بازدید 2902

قیمت نفت خام در اثر افزایش تولید ایالات متحده کاهش یافت، اما بازار ملتهب است

قیمت نفت خام در روز چهارشنبه و پس از آنکه گزارش ها نشان از افزایش موجودی نفت خام ایالات متحده داشتند کاهش یافت، اما بازارهای جهانی کماکان به دلیل تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا، تحریم های ایالات متحده علیه ایران و ادامه روند محدودیت تولید اوپک، ملتهب هستند.
کد خبر: ۸۹۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴ 01 May 2019

تابناک اقتصادیقیمت نفت خام در روز چهارشنبه و پس از آنکه گزارش ها نشان از افزایش موجودی نفت خام ایالات متحده داشتند کاهش یافت، اما بازارهای جهانی کماکان به دلیل تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا، تحریم های ایالات متحده علیه ایران و ادامه روند محدودیت تولید اوپک، ملتهب هستند.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از رویترز، هر بشکه نفت خام دریای شمال (برنت) در ساعت 10:22 به وقت تهران در معاملات آتی به قیمت 71 دلار و 52 سنت معامله شد که 54 سنت یا 0.8 درصد نسبت به قیمت قبلی کاهش داشته است.

نفت خام سبک WTI ایالات متحده نیز در معاملات آتی 66 سنت یا 1% کاهش قیمت داشته و هر بشکه آن به قیمت 62 دلار و 25 سنت معامله شد.

حجم معاملات امروز به علت تعطیلات در بسیاری از بازارها کم بوده است.

انستیتو نفت آمریکا API در روز سه شنبه اعلام کرد که موجودی نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به 26 آوریل 6 میلیون و 800 هزار بشکه افزایش داشته و به 466 میلیون و 400 هزار بشکه رسیده است.

ادوارد مویا تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در اینباره گفت: قیمت نفت خام کاهش داشته است چرا که گزارش هفتگی API نشان داد میزان موجودی نفت ایالات متحده افزایش 6 میلیون و 800 هزار بشکه ای داشته ، در حالی که این رقم در هفته گذشته برابر 3 میلیون و 100 هزار بشکه بوده است.

با این حال، تمرکز بازار در حال حاضر روی مسئله دیگری است. بحران سیاسی به وجود آمده در ونزوئلا و دوئلی که بین نیکولاس مادورو رئیس جمهور این کشور و خوان گوایدو رهبر مخالفان در جریان است، بخش اصلی اخبار این روزها را تشکیل می دهد. بسیاری از ناظران از این ترس دارند که وضعیت موجود ممکن است به تشدید خشونت ها و بروز مشکلات بیشتر در تولید نفت خام این کشور منتهی شود.

بازارهای نفتی در حال حاضر نیز به علت کاهش تولید در کشورهای عضو اوپک و همچنین تحریم های وضع شده از سوی ایالات متحده علیه ایران با محدودیت بسیاری مواجه اند.

واشنگتن در ماه نوامبر سال گذشته، مجدداً ایران را تحت تحریم قرار داد، اما برای هشت خریدار اصلی نفتی ایران معافیت هایی در نظر گرفت که این معافیت ها امروز به پایان می رسند. و واشنگتن اعلام کرده است که با هدف به صفر رساندن صادرات نفتی این کشور، معافیت های موجود را تمدید نخواهد کرد.

نوربرت رویکر، سرپرست بخش تحقیقات بانک سوییسی Julius Baer در اینباره گفت: بازار قبل از تحریم های اعمال شده علیه ایران نیز بسیار آسیب پذیر بود و چنین اتفاقی می تواند منجر به محدودیت شدید عرضه در بازار شود.

اما برخی تحلیلگران معتقدند بازار با کمبود ذخایر مواجه نخواهد شد. استیون اینس تحلیلگر شرکت SPI معتقد است اوپک می تواند به سرعت ضرر و زیان ناشی از تحریم ایران را جبران کند.

کشورهای عضو اوپک در ماه ژوئن اجلاسی برای تصمیم گیری درباره وضعیت تولید خود برگزار خواهند کرد. ایالات متحده فشار زیادی روی این کشورها قرار داده تا میزان تولیدات خود را افزایش دهند، اما عربستان سعودی در روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور هیچ برنامه فوری برای افزایش میزان تولید ندارد.

اما رویکر معتقد است علیرغم اینها، احتمالاً کشورهای عضو اوپک مقابل فشارهای ایالات متحده مقاومت نکرده و با افزایش قیمت بنزین، در نهایت تولید خود را افزایش خواهند داد.

افزایش تولید در ایالات متحده که در حال حاضر نیز بیش از 2 میلیون بشکه در روز بیشتر شده است، می تواند محدودیت به وجود آمده را کمتر کند.

رویکر معتقد است با افزایش سرعت تولید، روند صعودی قیمت نفت خام متوقف خواهد شد. 

تحلیلگران شرکت Bernstein Energy نیز در روز چهارشنبه اعلام کردند: با توجه به اساس عرضه و تقاضا در بازار، قیمت نفت برنت به قیمت عادلانه مورد انتظار ما، 70 دلار به ازاء هر بشکه، می رسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر