بازدید 2678

"آسم" اولین دلیل غیبت از مدرسه در کودکان

کد خبر: ۸۹۵۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳ 30 April 2019

رییس انجمن آسم و آلرژی آسم را شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی خواند و گفت: سالانه ۱۵ میلیون نفر در دنیا به دلیل آسم دچار ناتوانی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی معین رئیس همایش روز جهانی آسم و آلرژی که در محل بیمارستان طبی کودکان برگزار شد، گفت: از ۲۲ سال گذشته، سازمان بهداشت جهانی اولین یکشنبه ماه می را به عنوان روز جهانی آسم و آلژی نامگذاری کرد که در ایران نیز از همان سال با کمک وزارت بهداشت این مراسم برگزار می‌شود.

وی افزود: بیشترین هدف این همایش آموزش برای پیشگیری و کنترل آسم است. این هدف در دو قالب آموزش عمومی و تخصصی دنبال می‌شود. شعار امسال این همایش« شیوع رو به رشد آسم را متوقف کنیم» است.

وی افزود: آسم شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است. در بزرگسالان نیز در رتبه دوم شیوع قرار می‌گیرد. همچنین آسم اولین دلیل غیبت از مدرسه در کودکان و اولین علت غیبت از کار در بزرگسالان است‌. شاخص ایجاد ناتوانی در بیمار نیز در رتبه ۲۵ قرار داشته و سالانه ۱۵ میلیون نفر به دلیل آسم دچار ناتوانی می‌شوند.

معین ادامه داد: در سطح جهانی دلیل اصلی مرگ و میر به دلیل بیماری‌های مزمن غیر واگیر است که یکی از مهم‌ترین آنها بیماری آسم شناخته شده است. در سال ۹۵ در کشور ما حدود ۸۲ درصد مرگ و میر به علت بیماری‌های مزمن غیرواگیر بوده که از این آمار، چهار درصد متعلق به بیماری‌های تنفسی است؛ عواملی همچون دود سیگار، آلودگی هوا، آلاینده‌های داخل منازل، عدم تحرک، چاقی، مصرف الکل و بویژه ژنتیک از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های تنفسی شناخته می‌شوند.

معین ادامه داد: آسم در کودکان حدود۸۰ درصد و در بزرگسالان حدود ۵۹ درصد به دلیل زمینه‌های ارثی اتفاق می‌افتد. شاید علم آنقدر پیشرفت نکرده باشد که بتوان از طریق ژنتیک این بیماری را درمان کرد، اما با درمان دارویی و آموزش می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

وی در پایان در خصوص تفاوت میزان شیوع آسم در کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه یافته گفت: در کشورهای توسعه یافته شیوع آسم نسبت به کشورهای در حال توسعه بیشتر، اما شدت آن کمتر است. این در حالیست که در کشورهای در حال توسعه شدت آسم به دلیل فقر فرهنگی، اقتصادی و... بیشتر است.

در ادامه، دکتر فلاح پور - دبیر علمی این همایش نیز با اشاره به وجود باورهای غلط در مورد آسم و آلژی گفت: این بیماری یک بیماری مزمن است که درمان آن با آنتی بیوتیک‌ها میسر نیست و شناساندن این طب به عموم جامعه کاری جمعی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل