکرد آن به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. درختان باغی تا 3 ماه می‌توانند شرایط را تحمل کنند ولی گیاهان یک‌ساله و زراعی بیش از یک هفته دوام نمی‌آورند و از بین می‌روند.  آب‌های غرقاب باید سریعاً تخلیه شود و با حفر کانال و یا چاله‌هایی در زمین‌های کشاورزی، آب به دور از درختان منتقل شود.

خسارت 2هزار میلیارد تومانی سیل به کشاورزی خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۱:۴۲

نبی‌پور استاد گروه کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: این خسارت در بیش از 224 هزار هکتار اراضی کشاورزی رخ داده است. از این مقدار اراضی 170 هزار هکتار به‌طور صددرصد به زیر آب رفتند. اراضی تخریبی شامل زمین زراعی و باغی است. 54 هزار هکتار زمین زراعی نیز دچار خوابیدگی محصول شدند.

 آب ناشی از سیل به‌سبب دارا بودن آفات و امراض و باکتری‌ها به محصول از لحاظ بهداشتی آسیب جدی وارد می‌کند. محصولاتی مانند سبزی و کلم که غرقاب شدند فاقد استانداردهای بهداشتی هستند.

تعویق ترم تحصیلی در برخی از مناطق سیل‌زده
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۱:۲۲

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره اقدامات وزارت علوم در خصوص دانشجویان گرفتار در سیل اظهار‌ داشت: به مدیران دانشگاه‌های برخی از استان‌های کشور این اختیار داده شده ‌که به تناسب گرفتاری‌های ناشی از سیل ترم را به تعویق بیاندازند. غیبت دانشجویانی که به دلایل مختلف اعم از گرفتاری خانواده‌هایشان در سیل و یا قطع شدن مسیرهای ارتباطی امکان حضور در کلاس‌های درس برایشان فراهم نشده است٬ طبق نظر مراجع ذیصلاح موجه اعلام می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین در خصوص دانشجویان جهادگری که از سراسر کشور برای کمک به مناطق سیل زده شتافتند تصریح کرد: غیبت این دانشجویان نیز بنابه دستور وزارت علوم موجه لحاظ می‌شود.

احیای زمین‌های کشاورزی بیش از 11هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۰:۴۱

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خسارت‌های واردشده به زمین‌های کشاورزی کشت تابستانه و پاییزه استان را با چالش جدی روبه‌رو کرده است. در مجموع 243 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان دچار خوابیدگی و آب‌گرفتگی شدند که برخی از آن‌ها را توانستیم پس از تخلیه آب به‌صورت دستی برداشت کنیم. سیلاب سبب تخریب برخی از زمین‌های کشاورزی شده به‌گونه‌ای که برای احیای این زمین‌ها نیازمند ماشین‌آلات مختلف کشاورزی هستیم که برآوردها نشان می‌دهد بیش از 11هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون 35 هزار هکتار از 188 هزار هکتار زمین زیرآب‌رفته تخلیه شدند، گفت: با وجود این، تاکنون 700 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه 25 درصد افزایش دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان اردیبهشت‌ماه به همین میزان گندم خریداری شود.

آب از زمین‌های ۴ شهر خوزستان تخلیه شد
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۰:۲۱

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با تأکید بر لزوم آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی برای کشت تابستانه اظهار داشت: کشت تابستانه علاوه بر جبران برخی خسارت‌ها برای کشاورزان و تأمین امنیت غذایی کشور، امید به آینده را میان مردم مناطق سیل‌زده افزایش می‌دهد. تاکنون زمین‌های 4 شهر از آب خارج شدند. اداره مدیریت بحران، شهرداری اهواز، شرکت نفت و اداره کل راه و شهرسازی متولی پاک‌سازی زمین‌های کشاورزی اهواز، کارون، سوسنگرد و شوش هستند. برای تعیین تکلیف مزارع شهرهایی که همچنان زیر آب هستند باید تا هفته آینده صبر کرد چراکه دبی آب رودخانه در حال کاهش است.

شریعتی به دستور ویژه معاون اول رئیس‌جمهور برای رسیدگی به زمین‌های شرکت توسعه نیشکر اشاره و اضافه کرد: با دستور جهانگیری مقرر شد قرارگاهی به‌منظور بازسازی زمین‌های کشت و صنعت‌های نیشکر خوزستان تشکیل شود تا علاوه بر برآورد خسارت راهکارهایی برای تأمین منابع مالی پیش‌بینی شود. در جریان سیلاب اخیر زمین‌های کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی، دهخدا و سلمان فارسی کاملاً زیر آب رفتند که با توجه به استراتژیک بودن محصول نیشکر باید سریع‌تر بازسازی شوند. می‌توان با تغییر الگوی کاشت به محصولاتی مانند ذرت و چغندرقند بخشی از خسارت‌های مالی واردشده به این شرکت‌ها را جبران کرد.

کاهش اردوگاه های سیل زدگان خوزستان به ۹ اردوگاه
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۹:۳۶

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: از آغاز امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده مناطق سیل‌زده خوزستان ۹۱ اردوگاه اسکان اضطراری برپا شده است که با توجه به عادی شدن شرایط مناطق سیل‌زده و برگشت مردم به شهرها و روستاهای خود تعداد اردوگاه‌ها کاهش یافته و به 9 اردوگاه رسیده است.

صادق سلامت افزود: از ۴ فروردین تاکنون(15 اردیبهشت) 156 هزار و 556 نفر در اردوگاه‌های اسکان اضطراری اسکان شده‌اند که جمعیت حاضر در اردوگاه‌ها اکنون یک هزار و 491 نفر است که به ساعت‌به‌ساعت کاهش می‌یابد. هم اکنون یک اردوگاه در شهرستان باوی در منطقه ویس، دو اردوگاه در شادگان، سه اردوگاه در دشت آزادگان، یک اردوگاه در کارون و دو اردوگاه در حمیدیه مستقر هستند.

فراخوان دستگاه های دولتی برای پاکسازی اراضی کشاورزی
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۸:۳۲

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه پاکسازی زمین های کشاورزی به منظور آغاز کشت تابستانه ضروری است، گفت: همه دستگاه های اجرایی که از ظرفیت لازم برخوردار هستند باید فورا در این زمینه وارد عمل شوند.

غلامرضا شریعتی در نشست بررسی راهکارهای اجرایی پشتیانی و مالی جهت ساماندهی اراضی آب گرفته و آماده سازی برای کشت تابستانه در سالن جلسات استانداری خوزستان اظهارداشت: چالش سیل تنها مربوط به استان خوزستان نیست بلکه این موضوع مشکل کشور است و باید با این دید به مسائل آن نگاه کرد.

وی ادامه داد: بنابر این اولویت اول استان رفع مشکلاتی است که سیل به وجود آورده و در این مسیر دستگاه های اجرایی نیز باید همکاری و همراهی کنند. مسئولیت پاکسازی و آماده شدن مزارع شهرستان های سیل زده بین دستگاه ها تقسیم شده است. آماده شدن زمین ها برای کشت تابستانه علاوه بر اینکه می تواند در ایجاد امید به آینده در بین سیل زدگان موثر باشد همچنین موضوع امنیت غذایی کشور نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استاندار خوزستان یادآور شد: امروز که مزارع در حال بیرون آمدن از آب هستند باید کنار مردم بود و با آنها در آماده سازی مزارع مشارکت کرد. متولی پاکسازی زمین های کشاورزی شوش، اهواز ، کارون و سوسنگرد به ترتیب اداره کل مدیریت بحران، شهرداری اهواز ، نفت و اداره کل راه شهرسازی خوزستان هستند.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از این نشست از سازمان جهادکشاورزی خوزستان خواست در رفع مشکلات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مشاوره های تخصصی ارائه دهد، گفت: بخش قابل توجه ای از مزارع نیشکر در سلمان فارسی، دهخدا و دعبل خزاعی دچار آسیب شده اند که به همین منظور با معاون اول رئیس جمهور مذاکرات و مکاتبه شد. در نهایت با دستور معاون اول قرار شد قرارگاه بازسازی به موضوع شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ورود کند تا با بررسی خسارت ها راهکاریی برای تامین منابع مالی بازسازی پیش بینی شود.

شریعتی افزود: اما برای تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز این شرکت استفاده از دیگر الگوهای کشت مانند چغندر و ذرت پیشنهاد می شود.

تعیین تکلیف ۱۱ روستای پشت سد سیمره
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۸:۰۰

سعید رازانی،‌ دادستان خرم‎آباد گفت: با هماهنگی وزارت نیرو و دادستانی کل کشور به‌زودی یازده روستای پشت سد سیمره کوهدشت تعیین تکلیف خواهند شد.

وی افزود: به نمایندگی از مجموعه مدیریت ارشد استان در نامه‌ای به وزیر نیرو ضمن تشریح وضعیت یازده روستای در محاصره آب سد سیمره در منطقه کوهنانی کوهدشت و نیر معاون دادستانی کل کشور خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر ساکنان این روستاها شدیم. انتظار می‌رود با پیگیری جدی همه مسئولان ارشد استان در آینده نزدیک شاهد حل مشکلات همه این روستاها باشیم.

تعیین زمین برای جابه‌جایی روستای زیر آب رفته "مگرن ۳"
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۷:۱۷

عدنان غزی، فرماندار شوش با اشاره به آخرین وضعیت روستاهای سیل‌زده این شهرستان به ایسنا گفت: ۳۳ روستای شوش در سه بخش منطقه مرکزی، فتح المبین و شاوور در مجاورت سه رودخانه کرخه، دز و شاوور در معرض آبگرفتگی بودند که دستور تخلیه این روستاها داده شده بود.

وی با اشاره به آبگرفتگی برخی روستاهای شوش در پی سیلاب، افزود: در حال حاضر اهالی روستاهای سیل‌زده شوش به منازل خود بازگشته‌اند و آبگرفتگی روستاها نیز رفع شده است. تنها روستای مگرن ‌۳ از توابع بخش شاوور در سیلاب اخیر صد در صد زیر آب رفت که اهالی آن در چادرها اسکان دارند.

فرماندار شوش با اشاره به جابه‌جایی روستای سیل‌زده مگرن ‌۳ شوش، گفت: موقعیت جدید این روستا، در نزدیکی مکان قبلی خواهد بود. در حال حاضر زمینی به وسعت 25 هکتار جهت جابه‌جایی این روستا معین شده است تا به تدریج کار احداث منازل انجام شود.

ادامه هدایت سیلاب اطراف آبادان به سمت خلیج فارس
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۷:۰۰

زین‌العابدین موسوی، فرماندار آبادان روز گذشته در خصوص آخرین وضعیت آبادان به ایسنا گفت: در حال حاضر در حال هدایت روان‌آب‌ها از سمت تالاب شادگان به خلیج فارس هستیم. این روان‌آب‌ها تهدیدی برای آبادان ایجاد نمی‌کند و تنها باید از این مسیر عبور کنند. روان‌آب‌هایی در اطراف آبادان وجود دارد و در حال هدایت این سیلاب از طریق کالورت‌هایی از جاده آبادان - ماهشهر به سمت خوریات و سپس خلیج فارس هستیم.

وی افزود: با توجه به حجم آب‌ها انتظار نمی‌رود که آب طی یک تا دو روز از این مسیر خارج شود و ممکن است هدایت آب تا ۱۰ روز زمان ببرد. با توجه به اینکه سال گذشته در آبادان بابت آب شور مشکل داشتیم و آب‌های کنونی شیرین هستند، در حال ذخیره‌سازی آب در کانون‌های ریزگرد هستیم. تاکنون ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب آب در زمین‌هایی که مدت‌ها بود آب به خود ندیده بودند، وارد شده است.

فرماندار آبادان گفت: حتی پیش از رسیدن آب به اهواز، ۳۱۵ کیلومتر سیل‌بند در کنار روستاهای آبادان احداث شده بود و اکنون مشکلی از این بابت وجود ندارد. تاکنون یک قطره آب وارد شهر یا روستاهای آبادان نشده است. هیچ خطری آبادان را تهدید نمی‌کند و در حال حاضر سطح آب نسبت به روزهای گذشته پایین‌تر آماده است. همچنین نهایتا تا پایان هفته این روان‌آب‌ها کاملا هدایت می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
این مشکل باید به صورت یک پروژه مهندسی تعریف و راه حل ارایه شود
وزیر محترم نیرو که حساب و کتاب خوب بلد هستن لطفا بفرمایند که هزینه دلاری ده میلیارد متر مکعب آب ریخته شده به خلیج فارس چقدر است؟!!!!!
کم کم مسئله خروجی سدها مشکوک میشود.
آیا مهندس نااگاهنهای در کار است مثلا کوچ خوزستانی های معترض!؟
کلا باز نکردن سدها در بهمن ماه با وجود هشدارها و صبر کردن تا ۹ فروردین
عدم برنامه ریزی مناسب برای کمک به مردم
معنی اون فقط یک چیز هست
مردم خوزستان باید کوچ کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل