بازدید 16251
در گفت‌وگو با «بورس تابناک» مطرح شد؛

نفس‌گیری بورس برای آغاز یک دوره صعودی/ کدام یک از گروه‌های بازار سرمایه، لیدر دور بعدی رشد بورس خواهد بود؟

کارشناس بازار سرمایه با تشریح برخی مؤلفه های کارآمد بر وضعیت بورس از جمله هجوم نقدینگی ـ که در ارزش معاملات و مشارکت سهامداران حقیقی مشهود است ـ گفت: گروه پالایشی و دارویی در آغاز یک دوره رشد قرار دارند.
کد خبر: ۸۹۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲ 03 May 2019

تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه با تشریح برخی مؤلفه های کارآمد بر وضعیت بورس از جمله هجوم نقدینگی ـ که در ارزش معاملات و مشارکت سهامداران حقیقی مشهود است ـ گفت: گروه پالایشی و دارویی در آغاز یک دوره رشد قرار دارند.

هاشم ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: با در نظر گرفتن وضعیت گزارش های ماهانه شرکت ها و با توجه به اینکه قیمت ارز در سامانه نیما در حال متعادل شدن است و این حقیقت که احتمالا قیمت دلار در سال 98 حوالی 12 هزار تومان خواهد بود و با توجه به این نرخ دلار و اینکه بسیاری از شرکت های پالایشی و پتروشیمی، هم اکنون با دلار 9 هزار تومان یا کمتر از این رقم قیمت گذاری می شوند و با آزاد شدن قیمت دلار، انتظار رشد بورس را داریم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در برخی روزها در هفته گذشته، حجم عرضه زیاد بود و صف های خرید 200 میلیون تا 300 میلیون نیز عرضه می شد ولی دوباره به صف خرید می رسید. اگر شرایط بازار عادی بود و پتانسیل های فعلی در بازار نبود قاعدتا 10 روز بازار صف فروش و شاهد قرمزپوشی و منفی بودن شاخص بودیم ولی جمع شدن صف های فروش و شکل گیری مجدد صف های خرید عرضه شده نشان داد که عرضه ها جذب شده و بازار در حال نفس‌گیری برای شروع مجدد یک دوره صعودی است.

ذوالفقاری با بیان این که برخی نمادها که از آغاز اسفند ماه رشد خوبی را تجربه کرده اند، احتمالا در دوره رشد جدید کمتر افزایش خواهند یافت، افزود: به نظر من، دور بعدی رشد بازار با توجه به اینکه صنایع پالایشی کمتر رشد داشته اند، بر عهده این صنعت خواهد بود و از طرفی قیمت دلار و محصولات پالایشی در حال افزایش بوده و از سوی دیگر قیمت دلار نیز رشد کرده است.

وی با اشاره به اهمیت ارزش معاملات خرد و مشارکت سهامداران حقیقی در روند بازار گفت: چنانچه ارزش معاملات بدون احتساب معاملات بلوکی از 500 میلیارد تومان بیشتر باشد، نشان دهنده این است که نقدینگی خوبی جذب بازار شده و تا زمانی که ارزش معاملات بیشتر از این میزان باشد، بازار روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.

ذوالفقاری ادامه داد: به طور میانگین، ارزش معاملات بین 400 تا 500 میلیارد تومان نیز وضعیت بازار متعادل است، ولی در ایامی که نقدینگی کمتر از 300 میلیارد تومان باشد، شاهد رشد عرضه ها و منفی شدن بازار هستیم.

وی درخصوص رشد سهام شرکت های پالایشی نیز گفت: رشد نمادهای پتروشیمی تقریبا به یک اندازه است و شاید یک سهم 15 درصد بیشتر از بقیه رشد کند. از نظر بنیادی اکنون وضعیت سه نماد شپنا، شتران، شبندر بهتر بوده لیکن نمادهای مثل شراز و شاوان بیشتر مورد اقبال بازار هستند و در حرکت های صعودی بازار شاهد آنیم که با سرعت بیشتری قیمت این نمادها افزایش می یابد.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه در نمادهای پتروشیمی نیز پتروشیمی غدیر و پتروشیمی پارس، شیراز و خراسان ظرفیت بالایی برای رشد دارند و پتروشیمی های اوره ساز نیز با توجه به مجوز افزایش قیمت اوره و همچنین رشد بهای اوره جهانی دارند.

وی در خصوص گروه سیمان نیز گفت: این گروه به دو دلیل بنیادی رشد داشته اند؛ یکی شایعه تجدید ارزیابی شرکت هایی که مشمول ماده 141 نبودند و دیگری فروش دارایی در سیمان تهران که هیجانی را وارد نمادهای این گروه کرد، ولی باید این مطلب را مد نظر بگیریم که نهایی شدن فروش دارایی و اینکه در مرحله انتقال سند مشکلی پیش نیاید، با اما و اگرهای مواجه است ولی با توجه به استقبال از این سهم در ایام گذشته، شاید سیمان تهران رقم بزرگی از این محل سود شناسایی خواهد کرد.

ذوالفقاری افزود: در مورد سایر نمادهای سیمانی، باید گفت، اگر مجلس شورای اسلامی تجدید ارزیابی این مصوبه را تصویب کند، نه تنها گروه سیمان بلکه کل بازار می تواند رشد خوبی را شناسایی کند، چون دارایی های بسیاری از شرکت ها به روز نیست و از این محل می توانند سودهای فوق العاده ای را شناسایی کنند.

بورس

وی در خصوص چشم انداز گروه قند و شکر نیز گفت: بیشتر شرکت ها در این گروه اهرمی هستند و امسال نیز سال پرآبی بوده و نمادهای این گروه می توانند رشد خوبی داشته باشند، ولی مسأله ای که در خصوص این گروه باید مد نظر داشت، این است که دولت نسبت به افزایش قیمت شکر حساسیت خاصی نشان می دهد و البته این گروه حداقل بازدهی 100 درصدی را از ابتدای مهر ماه تاکنون نصیب سهامداران خود کرده اند و احتمال دارد که این گروه کمتر از صنایع جامانده از بازار در دوره جدید رشد بازدهی نصیب سهامداران خود کند.

کارشناس کارگزاری فارابی در ادامه این مصاحبه با تأکید بر روند افزایشی سودآوری در گروه دارویی تصریح کرد: رشد نمادهای این گروه با توجه به افزایش نرخ پیش روی مثبت و قابل توجه خواهد بود و همچنین از نظر وضعیت مناسب بنیادی نیز شرایط خوبی دارند.

وی با تأکید بر این که گروه دارویی در آغاز یک دوره رشد هستند، ادامه داد: مشکل اصلی شرکت های دارویی مطالبات آنها از دولت بود که این موضوع در حال حل شدن بوده و در حال دریافت مطالبات خود هستند که به بهبود وضعیت نقدینگی در صورت های مالی آنان می انجامد.

ذوالفقاری نمادهایی همچون دفارا، دپارس، دسبحان و دبالک را در گروه دارویی با توجه به بهبود وضعیت نقدینگی و شرایط خوبی که پیش روی دارند، مورد توجه دانست و در ادامه با تشریح الگوی رفتاری فعالان بازار سرمایه گفت: سهم هایی که بازدهی خوبی را در سال گذشته نصیب سهامداران خود کرده اند، معمولا فروشنده بیشتری دارند؛ مثلا سهمی که قیمت آن 200 تومان بوده، ولی اکنون در محدوده قیمتی 300 تومان قرار دارد، سهامداران آن با کوچکترین نشانه ای از ضعف بازار اقدام به فروش آن سهم با توجه به بازدهی کسب شده می کنند و دلیل اینکه برخی سهم ها به رغم ارزندگی به صفوف فروش می رسند، همین موضوع است که آن سهم ها سود خوبی را عاید سهامداران کرده است.

ذوالفقاری در پایان همین الگوی رفتاری را دلیل صف عرضه بانک تجارت به رغم ارزندگی این سهم دانست و گفت: دلیل صف فروش این سهم 40 تومانی این است که بهای تمام شده بانک تجارت برای سهامداران فعلی در حقیقت 15 تومان بوده و استدلال سهامدار این است که تا سودش کاهش نیافته، از سهم خارج شده و سود خود را شناسایی کند؛ البته این ناشی از وضعیت بازار بوده و ربطی به ارزندگی سهم و تجارت ندارد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
معافیت خرید نفت ایران تمدیدنمیشه بورس رکوردمیزنه سپاه تحریم میشه بورس رکوردمیزنه پتروشیمی بعنوان هدف بعدی تحریم اعلام میشه بورس رکوردمیزنه رشداقتصادی منفی ۶ درصدمیشه بورس رکوردمیزنه احتمال تصویب اف ای تی دی هرروز کمتر میشه بورس رکوردمیزنه احتمال خروج ازبرجام هرروزبیشترمیسه بورس رکورد میزنه اوضاع تولیدوکسب وکارهرروزبدترمیشه بورس رکوردمیزنه
خوب اگراسم اینکاردستکاری نیست پس چی هست؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
به نکته مهمی کنایه زده اید
بله متاسفانه بویژه از سال 1392 به بعد بازار بورس تهران بجای آنکه ابزاری برای مهار کاهش ارزش پول ملی باشد ٬ خود به پیشواز تجدید قیمت گذاری بر مبنای پیش بینی افزایش نرخ برابری دلار با ریال رفته است
ناشناس
| Germany |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
دوشنبه ۱۶ اردیبهشت
سقوط تاریخی بورس اغازشد
۷۰۰۰ واحد ریزش فقط در۲ ساعت
تخلیه حباب بزرگ بورس باشدت ادامه دارد
من چندماه پیش صدمیلیون تومان دربورس سرمایه گذاری کردم تاالان حدودده میلیون ضررکردم (درحالیکه درظاهرشاخص کل هرروزداره ۴-۵ هزارواحدرشدمیکنه) چندنفرازدوستام هم مثل من توضررهستند اگراین مبلغ رادلارمیخریدم حداقل بیست میلیون سودمیکردم
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
ورود به بورس و خرید و فروش باید با مطالعه باشد همینطوری و بدون دانش امکان ضرر هست
و نکته بعدی بعد از خرید در قیمت مناسب نگهداری آن تا رسیدن به سود است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
الان اگر سهام هاتون را داشته باشید و درست خرید کرده باشید در سود باشید نه ضررر
بازار بورس از سایر بازارهای موازی عقب تر است...
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
شرکت های بورسی الان در نصف قیمت پارسال خود هستند با این تورم ...
الان باید به نظر شما قیمتشان ثابت بماند
هکتارها زمین و ماشین الات شرکت ها قیمت سال قبلشان با امسال قابل مقایسه هم نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
بورس + مطالعه بازار بورس + دید بلند مدت = سود + ایجاد شغل و افزایش تولیدات داخلی + از بین بردن دلالی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
بسلامتی ومیمنت دلار ۱۵۰۰۰ تومان راهم ردکرد ! قیمت ارز ساعتی داره میره بالا
مسوولین کجاهستند؟!
همه شاخص های اقتصادی منفی هستندقاعدتاهرجای دیگه دنیابودبوری باید روندنزولی پیدامیکردولی بورس ایران باهمه جای دنیامتفاوته وباوجود منفی بودن پارامترهای اقتصادی دایمادرحال رشدهست !!!
همش عددسازیه وبزودی این حباب عظیم خواهدترکید
من توفولادسرمایه گذاری کردم شدیداضررکردم
سرمایه گذاری دربورس ایران اشتباه بزرگیه
سرمایه گذاری دربورس ایران اشتباه بزرگیه
قطعا پتروشیمی ها.بخصوص آنهایی که در صنایع پایین دستی فعال هستن مثل پتروشیمی شازند اراک علتش هم این هست که علی رغم تحقق سود بالا و تقسیم سود بالا در مجمع رشد زیادی نداشته اند.بانکی ها هم گزینه خوبی هستن.
این رشدهای اخیربی دلیل وغیرمنطقی وحاصل دستکاری هست
سرمایه من دود شد
حتی با دانش اقتصاد و بورس وارد این تالار نشید

فقط ملک یا طلا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
فقط ملک یا طلا برابر است با :
بیکاری و فقر بیشتر + دلالی به جای تولید
اگر ملک و طلا کشورها را به جایی می رساند کشورهای پیشرفته دنیا هم به دنبال آن می رفتند و الان تولیدی در دنیا وجود نداشت
اگر شرکت های بورسی مبالغ جذب شده را افزایش را افزایش سرمایه دهند تبدیل به فرصت رشدشان خواهد شد و تولید اشتغال برای نیروی جوان کشورمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
مردم کشور ترکیه برای تقویت پول ملی خود در فراخوانی که دولت داد طلاهای خود را تحویل دادند تا مبلغ آن در اقتصاد به گردش درآید و تولید و اشتغال تقویت شود
در نهایت منفعت به خودشان بر می گردد
در ایران شاید این کار را انجام دادن دشوار به نظر می رسد ولی اگر اراده ای بر انجام آن باشد امکان پذیر است
یک بورس با حباب بسیار زیاد و یک قیمت کاذب و غیر واقعی که تابع تولید نیست و تابع دلالی است و دوباره یک عده ایی رابازی میدهد .
یک بورس واقعی باید شاهد رفاه اجتماعی بیشتر شود در صورتیکه باعث رشد بی رویه ایت . کدام تولید و کدام قیمت واقعی
ارز را میگیرند و به قیمت بالا به ملت می فروشند و از ان حقوق کارمند را تامین میکند اگر این رشد درست ازت چرا رفاه اجتماعی کارکنان بالا نمی رود در صورتیکه حقوق انها اگر ۲۰۰۰ دلار بوده حالا شده ۵۰۰ دلار .
پس یک بورس سرتاسر کاذب
همش تبلیق رشد بورس و شاخص ولی چرا ماها که اسفند 94 و فروردین 95 سهام گروه سایپا را خریدیم هنوز در ضرر شدیدیم سهامی که به ما بالای 300 تومن فروختن الان 100 تومنه مثل رنا و سرمایه گزاری سایپا و بفیه گروه؟؟؟!!!؟؟؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
سال 97 سهام سایپا از 160 تومان هم بالاتر نرفته بود !!! الان هم هر روز در سود +5 درصد معامله میشه
من هم در 140 گرفته بودم پایین تر آمد میانگین کم کردم
باید مطالعه در خصوص خرید و فروش داشته باشید و صبر داشته باشید
به نظر می رسد مسولان متوجه نقش بازار سرمایه در اقتصاد و تولید کشور و همچنین اشتغال جوانان شده اند و این خبر خوبی برای بخش تولید و اقتصاد کشور است ( چند ماه قبل مجلس طرحی تصویب کرد که شرکت ها را ملزم به شفاف سازی دوره ای کرده است و در صورت عدم افشای اطلاعات صورت های مالی در موعدهای مقرر مدیر عامل آن شرکت برکنار خواهد شد این بسیار نقش خوبی در شفافیت وضعیت مالی شرکت ها داشت )
برای ورود به بازار بورس ابتدا مطالعه داشته باشید و سهام شرکت های که با ریسک کم هستند را با دید بلند مدت خریداری کنید
تيترت رو خوندم دلم سوخت برات
هرروزیه تهدید جدیدهرروزیه تحریم جدید درمقابل بورس هرروزرکوردمیزنه !!!
بدجوری بوی جنگ میاد
فکرکنم امروز بورس ۱۰ هزارواحددیگه هم رشدکنه !!!
هرروزشاهدیک خبرمنفی افتصادی هستیم درمقابل بورس هرروز رکورد جدیدمیزنه !!!
میخوان تحت هرشرایطی شاخص کل رابه ۲۵۰ هزارواحدبرسانند بعد فورادرروزنامه های بشدت حامی بورس بخصوص روزنامه د.ا. تیترحماسی بادرشت ترین فونت بزنندکه بورس درسال ۹۸ فلان میزان بازدهی داشته وازبازارهای رقیب بویژه مسکن سوداورتربوده !!!!
روزی 5000 واحد رشد بعبارتی تا سال بعد باید شاخصش 2 میلیون واحد رو رد کنه و به کهکشانها برسه . اونم با یکمشت واحد ورشکسته و یک اقتصاد راکد و داغون . شاخص کل داوجونز در وال استریت 16 هزار و نوسان روزانه 10 یا 20 واحد بعد ما !!!!!!
دوستانی که سواد سرمایه گذاری را ندارند توصیه می شود وارد بورس نشوند. برای معاملات بورس نیاز به تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال و مطالعه وضعیت و اخبار اقتصادی و سیاسی می باشد. بهتر است در خصوص موضوعی که از آن سر رشته نداریم اظهار نظر نکنیم و وارد آن نشویم.
کاش بجای مربی فوتبال میلیاردی یک اقتصاد دادن خارجی واسه مملکت قرارداد ببندند تا ازاین وضع تورم ساعتی نجات میدانیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار