بازدید 64497
آمریکن کانسرواتیو؛

چه خواهد شد اگر ایران تلافی کند و تنگه هرمز را ببندد؟

تلاش دولت ترامپ برای از بین بردن توانایی ایران در صادرات نفت بر مبنای مفهوم غلطی است که بقیه جهان در خط مشی ایالات متحده حرکت خواهند کرد؛ اما آیا رئیس جمهور دونالد ترامپ واقعا به این فکر کرده که اگر ایران با بستن تنگه هرمز ـ که روز به روز نفت بیشتری از مسیر آن جریان می‌یابد ـ تلافی جویی کند، چه بلایی بر سر سلامتی اقتصادی جهان می‌آید؟
کد خبر: ۸۹۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ 01 May 2019

تلاش دولت ترامپ برای از بین بردن توانایی ایران در صادرات نفت بر مبنای مفهوم غلطی است که بقیه جهان در خط مشی ایالات متحده حرکت خواهند کرد؛ اما آیا رئیس جمهور دونالد ترامپ واقعا به این فکر کرده که اگر ایران با بستن تنگه هرمز ـ که روز به روز نفت بیشتری از مسیر آن جریان می‌یابد ـ تلافی جویی کند، چه بلایی بر سر سلامتی اقتصادی جهان می‌آید؟

فشار دولت ترامپ برای کاهش صادرات نفت ایران به صفر، وارد مرحله ی بحرانی جدیدی شده است. ایالات متحده از تمدید معافیت هایی که شش ماه پیش به هشت کشور از جمله چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی و ... برای خرید نفت ایران داده بود، سر باز زده است. علاوه بر این، ایالات متحده حاضر از پذیرفتن یک دوره «پایانی» که در آن کشورهای متضرر بتوانند به تدریج خود را از منابع انرژی ایران دور کنند، نیز امتناع کرد. این بدان معناست که از یکم ماه می هر کشوری که از ایران نفت خریداری کند، تحت مجازات ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

ایران نیز طبق معمول به تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید مجدد معافیت های صادرات نفت پاسخ داده است و دریاسالار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در 23 آوریل هشدار داد که اگر منافع ایران در تنگه هرمز که طبق قوانین بین المللی یک آبراه بین المللی است، انکار شود، ما این تنگه را خواهیم بست.

چه خواهد شد اگر ایران تلافی کند و تنگه هرمز را ببیند؟

روز

روز بعد، 24 آوریل، این تهدید، توسط جواد ظریف، وزیر خارجه ایران تشریح شد که بیان کرد: کشتی ها می توانند از طریق تنگه هرمز عبور کنند، اگر ایالات متحده قصد ادامه رعایت قوانین تعامل، قوانین بازی، کانال های ارتباطی و پروتکل های غالب را داشته باشد، به رغم این واقعیت که ما حضور ایالات متحده در خلیج فارس را ذاتا بی ثبات کننده می دانیم، قصد نداریم اقداماتی علیه آمریکا انجام دهیم؛ البته تا الان.

تنگه هرمز یکی از بحرانی ترین خطوط دریایی در جهان است که روزانه حدود 18.5 میلیون بشکه تولیدات نفت خالص و تصفیه شده را به سراسر دنیا منتقل می کند؛ تقریبا معادل 20 درصد از کل نفت تولید شده در جهان.

در میان تحلیلگران انرژی، توافق کلی وجود دارد که هر گونه بسته شدن تنگه هرمز منجر به عواقب فاجعه بار برای اقتصاد جهانی خواهد شد. مشخص نیست که آیا ایران در مورد تهدید بستن آن جدی است یا نه؟!

بیشتر بخوانید

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در ماه ژوئیه 2018، پس از تصمیم دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته ای ایران (برنامه جامع اقدام مشترک، یا JCPOA)، تهدید کرد که ایران تنگه ها را برای مقابله با تحریم های جدید اقتصادی ایالات متحده خواهد بست؛ اما خونسردی غالب شد و ایران به دنبال راه دیپلماتیک افتاد و با سایر امضاکنندگان برجام همکاری کرد تا راه هایی برای دور زدن تحریم های ایالات متحده پیدا کند.

در زمان مناسب برای مداخله، تلاش های ایران برای ایجاد یک راه حل دیپلماتیک، از بین رفته است، زیرا اروپا قادر نیست و یا تمایل ندارد یک جایگزین معنادار برای سیستم جامعه ارتباطات مالی بین المللی بین بانک جهانی (SWIFT)، که یک شبکه مالی مستقر در بلژیک، برای نقل و انتقالات مالی بین مرزی برای بیش از 11 هزار مؤسسه مالی در بیش از 200 کشور و از سراسر جهان است، ایجاد کند. از آنجا که هیأت مدیره SWIFT شامل مدیرانی از بانک های ایالات متحده است، قانون فدرال اجازه می دهد تا دولت ایالات متحده بانک ها و تنظیم کننده هایی را که در نقض قانون های ایالات متحده عمل می کنند، مجازات کند. به این ترتیب، هر گونه معامله مالی که شامل ایران یا هر نهاد دیگری تحت تحریم ایالات متحده شود، باعث می شود تا تحریم های ثانویه بر شخص یا نهاد تسهیل کننده معامله اعمال شود.

ایران سابقه دور زدن تحریم های آمریکا را دارد و در حالی که هدف قرار گرفتن صادرات نفت ایران توسط دولت ترامپ به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران لطمه می زند، همچنان با اعتماد به نفس می تواند به فروش نفت به مقدار کافی ادامه دهد تا بتواند اقتصاد خود را در جریان نگاه دارد. رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله علی خامنه ای، در سخنرانی اخیر اعلام کرد که تلاش آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران شکست خواهد خورد. آیت الله خامنه ای گفت: جمهوری اسلامی ایران هر مقدار نفتی را که نیاز داشته باشد و بخواهد، صادر خواهد کرد.

با این حال تفاوت عمده بین سال 2018 و امروز وجود دارد. تصمیم اخیر دولت ترامپ برای اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) به عنوان یک سازمان تروریستی، مسأله فروش نفت ایران و واکنش آمریکا را در پاسخ به این مسأله پیچیده کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدت هاست که تحت تحریم های ایالات متحده قرار گرفته است. در سال 2012، وزارت خزانه داری ایالات متحده، دفتر کنترل دارایی های خارجی (OFAC)، اعلام کرد که شرکت ملی نفت ایران (NIOC) "عامل یا وابسته" سپاه پاسداران بوده و در نتیجه تحت تحریم های تعریف شده در قانونی "کاهش تهدید ایران و حقوق بشسر سوریه 2012 (ITRSHRA)" قرار دارد. سایر شرکت های نفتی ایران نیز، از جمله شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه، شرکت پتروشیمی پردیس، شرکت توسعه نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی شیراز، در ارتباط با سپاه عنوان شدند.

در حالی که در سال 2012 ایالات متحده مصمم بود که اطلاعات کافی برای اتصال شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) به عنوان وابسته به سپاه پاسداران وجود دارد، تحت نظام تحریم کنونی در سال 2018 خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و NITC به طور کامل در لیست سیاه وارد شده اند.

با پیوند بخش عمده ای از ظرفیت صادرات نفت ایران به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایالات متحده در مواجهه با اعمال "صفر" در فروش نفت ایران، درهای دیگری را به سوی ابزارهایی به جز تحریم های اقتصادی گشوده است. هر گونه محموله نفتی در حال انتقال ایران به عنوان دارایی یک سازمان تروریستی طبقه بندی می شود، از جمله هر کشتی ایرانی که نفت را حمل می کند.

به همین ترتیب، هر کشتی از هر کشوری که نفت ایران را حمل می کند، می تواند به حمایت مالی از یک سازمان تروریستی طبقه شده و به این ترتیب مورد ممنوعیت، مصادره و یا تخریب شود. این تمایزی است که جهان در هنگام ارزیابی تهدیدهای فعلی ایران برای بستن تنگه هرمز آن را ندیده است. تحریم نهادهای ایرانی از جمله سپاه یک چیز است - ایران به لحاظ تاریخی به اندازه کافی راه برای شکست چنین تلاش هایی یافته است. اما اگر دولت ایالات متحد اقدامات فیزیکی در ممانعت از توانایی ایران در حمل و نقل نفت ایجاد کند، موضوع کاملا متفاوت است. این امر یک خط قرمز برای ایران خواهد بود و همچنین یک جرقه برای آن که تمام حمل و نقل دریایی از طریق تنگه هرمز را خاتمه دهد.

تا کنون ایالات متحده هیچ گونه تمایل به تقابل فیزیکی با دریانوردی ایران نشان نداده است. در واقع، آنگونه که فرمانده کل ارتش ایران، محمد باقری، اخیرا به خبرنگاران گفت کشتی های دریایی و تجاری ایالات متحده که از تنگه هرمز عبور می کنند، همچنان به پرسش های ارسال شده توسط نیروهای دریایی سپاه پاسداران که مسئول تأمین بخشی از آبراه های استراتژیک ایران هستند پاسخ می دهند - یک واقعیت عجیب با توجه به اینکه سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی تعیین شده است، یعنی نیروی دریایی ایالات متحده آزادانه با تروریست ها ارتباط برقرار می کند و با آنها هماهنگ است.

باقری اعلام کرد: همانطور که نفت و کالاهای کشورهای دیگر از طریق تنگه هرمز عبور می کند، محمولات ما نیز از این طریق منتقل می شود، اگر نفت خام ما از طریق تنگه هرمز عبور نکند، نفت خام دیگران نیر عبور نخواهد کرد. باقری در تشریح این امر گفته: این به آن معنی نیست که ما قصد داریم تنگه هرمز را ببندیم. ما تا زمانی که اعمال خصمانه دشمنان ما گزینه دیگری به ما ندهد قصد نداریم تنگه را تعطیل کنیم. اما در چنان روزی کاملا قادر به بستن آن خواهیم بود.

چالش اصلی زمانی رخ خواهد داد که تلاش ایالات متحده برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر شکست بخورد - و اکثر ناظران بر این باورند که این اتفاق خواهد افتاد. جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، بیان کرده که "ایران دارای یک مدرک دکترا در دور زدن تحریم هاست" و پیشینه تاریخی حرف او را تأیید میکند. اگر ثابت شود دولت ترامپ قادر به تعطیل کردن توانایی ایران برای فروش نفت از طریق تحریم ها نیست و نتواند آن چیزی را که "فعالیت های شوم" ایران در خاورمیانه توصیف می کند متوقف سازد، فشار بیشتری را برای انجام کاری موثر - هر کاری- برای رسیدن به اهداف سیاست های تعیین شده، احساس خواهد کرد، به ویژه در طول مسیر انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، که در آن دولت ترامپ هرگز نمی خواهد خوراکی به دست مخالفان سیاسی خود بدهد.

از آنجایی که هر گونه تلاش برای محدود کردن یا توقف حمل و نقل از طریق تنگه هرمز به وضوح به عنوان یک اقدام تحریک آمیز توجیه کننده مداخله نظامی دیده می شود، بسیار نامحتمل است که ایران در این زمینه اقدامات جدی انجام دهد. در عوض، ایران به احتمال زیاد به دنبال افزایش تدریجی محدودیت هایی خواهد بود که مبنای تفسیر قانونی آن از کنوانسیون حقوق دریای 1982 سازمان ملل متحد است، که به ایران برای کنترل "آب های مرزی" به گستردگی حداکثر 12 مایل دریایی فراتر از خط ساحلی خود مجوز می دهد. هر کشتی که از مسیرهای شمال و شرق از تنگه هرمز برای دسترسی به خلیج فارس استفاده می کند، باید از طریق آبهای داخلی ایران عبور کند.

بر اساس این کنوانسیون، ایران مجاز است تا مانع از ترانزیت آزاد برای کشورهایی مانند ایالات متحده که کنوانسیون را تصویب نکرده اند، شود. اگر ایالات متحده مانع حمل و نقل دریایی ایران شامل محمولات نفتی شود، به احتمال زیاد ایران تنگه هرمز را به روی دریانوردی ایالات متحده، با اشاره به کنوانسیون 1982 به عنوان توجیهی برای آن، خواهد بست. ایالات متحده یا مجبور به عقب نشینی است (که بعید است) و یا مجبور به استفاده از نیروی نظامی می شود، که در نهایت این کشور را در چشم حقوق بین المللی به عنوان متجاوز تعیین می کند.

بحث نظامی در مورد توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز و توانایی ایالات متحده برای پاسخ دادن به چنین تهدیدی مشخص نیست - هیچ شرکت بیمه هیچ تانکر نفتی را که خواهان رفت و آمد در آب های مورد مناقشه است را پوشش نخواهد داد. تأثیر اقتصادی هرگونه بسته شدن تنگه، فاجعه بار و پایدار خواهد بود. حتی اگر ایالات متحده در یک درگیری نظامی بر تنگه هرمز مسلط شود ـ ومشخص نیست آیا کار را بکند یا نه ـ هر پیروزی ذاتا عبث خواهد بود، چرا که ایالات متحده سلامت اقتصاد ملی خود و بقیه جهان را، قربانی غرور و گستاخی کرده است که نمی تواند منافع ملی را به نحوی معنادار پیش برد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸۸
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۳۵۶
یک حرکت اشتباه ترامپ باعث پیروزی رقیبش در انتخابات ریاست جمهوری سال اینده خواهد بود.(شکست در طبس و پیروزی ریگان)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۵:۳۰
دلار ۱۴۶۰۰
یورو ۱۶۴۰۰
سکه ۵۱۰۰۰۰۰
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
شما خوابی گویا. دولت ترامپ در حال خاضر رشد اقتصادی بیش از پیش بینی را محقق کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
بدترین حالت وضعیت نه جنگ و نه صلح است
لقمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
آیا تا کمتر از یکسال دولت امریکا توانایی حفظ تحریم ها علیه ایران را دارد؟ ایا تا کمتر از یکسال تحریم ها اگر به نتیجه نرسد؟
بزرگمهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
دولت امریکا کار اشتباهی کرد با یک دست چند هنداونه برمی دارد هنوز بن سلمان نتوانسته یمن را تصرف کند، داعش در سوریه شکست خورده حزب اله تجهیز تر شده، گوآیدو در ونژئلا متزلزل است، الجزایر لیبی سودان با هر تغییر بر موقعیت عربستان سعودی تاثیر خواهند گذاشت دولت امریکا بی جهت خامی کرده خودش را درگیر چند موضوع هم زمان کرده و جبهه های زیادی را گشوده که شک دارم ترامپ بتواند همه جبهه را جمع کند بحث دخالت روسیه در انتخابات و استیضاح ترامپ هم هست که دمکراتهای در سنا پیگیری می کنند..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
مواظب باشین اونا بدجوری منتظرن
farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
شما يه چيزي رو كاملا اشتباه محاسبه ميكنيد اونم اينه كه با توجه به تروريستي خوندن سپاه آمريكا ميتونه هر لحظه اقدام نظامي عليه سپاه انجام بده.
ببندینش
| Germany |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
آقا ببندینش ، دیگی برای ما نجشوه سر ،،،، بجشوه.؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
در وهله ی اول نیازی به بستن تنگه هرمز نیست.
بهتر است بگویند کشتی همه کشورها میتوانند عبور کنند به جز کشتی های آمریکایی. در صورت مشاهده کشتی نفتکش آمریکایی ،آنرا توقیف و مصادره کنند.در چنین حالتی وجه جهانی ما ارتقاء پیدا میکند و آمریکای جهانخوار را خوار و خفیف کردیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
آمریکا بوسیله تحریمهاش دام پهن کرده و منتظره که ایران بیفته توش
رضا
| Canada |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
امریکا خود بدنبال بستن تنگه هرمز است . امریکا قصد دارد بمدت 4 سال تنگه هرمز را مسدود سازد تا بازار نفت اروپا را بانفت شل متصرف شود. این برنامه ایست که امریکائیها مدتها روی آن کار کرده اند. و مخالفت اروپا با ترامپ نیز از همینجا است. حال چه بهتر که اینکار توسط ایران انجام شود
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
زندگی فعلی با این تورم کمرشکن 1000 درصدی از مرگ بدتره . ایکاش جنگ بشه همه بمیریم راحت بشیم . آهان برجام سایه جنگ رو دور کرده یادم نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اصلا ایران هیچ کاری نباید انجام دهد و اعلان کند که امنیت نفتکش ها و کشتی ها را تضمین نمی کن و با تروریسم دریایی هیچ کار ندارد و مانند سواحل سومالی هر کس اجازه دارد کشتی را بدزدد و به اب های ایران بیاورد ولی هیچ نیرو یا کشتی رسمی
حق ورود به آبهاای ایران را ندارد و خلیج فارس را برای همه نا امن کند و هزینه حفظ امنیت بالای به انها تحمیل کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
بزرگمهر خان برا خودت یک کارشناس خبره بین المللی هستیا. فقط احتیاط کن CIA یا موساد متوجه نشوند شما کجا زندگی می کنید وگرنه ظرف 24 ساعت شما خواهند ربود.
علی اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
آمریکا هرگز حمله نظامی نمی کند
آمریکا در تمام درگیری های نظامی شکست خورده
حتی از طالبان پا برهنه
استحکامات نظامی ایران در تنگه هرمز بگونه ای است که صرف اعلان ممنوعیت تردد کشتی های آمریکایی جرئت نزدیک شدن را ندارند
آمریکا شیطانی است که فقط میتونه ترسوها را مطیع خود کند
اگر می توانس با حمله نظامی کار انقلاب را یکسره کند چهل سال قبل می کرد که هنوز آماده نبودیم
صدها هزار موشک در اطراف اسرائیل آماده هستند ظرف چن ساعت با خاک یکسان بشه
جنگ تنگه هرمز فورا منطقه ای میشه تمام ناوهای آمریک وپایگاههای نظامیش در تیر رس موشک های ایران است
آمریکا کاری نمی کند که اسرائیل نابود وخودش سر شکسته از منطقه فرار کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
پیشنهاد می دهم یک موسسه میزان زیان ناشی از تحریم ها به کشور را روزانه محاسبه کند(مانند عدم امکان تهیه دارو برای بیماران و برآورد تعداد کمرگ و میر ناشی از ان جلوگیری از سرمایه گذاری و زیان ناشی از ان و ... ) و در یک سایت منتشر کند و در ادامه با شکایت از آمریکا عربستان و امارات در مجامع بین الملل درخواست غرامت جنگی- جنگ اقتصادی کنند مانند انچه آنها بر سر اموال ایران در آمریکا در اوردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
یکی میسن بگه ما خودمون که شیر مرغ تا جون ادمیزاد وارد میکنیم اگه تنگه هرمز ببندید ملت از گشنگی میمیرن حتی گوسفند هم وارد میکنیم یکم منطقی باشید بیشتریم ضرر ایران خواهد کرد تنگ هرمز نه در امریکاست نه بر تورم و کالاها در امریکا تاثبر داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
الله اکبر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
آقای ناشناس
الان که برجام متزلزل شده سایه جنگ نزدیکتر شده
دیگه اینهم درک نکنی نوبره
اشكان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
علي اكبر جان! اين توهم شماست وگرنه امريكا در جايي شكست نخورده عزيزم.در افغانستان كه طالبان را از حكومت برداشت و در عراق صدام را و در ليبي قذافي را و در ژاپن تسليم را با دو بمب اتم بهشون تحميل كرد.
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۲
دلار ۱۴۶۵۰
یورو ۱۶۴۵۰
سکه ۵۱۳۰۰۰۰
اگر خداوند نظری به حال ما کنه و انشا ا.. همه این مردم بدبخت رو که یکیشون مثل من ۲ ساله بیکارم رو مشمول نعمت مرگ کنه ، با بستن این تنگه ، یه جنگ اتمی شروع بشه و ۵۰۰ میلیون نفر کشته بشوند و ما هم روش ، تا راحت شیم ....
مرگ یه بار شیون یه بار ...


ممنونم
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
خدا خیرت بده حقیقت رو گفتی. توی تاریخ میخونیم بعد ازینکه مغول ها به ایران حمله کردند کتابخونه هارو سوزوندند و وحشی گری رو به اوج خودش رسوندند. ولی بعد از سال ها تحت تاثیر فرهنگ غنی ایرانی قرار گرفتند و متحول شدند. الان من حس میکنم چیزی خیلی زیادی ازون فرهنگ برای ما نمونده و درست شدن این مملکت با اینکه خیلی سخته گفتنش ولی نیازمند یک تلفات زیاد هست. منم موافق جنگ اتمی ام
m87
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
تا حالا با هیچ کس انقدر موافق نبودم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
حرف خیلی ها رو زدی!!
عملی نیست.
| Germany |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
نه تنها عملی نیست حتی ادعاشم هزینه داره
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
چرا خشونت ،؟ من پیشنهاد میکنم بجای بستن و مسدود کردن در آمد ایجاد کنید چطوری،؟
مثل اتوبوبان ازشون عوارض ورود و خروج اخذ کنید .؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
مایوس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
به خدا قسم به مرگ راضیم .

دیگه از بیکاری و بی پولی و اختلاس و دروغ و آقازاده و هزار تا بدبختی دیگه راحت میشیم .
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اونایی که آرزوی مرگ میکنین دوای دردتون پیش منه...قول میدم فقط مو به مو به حرف من گوش کنید اگر درست نشد هرچی گفتین درست:
اول دیدن کانالهای بی بی سی و ووآ و من وتو و کلا امثال اینارو حداقل برای دوهفته بزارید کنار.
دوم حداقل دوهفته فضای مجازی گردی رو اگر میتونین کلا ترک کنین یا لااقل دنبال مباحث سیاسی نگردین.
سوم تو این دو هفته ای که رصد اخبار راست و دروغ رو ترک کردین به خودتون مشغول شید و یه تفریخ اساسی بکنین از مسافرت تا دیدن فیلم کمدی یا خلاصه هر چی که باهاش حال میکنین
چهارم بعد از این دوهفته بیاید مثل یه آدم بیطرف درمورد تاریخ 200 سال اخیر مملکتی که درش زندگی میکنین قشنگ تحقیق کنین و اطلاعات خام رو بدون قضاوت به ذهنتون بسپارید
پنچم حالا بیاید فقط درباره ی 40 ساله ی بعد از انقلاب تحقیق کنین از ابعاد مختلف و بازهم بدون قضاوت اطلاعات خام رو به ذهنتون بسپارید.مخصوصا و مخصوصا تاریخ جنگ 8 ساله ایران با مثلا عراق رو خوب بررسی کنین(به عنوان منبع خارجی کتاب جنگ جهانی سوم کنت دومارانش وزیر اطلاعات اونوقت فرانسه پیشنهاد میشه)
ششم در آخر هم فقط در مورد پیشرفتهای40ساله ی مملکتتون در زمینه های پزشکی و صنعتی و نظامی و غیرو تحقیق کنین و هر چقدر هم که خواستید دربارشون قضاوت بکنید
قول میدم اگر مثل بنده روزی دو سه ساعت هم که برای اینکارها وقت بزارید نهایتا در عرض 5 تا 7 ماه از این رو به اون رو بشین و شکر گزار از داشته هاتون برای بدست آوردن نداشته ها در حالی که به آینده امیدوارید از خدا آرزوی عمر بیشتر بکنین نه مرگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
پراید 79، تصادفی، موتور تعویضی. 50 میلیون. بیشتر از این جای تخفیف نداره. فقط مشتری واقعی تماس بگیره
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
خدایی موافقم
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
داداش منم مثل تو بیکارم و پارتی بازی رو میبینم ولی آرزوی مرگ نمیکنم. همیشه بعد از سختی گشایش هست
هیچی میان بازش میکنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
وقتی ناوهاشون غرق شد ان وقت با بادکنک می ایند بازش می کنند
خخخخخه
پیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
خب بازش کنن! ما دوباره می بندیم. با هزاران موشک و پهباد و ... ساحل خشکی مال ماست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
به ناشناس 13:07 : اونا هم ننشستن که ما موشک بزنیم ناوهاشون غرق بشه.. دقیقا از خود ناو ها از امارات از بحرین از کویت از قطر از عربستان و از اسرائیل و حتی خود عراق و از هر جای دیگه ای که تو منطقه پایگاه نظامی دارن با موشک یا فانتوم هاشون پایگاه های مارو میزنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
از ناو دماوند که حرف نمی زنیم صحبت ناو هواپیما بره 1307
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ما هم از موشک هایی صحبت می کنیم که هم به صورت ثابت می شود پرتاب کرد و هم متحرک است
خطابه ۱۴:۰۶
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
یک آبراه جهانیه که همه کشورها از آن استفاده میکنند .مگه تنگه هرمز مال ایرانه که بخواد ببنده ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
خانم اجازه . این معتمدی ( بغل دستی ) پاکن مارو برداشته نمیده.
جواب های دوستان دقیقا همینطوریه.
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
بستن تنگه هرمز یعنی اعلام جنگ به ناتو.
ناشناس
| Thailand |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
دولت های آمریکا و انگلیس خداوندگار تحمیل اعمالی به مخالفان خود هستند که دقيقاً به آن نیاز دارند
در عین حال خداوندگار حیله گری، پنهانکاری، ایفای نقش و ساختن یک فیلم تمام عیار و غیره هستند
هرگز آمریکا نگفته نمیتونید نفت بفروشید.گفته کسی حق خرید نداره.اینا فرق داره.اگه کسی جرات داره از شما بخره خوب حتما اینکارو بکنید کسیم مانع نمیشه.حتما اون کشور پیه تنبیهان آمریکا رو به جون خریده.وقتی کسی خریدار نفت نباشه شما تمام کشتیاتو هی از تنگه ببر بیار کسی کاری باهات نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
نه توایرانی نه اونایی که مثبت زدن جفتش یکیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
به ناشناس۱۳:۳۵
من مثبت دادم. و البته ایرانی‌ام.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
این ها اسمشان ایرانی است ولی تفکراتشون از غرب زدگی موج می زند و نمی توانند درست فکر کنند
ولی مهم نیست اینها کوچک هستند در مقابل ایرانی با غیرت
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اینها اکثر مردم ایرانند تعداد مثبتها را ببین در مقابل تعداد منفی ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ربطی به غیبت نداره منطق کار را بنده خدا گفته که درست.گفتع شده ما هر چقدر بخواهیم نفت می فروشیم.معامله دو طرف داره باید طرف دیگر هم حاضر باشد بخرد.حتما دارند.
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ناشناس ۱۳۲۵
ما ایرانی هستیم.فقط فرقمون با تو اینه که اولا مردم معمولی هستیم
و داریم تاوان اشتباهات امثال تو رو میدیم.
تو هم یا رانت خوری یا خوب شستشوی مغزی شدی و نمیتونی دنیا رو درست ببینی.
با اینهمه سانسور که تابناک میکنه و باعث قهر خیلی از مخاطببن خودش شده که اکثرشونم مثبت میدن به این کامنت ولی بازهم نسبت منفی و مثبت ها جواب تو و امثال تو رو میده.
به خودت بیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
مثبت و منفی های کیلویی که در باره یک خبر دو جور فکر می کنند و و دو رای می دهند ارزش ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
یک نمونه از مثبت ها در مورد اخبار صدا و سیما بگم خدمت شما؟
قبلا تا یکی نظر می داد که کسی صدا و سیما نگاه نمی کند در همه ان ها مثبت می گرفت ولی وقتی امار رسمی منتشر شد معلوم شد که ۷۰ درصد نگاه می کنند
اگر خواستی بیشتر بگم به شما تا یک کمی از توهم بیرون بیایی
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
جناب ناشناس ۱۷:۰۶ ! چقدر از آمارهای ساختگی صدا و سیما برات بگم ؟
ماجرای نود و برنده باش نمونه کوچکشه
اینو بدون همیشه آمارها به نفع آمارگیرنده تنظیم میشه
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
کی گفته هفتاد درصد تلوزیون جمهوری اسلامی رو نگاه میکنند؟ از کجا میدونی این امار درسته؟ فقطجاهایی نگاه میکنند که مجبورن مثل جاهای نظامی و دولتی.حالا نمونه های بیشترتو بگو ببینم
فرض کن من یه مسئول هستم نشستم تو ویلای دو بر ماشین لکسوسم تو پارکیینگ و حقوقم بیست تومن بقیش بماند یکی بمن بگه چرا باید جنگ راه بندازم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
آفرین .. بهتر از این نمی شد نظر داد
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
فرض کن من رییس جمهور، وزیر، معاون وزیر، استاندار، فرماندار، مدیرکل، رییس بانک، مدیرعامل، مدرس و ... هستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
چون لکسوزم میشه صد برابر . در ضمن اونی که ۲۰ تومن داره لکسوزش کجا بود برو بالای صد میلیون
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
خواستار جنگ نیستیم ولی اگر جنگی سر بگیره نه با دولت ایران و نه با دولت امریکا کاری نداریم.تا زنده ام و دستم به امریکایی ها میرسه از بیگناه و باگناه از کوچک و بزرگ و از زن ومرد از مسلمان و غیر مسلمان در هر کجای جهان از روز ر جنگ تا هر تاریخی که زنده ام امریکایی سقط می کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
آقای محمد یه سر به روانپزشک بزن
بستن تنگه هرمز مساویست با اجماع جهانی علیه ایران و لشکرکشی کل دنیا به خلیج فارس و بلایی که سر عراق و صدام اومد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ان وقت در خاکشون باید متظر باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
کشوری که منطقه را در دست گرفته نمی توانند حمله کنند به ایران
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
تروسو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
به همین دلیل که گفتید ایران هرگز تنگه هرمز را نمی بندد. این را هم هرگز نگفته است. کمی با دقت بیشتری به جمله های نظامیان دقت کنید. آنها می گویند نفتی از تنگه عبور نخواهد کرد. آن هم نه هر نفتی! نفت عربستان و امارات! برای این کار هم کافیست ایران با این دوکشور که سر مخاصمه دارند وارد جنگ شود و تاسیسات نفتی ایشان را هدف قرار دهد. این کار کم خطر و پر منفعت هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت خواهد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
عزیز ایران در اینجا زندگی می کند و پایگاه ندارد بر عکس این کشورها
یعنی ایران به راحتی می تواند پایگاههای این کشور ها را بزند و دیگر دست این کشورها بسته می شود
عراق قدرتی نداشت به خاطر اینکه ابزار جنگیش را از دستش کشیدن بیرون
اینقدر در توهم زندگی نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
شاید هم اجماع برای مذاکره البته همین حرفش قیمت نفت انقد بالا میبره که به نفع ما میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ویتنام را هم دیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
نا شناس ۱۳:۳۵ "عراق قدرتی نداشت به خاطر اینکه ابزار جنگیش را از دستش کشیدن بیرون"
خب مهربان بابا با ایران هم اولش این کار رو میکنن لامصبا
من از هیچ جنگی حمایت نمیکنم و به هیچ جبهه ای نمی رم مگر به یک شرط :

همه آقازاده ها به ایران برگردند و در صف اول جبهه ها با دشمن بجنگند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
من حتی بهمین شرط هم در جنگ شرکت نمیکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
شرط محالی است
اونا هرگز اینکار رو نمیکنن
شما هم مجبور میشی بری از خودت دفاع کنی
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
بنده هم شرکت نمیکنم اونایی که از مواهب و نعمات این کشور استفاده کردن بیان برن جنگ
ناشناس
| Switzerland |
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
در زمان حمله عراق هم خیلی ها نه رفتند و نه کمک کردند اما همان تعداد کم که رفتند کافی بود. همانها که نرفتند در
حاشیهه امن تجارت کردند و طلب کار خانواده شهدا و اسراء و رزمندگان و جانبازان هم شدند و هستند
بلاخره ایستادگی در برابر هر گردن کلفت نااگاه قلدری هزینه دارد !
تا وضعیت اقتصاد از این بدتر نشده ، بستن تنگه هرمز دیر یا زود باید عملی شود !
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
تو بشین کناری و نون و ماستتو بخور . چکار به قلدر و قلدرها داری؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
جون من بگو ساندیست مارکش چیه؟
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ایرانخودرو گردنکلفت نیست؟ برو جولوش وایسا شعار نده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
مشکل کسانی هستن که شعار میدن ولی د عمل منافع خودشون رو میبرن وقتی آمری کا شعار حقوق بشر سر میده و یمن رو میزاره خاکش رو به توبر ببندن
اون مسئول و مواجب بگیر دولتی یا منتصبی هم حقوق میگیره و خیالش راحت هست وبا تشویق دیگران به میگه لنگش کن اونه زندگی شون این چند سال تامیین شده و حسابی خوردن پروار شدن از صورت های گل انداخته و غب غب های شون شکمهای فربشون زندگی های لاکچری شون میبار ه که همکاره شدن اونها تشریف ببرن تگه رو ببندن جواب دنیا هم خودشون بدن همیشه یکی نفعه میبره فعلا کشده به اسم ما به کام دیگران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ایستادگی در برابر پیاز چطور؟
اونهم هزینه داره؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ساندیس خودش مارکه .تو بگو خونت کجاییه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
بستن تنگه هرمز باعث گرونی تو کل دنیا میشه.
اگر زدن برجام عملی شد بستن تنگه هرمزهم عملی خواهدشد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
آتش.
تابناک سانسورچی.
انشا... به حق پنج تن آل عباء تنگه بسته شود و کار یکسره شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
انشالله... به حق 124 هزار پیغمبر و 14 معصوم ما هم منتظر همین یسره شدنه ایم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
کار ما یکسره شود ؟
اینقدر از زندگی سیر شده اید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ان شاءالله به حق خدا برسه به داد ما آدمهای یه لا قبا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
من خیلی دوست دارم یه جنگ بشه
مردم با گراني دست به گريبان هستند. با اين همه فساد و اختلاس فكر مي كنيد مردم حمايت كنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
شما همونی نبودی که همین چیرها را می گفتی ولی با امدن سیل رفتی به حاشیه وقتی همه امدن پای کار؟
رویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
کی اومد پای کار-؟ الان سیل زده ها تو خونه های موقت در آسایش هستن؟ یا یه عده رفتن خودشون رو نشون دادن؟ اینجوری کسی پیش مردم عزیز نمیشه
راستی کشور ان طرف تنگه هرمز کیه؟ از داحل ان کشور برن ازاده
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اونور عمانه. ولی بشتر تردد بخاطر عمق بیشتر آب در سمت ایران اتفاق میوفته. در ضمن در روز تعداد محدودی کشتی می تونن از دو طرف تنگه عبور کنن و با بسته شدن یه طرف ترافیک شدیدی اتفاق میوفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اونور عمقش کمه، نفت کش رد نمی شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
عمقش کمه نمی تونند برند
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
خوب چراغ راهنمایی رانندگی رو واسه همین روزا گذاشتن دیگه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
همه چیز دان های گرامی ایرانیان اصیل !! یک جستجوی ساده تو اینترنت انجام بدین بعد بیایید کارشناسی کنید
قسمت کم عمقش طرف ایرانه و 90% رفت و آمد کشتی ها از قسمت ایران نیست
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
یعنی میخوای بگی کل کشتیا از سرزمین ایران رد میشن و جرات ندارید جلوشون بگیرید. عجب قدرتی ععجب اقتداری .
ببندید تا کل دنیا ایران رو زیرا رو‌کنن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ایران در جنگ با عراق بست کل دنیا زیررو شد
!!!!!!
الان که ابر قدرته دیگر ....
شماان روز به دنیا نیامده بودی هنوز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اون زمان امام یه چیز میگفت بیست میلیون آدم ردیف میشدن که برن بهشت . الان همه دنبال مادیاتن . همه فرار میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
جناب ناشناس 14:05 شما که آن موقع بودید حتما یادتان هست که ایران تنگه را نا امن کرد و چند دکل نفتی و ناوچه ایران از بین رفت و در انتها هم فاجعه هواپیمای مسافربری اتفاق افتاد . از آنروز تنگه کاملا باز شد و شروعی شد برای پذیرفتن صلح و قطعنامه .
رویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
من به دنیا اومده بودم- آخرش هواپیمامون رو زدن -چند تا کشتی مون رو زدن رفتیم صلح کردیم
با این اوصاف هرچه زودتر باید بسته شه
با این اوصاف هرچه زودتر باید بسته شه
بستن تنگه هرمز بی معنی است .
بنزين ايران سهميه بندي ميشه:))
گرونی وبدبختی داره بیداد میکنه بنزینم به سلامتی شد2500 بعد یه عده دنبال این حرفای مفتن هرمز ببندین چیکار کنین اتفاقا امریکا از خداشه ببندین قشنگ بهونه ی جنگ بدین بهش
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
تو چرا از جنگ میترسی اون باید بترسه که حقوق و ملک نجومی میگیره
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
14.08 اتفاقا من به شدت ازش استقبال می کنم تکلیف یه سره میشه
خب اگر ایران اقدام به بستن تنگه هرمز کند این ایران خواهد بود که در چشم حقوق بین المل به عنوان متجاوز شناخته خواهد شد.
زیرا که فقط امریکا از تنگه هرمز عبور نمی کند بلکه کشتی های سایر کشورها نیز هستند.
ایران با امریکا مشکل دارد و نمی تواند به بهانه مقابله با امریکا منافع سایر کشورها را هم نادیده بگیرد.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اتفاقا برای اینکه کشورهای دیگه هم نفروشند تنگه باید بسته بشه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
چطور امریکا برای دیگران شاخ و شونه می کشد نمی تواند از خودشان دفاع کند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
داداش من تنگه هرمز که سرگردنه یا عوارضی اتوبان نیست که بریزن سرت نتونی واکنش داشته باشی!!!
الان یه عدهتو کل دنیا هستند که بگن آخ جوون جنگ
خدا خودش رحم کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
دنیا نمیخواد خیلیا تو خود همین ایرانم دقیقا همینو میگن...آخ جون جنگ!
اگر ایران اقدام به بستن تنگه هرمز کنه که اسرائیل و امریکا و کشورهای عربی نیز همین را می خواهند قطعا بلافاصله اکثر کشورهای شرقی و غربی اقدام ایران را به شورای امنیت خواهند برد و یک اجماع جهانی علیه ایران تشکیل می دهند. و کار ایران را یک سره می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
نه اینکه در جنگ نفتکش ها ایران ران را توانستند یکسره کنند و خیلی از کشورها امدن التماس ایران کردن
برو با تفکر غربیت خوش باش
غرب زده
بوی جنگ میاید
سهمیه بندی بنزین
افزایش قیمتها
قطع صادرات نفت

...
..


با یک رفراندوم کار را تمام کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
این دولت خودش از صدتا رفراندوم بدتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
دمت گرم
ایرونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
بهترین نظر بود به این میگن حرف حساب آقایون قبل از اینکه دیر بشه رفراندوم واقعی برگزار کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
جان رفراندوم؟
در چه موردی؟
وقتی یک چیزی را می شنوی اول سطح سواد رسانه ایرا بالاببر و زیر و خم ان را پیدا کن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
بهترین کار یک رفراندوم عمومی واسه کل چیزها درمملکت است وباان رفراندوم باید تکلیف همه چیز مملکت مشخص شود
ممکنه ایران موفق به بستن تنگه هرمز بشه اما امریکا به کمک اعراب و سایر کشورها خیلی سریع بازش خواهند کرد.
جام زهر را خواهیم نوشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
این دفعه حکایت و پارچ و لگنه نه جام
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
جام زهر رو ما مردم هر روز داریم مینوشیم همه تو جوانی پیر و فرسوده یبارم اونا بنوشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
من انتخاب نکردم این زندگیو که بخوام بنوشم...هرکی انتخاب کرده بنوشه!!!
ایران باید تردد اسان از تنگه را مشکل کند و کاری به این مجلات و رورنامه های امریکایی نداشته باشد.
اگر عبور هر نفتکش از تنگه هرمز به نصف روز افزایش یابد و ایران فوری مجوز عبور به انها ندهد ان وقت حال عربستان جا می اید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اونها دنبال بهانه اند و با کوچکترین تعلل حساب رو یکدفعه میکنن.
ازساعت ۲۴ فردا
قیمت بنزین سهمیهه ای(۶۰لیتردرماه) ۱۰۰۰ تومان
قیمت بنزین ازاد ۲۵۰۰ تومان !!!!!
امریکا خودش هم نمی داند می خواهد چی کار کند
چون معتاد به تحریم شده و هر کشوری از ایران گرفته تا چین و روسیه مخالف ان باشند تحریم می کند ولی دارد زورهای اخر ابر قدرتی خودش را می زند
نمونه ان شکست مجدد کودتا در ونزوئلا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
برو اخبار واقعی رو هم سر بزن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
آمریکا علاقه ای نداره که ونزویلا سر و سامان پیدا کنه تا بتونه جای نفت ونزوئلا را با نفت خودش پر کنه
هر چه تولید نفت آمریکا بالاتر بره کشورهای نفتی بیشتری قربانی میشن و به سرنوشت ونزوئلا دچار میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اخبار واقعی ان است که امریکا دارد به افول نزدیک می شود
خلاصه اینکه این وسط ما ملت دهانمان سرویس است!؟!
می رود بنزین را گران می کند
هیچ تهدیدی برای صادرات نفت ایران از طریق تنگه هرمز وجود نداره آمریکا هم هیچوقت نگفته ما نمی گذاریم ایران از تنگه هرمز نفت صادر کند حالا چه معنی می ده عده ای هر روز بیان و بگن ما تنگه هرمز را می بندیم یعنی واقعا خودشون متوجه می شوند چی میگن؟!!! آقا جان دنیا دوست نداره نفت از ایران بخره زوره؟ کسی علاقه نداره معامله بکنه زوره ؟آمریکا هم خیلی منطقی گفته یا با آمریکا معامله کنید یا با ایران خب دنیا هم می ره با آمریکا معامله می کنه که ۲۵ درصد اقتصاد دنیا دستشه
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اره زوره همه باید بخرن دوبرابر قیمتم بخرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
خوب ایران هم خیلی منطقی به همه دنیا میگه یا نفت منو بخیر یا از مسیری غیر آب های سرزمینی من حرکت کنید
سلام اگر نفت ايران صادر نشود خدا تنگه هرمز را خواهد بست در جنگ ايران وعراق مناطق جنگي پر از ادوات جنگي بود و اين سيل اخير آنها را شسته و به خليج فارس اورده است . و ربطي به ايران هم ندارد اگر يكي از اين ادوات در دريا عمل كند و يك نفت كش را به قعر دريا بفرستد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
یک چیزی خواستی گفته باشی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
آبلیمو بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
حالا مي بينيم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ماست هم خوبه بخوری حالت رو بهتر میکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
انشااله که خدیوند تبارک و تعالی شفای عاجل عنایت بکند. آمین نقطه سر خط
طبق معمول یک متن و ترجمه عجولانه
صدام حسین سر جریان کویت همینطوری تحریک کردن
یکی از مناطق عجیب تهران همین جلوی شهرداری چهاردانگه است امکان ندارد از بزرگراه آیت الله سعیدی گذر کنید و در این منطقه بوی کود نباشد (بوی کود برای چهار فصل سال) برای آدرس دادن میگوییم آیت الله سعیدی به سمت اسلام شهر هر کجا بوی کود شدید حس کردید اونجا چهاردانگه است ویژگی عجیب این منطقه که نزدیکترین شهرک صنعتی به تهران است میزان کود دهی مرتب و بی وقفه به درختان و چمن های وسط بزرگراه در این منطقه است و باید این میزان کود دهی در رکود های گینس ثبت شود - عده ای از اهالی از من درخواست کردند این پدیده را در سایتهای مختلف متذکر شوم حتی سایتهای خارجی تا شاید جذب توریست شود
خوب ببندید چرا همه اش حرف می زنید
همانطور که از اسم مجله بر میاد کاملا محافظه کارانه به مساله برخورد کرده که دقیقا دو طرف هم همین نگاه رو دارند
اصولا امریکا دنبال جنگ نیست و فقط و فقط دنبال فروش نفت شیل تو این نرخها هست.
داستان خیلی سادس
از یک طرف مصرف نفت خام در دنیا به تعادل رسیده و اوپک کاملا نیاز رو تامین میکنه و حتی میبینیم که مقداری ظرفیت تولید بیشتر هم دارد و بنابراین همه اعضا به سیاست کاهش تولیدوفادار مونده اند.
از طرفی اگر امریکا هم نفت شیل رو بخواد وارد بازار کنه قیمت جهانی نفت کم میشه اونوقت تولید نفت شیل دیگه توجیه نداره! بنابراین ایران و ونزولا باید از بازی کنار گذاشته بشن تا هم سطح تولید سرجاش باشه هم قیمت!!
حالا داستان چیه؟ تحریم ایران به بهانه محور شرارت و توسعه تروریسم و ... و ونزوالا به عنوان دیکتاتوری و ...
تمام داستان منافع اقتصادی است که سیاست خارجی و حتی نظامی رو رهبری میکنه.
همه می دانند که آمریکا متجاوز است و در آن هیچ شکی نیست بنابراین اگر آمریکا مجبور به استفاده از نیروی نظامی می شود،حقوق بین الملل که خود دست نشانده آمریکاست نمی تواند آمریکا را متجاوز اعلام کند و ما این را در حمله یک جانبه آمریکا به عراق که در زمان صدام اتفاق افتاد دیدیم امروز ما سلاحهایی تولید می کنیم که شاید در دنیا بی نظیر باشند اما نباید خودمان را گول زنیم آمریکا نیز دارای سلاحهای کشتار جمعی بسیار قویتری دارد بنابراین باید هزار بار اندازه گرفت بعد برش داد و قبل از هر اقدامی و قبل از مسدود کردن تنگه هرمز باید از داخل شروع کنیم ارز را کنترل کنیم گرانی و عاملان گرانفروشی را مسدود کنیم جلوی رانتخواری و اختلاس را بگیریم و...
اگر دولت جهت فساد موجود در داخل که خود باعث این نابسامانیها شده است و هزاران بار از به زانو در آوردن آمریکا راحتتر است بتواند کنترلی داشته باشد شکی ندارم که آمریکا خود بخود به زانو در می آید..
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
احسنت.مطلب شما کاملا منطقی بود
همه می دانند که آمریکا متجاوز است و در آن هیچ شکی نیست بنابراین اگر آمریکا مجبور به استفاده از نیروی نظامی می شود،حقوق بین الملل که خود دست نشانده آمریکاست نمی تواند آمریکا را متجاوز اعلام کند و ما این را در حمله یک جانبه آمریکا به عراق که در زمان صدام اتفاق افتاد دیدیم امروز ما سلاحهایی تولید می کنیم که شاید در دنیا بی نظیر باشند اما نباید خودمان را گول زنیم آمریکا نیز دارای سلاحهای کشتار جمعی بسیار قویتری دارد بنابراین باید هزار بار اندازه گرفت بعد برش داد و قبل از هر اقدامی و قبل از مسدود کردن تنگه هرمز باید از داخل شروع کنیم ارز را کنترل کنیم گرانی و عاملان گرانفروشی را مسدود کنیم جلوی رانتخواری و اختلاس را بگیریم و...
اگر دولت جهت فساد موجود در داخل که خود باعث این نابسامانیها شده است و هزاران بار از به زانو در آوردن آمریکا راحتتر است بتواند کنترلی داشته باشد شکی ندارم که آمریکا خود بخود به زانو در می آید..
کشتین مارو با این تنگه هرمز بابا مرگ یبار شیون یبار / چند ساله تنگه تنگه میکنید مردم بدبخت شدن رفت /ببندید آغا ببندید بخدا ما به جنگشم حاضریم ولی مردم رو تو برزخ زجر کش نکنید!
دولت اگر قدرت ایمان و قدرت مردم را باور داشت و به خدا تکیه می کرد اوضاعمون این نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ایمان به چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
این داستان ها قدیمی شده است.
با سلام .

سالها است که نفت ایران برای فروش به کشورها ی دیگر ارسال میشود و میلیاردها دلار پول به ایران داده شد .

اما زندگی ما افراد طبقه متوسط تغییری نکرد و ما همچنان گرسنه هستیم ..........یعنی توزیع عادلانه ثروت نفت

که مال مردم است به جیب عده ای خاص رفت و مشاهده میشود که یک مدیر عامل در راس چندین هزار میلیارد

تومان پول را با خود برده و در بانک خارج گذاشته است ......مردم از عایدات نفت چیزی بدست

نیاوردند و زندگی شان بهتر نشده است ..........پس همان بهتر که ایران هیچ نفتی نفروشد و حدالاقل این منابع برای

نسل های بعد حفظ شود ...........ما که چیزی نفهمیدیم و زندگی نکردیم و در حال مرگ تدریجی هستیم ..........
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اقا اصل کلام همینه که شما گفتید
خداییش اون برجام 2 مورد درخواستی ترامپ در پارسال مگه همون خواست ما در امسال نیست که مخالفت کردیم و حالادقیقا در حالتی قرار گرفتیم که نه راه پس و پیش نداریم و واضحه که آمریکا اگه آسیب هم ببینه نابود نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
برجام ۲ یعنی خلع سلاح و بعد مساوی است با حمله نظامی و کشته شدن خودت و خانواده ات
یو ار اندراستند؟
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ناشناس 13:48 یعنی میفرمایید اگر سلاح نداشته باشیم حمله می‌کنند و 80 میلیون نفر رو میکشن؟؟؟! خدایی به یک دکتر روانشناس مراجعه کن کجای دنیا همچنین اتفاقی تا حالا افتاده،
مقاله ی خوبی بود. لطفا این سبک از اطلاع رسانی رو افزایش بدین.
بهتره تجربیات موفق ایران در دورزدن تحریم و عدم یا موفقیت تحریمها رو در سفره مردم و ارزش پول ببینیم.مردم اگاهانه میبینند
مشخصه ؛
اگر هم فرض کنیم این توان را داشته باشد ، جنگ نظامی حتمی است .
بستن تنگه هرمز اشتباهی بیش نیست مخصوصا که طرف مقابل ما ( ترامپ)دیوانه تمام عیار است
اگر تنگه بسته شود تکلیف مردم یکسره میشود.
ماهم منتظریم تا بابیان تنگه هرمز آمریکا رو شکست زدیم هیهات من الذله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
شما جند نفرید؟
من 8 سال جبهه بودم ولی دیگه نمیرم
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
شما 8 سال جبهه بودی خداوکیلی بیا تعریف کن اون جوانها میخواستن به اینجا برسیم؟ یبارم شما از جنگ بگو14:35
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
بدو برو ببند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
الله اکبر
اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کندشما نیز دریانودی امریکا را تحریم کنید در ان صورت امریکا نمی تواند از تنگه هرموز عبور کند
بستن تنگه هرمز کار عقلانی نیست. قانون بین المللی اجازه به ایران میدهد که از کشتی های که عبور میکنند از تین تنگه عوارض بگیرد.عوارض باعث میشود قیمت نفت هم بالا برود. عقلانی ترین کار گرفتن عوارض هست.مجلس این طرح را تصویب کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
مثلا روزانه چند تا کشتی عبور میکنه که بخواد از اونها عوارض بگیره؟ تازه چقدر میتونه دریافت کنه تا بتونه کشور رو اداره کنه؟
ناشناس
| Sweden |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
به میزان بشکه های نفتی که عربها برای جایگزینی نفت ایران تولید می کنند عوارض مازاد بر تولید گرفته شود.
ایران دو اقدام را می تواند انجام دهد . اسرائیل یکبار گفته بود که در مقابله با کشتی های حامل نفت ایران را جلویش را خواهد گرفت . اگر یکبار حتی یکبار امریکا یا اسرائیل یا هر کشور اروپایی متحد اینها اینکار را انجام دهد باید با بوق و کرنای فراوان بطوری که همه کشورهای جهان و خبرگزاریها انرا مخابره کنند ! نسبت به ان واکنش نشان داد . زیرا تحریمهای امریکا یک تحریم مصوب سازمان ملل نیست که برای کشورها الزام اور باشد امریکا یک تحریم یک جانبه انجام داده و اعمال انرا هم از طریق جرایم به کشور خاطی انجام می دهد لذا این ربطی به انها ندارد که جلو کشتی های حمل نفت ما را بگیرند و به قول معروف انرا توقیف کنند حتی اگر یکبار اینکار را انجام دهند . ایران هم می تواند به عنوان اقدام متقابل تنگه را ببندد . اگر اینکار توسط کشور اروپایی انجام شود می تواند فقط شامل کشتی های ان کشور یا هر کشتی که به مقصد ان کشور از خلیج فارس عبور می کند این اقدام عملی شود . اگر اسرائیل یا امریکا این کار را انجام دهند ایران می تواند به عنوان عمل متقابل به مدت محدود که انرا اعلام می کند انجام دهد . دراین صورت هرگونه اقدام خصمانه می تواند پاسخ خصمانه به دنبال داشته باشد . همچنین ایران می تواند اگر امریکا و یا اسرائیل در کشورهای منطقه از جمله عراق یا سوریه اقداماتی بر علیه سپاه انجام دهد ویا فشارهای زیادی به ایران وارد کند به عنوان عمل متقابل عبور هر کشتی نفتکش امریکایی و اسرائیلی و یا هر کشتی که برای این دو کشور نفت حمل می کند را مورد تحریم عبور از تنگه هرمز اعلام نماید و پایش هم بایستند و بگوید که ان به تلافی فلان کار است ! همه دنیا باید بدانند که عمل ایران در مقابل اقدام متقابل انجام می شود . غیر از این تا وقتی تقابل از طرف ایشان شروع نشده است اقدام ایران می تواند در نظر جامعه جهانی وجاهت باید را نداشته باشد . گرچه همین مقدار هم که امریکا انجام می دهد می تواند به عنوان مبنایی برای بستن تنگه صرفا برای کشتی هایی که به مقصد امریکا نفت حمل می کنند و بایداز ابرااههای ایران رد شوند هم اعمال شود ! این حق ایران است که عمل متقابل انجام دهد ولی چون اولا امریکا قدرتمند است ! و دوم اینکه ما متحدان قدرتمندی نداریم ( روسیه و چین ! )
درگیری نظامی و دیگر هیچ.
جنگ خواهد شد!
پاسخ ها
موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
الَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّـهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَا كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّـهَ مَعَنَا ۖ فَأَنزَلَ اللَّـهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا...
موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ترجمه آیه: اگر او را یاری نکنید، خداوند او را یاری کرد؛ آن هنگام که کافران او را (از مکّه) بیرون کردند، در حالی که دوّمین نفر بود (و یک نفر بیشتر همراه نداشت)؛ در آن هنگام که آن دو در غار بودند، و او به همراه خود می‌گفت: «غم مخور، خدا با ماست!» در این موقع، خداوند سکینه (و آرامش) خود را بر او فرستاد؛ و با لشکرهایی که مشاهده نمی‌کردید، او را تقویت نمود.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
الان شما یاوران خدایید؟14:15
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
حالا از کجا مطمئنی خدا با شماست، عربستان ونامارات هم به همین فرمایشات اشاره مبکنه
ف.ز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
خدا عادل و با صابران است. اما بدونید وضع امروز ما از بی تدبیری تمامی مسوولین در تمام ادوار این 40 سال است. اگر بجای تکیه بر فروش نفت به متخصصین و دانشگاهیان اهمیت میدادند و با دادن پول فروش نفت به متخصصین دانشگاهی، الان ما قطعه خودرو، قطعات تمامی لوازم صنعتی و خانگی و ... یک تولید کننده و صادر کننده بودیم نه واردکننده که با یک حرف به ظاهر ساده شخصی یک مملکت به این وضع دچار شه. آره خدا یاری میکند کسی را که یاریش کند نه کسی را که بی تدبیری کند و نعماتش را به باد فنا دهد. مشتحضرید کشورمون همه چیز زیر خاک دارد. ،
در اینگونه موارد بدبینانه ترین گزینه ها و احتمالات باید دوراندیشی شود. مثلاً درگیری نظامی با شیطان بزرگ؛ شاید این هم یکی از شیطنت هایی باشد که اهریمن غدار با این حربه درصدد آزمایش توان نظامی ما باشد. شیطان بزرگ ولو اینکه در تاریخ کم سابقه باشد؛ تا خاک اصلی تحت اشغال وی یعنی سرزمین های موسوم به ایالات متحده را هدف احتمالی حملات کوبنده و سرنوشت ساز نداند؛ دست از این بازیها نخواهد کشید.
امتحانی ی روز ببنده ببینه چی میشه
هیچ اتفاقی نمی افتد ، مثل قبل .
ایالات متحده یا مجبور به عقب نشینی است (که بعید است) و یا مجبور به استفاده از نیروی نظامی می شود، که در نهایت این کشور را در چشم حقوق بین المللی به عنوان متجاوز تعیین می کند. اونوقت کشور ما که به جنگ کشیده بشه اصلا" مهم نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
وقتی با چندتا موشک یه ناو هواپیمابر با ۵۰۰۰ نیروی آموزش دیده غرق شد اونوقت ببینید توی امریکا چه اتفاقی میفته
ناشناس
| Georgia |
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
فعلا که هیچ ناوی غرق نکردید کلی پول ایرانو امریکا بلوکه کرده ،اگری ناوی بزنید چندین برار پول ناو را از این دولت یا هر دولتی که سر کار بیاید خواهند گرفت.پس لطفا بفکر جنگ نباشید ،
مگه کشوری میتونه آبراه بین المللی که چندین همسایه دارد را ببندد ؟
الباقی کشورهای همسایه این خلیج فارس
یعنی
نیروی نظامی ندارن ؟؟
سازمان ملل هم همینجوری
فقط نیگاه کنه ؟
شورای امنیت سازمان ملل وارد قضیهمیشه
اگر ایران تنگه هرمز را ببند بعد از یک هفته دوباره باز خواهد کرد چرا

چون بیشترکشورهای دوست مانند ژاپن، چین و کره و ... نفت خود را از این راه عبور می دهند
راه حل این مشکل نه در بستن تنگه هرمز که در تغییر نگرش و ارجعیت منافع ملی بر عقاید است.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
کاملا باحرفهایت موافقم باید منافع ملی برعقاید وایدلوژیک ارجعیت داشته باشد
میگید ترامپ دروغگوئه ولی به حرفاش داره عمل میکنه.
پاسخ ها
م ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اینکه داره اعلام میکنه با تروریسم مبارزه میکنه دروغ نیست؟
ما میگیم رئیس دولتیه که کارش دزدیه. ما میگیم اون قراردادی که برجام نامیده شد رو زیر پا گذاشت. ما میگیم رئیس کشوریه که تعهد زیر پا میذاره. بعد با کمال پررویی میخوان آژانس رو تحت فشار بذارن که اعلام کنه ایران تعهداتش رو عمل نمیکنه. دائم اعلام میکنن که ما توی امور کشورای همسایمون دخالت میکنیم، خودشونو نمیگن که از اون طرف کره زمین اومدن اینجا و ثروت منطقه ما رو تاراج کردن، اینکه به گفته هاش عمل کرده نشونه دروغگو نبودنشه؟؟؟ اینکه اعلام کنه برجام به نفع ایران بوده، نه آمریکا دروغ نیست؟ بهتر نیست بگیم توی انتخاباتشون دروغ گفته و حالا داره به دروغاش عمل میکنه؟
چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۲:۱۵
دلار ۱۴۵۰۰
یورو ۱۶۳۰۰
سکه ۵۰۶۰۰۰۰
سانتافه یک میلیارد ناقابل !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
دولت پشتش است
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۵:۳۰
دلار ۱۴۶۰۰
یورو ۱۶۴۰۰
سکه ۵۱۰۰۰۰۰
چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۲:۱۵
دلار ۱۴۵۰۰
یورو ۱۶۳۰۰
سکه ۵۰۶۰۰۰۰
سانتافه یک میلیارد ناقابل !!!
چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۲:۱۵
دلار ۱۴۵۰۰
یورو ۱۶۳۰۰
سکه ۵۰۶۰۰۰۰
سانتافه یک میلیارد ناقابل !!!
خودت گفتی اگه
اگه ترامپ هواپیمای مسافربری را برنه انوقت ما جام زهر را می خوریم
فقط تمام دنیا منجمله متحد میشن و مثل جنگ سال ۹۱ عراق
به ایران حمله میکنند و تا سالها هم جنگ زده میشیم

ژن های برتر هم در آمریکا انگلیس استرالیا تو استوری ممکنه بنویسند
دلم با ایران هست
پاسخ ها
ژن خوب و خوشگل
| Germany |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
پشت سرما قیبت نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
فکر کن ایرانی که در تمام منطقه افرادش را گذاشته جنگ بشود
ان روز بیاد تا قیافه تو یکی دیدنی باشد که ببینی چجوری خود امریکا به غلط کردن می افتدو عقب نشینی می کند و برای همیشه از این منطقه خارج خواهد شد و ابر قدرتیش به پایان می رسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
امریکا
در ضمن عراق به خاطر اینکه صدام فرار کرد و تجهیزات نداشت امریکا حمله کرد و اشغال شد ولی ایران دارد در خاورمیانه اقایی می کند ان وقت امریکا می اید حمله کند به ایران؟
نخیر چون می داند که نمی تواند در بیافتد با ایران
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اول املای غیبت را یاد می گرفتی جناب جن خوب و خوشگل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
شک داشتم ژن خوب باشی، ولی از "قیبت" نوشتنت معلومه یه ژن خوب ناب و اصیلی.
اون وقت جنگ می شه و تمام زیرساختها را این ترامپ دیوانه نابود می کنه،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
تمام پایگاهاش در منطقه زده خواهد شد و دیگر ابر قدرت نیست
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ابرقدرتی آمریکا به همین چند پایگاه در منطقه خلاصه
نمیشه بزرگوار.لطفا با کمی اطلاعات بیشتر نظر بگذارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
دادش برو صورتت رو بشور خواب از سرت بپره برو گلم
هیچی یه مشت جوان به فنا میرن و بهانه دست آمریکا میدین که به ایران حمله کنه و کشورهای منطقه همگی دو دستی به آمریکا کمک میکنن ازعراق و عربستان و امارات و بحرین و ترکیه و آذربیجان و افغانستان و باکستان گرفته تا خود ناتو ، ژن های خوب هم که جلوتر رفتن کانادا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
وقتی دارن چوب لای چرخت می کنند باید واکنش نشون بدی
تنها اتفاقی که میفته مردم ایران بیچاره تر میشن وگرنه کدوم مدیر ککش میگزه، دلار بشه 100 هزار تومن
تحلیل های بدون در نظر گرفتن فاکتورای مهم از جمله اینکه صادرات نفت عراق هم از تنگه هرمز انجام میشه به نظرم خیلی دقیق نیستن.
یک دنیا هزینه تو عراق شده و الان با بستن تنگه هرمز قبل از همه عراق رو دشمن سر سخت ایران میکنید.
با این کارا و تبلیغات راجب بستن تنگه هرمز بیشتر اعراب رو بهم نزدیک کرده و عراق رو به راحتی از دست میدید.
عراق بیشتر صادراتش فقط نفت هستش و بدون نفت وضعیت مردم به مراتب در عراق بدتر خواهد شد که منجر به اعتراض بیشتر مردم خواهد شد که فشار رو به گروهای طرفدار ایران بیشتر خواهند کرد.
با بستن موقت تنگه هرمز که احتمالا باعث بروز برخورد مستقیم خواهد شد چه بین ایران و آمریکا و چه با کشورای عربی که صادرات و وارداتشون از تنگه هرمز انجام میشه.
شماها فکر کردید که اگه تنگه هرمز بسته بشه واردات عمده ایران هم از کجا باید انجام بگیره.
میشه اینجا هزاران دلیل دیکر آورد که این کار نه شدنی نه به صلاح مردم هستش.
در حال حاضر گرونی کمر مردمو خم کرده حالا کالا هم نیاد که دیگه هیچی از مردم نمیمونه.
ما ارتش و نیروی رزمی قوی داریم ولی آیا لازمه تو یک سال اکثرشو از دست بدیم.
باید توجه کنیم ارتش آمریکا اصلا پوشالی نیست و نیازیم نیست با هاشون گلاویز بشیم. اونا عینن مثل لاتاین که چیزی واسه از دست دادن ندارن. ما هستیم که تو خاک خودمون باید هزینه بدیم.
هرچند میشه با تدابیر سیاسی از تبعات این مشکل هم کم کرد.
نمیشه گفت اونا بزنن مام میزنیم. و تنگه رو میبندیم. کشورای مثل عربستان این شرایط رو بهترین حالت میینن.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
نظر شما متاسفانه کاملا درست و منطقی است
امتحانش مجانیه، ببندین و ببینین که چه خواهد شد.
امتحانش مجانیه، ببندین و ببینین که چه خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
ترصو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
خیلی هم مجانی نخواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
هر چی میخواد بشه بشه هرچی مخواد یگه بگه
50 سال هم تحلیل وتفسیر کنید نتیجه نخواهید گرفت لزوما تنگه هرمز را به بندید تحریم ها برداشته خواهد شد وملت هم از فشار روزافزون اقتصادی نجات پیدا خواهند کرد و برخی هم از اندیشه اختلاس وغارت در سایه تحریم ها فارغ میشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
تلسو
هر کاری برای نابودی استکبار لازمه انجام بدید.
تنگه رو بگیره مهم نیست اما هر دقیقه منتظر موشک و راکت و پهباد باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
باشه. اونهم نشسته داره به شما نگاه میکنه.
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
شما هر صدم ثانیه منتظر چندتا موشک باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
تابناک عزیز
لطفا" نظر آنهایی را که هیچ اطلاعی در هیچ زمینه ای ندارند را منتشر نکنید
تا وقت سایرین به خواندن خزعبلات آنها هدر نرود .
ناشناس هستم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
نه بزار بگن یکم بخندیم
ما ملت دنبال جنگ و جنگ طلبها نيستيم جنگ ملت با رانتخواران و انحصارگران و چپاولگران داخلي است که هر روز جيبشان را مي زنند.
مگه دولت همه تنگه ها را به روی مردم نبسته است ؟این تنگه راهم روی دنیاببندد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اونا خطرناک نیست این جیزه
مقاله جامع و خوبی بود. ممنون از تابناک بابت ترجمه
آمریکا با وقاحت تمام هر اقدامی تونسته انجام داده...جنگ هشت ساله...تحریمها...ترورها...ولی اینو میدونه که ۴۰ سال پیش از ایران اخراج شد و الان هم داره به تدریج از خاورمیانه اخراج میشه...برا همینه که به قول معروف الغریق یتشبث بکل حشیش.بستن تنگه هرمز با ی توپ ۶۰ م م امکان داره...ولی ایران عزیز نمیخواد بهانه دست اونا بده...اگر هم تنگه رو ببندیم و اونا بخوان حمله نظامی کنن ب ضرر خودشون تموم میشه...اسراییل و امارات و عربستان و بحرین و پایگاههای نظامی آمریکا در تیررس موشکهای ما هستن...ایران امروز به لحاظ نظامی و نفوذ منطقه ای صدها برابر قویتر از ایران ۴۰ سال پیش است که تمام دنیا نتونستن یک وجب از خاکشو بگیرن...
یه تنگه خدا بهمون داده ، مدام می بندیم می بندیم راه نندازیم. اصلا فکر بستن این از کجا اومده ؟
آمریکا با وقاحت تمام هر اقدامی تونسته انجام داده...جنگ هشت ساله...تحریمها...ترورها...ولی اینو میدونه که ۴۰ سال پیش از ایران اخراج شد و الان هم داره به تدریج از خاورمیانه اخراج میشه.بستن تنگه هرمز با ی توپ ۶۰ م م امکان داره...ولی ایران عزیز نمیخواد بهانه دست اونا بده...اگر هم تنگه رو ببندیم و اونا بخوان حمله نظامی کنن ب ضرر خودشون تموم میشه...اسراییل و امارات و عربستان و بحرین و پایگاههای نظامی آمریکا در تیررس موشکهای ما هستن...ایران امروز به لحاظ نظامی و نفوذ منطقه ای صدها برابر قویتر از ایران ۴۰ سال پیش است که تمام دنیا نتونستن یک وجب از خاکشو بگیرن...
بنده که هرچی در مورد مسائل فنی و جغرافیایی تنگه هرمز و اینکه قابل بستن هست یا نه اونهم با ذکر دلیل ، کامنت گذاشتم متأسفانه منتشر نکردید. ظاهراً شما دنبال انتشار کامنت های مورد علاقه تان هستید و بحث های کارشناسی برایتان اهمیتی ندارد.
تنهاراه برون رف از این وضع راه انداختن یه آتیش بازی چند ساله تو منطقه است وقتی سکو های نفتی منطقه باموشک از کار بیفته یاتاسیسات پتروشیمی اون وقت بازار ۳۰۰ دلاری نفت میاد وسط خود امریکای یا اروپا میان برا صلح چند سا ل سختی داره
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
فکر کردن که خرجی نداره درسته که نفت واسه اونا میشه بشکه ای ۳۰۰ دلار ولی اونوقت زندگی برای مردم ایران قطعا خیلی سختتر میشه و زنده ماندن فقط یک طرف که آسیب نمیبینه و اون طرفی که آسیب تستراتژیک و حیاتی خواهد دید مردم و کشور ایران هستند
ایران هیچ گاه وارد این جنگ نمیشه در ضمن ایران با دور زدن تحریم ها موفق به فروش نهایت 30% نفت خود با نصف قیمت خواهد شد، صبر مردم حدی دارد
ملا نصرالدین به همسرش گفت : زور بازوی من پیرمرد با زمان جوانیم هیچ فرقی نکرده!
همسر ملا گفت: چه حرفها! مگه همچین چیزی هم ممکنه؟
ملا نصرالدین گفت: وقتی جوان بودم یک هاون سنگی داشتیم که نمی تونستم بلندش کنم ، حالا هم نمی تونم!!
بنظرم بهتره بجای بستن تنگه، برای عبور نفت کش ها و ناوهای برخی کشورهای متخاصم مثل آمریکا، امارات و عربستان، حق عبور های سنگین تعیین کنیم، به همان اندازه که آنها نفت ما را کاهش داده اند.
ببینید وحشت از جنگ چطور همه مردم رو فرا گرفته ....
چرا قبل از ساختن بمب اتم ان پی تی رو پذیرفتیم... پاکستان و هند رو ببینید ... اتمی شدند و آمریکا کجبور به مصالحه با اونهاا شد . همه اینها هدایای ناقابل دولت امید هست...
این همه موشک و پهپاد نشون دادیم و پول و خزینه ملت رو صرفشون کردیم ... تونسته آرامش بده به بازار به مردم !!!
اما اگکر اتمی بودیم جریان فرق می کرد ... قاعده بازی متفاوت بود ... اون موقع می تونستیم واقعا ادعا کنیم می تونیم تنگه رو واقعا ببندیم و کسی جرأت دم درازی نداشت.
اما الان چی ؟؟؟ حالا که خیالشون راحت شد بمب اتم نداریم .. دارند میان ...

اتمی نشدن ، بزرگترین خطای استراتژیک ما بود .. حالا چطور جبران کنیم .. با مدیریت حسن روحانی می تونیم.
پاسخ ها
سیاوش
| Germany |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
جناب فقط بینش مردم تعیین کننده میباشد. در ایران هم فقط نفرت عمیق ایرانیان نسبت به آمریکا میباشد که تاکنون ایران را از تجاوز آمریکایی و اروپایی نجات بخشیده است. بخصوص که اکنون انگلستان وزیردفاعش را بیرون انداخته و بزودی بزندان آنهم بخاطر یک فن معمولی سرمایداری از در عقب به آمریکا و ساختن خط ۵ اینترنتی G5که جلوی کلیه دزدی های اینترنتی و بخصوص پایه های اصلی برای شستشوی مغزی برای بنجل هایی که آمریکایی ها در چین و سراسر جهان بدست سرمایه بین المللی تولید میکنند. آمریکا مانند بیمار سرطانی گردیده است که مستاستازی در آن باثبات رسیده است. گودبای آمریکا!
سلام به ایرانی که روی نفت خوابیده اما مردمش باید بنزین لیتری2500تومان بزنن به ماشینهایی که بیکیفیتن و مصرف سوختشون دوبرابر نرم چهانیه
یه سلام و دست مریضاد هم به مسولین کشور که برای جبران هزینه ها فشار رو به مردم چندبرابر کردن.خسته نباشین خداقوت
فقط به بد کردن چهره ایران در جهان کمک میکنه، اتفاقا امریکایی هم دنبال همینن که ایران اینطوری واکنش نشون بده
لعنت به این امریکا که ظاهرا هیچوقت هیچ غلطی نمی‌توانسته بکند...
بوی کامنت های صهیونیست ها میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
صهیونیست خودتی
تنگه گرانی ببندید هرمز پیشکش
تنگه رو ببندید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
داداش شیر آب که نیست یکم طول میکشه صبر کن چشم
می بندین...
اگر ببندید امریکا نشان داده اگر نخواهد نمی جنگد اگر بجنگد تمام عیار عراق یادتان است با تکنولوژی دهه 90 از زمان مخابره خبر از انهدام یک تانک عراقی 3 دقیقه زمان صرف می شد باید بمباران و انهدانم تاسیسات و زیر ساخت های اقتصادی باشید که در تاریخ سابقه نداشته است امریکا روی انبار باروت است و کارخانه های سازنده سلاح دنبال تخلیه آنها شما فکر می کنید چه می شود هزاران هزاران هزاران تن بمب در مقیاس وسیع
دلم برای جنگ تنگ شده
ما که همه جور خطر را تجربه کردیم اینم روش.بدم نیست
همه راحت می شیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
بمب هیدروژنی هم بد نیستا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
پیش بسوی تبخیر ایران و پر شدنش با آب
تنگه رو ببندید و هم خودتونو خلاص کنید و هم ما رو راحت کنید از این زندگی ننگین.
هنر یک سیاست مدار اینه که شر کشور های دیگه را با استفاده از ابزار لابی و رسانه ای حل کنه با کمترین هزینه .مسولان سیاسی باید به طور مداوم در رسانه های معتبر خارجی حاضر باشند تا با تاثیر ان جلو گیری ار اجماع شود .
نرخ نفت هرگز اینتطور نمی مونه حتما بالای 100 دلار میریه الان سکوت قبل از انفجار قیمته نفته .-فریب نخوریم -امریکا با مسکن قیمت نفت را پایین نگه داشته -ما یک سال تحریم ها را بگذرونیم و منطقی برخورد کنیم حتما برنده ی 100 سال اینده خواهیم بود -چون دیگر تحریم وجود خارجی نخواهد داشت . و حرف بسیار... درود بر ایران و ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
دوست عزیزم آمریکای جهانخوار متاسفانه تا سال 2022 سومین تولید کننده بزرگ نفت جهان میشه و از این نظر مطلب شما دقیق نخواهد بود
این نشریه امریکایی داره تحریکتون میکنه تنگه هرمز رو ببندید تا امریکا بهانه حمله به ایران پیدا کنه.
عوارض سنگین بگیره بجای بستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اره خوبه کارت خوان هم بذارن اونایی که پول نقد ندارن کارت بکشن
ما باید با دنیا بجنگیم
ما به دنیا اعلان جنگ می کنیم
ما مردم ایران هیچ اجازه ای برای نرمشی دیگر نمی دهیم
یا کشته می شویم یا می کشیم
این است شعار مردم
جنگ جنگ تا پیروزی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
نفست از جاي گرم بلند ميشه؟!
حالت خوبه؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
من با شما مخالفم
از طرف مردم حرف نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
الله اکبر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
خیلی راحت از جنگ حرف میزنی گلم.در جریان هستی که جنازه جونای این کشور بعد از 30 سال هنوز به خانواده هاشون تحویل داده نشده؟میدونی 30 سال انتظار یه مادر یعنی چی؟تا حالا به انتظار خبر از یه عزیز بودی؟میدونی 30 سال یعنی چند روز؟ هنوزم دلت جنگ میخواد؟بفرما بسم‌الله
تنگه هرمز فقط مال ایران نیست که دلبخواهی آنرا ببند.!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
اون سمتش که سمت ایران می بیندیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
میتونیم، میبندیم. خخخخخخخخخخخخخخخ
تنگه هرمز را ببندید آنوقت آمریکائیها دست روی دست میزارن و نظاره گر میشند !!!!!!!!!!!.
اقا بنظر من از دل رجز خوانیهای شدید دو طرف یک توافق ناب بیرون خواهد امد. بوی توافق میاید
آقازاده ها تو خارج کیف و حال کنن و مردم ببچاره بخاطر بستن تنگه هرمز برن بجنگن!!
تنگه را ببندید همه دنیا با ایران دشمن خواهد شد.... آقا زاده ها باید هر کجا که هستند بیایند و در صف اول باشند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
هم آقازاده ها و هم خود آقاها
رجز خونی نکنین ببندین تنگه رو
این مطالب رو از کجا میارین
به جای ترجمه این ها مقاله های کیهان و فارس و تسنیم خودمان را باز نشر دهید.در همین حدودا
عمرا بسته بشه واقع بین باشیم الان دنیا علیه ماست
عراق در جنگ اول خایج فارس در شب اول با هزار هواپیما بمباران شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
هزار هواپیما؟؟؟
آمار الکی!
همه اين كارا بخاطر موش دوني عربستان واماراته پاي اينارو به وسط بكشين بفهمن امنيت يعني چي .
هیچ اتفاقی نمیوفته .. هر چه فشار خارجی بیشتر بشه ، مسوولینی که فقط یک راه حل به ذهنشون میرسه ، این فشار را بیشتر به مردم منتقل میکنن .. بنزین 2500 تومان شد و از فردا باید منتظر گرانتر شدن مایحتاج مردم به بهانه گرانی بنزین باشیم
مطمن باشین امریکا انقد احمق نیست که تا الان تمام احتمالات تا چندین مرحله جلوترشو پیش بینی نکرده باشه

اونا هزارتا احتمال ممکن که شاید پیش بیاد رو بررسی کرذن و واسش راه دارن
هر چه زودتر تنگه هرمز را ببندید و با آمریکا و اسرائیل و عربستان و امارات و ..دیگه ای بود وارد جنگ بشید.
کامنت ها روکه می خونم متاسفانه اعتقادعده ای به قدرت آمریکا ازاعتقادبه قدرت خداکمتره.اگرقراره بمیریم با افتخاربمیریم.خیرسرتون محرم سینه میزنیدوحسین حسین می کنید.حسینی زندگی کنیدوبمیریدنه برای یه لقمه نون کفش آمریکایی ها رولیس بزنید.
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
شما مختاری حسینی بمیری یا

حسنی صلح کنی
یک تیر شلیک شود دلار 20000 و سکه 6 میلیون خواهد شد اقتصاد پاشنه آشیل ایران است مراقب باشید همین الان با یک شایعه صف های بنزین را ببینید
حقیقت اینه که امنیت منطقه و تنگه هرمز با ایران است .... پس نفتکش ها باید هزینه زیادی بدهند و در غیر اینصورت هر اتفاقی بیفتد با خودشان است ..... مگه نه؟
چطور مصر میتونه کانال رو ببنده ....چطور دیگران میتوانند خیلی کارها بکنند ....
عربستان و امارات نمیدانند که اگر ایران نباشد امنیتشان به خطر میفتد و خیلی از تروریست ها هستند که در منطقه جولان میدهند .... مگه نه؟؟؟
باید میپرسیدید چه میشود اگر ایران ونزویلا شود ؟
عواقب بستن تنگه مشخصه بمبهای چندتنی
امریکا هم به دنبال این کار است تا 24 ساعته کل زیر ساخت های ایران رو با این بهانه بزند .
من هم موافقم تنگه را ببندید
این دفعه دیگه من نخواهم جنگید
الان نوبت آقازاده‌ها است که از فرنگ برگردند و برای منافعشان بجنگند
جنگ عراق و آمریکا عراق چند تهدید بسیار خشن داشت که واقعا همه را به وحشت انداخته بود استفاده از سلاح شیمیایی و همچنین حمله موشکی به اسراییل ولی هیچکدام را عملی نکرد اینکه شما امکان انجام یک کار را دارید با روحیه انجام کار خیلی متفاوت است
اگه راست میگید تنگه رو ببندید. ببندید دیگه
با بلاهایی که دولت روحانی سر ما آورد کسی حال جنگیدن نداره. بستن تنگه هرمز هم یعنی با دنیا در افتادن. پس بهتره با آمریکا صلح کنیم چون ضرر صلح از جنگ خیلی کمتره
چون دستمزدمون رو کم افزایش دادین تمایل داریم تنگه هرمز بسته بشه
بنظرم بد هم نیست اصلا نفت نفروشیم - وضعیت سخت میشه - ولی اختلاس و فساد و رانت نفتی هم کم میشه ببینیم کشورمون بدون فروش نفت چطور اداره میشه - ولی یه چیز معلومه این دیگه آخرین ترکش آمریکاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
داداش اولشه تازه
آخریش نیست
بهتره بریم سراغ تنگه های دیگه
امارالکی نبود اقای عزیژزخودم از رادیو در ان زمان شنیدم
به دلاورمردانی مثل شهید همت وشهیدباکری نیاز است
۱. استراتژی تهدید بستن تنگه هرمز برای آمریکا یک مزیت و فرصت اقتصادی خوبی است. الف. ایران را کشوری ناسازگار با جامعه جهانی معرفی می کند. ب. ایران را طبق استراتژی همیشگی نشان دادن یک لولوی سرخرمن سلاح و مهمات خود را به کشورهای منطقه می فروشد. ج. ارزش قیمت نفت ایران را به کمترین می رساند و از طریق معرفی چند کشوری که اجا هخرید نفت را از ایران دارند شرکت های نفتی خود را در آن کشورها قرار داده و نفتی با قیمت بسیار ارزان تر می خورد. زیرا به خوبی می داند که ایرانی ها سیاست لجبازانه ضد آمریکایی دارند و برای دهن کجی به آنان نفت را به هر قیمتی می فروشند. مصداق آن شرکت نفتی آقای الگور رقیب انتخاباتی آقای اوباما. د. آمریکا به راحتی یک اجماع جهانی را برای حل مشکل با ایران در سر بزنگاه جمع می کند.
۲. استراتژی بستن واقعی تنگه هرمز نیز نعمت دیگری برای آمریکا است تا با اجماع قطعی جهانی برای دفاع از منافعشان به کشور ایران حمله کنند. در دنیای کنونی همه کشورها (هم خریداران و هم فروشندگان نفت) به فکر منافع ملی خود هستند، لذا نمی توانند قطع مسیر منبع مهم انرژی و یا درآمد خود را تحمل بکنند. بر این مبنا با آمریکا همراه خواهند شد و به راحتی به ایران حمله خواهند کرد.
پس با نگاهی بسیار ساده به موضوع می توان فهمید که برنده این بازی ایران نیست.
اقایی که دم از امام حسین می ژنی و توهین می کنی امام و بنی هاشم شهدای اصلی کربلا بودند اتفاقا شما فقط از امام حسین علیه السلام فقط سینه زنی را دیده اید چرا نگران نباشیم این همه دزدی در این کشور می شود شما که پیرو امام حسین هستید چرا ساکتید ما از جنگ نمی ترسیم کفش امریکا را هم لیس نمیزنیم به قول شما ولی درد این است امثال شما ها فقط از اسلام سینه زنی دیده اید چرا احکام خدا را برای غارت گران بیت المال اجرا نمی کنید چرا مثل بقیه مردم زنگی نمی کنید
این همه گفتید و اصل مطلب رو نگفتید اینکه ایران خودش رو سر شاخ جنگ کنه اشتباه با اندکی سیاست ان هم نه در رابطه با آمریکا بلکه با این دو کشور موری یعنی عربستان و امارات باید انجام بده یک سیاست قاطع و تهدید به نابودی زیر ساخت های نفتی این دو کشور که عزم کرده اند منابع نفتی ایران را از دور خارج کنند بدون بستن تنگه هرمز و اخلال در نظم بین المللی خود این کشورها را مجبور تا از سیاست های ایران جانبداری که نه اما هم پیمان آمریکا هم نشوند. به نظر من سپاه و ارتش قبل از اینکه فکر صد در صدی در زدن اهداف آمریکایی را بکنند باید چاه های نفت و پالایشگاه ها و صنایع اب شیرین کن این دو کشور موری را هدف و تهدید علنی کنند.دوست دشمن ما دشمن ماست.
دولت آمریکا هر 10 تا 15 سال یکبار نیاز داره تا انبارهای مهمات در حال انقضاشو روی یک کشور خالی کنه تا دوباره بتونه از جیب مالیات دهندگان آمریکایی ، این انبارها را پر کنه و پول آمریکایی ها را در جیب گشاد کارتل های اسلحه سازی آمریکایی بریزه
به تاریخ 70 ساله گذشته نگاه کنید .. جنگ کره ، جنگ ویتنام ، دو بار جنگ با عراق .. در 70 سال گذشته آمریکا 4 بار انبارهاشو روی سر کشورهای دیگه خالی کرده و به نظر میرسه الان بدش نمیاد دوباره انبارهاشو روی یک کشور دیگه خالی کنه ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
جنگ بالکان یادت رفت
ایران هرگز تنگه هرمز را نخواهد بست
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
یادت باشه ایرات همیشه این تنگه رو به جهانیان عرضه داشته و این جمهوری اسلامیه که همیشه این تهدید رو روی میزش قرار داده
شاید بستن تنگه تو یه مدت خیلی کم زیاد سخت نباشه ولی بسته نگه داشتن اون تو مدت طولانی خیلی قدرت زیادی میخواد که اگر ایران این قدرت رو داشته باشه بایست برای عبور کلیه کشتیها حق ترانزیت ازشون دریافت کنه تا متوجه باشن اینجا خلیج فارس و خونه ماست ...
منکه آرزو می کنم زودتر این کار انجام بشه
الان یک ساله دنبال آتش هستند برای آتش زدن برجام !!!!!
به جای این تهدیدها چند انجام بشه خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد حتی با قطع کامل صادرات نفتی.
۱- حقوق های نجومی همه دولتی ها و غیر دولتی ها به شدت کم یا قطع شود
۲- بودجه نهادها و سازمان یی که همه مردم می دانند هیچ کار مفیدی در کشور انجام نمی دهند قطع شود.
۳- نهادهای موازی در کشور همگی ادغام شوند
۴- قانون از کجا آورده ای اجرا شده و بدون هیچ گونه تبعیضی بین خودی و غیر قانونی اموال مصادره و فرد محاکمه شود.
ولی نبندین.....گناه داره.
ایرادی ندا ره ببندید ولی روی آقازاده هاحساب کنید
جنگ بشه خوب!آقازاده ظریف کجاست خودشم از آمریکا برنگشته رفت قطر شام! حالا کی باید بره خط مقدم؟
ببندین کلیدشم قایم کنید زیر قالی اونوقت دیگه هیچکس نمیتونه تنگه هرمز رو باز کنه
تابانک فکر کنم خبر ندارید روز کارگر یه خبرهایی است . بنویسید
از بنزین چه خبر؟
نتیجه لبخند زدن به آمریکاو غربه.اگه کوتاه نمیومدن اینا گستاخ نمیشدن.دوره احمدی نژاد آمریکا اینقدر گستاخ نبود.اینم از سایه جنگ که ظریف گفت مت برداشتیم.وضعیت بهتر که هیچی بدتر شد.وای به حالمون تا۱۴۰۰
بهترین کار در این اوضاع احوال کمتر حرف زدن است بهتر است بهانه دست انها ندهیم
سلام لطفادولت ایران کمی سیاست بخرج بده بزاره هرچند تا ناو امریکایی که دل امریکا میخواد وارد تنگه هرمز بکنه بعدا کشتیها را مثل سفارت امریکا درسال 57 محاصره وگروگان بگیره اون موقع امریکا میفهمه یک من ماست چقدر کره داره
آقا اگه برای بستن تنگه بیل کم دارین من دوتا تو خونه دارم. در ضمن فرغون هم دارم اما بگما تایرش کم باده.
باید توی تنگه هم دوربین پلاک خوان کشتی ها را نصب کنیم و هر کی خواست عبور کنه عوارض بده و اگر عوارض نداد برایش پیامک جریمه بزنن. اونوقت ببین میان صف می‌بندد برای عوارض عبور از تنگه. تا بفهمم یه من ماست چقدر کره داره. خوب بید؟
ایران اگه می تونست ، تا حالا ده بار این کار رو کرده بود .
هر چی آمریکا تنها و تنها با یک تصمیم گیر و اونم رعیس جمهور گفت باید بشه شد و هر چی ما با دهها تصمیم گیر و نظر دهنده و به ظاهر متفکر گفتیم باید بشه نشد. گریه داره
تحریمها برای عده ای در خود کشور که خود نیز اتفاقاً صاحبان قدرتند به یک فرصت تبدیل شده و از این فرصت برای خود کیسه دوخته اند بیچاره ملت
این آمریکا یها هرکجا که باشند آشوب ایجاد میکنند هرجا که باشند باید نابودش ند وان سرزمین مقدس از وجود این جانوران موذی باید پاک شود
اول از همه باید دست دزدها و مفتخورها رو ببندیم سپس تنگه رو ....این بهتره...
من بهیچ وجه نمیرم‌ جنگ‌‌
باید ببینیم نظر آقازاده های ژن خوب چیست!!!
ما اول باید به خودمان رحم کنیم تا بعدا .....
بستن تنگه هرمز به نظرم شبیه به استفاده از یک سلاح کشتار جمعیه!
کسی نگران نباشد
مبارزه جدی با فساد یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با دشمن.
امریکا اگر بخواهد حمله کند باید ناو های چندین میلیارد دلاری را صدها فروند هواپیما بیاورد خلیج فارس .در اولین حمله هواپیماهای جنگنده . اژدر های مافوق صوت به سوی ناوها شلبک میشود و هواپیما ها باید برونند کجا فرود بیانند خدا میداند همان اژدر هایی که ایران در سال ۸۰ یا ۸۱ در مانور پیامبر اعظم (س) امتحان کرد و هیچ نیروی دریایی در خلیج فارس نتوانست رهگیری کند .غیر از ان به محض اولین حمله هواپیماها قایق های فوق تندر که مجهز به سلاح های سنگین تیر بار هستند با گلوله های دو زمانه پیشرفته توسط نیروهای جهادی ایران بسوی ناوها حمله ور میشونند انهم نه یکی نه دوتا بلکه از جهات مختلف. فکر نمی کنم امریکا انقدر احمق باشد بخواهد ناوهای چند میلیارد دلاری برونند کف دریا.البته نکاتی دیگری هم هست بعدا به عرضتان میرسانم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
به علی علیپور= امریکا ازطریق کشورهای همسایه ایران بسوی ایران موشک پرتاب میکند انوقت اگر دو الی سه موشک به تهران بزند کل تهران نابود میشود به نظرم بهترین کار مذاکره با امریکا وداشتن روابط خوب و مسالمت امیز باامریکا است دیگر انوقت عربستان وبحرین نمیتواند واسه ایران گردن کلفتی بکند
اتفاق خاص دیگه نخواهد افتاد
بستن تنگه هرمز یک خودزنی سیاسی هست. تنگه هرمز باید همیشه باز بماند تا صدای ایران به تمام دنیا برسد. ایران باید در سازمان ملل یک اجماع و همراهی بین المللی بر علیه سیاست های ترامپ را بیاندازد.
تمامی مسئولین بلند پایه کشوری و لشکری گفتن در صورت صفر شدن فروش نفت ایران تنگه هرمز رو میبندن،اگه صادرات نفت صفر بشه و تنگه رو نبندیم آبروی از بین میره
همون ظریف گفت ما برای دور زدن تحریم ها 35 میلیارد دلار معلوم نیست الان کجاست
بعد می گه دکترا داریم ؛ دکترای از دست دادن پول نفت ملت
جمع کنید بابا این بساط رو ....
ایران توان چنین کاری را ندارد. چون در آن صورت علاوه بر آمریکا باید هند و چین نیز سر شاخ شود
تولید راه چاره است
اشتباهی به علی ۰۰۱ منفی دادم نظرم مثبته
امریکا به ایران نگفته نفت نفروش ولی به شرکتهایی که قصد خرید نفت از ایران را دارند گفته از طرف آمریکا تحریم خواهند شد
مسئولانِ فعلیِ کشور هرگز تنگۀ هرمز را نمی بندند
ببندید این تنگه هرمز را
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر