بازدید 3274

۵۱ درصد زایمان‌ها به صورت طبیعی انجام می‌شود

کد خبر: ۸۹۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 04 May 2019

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ۴۹ درصد زایمان‌ها در کشور از طریق سزارین و ۵۱ درصد به صورت طبیعی انجام می‌شود، گفت: استان‌های جنوبی کشور در صدر زایمان‌های طبیعی قرار دارند.

به گزارش فارس، قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به توقف رو به رشد سزارین در کشور، اظهار داشت: آمار زایمان‌های طبیعی در استان‌های جنوبی کشور بیشتر است.

وی ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت، ترویج زایمان طبیعی مورد توجه قرار دارد و به تدریج اتاق‌های انفرادی زایمان‌های طبیعی ایجاد می‌شود که در این خصوص ۹۵ درصد از این اتاق‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه این اقدامات شیب رشد سزارین را متوقف کرده است و به سمت زایمان طبیعی پیش‌ می‌رویم، یادآور شد: بالا رفتن سن ازدواج و باردار شدن خانم‌ها در سنین بالا از جمله عوامل دارای ریسک بارداری است.

جان‌بابایی با اشاره به اینکه ۴۹ درصد زایمان‌ها در کشور از طریق سزارین و ۵۱ درصد به صورت طبیعی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: استان‌های جنوبی کشور در صدر زایمان‌های طبیعی قرار دارند؛ ضمن اینکه آمار استان‌های شمالی و تهران که قبلاّ بیشترین تعداد سزارین را داشتند، در حال حاضر کاهش پیدا کرده است؛ اکنون ۶۰ درصد سزارین‌ها سزارین تکراری است.

معاون درمان وزارت بهداشت با تأکید بر انجام فعالیت‌ها در جهت افزایش تعداد زایمان‌های طبیعی در کشور، بیان داشت: همه مراکز درمانی در کشور برنامه‌هایی در خصوص بارداری انجام می‌دهند که برگزاری کلاس‌های آموزشی و اجرای برنامه‌های مرتبط با زایمان طبیعی از هفته بیستم در بیمارستان‌ها از جمله این برنامه‌هاست.

جان‌بابایی با اشاره به عوامل پرهیز خانم‌ها از انجام زایمان طبیعی، متذکر شد: برای تحقق زایمان طبیعی مؤلفه‌های مختلفی نقش دارند که یکی از مهم‌ترین علل ترس از زایمان طبیعی است، اما باید توجه داشت دوره بازگشت فردی که عمل سزارین را انجام می‌دهد، طولانی‌تر است؛ ضمن اینکه میزان بستری نوزاد در بخش‌های ویژه بیمارستانی نیز در روش سزارین بیشتر بوده است اما عفونت در کودکانی که به روش زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند، کمتر است.

وی با تأکید بر اینکه برای ترویج زایمان طبیعی فقط رایگان کردن محل انجام زایمان کافی نیست، گفت: اکنون دنیا به سمت انجام زایمان‌ در خانه‌ها پیش می‌رود و موضوع زایمان بدون درد مطرح است که برای انجام این عمل، کلاس‌های یوگا و آرامش‌بخشی به مادران انجام می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به نقش مهم ماماها در انجام زایمان‌، ابراز داشت: یک ماما مسؤول یک مادر باردار است و فعالیت او از زمان قبل از بارداری مادر آغاز می‌شود و تمام مراقبت‌های یک مادر باردار در مراکز درمانی توسط ماماها صورت می‌گیرد و این فرد در طول چهل هفته زمان بارداری، نقش بسیار محوری دارد.

جان‌بابایی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای ماماها، اضافه کرد: در نظام پرداخت، سهمی در زایمان‌های طبیعی برای ماماها درنظر گرفته شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل