بازدید 15694
فارین پالیسی نوشت؛

سیاست فشار حداکثری آمریکا جواب نخواهد داد / صادرات نفت ایران ادامه می یابد

صادرات نفت ایران به شکلی ناگزیر مرحله به مرحله پشتیبانی شده و ادامه خواهد یافت. معامله گران کوچکتر، محموله‌های نفت را به پالایشگاه‌های مقیاس کوچک‌تر می‌برند. بانک‌ها و یا شرکت‌های تجاری کوچک‌تر که بسیار کمتر در معرض رویارو شدن با تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند، معاملات نفتی را پردازش می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 27 April 2019

این هفته مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، برای لغو معافیت تحریم ها روی نفت ایران اقدام کرد؛ یک قدم بزرگ برای افزایش فشار مالی بر تهران. این سیاست جدید، هنگامی که در دو ماه می به اجرا درآید، قصد دارد چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه را مجبور به متوقف کردن خرید نفت خام از ایران کند و این کشور را از منبع اولیه پول نقد محروم کند.

در کوتاه مدت، تاکتیک فشار تا حد زیادی کارگر خواهد بود و می تواند با موفقیت بخش قابل توجهی از صادرات نفت ایران را متوقف سازد. خریداران بزرگ در تعداد زیادی از کشورها که همچنان در حال انجام معاملات نفتی با ایران هستند، یا در نهیات تسلیم خواهند شد و یا جریمه شده و فریادشان بلند می شود و در آخر هم ناگهانی ناپدید می شوند. بعید به نظر می رسد، این خریداران به دلیل نبود گزینه های ارزان قیمت و قابل دسترس‌تر از نفت ایران، خرید خود را به صفر برسانند، که این یعنی احتمال مجوز ایالات متحده آمریکا برای کاستن از سرعت عقب نشینی آنها از خرید نفت، تن دادن به کله شقی آنها. اما این خریداران احتمالا از نقض آشکار تحریم های ایالات متحده طفره رفته و از خودکشی های مالی و اعتباری خودداری می کنند.

رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ قطعا فریاد پیروزی سر خواهد داد. فعلا، حق با اوست که ایالات متحده می تواند نظام مالی جهانی را به عنوان یک اسلحه استفاده کند. واشنگتن می تواند از تحریم ها برای به زانو درآوردن کسب و کارها در سراسر جهان استفاده کرده و آنها را تبدیل به مجریان اجباری سیاست امنیت ملی ایالات متحده کند.

سیاست فشار حداکثری آمریکا جواب نخواهد داد / صادرات نفت ایران ادامه خواهد یافت

تهران تهدید به تلاطم و تلافی می کند. احتمالا این کشور اکنون از هر زمان دیگری به خروج از توافق هسته ای 2015 نزدیک تر است. کشورهای اروپایی و سایر طرفداران این توافقنامه، بسیار خشمگین هستند. تمایل محدود آنها برای همکاری با ایالات متحده در مورد مسائل امنیتی کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید

همه این نتایج برای دولت ترامپ مطلوب است، بدون در نظر گرفتن آسیب جدی به کارگران فقرا در سراسر جهان که به شدت تحت تأثیر فشارهای ناشی از افزایش قیمت انرژی قرار خواهند گرفت. در نهایت، با تضعیف بنیان اقتصادی، دولت ترامپ قصد دارد ایران را منزوی کرده و فشار کافی برای تحریک تغییر رژیم ایجاد کند.

کاخ سفید خواهان تعهدات دقیق و صریح از سوی ایران برای پایان دادن به حمایت خود از تروریسم، گسترش فعالیت های موشک و نقض حقوق بشر، همراه با دیگر فعالیت های منطقه ای بی ثبات کننده است و همچنین می خواهد بلندپروازی هسته ای این کشور را نابود کند.

مطمئنا بسیاری از مردم در داخل و خارج از ایران خواهان رهبری متعهد به حاکمیت قانون، یک جامعه مدنی آزاد و محافظت شده و مشارکت جهانی هستند. با این حال، نشانه های اندکی وجود دارد که برند جدید دولت ترامپ یعنی فشار اقتصادی حداکثری این نتیجه را به دست دهد. استراتژی کاخ سفید این است که صادرات نفت ایران به شکلی اساسی، هرچند موقت کاهش یابد. این پیروزی توخالی به قیمت بسیار بالایی به دست خواهد آمد.

برای شروع، کاهش عمده صادرات نفت ایران تنها زمانی رخ خواهد داد که بیشتر بازیگران بزرگ از ماه آینده از معاملات نفتی ایران خارج شوند. اما صادرات نفت ایران به شکلی ناگزیر مرحله به مرحله پشتیبانی شده و ادامه خواهد یافت. معامله گران کوچکتر محموله های نفت را به پالایشگاه های مقیاس کوچکتر می برند. بانک ها و یا شرکت های تجاری کوچکتر که بسیار کمتر در معرض مواجه شدن با تحریم های ایالات متحده قرار دارند، معاملات نفتی را پردازش می کنند. تنظیم کنندگان در کشورهای خشمگین شده توسط سیاست ایالات متحده، ممکن است در حالی که این فعالیت های مخفی رخ می دهد به شیوه دیگری اقدام کنند. نهادهای چینی، هند و ترکیه به احتمال زیاد نامزدهای این نوع تجارت جدید هستند.

ایالات متحده صرف نظر از این که چقدر نیازمند به کارایی این سیاست فشار باشد، احتمالا نمی تواند همه نقض کننده های تحریم های ایران را مجازات کند. واشنگتن نمی تواند روی همان تسهیم اطلاعات بین المللی و کمک های اجرایی که در دوره 2012-2015 تحریم های شدید ایران مورد استفاده قرار می گرفت، حساب کند. همچنان که بخشی از نفت ایران راه خود را به بازار پیدا می کند، ناظران می توانند به این نتیجه برسند که تحریم های ایالات متحده آن همه هم سفت و سخت نیست، که می تواند انگیزه ای برای عبور یا نقض آن باشد. این باعث می شود سیاست ترامپ در برابر ایران کمتر مؤثر باشد.

بسیاری انتظار دارند که ایران به جای سر خم کردن و تسلیم شدن رنج تحریم های شدید را به جان بخرد. جنگ افزار غیر متعارف ارزان است و ایران همواره برای پیشبرد برنامه های تروریستی پیش از یک شبکه امنیت اجتماعی گسترده و سرمایه گذاری داخلی سرمایه گذاری کرده است. ژنرال های انقلابی ایران همچنان به تهدید اسرائیل و دیگران در خاورمیانه ادامه خواهند داد.

یکی دیگر از مشکلات بزرگ استراتژی ترامپ این است که می تواند پیامی به جهان ارسال کند که همه تحریم های ایالات متحده، نه فقط تحریم های ایران، بی فایده هستند که هزینه سنگینی برای ایالات متحده است. در حالی که بزرگترین رقابت طولانی مدت با چین بر سر نفوذ استراتژیک و یافتن اهرم جهانی ادامه دارد، تحریم های تضعیف کننده به ویژه می تواند اشتباه دیده شود.

حتی تنها با در نظر گرفتن آینده نزدیک، برای دولت ترامپ عمیقا غیر عاقلانه است که قدرت تحریم های ایالات متحده را تضعیف کند. این تحریم ها بخش مهمی از استراتژی ترامپ برای سوق دادن کره شمالی به سمت خلع سلاح هسته ای و تضعیف رژیم نیکولاس مادورو در ونزوئلا هستند. فشار اقتصادی همچنین یکی از معدود ابزارهایی است که ایالات متحده می تواند در برابر مداخله کرملین، اقدامات هکری و نقض تمامیت ارضی کشورهای دیگر، اعمال کند.

در حال حاضر، دولت ترامپ می تواند از آدرنالین بالای ناشی از تحریم ها در هیجان باشد؛ یک پیروزی برای دستکاری در بازاری مبتنی بر سیاست. این نسل بعدی رهبران ایالات متحده هستند که باید با نتایج بلندمدت مبهم و مشکل ساز آن مواجه شوند: ایرانی مستحکم تر و دشمن تر و یک زرادخانه اقتصادی تضعیف شده برای ایالات متحده. بخشی از این تلاش آنها صرف بازگرداندن اعتماد شرکا و متحدان ایالات متحده و جلب کمک آنها برای برخورد با چالش دشوار تهدید امنیتی و بازگرداندن اهرم اقتصادی ایالات متحده خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۸۳
صاردات نفت ایران ادامه خواهد یافت، اما چیزی گیر ایران نمیاد. دلیلش هم روشنه چون مجبوریم نفت رو در اصل قاچاق کنیم و این وسط از هزار و یک واسطه و دلال کمک بگیریم و نفت رو زیر قیمت بدیم تا ازمون بخرن. همین
پاسخ ها
مفسر کبیر
| Netherlands |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
ما هر چقدر بخواهیم نفت میفروشیم و امریکا طبق معمول هیچ غلطی نمی تواند بکند
کاف لام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
ما که بدبخت هستیم
بدبخت تر میشیم!!
نه ژن خوب داریم نه پارتی!
خسرالدنیا و الآخره
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
یک دیدگاه نفع مالی است همه کشورها همکاری نمی کنند چون به نفع همه کشورها نیست اراده دولت امریکا همیشه عملی گردد، نباید دولت امریکا قدرت مطلق در جهان شود جنبه دیگر قضیه بخاطر دیدگاه ایدئولوژیک است که بخاطر دیدگاه نزدیک بعضی در عراق، ترکیه افغانستان و... با ایران است که نمی خواهند این تصمیم دولت امریکا عملی شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
قاچاق؟
نکند باورت شده حرف های امریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
بله. دست آخر هم نتیجه اون میشه پرورش و رشد بابک
زنجانی ها . قسمت دردناکش اونجاس که پول همین نفت قاچاقی که به نصف قیمت میفروشیم هم به کشور برنمی‌گرده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
اگه سیاستهای کارتر و ریگان و کلینتون و بوشهای پدر و پسر و اوباما جواب داد این هم میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
هیهات من الذله
صحبت های ظریف درمورد اینکه ترامپ خواستارجنگ نیست وپیشنهادتبادل زندانی نشانه چیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
مصاحبه بافاکس نیوز رسانه افراطی ضدایرانی ومحبوب ترامپ نشانه چیست؟!!!
خواهیم دید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
فرجام برجام!
توصیه رییس انجمن صنایع غذایی : مصرف ملخ دوبرابر گوشت پروتیین تولید میکند!؟
به کجا رسوندی ما رو حسن ؟
کافی بود این حرف در زمان محمود زده میشد صد دفعه دولتشو عزل میکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
هر چی بدبختی داریم می کشیم از دوره احمدینژاد و سیاست های بدون اندیشه اوست. گو این که به گمانم تنها کسی که می تونه با این ترامپ در بیفتته و دو تایی کره زمین رو بپوکونن احمدی نژاده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
آره ، خواهیم دید
ی بار دیدیم و ی بار دیگه هم خواهیم دید ولی بعضیا هزار بارم که ببینند باور نمیکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
خجالت داره. بازم تقصیر احمدی نژاد؟؟؟؟
ايا با فروش نفت زير يك ميليون انهم بخاطر تحريم ها به نيم يا يك سوم كافي است؟
پاسخ ها
مفسر کبیر
| Netherlands |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
کمی اشگنه با پیاز میخوریم و حتی بیشتر هم هم دوام میاوریم
از اتاق فرمان اشاره میکنن پیاز گران شده
پس اشگنه با ترب میخوریم ببینیم ترب قیمتش چطور خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
مفسر کبیر، این حرفها برای زمانی بود که داشتیم هسته ای رو پیش می بردیم. الان که آقایانی که تخصصشان مذاکره است، تحریم ها را بالمره برداشته اند، دیگر نمی توان به این روش ذهن مردم را به سمت و سوی دیگری برد.
این سیاست فعلا که جواب داده . به نظر ادامه خواهد داشت. طبق اطلاعاتی که دارم قریب به اتفاق کسانی که به ترامپ رای داده اند هنوز هم نظرشون به ترامپ مثبته. مهمترین دلیلش هم اینکه به وعده هایی که داده بهر قیمت عمل میکنه.
پاسخ ها
مفسر کبیر
| Netherlands |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
آن شراب خوار فاسد دور دوم رای نخواهد آورد و ما منتظر هستیم برای آن روز
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
جالبه بر خلاف نظر مفسر کبیر ترامپ اصلا نوشیدنیهای الکلی مرف نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
جناب مفسر کبیر ؛ بنشین به امید اون روز !!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
آنهایی که منتظرند ببینند ترامپ رای می آورد یا نه، اول ببینند با مجلس جدیدی که امسال انتخاب می شود آیا خودشان خواهند ماند یا خیر!
farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
مفسر كبير شما از كجا مطمئني حتي اگه ترامپ راي نياره و كس ديگه اي بياد اين تحريم هارو لغو ميكنه؟
اگر کالاهای اساسی مواد غذایی و دارو وکالاهی های تک رو بتونیم با فروش کمی نفت وارد کشور کنیم کاهش شدید فروش نفت در درازمدت به نفع مردم تمام خواهد شد.فرض کنید نفت نداریم.دولت قرار هست چه کاری انجام بده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
همچنان منتظر باش.............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
دوست من فقط بحث نفت که نیست. کلا معاملات ما در سطح جهان سخت می شود. احتی اگر مانند چین بتوانیم کشور را به یک کشور تولید تبدیل کنیم اصلا نمی توانیم با توجه به تحریم بانکی معامله ای انجام دهیم واگر معامله هم انجام دهیم نمی توانیم
پولمان را بگیریم و تنها راه معامله پایاپای است که آن هم به دلیل دست پایین ما باید درّ گرانبها بدهیم و آب بناب یعنی جنسی بنجل بگیریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
ان پول هایی که به واسطه فروش غیر نفتی نیامده و یا کالا وارد نشده پولت مجبورشان می کند کهبرگردانند و همین طور ردیف های مالیاتی
خخ اره مسئولین دارن مقاومت میکنن طفلکا عجب صبری دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
اره ظریف هم رفته امریکا فامیل من رو ببینه
یک تحلیل کاملا یکجانبه و خوش بینانه واقعا چه مقصدی رو با این پیش بینی دنبال میکنید دل خوش کردن؟؟؟ یا ایجاد یک امید نا امن و کاهی!
بیا ایران برو خیابون بازار با مردم عادی حرف بزن بین جواب خواهد داد یا نه
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
اونطوری حساب کنب همینئ الانم جواب داده , اما به تسلیم منتهی نمیشه
یک دیدگاه نفع مالی است همه کشورها همکاری نمی کنند چون به نفع همه کشورها نیست اراده دولت امریکا همیشه عملی گردد، نباید دولت امریکا قدرت مطلق در جهان شود جنبه دیگر قضیه بخاطر دیدگاه ایدئولوژیک است که بخاطر دیدگاه نزدیک بعضی در عراق، ترکیه افغانستان و... با ایران است که نمی خواهند این تصمیم دولت امریکا عملی شود.
اگه نوچه ها کمک کند شاید در زمان هایی نفت ایران صفر شود این یعنی اجرایی کردن برنامه توسعه یعنی خارج شدن از صادرات تک محصولی.
پیش به سوی تجارت بدون سیاسی کاری.
این جور که خارجی ها دارند میگویند ظاهرا تحریم جدید برای ایران بهتر از نبود ان شده!!!!!!!!!!
خبرهای فیک را این قدر نزنید.
گرانی پدر همه را دراورده ان وقت اقدامات تحریمی بی اثره؟؟؟؟؟
ترامپ امد ایران؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
جانم تحریم و این چیزها شوک وارد می کند ولی اقتصاد در بلند مدت راه ثبات پیدا می کند مانند دوره احمدی نژاد
ناشناس
| France |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
دوران اقای احمدی نژاد ارزانی خودش و طرفدارانش
آخه خدا چرا ما؟
چرا چین و روسیه و یا اروپا نخوان جلوی زیاده خواهی آمریکا بیاستند.
بقول حافظ:
آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعه کار بنام من بیچاره زدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
چون ترسو هستند ولی ایران از مکتب علی و حسین بنا شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
همیشه آدم های احساسی و جوگیر قربانی می شوند ... ایرانیها همیشه احساسی بوده اند و هستند ... پس تاوانش هم باید بدن
باز مقالات بدون تفکر

نفت رو فراموش کنید. پیاز مهمتره
اینها امید دادن الکی است که ایران با امید دست به هیچ عکس العمل متقابلی نزند.
ایران در منطقه ای بسیار استراتژیک و همسایگان قدرتمندی همچون چین و روسیه و ترکیه می تواند با هماهنگی قدرتهای منطقه ای دست به عکس العمل مناسبی بزند.
بدون آنکه نیاز به جنگی هم باشد. که مانند خود تحریم کشنده باشد ولی نظامی نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
پس چرا تا حالا دست به اقدام مناسبی نزدیم. دوست من شما نمی توانید به روسیه و چین و ترکیه تکیه کنید
آنها در این شرایط ضعف و ایزوله شدن ما از فرصت . استفاده می کنند . مطمئن باش اگه ده برابر نفعش را نبرند هرگز به ما کمک نمی کنند.
یعنی شاید صادرات نفت ایران کلا متوقف نشود ایران بتواند با ارزان فروشی واتش بمال خود زدن ودادن پول بواسطه ها شاید بتواند ۱۰% نفت خود را بفروشد و مملکت را با ۱۰% درامد با زور اداره کند
دلمون رو به فارین پالیسی خوش نکنیم، اینها مقاله هستن، اما در واقعیت مردم زیر فشار قرار گرفتن، من پیشنهاد میکنم نفتمون رو با تخفیف بفروشیم. شرکت های کوچک در چین و آسیا و اشخاصی هستن که برای سود 20 درصدی حاضرند نفت ایران رو بخرند و نگران تحریم هم نیستن چون با امریکا مراوده ندارن، اینطوری شاید 30 - 40 درصد درآمد نفتی ما کم بشه، ولی اگر نفروشیم قطعا 90 درصد درآمد نفتی ما کم میشه.

خواهش میکنم از وزیر نفت و مقامات بانک مرکزی یک فکری برای این مساله کنند. راه های جدید فروش نفت رو پیدا کنند.
به لطف خداوند تدبیر رهبر و همت مرم ایران زمین این تحریمها بی اثر و باعث رسوایی و ننگ ابدی انها خواهد شد
خداوندا شرشان را به خودشان برگردان و خواری ذلت و ننگ و رسوایی را برای انها و مردم حامی ساسیتهای انها صدچندان بفرما
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
برای برخیها که حقوقهای میلیونی میگیرن که فرقی نمیکنه چونکه چیزی نمیفهمن چون همه چیز در اختیارشان است
یک سوال اساسی: چرا گفتیم اگر آمریکا خارج بشه ما برجامو آتش میزنیم؟ تاوان این کذب رو چرا مردم باید پس بدهند؟
الان که یکساله آمریکا خارج شده و ماهم داریم موبه مو برجامو اجرا میکنیم و ظریف رو هم با اختیارات کامل فرستادیم . پس چرا همون وقت که آمریکا تهدید به خروج کرد با ترامپ مذاکره نکردیم تاجلوی این ویرانی و خسارت رو بگیریم؟
پاسخ ها
دیگه صرف نمیکنه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
تاسف و خشم چرا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
آخه جوری قرارداد بسته که حتی اگه برجام رو آتیش هم بزنیم باز دودش میره تو چشم خودمون. اگر ما خارج بشیم آمریکا واروپا از ایرانبه خودشون شکایت می کنند و خودشون تایید می کنند که حرف خودشون درسته. بعد تحریم های سازمان ملل هم برمیگرده.
اون روزی که دلواپسان گفتند این قرارداد ننگین و خسارت محض است، شما داشتی تو خیابونا میرقصیدی و 1000 تومنی رو با دلار تو دستت گرفته بودی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
حقوقدانی می شناسم می گفت آمریکا با دم شیر بازی نکند. اگر نفت ما عبور نکند، نفت هیچ کشوری از تنگه هرمز عبور نمی کند.
ترامپ به روحانی امتیاز نمیدهد چون مطمئن است او میرود و خودش مجددا در ۲۰۲۰ انتخاب میشود
تولید وخریدوفروش راکد میشه بورس رکوردمیزنه معافیت خریدنفت تمدیدنمیشه بورس رکوردمیزنه سپاه تحریم میشه بورس رکوردمیزنه پیشبینی میشه سال ۹۸ رشداقتصادی منفی ۶ درصدمیشه بورس رکورد میزنه احتمال تحریم پتروشیمی مطرح میشه بورس رکوردمیزنه پیشبینی میسه اف ای تی اف تصویب نمیشه بورس رکورد میزنه !!!!!!
پاسخ ها
قائم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
واضحه بورس در ایران دستوری رکورد میزنه و دماسنج اقتصاد و فضای سیاسی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
همش ساختگیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
چون بورس در ایران دولتی و دستوری است و در این زمینه مدیران با سواد و دلسوز شاخص سازی می کنند!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
در زمینه علم شاخص سازی ایران اطلاعات نداری و مطالعه نکردی؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
چون تحریمی لغو نشده بوده که تحریمی بخواد برگرده. فقط کمی شدیدتر شده. رشد بورس هم به خاطر افزایش نرخ ارز هست. قیمت همه چیز سه برابر شده. بورس تا 220-240 هزار واحد راحت میرود. با هر شرایطی. بیخودی هر روز مطلب ننویس که از سوزشت کم نخواهد شد.
ناشناس
| France |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
هر کدام از خبرهایی که بالا ذکر کردید در هر بورس جهانی میبود بورس انجا سقوط وحشتناک را تجربه میکرد منتهی در اینجا همه
. چیز برعکس و این خیلی خطرناکه
شنبه ۷ اردیبشهت ساعت ۱۳:۱۵
یورو ۱۵۹۰۰
دلار ۱۴۲۰۰
سکه ۵۰۰۰۰۰۰
سانتافه یک میلیارد !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
عوضش برجام داری با امیرکبیری که با جان کری قدم زد. این برای شما کافی نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
دلارشد۱۴۴۰۰
راستی خودتان هم فهمیدید چه نوشتید؟
همین حالا زبان مردم ایران از گرسنگی امده بیرون نه سیزده ملیون بشکه صادرات بدردش خورد ونه این یک ملیون بشکه حالا خدا زودتر صفرش کنه وقتی بدرد ملت نمیخوره بود ونبود نفت معنی نداره
همین حالا زبان مردم ایران از گرسنگی امده بیرون نه سیزده ملیون بشکه صادرات بدردش خورد ونه این یک ملیون بشکه حالا خدا زودتر صفرش کنه وقتی بدرد ملت نمیخوره بود ونبود نفت معنی نداره
ممکن است برای مقامات دارای درآمد کلان هستند ودرنازونعمت بسر میبرند تحریمهای ترامپ کم تاثیر باشد ولی اکثریت ملت ایران زیرفشاراقتصادی بی سابقه کاردبه استخوانشان رسیده
ممکن است برای مقامات ووزرا که دارای درآمد کلان هستند ودرنازونعمت بسر میبرند تحریمهای ترامپ کم تاثیر باشد ولی اکثریت ملت ایران زیرفشاراقتصادی بی سابقه کاردبه استخوانشان رسیده
خود آمریکا اولین خریدار این نفت با کیفیت ارزون از ماست
مشکل بزرگ ملت ایران باگردانندگانش این است که حضرات دررفاه کامل هستند ودرپرتو ثروتهای بادآورده خودشان وخانواده هایشان در رفاه کامل بسرمیبرند ولی 90درصد ملت زیرفشاراقتصادی کمرشکن تحریمها درحال نابودی هستند وحضرات چون ازواقعیت تلخ وضعیت وخیم اقتصادی اکثریت ملت مطلع نیستند مدام کری میخوانند
دلیل دشمنی بیهوده و الکی با آمریکا چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
جناب مثل اینکه شما خواب تشریف دارید. این دشمنی با آمریکا نیست بلکه این دشمنی آمریکا با کسانی است که نمیخواهند برده زمان شاهنشاهی بمانند. شاید شما برای وضعیت شریفی که در زمان شاه داشته اید دلتان تنگ است؟
همه میدانند ایران میتواند نفتش را بفروشد منتهی مقدار و قیمت ان است که دلالهای نفتی و امثال بابک زنجانی ها چه پولهای کلانی درو خواهند کرد.
تحریم یعنی دردسرفروش نفت و ظهور نوکیسه های جدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
دلواپس جان تحریمها بالمره لغو شد.
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
داداش زدی وسط خال
دیگی که برای من نجوشه
سرسگ توش بجوشه
منتها مشکل آنجاست که «دردسرفروش نفت و ظهور نوکیسه های جدید» شما یک عیب داره اونم:۰
وضع همه خانم زاده و آقازاده ها رو بهم میریزه! اونوقت نوبت به پدر و مادر های آقازاده ها خواهد رسید وبرای همین علت هم که شده بایستی بالاخره بخود ته کونی بدهند۰
آنچه جالب توجه است نشانه گرفتن نفت در اقتصاد کشور است . اقتصادی تک محصولی و وابسته به نفت . نفتی که مدیران و مسئولان با آن مدیریت می کنند و در زمان های وفور درامد نفت هم انرا نفرین می کنند که این نفت بلای جان اقتصاد شده .اما هرگز نتوانستند و نخواستند تا این نعمت خدادادی را ذخیره و در زمان های بی دغدغه به فکر منابع جایگزین آن باشند. هرچه هست ترامپ از دو مقوله خوب بهره برداری کرده اول همین اقتصاد تک محصولی و اطمینان از اینکه کشور قادر به پیدا کردن منابع جایگزین نیست. و دوم هم اطمینان از اثار گذاری تحریم ها بر کشورها بعنوان استراتژی جدید ایالات متحده در مواجهه با کشورها . مردم دچار مشکل هستند زیرا غیر از تحریم از شکنندگی اقتصاد و تمامی لایه های آن از همین تحریم رنج می برند. اینکه وابسته به واردات همه چیز هستیم و قادر به تولید هیچ چیز نیستیم. با هم تعارف نداریم هیچ چیز در تولیدات ما مزیت ندارد تا به آن متکی باشیم. خودر و سازها به مردم فشار می آورند و اصلا فرقی ندارد که کشور در دوره آرامش باشد یا تحریم و .... کالاهای سرمایه ای مانند یخچال و تلویزیون و... با سرعت افزایش کالاهای خارجی در حال افزایش است . تحریم ها باعث گران شدن واردات شده اما تولید کننده داخلی قادر به تولید به میزان تقاضا نیست و لذا تولید داخل هم در حال افزایش است. حاصل این روند ایجاد فاصله طبقاتی بطور روزافزون است. مردم اگر دارایی هرچند اندک داشته باشند سرمست از گران شدن آن و دیگران که هیچ دارایی با ارزشی ندارند تنها نظاره گر. سرمستی از افزایش ظاهری دارایی البته برای طبقه متوسط اصلا پایدار نیست و تنها توهم است زیرا این افزایش ها ناشی از کاهش ارزش پول ملی و لاجرم کاهش شدید قدرت خرید افراد است و لذا در صورت تداوم منجر به فروش دارایی و صرف آن در امور جاری خواهد شد.
مسئولین کشور کمتر تغییر کرده اند و بصورت انتصابی یا انتخابی در قدرت هستند و هرگز هم خود را برای این روزها آماده نکرده اند. راگر در اقتصاد کشور حداقل در حوزه کالاهای ضروری و برخی کالاهای مصرفی خانوارها وابستگی شدید به خارج نداشتیم و و نفت را تنها مایع قابل صادرات بصورت خام نمی دیدیم حتما به ذهنمان خطور می کرد تا کالاهای دیگری را در سبد صادرات خود قرار دهیم. اما متاسفانه چنین هنری در مسئولین وجود نداشته و ندارد. مقوله اقتصاد مقاومتی و توسعه و رونق تولید در طی این همه سال هرگز آغاز نشده و زیمنه سازی برای آن فراهم نشده . در سیاست گذاری اقتصادی همچنان در وضعیت قبل از دهه 40 شمسی قرار داریم و تورم و رکود و بیکاری و تک محصولی و نفت و پیشبردن امور بصورت جزیره ای و رابطه پاشنه آشیل اقتصاد کشور بوده و هست. وضعیت امروز کشور حاصل مدیریت مسئولین است که امیدواریم با رفتارهای ترامپ بیدار شویم و متوجه بشویم که با شعار نمی شود به جنگ دیگران رفت . امروز وزارت خارجه باید جور کم کاری اقتصادی مسئولین اقتصادی و برنامه ریزی کشور را بکشد که اگر نکشد ممکن است وضعیت بغرنج تر شود.
چرا نظرات سازنده و راهبردی منو منعکسی نمیدهید؟
حتما باید تحریمتون کنم؟ فعلا همه گوزینه ها روی میزمه ها
تنها راه نجاتمان ، ساخت بمب هسته ای است وگرنه باید ذره ذره نابود شویم..

کارشناسان سیاسی و نظامی غربی در جریان کشمکش هسته ای ایران و آمریکا ، بارها و بارها در تحلیل های خود هشدار داده بودند که مسلح شدن ایران به سلاح هسته ای با توجه به حضور ایران در استراتژیک ترین نقطه جهان ، می تواند بازی را به نفع ایران عوض کند و آن وقت غرب چاره ای ندارد جز اینکه یا ایران را در سیستم اقتصاد جهانی شریک کند و یا به ایران حمله نظامی کند که با توجه به مسلح بودن ایران به بمب هسته ای ، این حمله می تواند به نابودی اسراییل و زیرساخت های نفتی خاورمیانه و فاجعه اقتصادی در دنیا منجر شود که در نهایت همه دنیا آمریکا را مقصر این فاجعه بدانند

متاسفانه مسوولین بمب هسته ای نساختند باید منتظر برجام های 1 و 2 و 3 و ... باشیم
بازم می گویید تاثیری نداره بابا ...من وامثال من کارمند وکارگر وقشر ضعیف داره اسفالت می شه میشه بگید بدبختی از این بالاتر هم هست ؟/.حتما مردن است گلویمان را بگیرید وخلاصمان کنید ؟/...
فعلا که جواب داده.
از 118 بپرس.
از مردم بپرس ببین جواب داده یا نه.
خیلی به مقاله فارین پالیسی دل خوش نکنید.
صادرات نفت ایران صفر نمی شود از حد یک حدی کمتر سازمان ملل دخالت می کند و به خاطر موارد انسان دوستانه مثل غذا و دارو از آمریکا می خواهد اجازه صادرات چند صد هزار بشکه نفت به ایران بدهد بعد هم آمریکا از سازمان ملل می خواهد ایران را به عنوان یک کشور تجت قیمومیت خود بشناسد تا اجازه بدهد
جمله زیر را اگر من در یک مجله نزدیک به کاخ سقید میخواندم تعجب میکردم ولی در سایت دیدبان؟ درسایت تابناک؟؟
«کاخ سفید خواهان تعهدات دقیق و صریح از سوی ایران برای پایان دادن به حمایت خود از تروریسم، گسترش فعالیت های موشک و نقض حقوق بشر، همراه با دیگر فعالیت های منطقه ای بی ثبات کننده است و همچنین می خواهد بلندپروازی هسته ای این کشور را نابود کند.»
نخیر کاخ سفید خواهان مستعمرگی ایران است. کاخ سفید بردگان سربراهی میخواهد که از صبح تا بوق شب کارکنند و گرسنه سر به بالین بگذارند. و در میان آنها هم یک به چند هزاری یک سلیبریتی که مجلات ایرانی آنها را بوجود آورده اند را بزندگی انگلی وادارند. اینست آنچه کاخ سفید میخواهد. بردگانی سربراه!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر